1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Lockheed Martin F-35 Lightning II

Diskurzus a(z) '5. generációs, vagy afölötti vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Én is erre gyanakodtam, mert az AIM-9L esetén a motor + hajtóanyag együtt kb. 50%. Ebből is látszik, hogy csodák nincsenek a tervezés terén.
    A HTÖ egyik mellékletén ez is látszik. Mérettől függetlenül szinte minden rakéta aránya ilyen...
     
  2. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Mivel a hajtómű csak 4.7..6s ideig működik, csak addig hatásos a gázdinamikai kormányrendszer.
    Viszont maga a rakéta 26s ±3s repülési idejű, és a hajtómű kiégése után már csak az aerodinamikai kormányrendszer segítségével irányítható.
     
  3. laiki

    laiki Well-Known Member

    Ja és a 40 - 60 g is csak egy pillanat tört részére igaz csúcsérték. Ugye induláskor könnyű kiszámolni, hogy 1200 - 1600 kg / 105 kg = 11,5 - 15,2 g a gyorsuilás. Önmagában a hajtómű a kiégés pillanatában sem biztosít 1600 / (105 - 28) = 20,5 g-nél több gyorsulást (a tartományok kedvező szélső értékével számolva). A 40 - 60 g alapvetően a légerők műve a szárnyakon és vezérsíkokon (törzsön). Ezeket az extrém nagy légerőket a gázdinamikus kormányzással elérhető nagy állásszög teszi lehetővé. A légerők a sebesség négyzetével arányosak. A maximum a kiégés pillanatában érhető el, amikor a legnagyobb a sebesség. (Illetve az előtti utolsó pillanatban hogy még működjön a gázdinamikus kormányzás.) Kiégés előtt gyorsul a rakéta és azért nincs maximumon manőverezőképesség, mert még nem elég nagy a sebesség. Utána lassul és ráadásul már tolóerő vektorálás nélkül manőverezik a rakéta.

    Nem áll rendelkezésre a maximális gyorsulású manőverező képesség még hajtómű működése alatt sem, csak annak utolsó pillanatában.

    És még azt is tegyük hozzá, hogy ez a mutatvány magasság függő. A légerők alacsony magasságon, a sűrű légkörben kb. 3-4 szer nagyobbak ugyanolyan sebességen, mint a sztratoszférában.

    Tehát az 40 - 60 g így leírva jól néz ki, de ha hozzá tesszük, hogy csak egy pillanatra igaz és csak alacsony magasságon, akkor már azért csökken a jelentősége.

    Persze ettől már a gázdinamikus kormányzás jó dolog és az R-73 a maga idejében igencsak komoly harcértékű, korszerű rakéta volt (sőt ma sem olyan rossz). De az R-73 példáján is látszik, hogy a hatalmas túlterhelésú manőverezés inkább csak elméleti dolog.. A gyakorlatban az aktív szakasz alatti átlagos manőverezőképesség sokkal gyengébb.
     
    endre, fip7 and fishbed like this.
  4. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Igen, 55 kg-os hajtómű.
     
  5. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    [​IMG]

    [​IMG]

    "500th F-35 Lightning II delivered

    With the delivery of F-35A 18-5343/VT to USAF's Vermont Air National Guard, Lockheed Martin delivers the 500th F-35 Aircraft

    Simultaneously, the Lightning II surpasses the 250,000 Flight Hours milestone mark in total. The 500 F-35s include 354 F-35A conventional takeoff and landing variants, 108 F-35B short takeoff/vertical landing variants, and 38 F-35C carrier variants for the United States and international customers. The 250,000 flight hours include all F-35s in the fleet comprised of developmental and test aircraft, training, operational, US, and international aircraft.

    The F-35 operates from 23 bases worldwide. More than 985 pilots and over 8,890 maintainers are trained. Nine nations use the F-35 from their home soil, eight services have declared Initial Operating Capability, and four services have employed F-35s in combat operations.

    At this moment it is not known what will happen with the intended Turkish Air Force F-35s. As Turkey had to withdraw from the F-35 project, four are now stored at Luke AFB (AZ) and two are stored at Lockheed Martin's plant at Fort Worth (TX). For the remainder of the original Turkish aircraft, Lockheed Martin started delivery of these Lightnings to the USAF."
     
    fishbed, ladagrant and molnibalage like this.
  6. weasel007

    weasel007 Well-Known Member

  7. angelsoul

    angelsoul Well-Known Member

    Miért van olyan, érzésem, hogy ezzel NEM lesz tele a világsajtó...
    Érdekes módon mióta jönnek a jó hírek a típusról, a kutya nem foglalkozik vele (ide értve az ellenséges országok propaganda oldalait meg a "szaksajtót") - pedig most kezd érdekes lenni, tekintve teljes körű harci bevetésre alkalmas több szervezetnél. Izraeliek pl. igen aktívan darálnak vele.
     
  8. emel

    emel Well-Known Member

    Tudod, a régi vicc a blökiről meg a postásról. A sajtónak csak az érdekes, ha a postás harapja meg ... :D
     
  9. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  10. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  11. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  12. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Ez volt már?

    Elég részletes, 3 részes cseh írás az "S-400 Triumph orosz rendszer vs. F-35 Lightning II amerikai lopakodó" témakörben (2019 októberi írás): 1.rész 2.rész 3.rész
     
    Negan likes this.
  13. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Majd meglesem.
     
  14. tiz

    tiz Active Member

    Mekkora hőmérsékletet kell kibírnia a talajnak at F35B fel/leszállásánál? Keresgéltem kicsit, de sehol sem találtam.

    Igazából onnét jön a kérdés, hogy ténylegesen honnét üzemeltethető, és mennyire kell rákészülni mielőtt le/felszállhat az adott helyről.
     
  15. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Szárazföldön a VTOL nem kell, ergo nemigen van ilyen követelmény. A hőmérséklet önmagában szerintem kevés, mert a gázsugárnak nyomása is van, amit bírni kell. Szerintem egyedileg van megadva felület, hogy hol és mit tehet. Mert a hőterhelés és hőtágulás + nyomás hatására megy tönkre a felület, ahova leszáll.
     
  16. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Ilyen amikor egy repülőgép bontja az utat maga után:




    Mit művelhet egy VTOL F-35, ha nem megfelelő a pálya ...
     
  17. Negan

    Negan Well-Known Member

    91ben az US Mariner bevetett Harriereket tábori repterekröl.Valami spéci anyaggal szilárditották a talajt,és arra fektettek hőálló acéllapokat.F35Bnek eredetileg benne volt a követelményrendszerben,hogy képes legyen rá.Utolsó hir amit olvastam,hogy új szilárditó anyag és jobb acéllapokat kell kifejleszteni hozzá.Hogy aztán ez hol tart,azt nemtudom
     
    tiz likes this.
  18. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Ez itt fel tudott szállni.


    Van egy videó, ahol a Harrier is lebont aszfaltcsíkot, de most nem sikerül megtalálnom.
     
    Terminator likes this.
  19. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Pedig aszfaltnak tűnik...
     
  20. Negan

    Negan Well-Known Member

    Ez szerintem egy direkt erre a célra épitett,de legalábbis előkészitett szükségreptér.
     
    Terminator likes this.

Ezen oldal megosztása