M1 Abrams (USA)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 787
30 564
113
Chobham páncél van az összes változatban, majom, vagy nem majom, csak az export változatokból kihagyják a szegényített uránt. Azt senki sem kaphatja meg, még a szaudiak, vagy az ausztrálok sem.

De a Chobhamnak is több generációja van az Abramson, most jár a 3-nál, ha jól emlékszem. Tehát azt is folyamatosan fejlesztették, így lehetnek jelentős eltérések az export változatok védelmi szintjében is. Nameg a páncél fizikai méretének a növekedése is jól megfigyelhető mondjuk a toronyfronton, változatról változatra (pl. A2 SEP v2 vs SEP v3 elég szembetűnő).

Dízel upgrade már vagy 20 éve ki van dolgozva a General Dynamics által két változatban is. Az egyik az Europack MTU-883 Renk HSWL 295TM váltóval, a másik echte amerikai AVDS 1790 dizel 1500LE változata Allison váltóval. Más kérdés, hogy a méretüknél fogva, csökkenteni kellett az üzemanyagtartály befogadóképességét és a hátsó torsion bar felfüggesztést le kellett cserélni hidro pneumatikusra és a dízel powerpackok egy tonnával nehezebbek is a turbinánál. Valószínűleg ezért és a műszakiak újraképzése, meg az új supply chain kialakítása miatt nem érte meg átépíteni a régi felhasználóknak, az újak meg nem akartak kísérleti nyulak lenni. Amúgy is egy APU jelentősen csökkentheti a fogyasztást, töredék áron.

Más:
Úgy néz ki, az ausztrálok rendelkeznek majd a legfejlettebb export Abramsal, persze urán nélkül.

Australian Abrams update:
75 M1A2 SEPv3 tanks (up from 59 M1A1 SA)
29(!) M1150 assault breacher vehicles
18 M1074 joint assault bridges
6 M88A2 recovery vehicles
122 AGT1500 gas turbines
$1.65 billion

The Government of Australia has requested to buy one hundred sixty (160) M1A1 Tank structures/hulls provided from stock in order to produce the following end items and spares: seventy-five (75) M1A2 SEPv3 Abrams Main Battle Tanks; twenty-nine (29) M1150 Assault Breacher Vehicles; eighteen (18) M1074 Joint Assault Bridges; six (6) M88A2 Hercules Combat Recovery Vehicles; and one hundred twenty-two (122) AGT1500 gas turbine engines. Also included is development of a unique armor package, Common Remotely Operated Weapon Station Low Profile (CROWS-LP), Driver’s Vision Enhancer, mission equipment, special tools and test equipment, ground support equipment, system and engine spare parts, technical data, publications, Modification Work Orders/Engineering Change Proposals (MWO/ECPs), U.S. Government and contractor technical and logistics assistance, quality assurance teams, transportation services, program management, New Equipment Training (NET); and other related elements of logistical and program support. The total estimated value is $1.685 billion.

https://www.dsca.mil/press-media/major-arms-sales/australia-heavy-armored-combat-systems
AVDS dizelmotorral készült az egyik prototipus.Összehasonlitó tesztek után nyert a gázturbinás változat.
Ami azt illeti,nem lepne meg,ha a legújabb páncélváltozatok már nagyobb védettséget adnának,mint a 30 évvel ezelötti urános változat.Akkoriban is elsősorban az ára miatt döntöttek mellette.
 
  • Tetszik
Reactions: bel

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
20 027
66 480
113
AVDS dizelmotorral készült az egyik prototipus.Összehasonlitó tesztek után nyert a gázturbinás változat.
Ami azt illeti,nem lepne meg,ha a legújabb páncélváltozatok már nagyobb védettséget adnának,mint a 30 évvel ezelötti urános változat.Akkoriban is elsősorban az ára miatt döntöttek mellette.
Aligha hinném, hogy az urán mint komponens kiváltható lett volna, akármi is a szendvics egyéb komponenseinek az összessége. Nem csak az ára és a rendelkezésre álló mennyisége miatt döntöttek mellette, ha nem a hatalmas sűrűsége miatt is. Igaz, nehéz is mint a dög. Ha csinálsz egykombinációt akármiből és van benne DU, vagy wolfrám, az értelemszerűen a sűrűség miatt ellenállóbb lesz, mintha kihagynád.
 

tacticool

Well-Known Member
2015. január 12.
1 221
3 565
113
AVDS dizelmotorral készült az egyik prototipus.Összehasonlitó tesztek után nyert a gázturbinás változat.
Ami azt illeti,nem lepne meg,ha a legújabb páncélváltozatok már nagyobb védettséget adnának,mint a 30 évvel ezelötti urános változat.Akkoriban is elsősorban az ára miatt döntöttek mellette.
Ez nem igaz. A tesztek végeztével pont hogy a General Motors dízeles protóját (Teledyne Continental- AVCR-1360-3) hozta ki a hadsereg győztesnek, pedig ennek a meghajtása sem volt éppen probléma mentes. Részben a turbina megbízhatatlansága, részben a fogyasztása miatt vesztett a Chrysler. De a GM protója védettebb volt, jobb volt a futóműve, olcsóbb is volt amellett, hogy összességében jobban is teljesített.

Az igazság az, hogy részben politikai, részben gazdasági döntés született. Egyrészt a GM-nek nem volt túl nagy tapasztalata a harckocsi gyártásban és nem is voltak komolyabban érdekeltek harckocsi fejlesztés terén (eleve nem is akartak indulni a tenderen, úgy hívták meg őket) szemben a Chryslerrel. Jobb politikai kapcsolatokkal is rendelkezett a Chrysler. Másrészt akkor érte utol az amcsi döntéshozókat is a turbina őrület, így csak turbinával rendelkező tank győzhetett. Amit akkor csak a Chrysler tudott felmutatni.

De mind1, mi volt a fejlesztés alatt a hetvenes évek második felében, mert a GD amúgy is 99-ben állt elő a continental dízeles Abrams pakkal... nyilván nem is saját indíttatásból, mert időről időre elő szokott kerülni az Abrams dízelesítése.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 787
30 564
113
Aligha hinném, hogy az urán mint komponens kiváltható lett volna, akármi is a szendvics egyéb komponenseinek az összessége. Nem csak az ára és a rendelkezésre álló mennyisége miatt döntöttek mellette, ha nem a hatalmas sűrűsége miatt is. Igaz, nehéz is mint a dög. Ha csinálsz egykombinációt akármiből és van benne DU, vagy wolfrám, az értelemszerűen a sűrűség miatt ellenállóbb lesz, mintha kihagynád.
Wofram helyett használják az uránt,mert olcsóbb.Az utóbbi 30 évben meg azért fejlődött az anyagtechnológia is,csak olcsóbb nem lett.
Érdekes lenne összehasonlitani anyagilag az ausztrál és a magyar hk beszerzést.Csak a Leorol nem igazán tudjuk,hogy ténylegesen mennyibe kerül.Pláne,hogy mennyi support is van a csomagba.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 787
30 564
113
Ez nem igaz. A tesztek végeztével pont hogy a General Motors dízeles protóját (Teledyne Continental- AVCR-1360-3) hozta ki a hadsereg győztesnek, pedig ennek a meghajtása sem volt éppen probléma mentes. Részben a turbina megbízhatatlansága, részben a fogyasztása miatt vesztett a Chrysler. De a GM protója védettebb volt, jobb volt a futóműve, olcsóbb is volt amellett, hogy összességében jobban is teljesített.

Az igazság az, hogy részben politikai, részben gazdasági döntés született. Egyrészt a GM-nek nem volt túl nagy tapasztalata a harckocsi gyártásban és nem is voltak komolyabban érdekeltek harckocsi fejlesztés terén (eleve nem is akartak indulni a tenderen, úgy hívták meg őket) szemben a Chryslerrel. Jobb politikai kapcsolatokkal is rendelkezett a Chrysler. Másrészt akkor érte utol az amcsi döntéshozókat is a turbina őrület, így csak turbinával rendelkező tank győzhetett. Amit akkor csak a Chrysler tudott felmutatni.

De mind1, mi volt a fejlesztés alatt a hetvenes évek második felében, mert a GD amúgy is 99-ben állt elő a continental dízeles Abrams pakkal... nyilván nem is saját indíttatásból, mert időről időre elő szokott kerülni az Abrams dízelesítése.
GE meg új turbina fejlesztést javasolt,de azt sem fogadták el.
 
W

Wilson

Guest
1922. május 4 született Philip Wood Lett - amerikai tervező, az M60 és az Abrams egyik kifejlesztője.

2253347_800.jpg


Dr. Philip Wood Lett amerikai páncélozott harcjárművek mérnöke volt, aki a Chrysler Defense fejlesztőcsoportját vezette az XM1 harckocsi fejlesztési programjában, amely az M1 Abrams harckocsinak az Egyesült Államok hadserege általi elfogadásához vezetett.

Philip Wood Lett 1922. május 4-én született az alabamai Newtonban.

Lett 1950-ben csatlakozott a Chrysler Defense vállalathoz, és részt vett az M48-as harckocsi tervezésében és fejlesztésében.
Projektmérnökként Lett felügyelte a műszaki tervezést, és koordinálta a tesztelési és értékelési folyamatot a hadsereggel.
1954-ben Lett főmérnök lett, és ő vezette az amerikai hadsereg következő harckocsijának, az M60-asnak a tervezését és fejlesztését.

2253693_800.jpg

Az első Detroitban gyártott XM1. 1978 Dr. Philip Wood Lett balról a második.

Lett nemzetközileg elismert tank-szakértőként, a General Dynamics kutatási és fejlesztési alelnökeként dolgozott. Ezt megelőzően a Chrysler védelmi részlegének vezérigazgatója, előtte pedig a Chrysler főmérnöke volt. Dr. Lettet beválasztották az Egyesült Államok Nemzeti Mérnökakadémiájába.

1972-ben az amerikai hadsereg egy új generációs harckocsi kifejlesztésére irányuló programba kezdett, és 1973 júniusában a General Motors és a Chrysler Defense szerződést kötött a prototípusok megépítésére.

Lett vezette a Chrysler Defense csapatát a versenyen, amelyet a Chrysler XM1 fnyert meg. A teljes körű tervezési szerződést 1976 novemberében ítélték oda. Lett 1987-ig irányította az M1 fejlesztését.

Az "Abrams" a háború utáni második generáció egyik legsikeresebb tankja lett az Egyesült Államokban. A benne rejlő fejlesztési potenciálnak köszönhetően a harckocsi még jó pár évtizedig rendszerben maradhat.


2254026_800.jpg
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
11 489
14 279
113
1922. május 4 született Philip Wood Lett - amerikai tervező, az M60 és az Abrams egyik kifejlesztője.

2253347_800.jpg


Dr. Philip Wood Lett amerikai páncélozott harcjárművek mérnöke volt, aki a Chrysler Defense fejlesztőcsoportját vezette az XM1 harckocsi fejlesztési programjában, amely az M1 Abrams harckocsinak az Egyesült Államok hadserege általi elfogadásához vezetett.

Philip Wood Lett 1922. május 4-én született az alabamai Newtonban.

Lett 1950-ben csatlakozott a Chrysler Defense vállalathoz, és részt vett az M48-as harckocsi tervezésében és fejlesztésében.
Projektmérnökként Lett felügyelte a műszaki tervezést, és koordinálta a tesztelési és értékelési folyamatot a hadsereggel.
1954-ben Lett főmérnök lett, és ő vezette az amerikai hadsereg következő harckocsijának, az M60-asnak a tervezését és fejlesztését.

2253693_800.jpg

Az első Detroitban gyártott XM1. 1978 Dr. Philip Wood Lett balról a második.

Lett nemzetközileg elismert tank-szakértőként, a General Dynamics kutatási és fejlesztési alelnökeként dolgozott. Ezt megelőzően a Chrysler védelmi részlegének vezérigazgatója, előtte pedig a Chrysler főmérnöke volt. Dr. Lettet beválasztották az Egyesült Államok Nemzeti Mérnökakadémiájába.

1972-ben az amerikai hadsereg egy új generációs harckocsi kifejlesztésére irányuló programba kezdett, és 1973 júniusában a General Motors és a Chrysler Defense szerződést kötött a prototípusok megépítésére.

Lett vezette a Chrysler Defense csapatát a versenyen, amelyet a Chrysler XM1 fnyert meg. A teljes körű tervezési szerződést 1976 novemberében ítélték oda. Lett 1987-ig irányította az M1 fejlesztését.

Az "Abrams" a háború utáni második generáció egyik legsikeresebb tankja lett az Egyesült Államokban. A benne rejlő fejlesztési potenciálnak köszönhetően a harckocsi még jó pár évtizedig rendszerben maradhat.


2254026_800.jpg
Felül a jobboldali protó baromira jól néz ki.
 
  • Tetszik
Reactions: Wilson

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 514
72 518
113
USMC M1A1 Abrams MBT after suffering heavy damage from a Hellfire ATGM near Safwan, Iraq, March 2003.

E3ncAKUXEAUcrdJ


"The tank belonged to Alpha Company, 1st Tank Battalion, and was part of the 1st Marine Division's Spearhead to Baghdad, when it was mistaken for an enemy tank by a fellow USMC AH-1W Super Cobra. The AH-1W fired the Hellfire missile, which struck the Abrams around the rear of the hull, causing serious damage to the sideskirts and hull structure. The tank commander also sustained minor wounds from the missile impact blast, as he was perched in his hatch. Amazingly, the tank commander shrugged off the wounds and would continue on with his crew towards Baghdad, but the tank was considered a loss, and was left to be recovered."
 

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 075
13 706
113
USMC M1A1 Abrams MBT after suffering heavy damage from a Hellfire ATGM near Safwan, Iraq, March 2003.

E3ncAKUXEAUcrdJ


"The tank belonged to Alpha Company, 1st Tank Battalion, and was part of the 1st Marine Division's Spearhead to Baghdad, when it was mistaken for an enemy tank by a fellow USMC AH-1W Super Cobra. The AH-1W fired the Hellfire missile, which struck the Abrams around the rear of the hull, causing serious damage to the sideskirts and hull structure. The tank commander also sustained minor wounds from the missile impact blast, as he was perched in his hatch. Amazingly, the tank commander shrugged off the wounds and would continue on with his crew towards Baghdad, but the tank was considered a loss, and was left to be recovered."

Milyen fura, hogy ennyire bírja a hellfiret. o_O
És a személyzetnek sem lett nagyobb baja.
Ha jól emlékszem Bagdadban sérültre is többet előttek de végül maverickel kellett megsemmisíteni.
 

ogretankHU

Well-Known Member
2019. december 21.
7 613
26 009
113
Milyen fura, hogy ennyire bírja a hellfiret. o_O
És a személyzetnek sem lett nagyobb baja.
Ha jól emlékszem Bagdadban sérültre is többet előttek de végül maverickel kellett megsemmisíteni.
Olvasd már al alatta a szöveget ! Hátul találta el ! Tehát nem a küzdőteret !
 

szzsolt81

Well-Known Member
2020. október 24.
5 708
4 262
113
Valahol megvan a gépemen az eset, nem kumulatív fejrészes volt, hanem az M változat, 9 kg-os repesz-robbanófejjel, "puha célpontokra"
A K változat lett volna, akkor kibelezi.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

gorkamorka

Well-Known Member
2021. május 13.
1 299
2 214
113
Amúgy azért jól látszik mennyire biztonságos harckocsi az Abrams. Az egyetlen a világon amit úgy terveztek, hogy a személyzet védelme legyen az első. Bármilyen más típus esetén jó eséllyel tragédia lett volna a vége.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 791
75 846
113
Amúgy azért jól látszik mennyire biztonságos harckocsi az Abrams. Az egyetlen a világon amit úgy terveztek, hogy a személyzet védelme legyen az első. Bármilyen más típus esetén jó eséllyel tragédia lett volna a vége.
A Merkavánál volt elsődleģes szempont a kezelők biztonsága,azért van elöl a motor. Az Abramsnál nem volt ilyen prioritás,ez látszik a hagyományos felépítésen is.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 506
10 088
113
A Merkavánál volt elsődleģes szempont a kezelők biztonsága,azért van elöl a motor. Az Abramsnál nem volt ilyen prioritás,ez látszik a hagyományos felépítésen is.
Szerintem ezt gondold át, mert ha nem lenne szempont a tankban ülők biztonsága, senkit sem akarna beléjük ülni + személyzet nélkül a tank sem működik tovább.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 791
75 846
113
Szerintem ezt gondold át, mert ha nem lenne szempont a tankban ülők biztonsága, senkit sem akarna beléjük ülni + személyzet nélkül a tank sem működik tovább.
Nem azt írtam,hogy nem szempont,hanem azt,hogy nem volt nagyobb prioritás mint a legtöbb harckocsinál,erre utal a hagyományos felepítés is.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

gorkamorka

Well-Known Member
2021. május 13.
1 299
2 214
113
A Merkavánál volt elsődleģes szempont a kezelők biztonsága,azért van elöl a motor. Az Abramsnál nem volt ilyen prioritás,ez látszik a hagyományos felépítésen is.
Az csak egy orbitális mítosz. A Merkava tervezésénél szempont volt a minél erősebb páncélzat, de egyáltalán nem a kezelők miatt van elöl a motor. Nagyon egyszerű a helyzet. Amikor a Merkavát tervezték, Izrael nem rendelkezett tapasztalatokkal a modern kompozit páncélzat gyártása és tervezése terén. Természetesen kértek segítséget, de sem a britek, sem az amerikaiak vagy a németek nem voltak hajlandóak megosztani az eredményeiket. Ezért csak a legegyszerűbb megoldás jöhetett szóba: motort, erőátvitelt, üzemanyagot elölre. Eredmény: egy rendkívül primitív, de többé-kevésbé hatékony rétegelt páncélzat, ami komoly hátrányokkal is járt. A tervezők részéről zseniális megoldás, mindent kihoztak a primitív technológiából amit csak tudtak. Világviszonylatban nem volt kiemelkedő a Merkava védettsége, viszont az ellenfelek tankjaihoz képest nagyon is jónak számított, és ez volt a lényeg.