1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Lockheed Martin F-35 Lightning II

Diskurzus a(z) '5. generációs, vagy afölötti vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Hogyan lehet szar az utód, amit még fejlesztenek? Bakker, a ló túloldala ez már. Amolyan igazi Roni féle beszólás volt...

    Ezen felül, ha 31% az RAAF, akkor az USAF valami fekete mágia szerint ér el majdnem kétszer jobb arányt?
    https://www.airforcemag.com/breakin...ce's fleet in,increase from the previous year.

    61,6%. Volt ez 49% is 2018-ban.

    Nem lehet, hogy RAAF oldalán van némi hiba?
    Egyébként a túlságosan automatizált rendszerek szerintem nem tudnak az embereknél okosabbak lenni sokszor. Az ALIS is lehet, hogy ez lenne?
     
    angelsoul likes this.
  2. Wilson

    Wilson Well-Known Member

    Én elolvastam ezt az anyagot az O-DIN-l (Operatív Adatok Integrált Hálózata) kapcsolatban az a problémájuk,hogy a Lockheed Martin nem volt hajlandó megosztani a legfontosabb információkat, a Pentagon tisztségviselőivel így például a számítógépes forráskódot, amelyet saját szellemi tulajdonaként őriz.Illetve az,hogy a Kongresszusi Kutatási Szolgálat májusi jelentése idézi Christopher Bodgan, az F-35 egykori programvezetőjét, aki azt mondta: "A szoftver összetettsége aggaszt minket a legjobban ... A szoftverfejlesztés mindig nagyon-nagyon trükkös"
    Na ez azért még távol van a szartól,azért én kíváncsi lennék,hogy mégis milyen legyen ez a szoftver ha nem összetett,számomra kicsit viccesek ezek a kifogások,a helyzet az,hogy gyakorlatilag még nem tudják mit tud a rendszer de már ítéletet mondanak róla.
     
  3. Veér István

    Veér István Well-Known Member

    Egyszerű. Ez nem mindig lehetséges. De mindig ez kell a cél legyen. Csak az egyszerű szoftver megbízható.

    A szoftverekben kétféle komplexitás van:
    - véletlen (rossz gyakorlatokból, technológiából, kódminőségből fakad)
    - inherens (az üzleti probléma velejének a lényegi komplexitása)

    Az elsőt lehet kezelni, csökkenteni, a másodikat nem, legfeljebb ügyes particionálással, elhanyagolással, jól megválasztott rendszer határ vágásokkal ehet a darabokét csökkenteni, de az egész rendszer összkomplexitásában attól még ott lesz.

    A komplexitás növeli a hibák lehetőségét. Ha kisebb részekre vágsz egy rendszer, hogy az elemek szintjén kezelhető legyen a komplexitás, de a probléma egészét még nem oldottad meg (nem tudtál elhanyagolni aspektusokat), akkor az egyszerű darabokat össze kell kapcsolni. Az az integráció eleve lehet, hogy komplex lesz, de ami még gond lehet, hogy a rendszer olyan emergens dinamikus tulajdonságokat mutat, ami nehezen/nem volt előre látható az elemek tulajdonságaiból. Aki nem hiszi, járjon utána: Az élet játék nagyon egyszerű szabályok alapán működik, de bizonyításra került róla, hogy az emergens tulajdonságai által turing-Teljes, általános célú számítógép építhető belőle (elvi szinten). Az ilyen komplexitás kezelése nagyon nehéz, mert messzire vezet minden változtatás, és kvázi kaotikus, nehezen megjósolható hatásai lehetnek a módosításoknak, ami a fejlesztést, tesztelést nagyon lassítja, drágítja. Az emergens jelenségek feltétele, hogy legyen az integrált rendszerben visszacsatolás valamilyen formában, de egy ilyen bonyolult rendszerben mindig akad.

    Valószínűleg nagyon jó cucc az F-35, és talán már a dátumválasztós bugokat is javították :D
     
    FilcTroll likes this.
  4. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Veér István likes this.
  5. rudi

    rudi Well-Known Member

    Az ODIN-nal kapcsolatban, kezd az olvasást egy mondattal korábban ami így szól:
    '...The new system is also likely to suffer costly faults..."
    Ha az LM nem hajlandó együttműködni és megosztani a tapasztalatokat az új fejlesztő csapattal akkor azoknak újra előröl végig kell járni az összes fejlesztési lépcsőfokot.

    Ez természetesen kihat a bevethetőségi arányra és az üzemeltetési költségekre amik egyébként is horror magasak.
     
  6. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    A "likely" szóval mi a búbánatot kezdjen az ember? Te meg tényként tálalod.
     
    Rotten878 likes this.
  7. Wilson

    Wilson Well-Known Member

    Köszönöm a felvilágosítást,de én úgy gondolom,hogy főként az előző rendszer után (javíts ki ha te nem így látod)az odin-l a cél az,hogy csak a legszükségesebb mértékben legyen összetett.
     
  8. Wilson

    Wilson Well-Known Member

    De ez nem efektíve a rendszer tulajdonságaival,megbízhatóságával kapcsolatos.
     
  9. rudi

    rudi Well-Known Member

    Ez a program akármit csinálnak is nagyon komplikált lesz.
    En speciel csak egy ERP programot - mondjuk az SAP-t - tudok példának elképzelni.
    Ha valaki mondjuk nem elégedett az SAP-vel és kidobja, majd az eredeti SAP fejlesztő csapat kòzreműködése nélkül 0-ról elkezd egy új programot fejleszteni, ismét végig kell járja az összes buktatót.
    AZ LM nélkül az új ODIN első verziója is boritékolhatóan szar lesz.
    Itt inkább az a kérdés hogy mennyire lesz szar és hogy hajlandóak e végigjárni a fejlesztési lépcsőfokokat.
     
  10. angelsoul

    angelsoul Well-Known Member

    Egy vadiúj software egy minden eddiginél bonyolult eszközhöz bonyolult lesz és lesznek vele gondok eleinte?
    Nebassz!!!
    Tudod az én telefonom meg a PCm milyen gyakran kap javításokat? És? Működik.

    Amúgy ehhez a szar kérdéskörhöz - én még nem láttam olyan műszaki kollégát a repülésben, akinek ne lett volna valami/minden szar. Szar a repülőgép, az AMM, a rendszer, a hálózat, a hangár, a kantin, a vezetőség... mindig minden szar. Más kérdés csesznek megtanulni, mert ezeket bizony el kell sajátítani (jó öreg IT/user ellentét). A repszerelő kollégáim többsége a saját telefonján nem tudta beállítani a jelszót...

    Az meg viszont egy hírben nincs benne, hogy amúgy sok egyéb mellett pl. az alaktrészbeszerzés mennyire leegyszerűsödött, mert pl. a bolygón lévő összes XY szűrőről tudja hol van, mikor jár le, stb...


    BTW ha már itt vagyok a távirányítás agymenéshez egy kis adalék:

    https://www.thedrive.com/the-war-zo...sraeli-concerns-over-selling-f-35s-to-the-uae

    Ugyan magyarázza már el valaki, ha az F-35 lekapcsolható Amerikából, akkor Izrael miért nyávog (a nemrég kialakított jó politikai és gazdasági kapcsolatat is kockáztatva) az UAE felé történő eladás ellen? Hiszen jót röhöghetnének, ha kiadna rá egy zsák pénzt, majd csettintésre lekapcsolhatná a nagy testvér (ami bónuszként azt jelentené az ellenség egy fegyverrendszerét kvázi kontrollálhatják)? :D
     
    Wilson likes this.
  11. altx

    altx Well-Known Member

    Szerintem nem kell ennyire a LM vedeni.

    Csinaltak egy problemas termeket, es piszkosul dragan eladjak...

    Most majd kasszalnak egy csomo penzt, de lehet elvesztenek jo par kulfoldi kuncsaftot ezel amit csinalanak.

    Es meg lehet a pentagon sem akar majd veluk szivessen uzletelni ha igy folytassak...
     
  12. Veér István

    Veér István Well-Known Member

    Mindig ez a cél. Ha nulláról új rendszert csinálnak (a legritkább esetben gazdaságos döntés), akkor a régi rendszer tapasztalatai felbecsülhetetlen értékűek. Most nincs más választásuk úgy tűnik.

    Egyrészt a vállalatirányításnál előfordulhat, hogy a saját igényeikre jobbat tudnak csinálni, mert nem kell minden funkció nekik pl. az SAP-ből. De mindenképp lesznek nehézségek eleinte.

    Az, hogy "szar lesz-e" az első verzió, azt nem lehet így kijelenteni. Kérdés, hogy mikorra lesz kész az első verzió.
    Másrészt sok víz folyt le a Dunán, és ma sok modernebb eszköz áll rendelkezésre, amikkel ma hozzákezdeni ugyanazon követelményekből készülő szoftverhez olcsóbb, gyorsabb fejlesztést, megbízhatóbb terméket eredményezhet. Ezeknél a projekteknél az első kapavágásnál befagyasztják az eszköztárat, és aztán egy nagyobb faceliftig azzal kell dolgozni, ami akkor (10-20 éve) kiválasztásra került.

    A hibáknak ára van, inkább az a kérdés, hogy mennyibe fognak azok kerülni. A repülőgép iparban ráadásul olyan fejlesztési módszerekkel dolgoznak, hogy minél később derül ki egy hiba, potenciálisan exponenciálisan nagyobb a költsége. Ami itt előny, hogy a külső interfész adott, és jól definiált legalább.
     
    Wilson likes this.
  13. Roni

    Roni Well-Known Member


    Jó köszönjük te és angelsoul megnyugtattatok hogy jó az f-35( nem mint ha kételkedtem volna benne) .Az "Roni féle odaszólás" az orosz technikára az azért van mert meg van az alapja .
    10 évvel ezelőtt azért írtál mert túl becsültem azt amit ígértek (fejlesztéseikkel) most meg azért mert le becsülöm őket ,te vagy már jópofa :)
     
  14. rudi

    rudi Well-Known Member

    fishbed likes this.
  15. angelsoul

    angelsoul Well-Known Member


    Szóval akkor a többi országé ezek szerint mégsem alapból szarabb? Mert eddig ez volt a mantra....
    Hát ha ezek után megveszik magukra vessenek. Max. ha olcsóbb lesz vagy szintén saját forráskódos mint a zsidó gépek. Arabaok sem hülyék, valami ellentételezést el fognak várni.
     
    molnibalage likes this.
  16. fip7

    fip7 Well-Known Member

    angelsoul

    Vagy 3 szintes a dolog, mint anno az SZU-nál:
    1. Belpiac
    2. VSZ országok (megbízható szövetséges)
    3. Harmadik világ (megbízhatatlan szövetséges)

    Lehet az F-35-nél is ez van, csak nem verik nagydobra.
     
    Anti likes this.
  17. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    "Royal Netherlands Air Force Lockheed Martin F-35A (F-014) made an emergency landing in Turin during a test flight. This is the 14th F-35 for RNAF and it made yesterday its maiden flight. "
     
    fishbed and emel like this.
  18. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

  19. angelsoul

    angelsoul Well-Known Member

    Inkább van a megegyezett alapmodell (amit kap mindenki), meg van az USAF saját szabványa, a saját datalinkekkel meg hasonlókkal, amivel utólag kiegészítik (lásd török gépek átépítése).
    Vagyis naná az USA a saját gépeire a saját szakállán fejleszt dolgokat - de attól a többi vásárló azt kapja, amiért fizetett, amit aláírt, és ami az alap az USA számára is. Csak az USA pont emiatt a szerződésbe nem tette bele azokat a dolgokat, amik nem exportálható besorolásban vannak. És ez felár nekik, de azt már a saját szerződésük fedezi az LM-el.

    A harmadik az most alakul ki, arra kíváncsi vagyok. Valszeg pár dolgot kihagynak belőle vagy spec verziót fejlesztenek rá. Manapság a vevő nagyon megnézi mit kap a pénzéért, lásd szaudi F-15ösök. Baromira nem hülyék.
     
    Rotten878 likes this.
  20. Terminator

    Terminator Well-Known Member

Ezen oldal megosztása