Magyar katonai repülőgépek a kezdetektől 1990-ig

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
Igen, de tudtommal sose volt egy csomo (1-58-ig) repulöezred mindenfele az orszagban, azutan az meg ott az 59. Kecskemeten, azutan jön a 60, 61, stb.

Helló! Persze, vadszrepő alakulat nem volt sok. De nem csak vadászrepülő alakulatok számára osztottak ebből a számmezőből, hanem az összes alakulat számára utaltak ki hadrendi számot. Mág a legutolsó raktár és "WC kefe karbantartó" alakulat is innen kapott hadrendi számot. Így viszont már szükséges a nagyobb számmező.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 270
81 201
113
Jól halad a MiG-19PM felújítása...

mig-19pm_02.jpg
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 730
28 910
113
A második rész első katasztrófáját, az "50" MiG-21Bisz (Groszmann István főhadnagy) katasztrófájának sajnos szemtanúja voltam. Azonnal jelentettem az osztály pk.-nak, aki a légvédelmi dandár pk.-ságnak, azok a lé. hadtest pk.-ságnak jelentették, aki értesítette a pápai bázist, mivel azok vadászrepülőgépei repültek akkor. Azt írták, hogy "Ellentmondásos dolgok láttak világot az esemény bekövetkezésének okairól is." Már elnézést, de egy nagy sz@rt.
Az első jelentés alapján egyértelműen meg lett határozva a katasztrófa helye, ideje, leírása, elég nagy pontossággal. Mivel a repülőgép a légvédelmi dandárnak repült célt, szinte felettünk (11/3. légvédelmi osztály - Zsámbék) húzott át kis magasságban (kb. 150-200 m-en) Gyermely irányába. Az enyhe bal fordulója közben eltűnt a domb felett a szemem elől és ahelyett, hogy megint megjelent volna, egy nagy füst oszlop jelent meg. Ez alapján egyértelmű volt, hogy földbe csapódott. Kis magasságon utánégetést kapcsolt a pilóta, de a pillanatnyi tolóerő vesztés miatt leadta a hátulját, ami a födnek ütközött a kis magasság miatt. Mivel a vadász repülőgépek kis magasságú repülése sokáig le volt tiltva, amit akkoriban oldottak fel, a pilóták ezírányú tapasztala nem volt megfelelő szinten. A repülőgép a Zsámbék-Szomor úttól jobbra kb 200 m-re csapódott a földbe Felsőőrspuszta és Szomor között a Bajna-Epöli vizfolyástól nem messze, a domb tetején, nagyjábó Zsámbék és Gyermely között félúton. Gyorsan kiderült, hogy egy MiG-21Bisz repülőgép hiányzik az éppen azelőtt, augusztus 1.-én az MH 47. Harcászati Pápa Repülőezred-ből átnevezett, MH 47. Stromfeld Aurél Harcászati Vadászrepülő Ezred állományából. Annak ellenére, hogy elég pontosan meg lett határozva a katasztrófa helye, a Pápáról elindult mentő alakulatnak sikerült Zsámbéktól az ellenkező irányban "eltévedni", amit nagy nehezen sikerült általunk korrigálniuk, miközben az egyik járművük "lerohadt", azt is menteni kellett (Jellemző az akkori viszonyok pénztelenségére, leépítésekre). Végül "csak nehezen" sikerült rátalálniuk a füstölgő repülőgép roncsra. Nagyjából 600 m hosszú és kb. 100-150m széles árkot "ásott" a repülőgép. A gépágyú darabjait kb. 12 m mélyről szedték össze, a pilóta maradványaiból a sisak (meg ami benne maradt) és a fél hajózó cipő maradt meg.
Nekem még a repülőgép egy darabja ereklyeként sokáig meg volt.
A katasztrófa jegyzőkönyvében, mint szemtanú, benne vagyok. Urbán János ezredes úr, az OLP repülőfőnöke személyesen keresett meg az osztálynál engemet is az osztály pk.-al együtt. Nem volt ott semmilyen ellentmondás, eléggé egyértelmű volt a baleset és oka.
Sajnos akkoriban nagyon "rájárt a rúd" a légierőre, mert a posztomusz Groszman István százados temetésével egyidőben (szeptember 12-én), Kecskeméten a repülőtér "munkaterületén" lezuhant Horváth Sándor őrnagy "9605" MiG-21 MF típusú repülőgépével, ahol a pilóta szintén meghalt. A felkészítő-gyakorló repülés során, alacsony magasságú áthúzást követően, a repülőgép felvételkor, tévedésből törzsféklapot nyitott. A törzsféklap nyitása után, a repülőgép elvesztette sebességét és lezuhant. Szintén repüléstechnikai hiba, nem műszaki. A hajózónak esélye sem volt katapultálni. A kivizsgáló bizottság tagjai a temetésről mehettek a következő katasztrófához. Ez a katasztrófa nincs benne a 2. részben.
MiG-21 Bisz 75AP
9d9bba317c13f0341a8b4a854be13076_f1219.jpg

OLP - Országos Légvédelmi Parancsnokság
https://abparancsok.hu/sites/default/files/parancsok/50-10-4_1977.pdf
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 730
28 910
113
Annyit pontosítanék, hogy 600 m hosszú és kb. 100-150 m széles területen égett le a terület, szóródtak szét a repülőgép darabjai. Az "árok" kb. 20 m széles lehetett. A repülőgép sebessége kb. 250 m/s volt a becsapódáskor.
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 446
36 488
113
oldottak fel, a pilóták ezírányú tapasztala nem volt megfelelő szinten. A repülőgép a Zsámbék-Szomor úttól jobbra kb 200 m-re csapódott a földbe Felsőőrspuszta és Szomor között a Bajna-Epöli vizfolyástól nem messze, a domb tetején, nagyjábó Zsámbék és Gyermely között félúton. Gyorsan kiderült, hogy egy MiG-21Bisz repülőgép hiányzik az éppen azelőtt, augusztus 1.-én az MH 47. Harcászati Pápa Repülőezred-ből átnevezett, MH 47. Stromfeld Aurél Harcászati Vadászrepülő Ezred állományából. Annak ellenére, hogy elég pontosan meg lett határozva a katasztrófa helye, a Pápáról elindult mentő alakulatnak sikerült Zsámbéktól az ellenkező irányban "eltévedni", amit nagy nehezen sikerült általunk korrigálniuk, miközben az egyik járművük "lerohadt", azt is menteni kellett (Jellemző az akkori viszonyok pénztelenségére, leépítésekre). Végül "csak nehezen" sikerült rátalálniuk a füstölgő repülőgép roncsra. Nagyjából 600 m hosszú és kb. 100-150m széles árkot "ásott" a repülőgép. A gépágyú darabjait kb. 12 m mélyről szedték össze, a pilóta maradványaiból a sisak (meg ami benne maradt) és a fél hajózó cipő maradt meg.

Ez a hely a Kakukk-hegy lehetett? Az a legmagasabb domb (vagy hegy) azon a környéken, kb. 320 m magas.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
A magyar csávó (Vázsonyi Miklós) pont, hogy nem tudta elfogni MiG-17-essel a Canberrát. MiG-15-össel meg pláne nem, mert egy MiG-17F-el repült 1956 nyarán. Pont ez volt a sztori lényege, hogy a Canberra kifogott az egész VSz légvédelmén.

Lufi alatt 200 méterrel? Szerintem te még nem olvastál eleget a különféle lőgyakorolatok végrehajtásairól.
Egy ejtőernyőn 8000 méterről süllyedő infracsapda ellen a hangsebesség alatt repülő MiG-21-es, 23-as és 29-es is bő három km-el már megkezdi a kiválást, mert minden egyes másodperccel drasztikusan nő az ütközés veszélye. 1985-ben az egyik MiG-23-asunk Asztrahányban az R-23R lövészetkor túl későn indított és szó szerint keresztül repült a robbanás felhőjén. A pilóta még látta is a pörögve elrepülő rakéta fehér törzshátsórészét. Hát nem dícsérték meg. És ez is azonos magasságú elfogásnál történt.
Itt nettó hazardírozás lett volna szuperszonikus rezsimen a típus felső statikus magasságtartományán 200 méterre(!) kicentizni egy ekkora célobjektumot, ami a találat után a jóég tudja, hogyan fog majd szétrepülni. 200 méter a gép ezen a sebességen kevesebb, mint fél másodperc alatt tesz meg. Úgy, hogy a gép manőverjellemzői itt már elég szerények, nagy korrigálásokra már nincs mód.

Amúgy meg ne te mond meg, hogy hogy kell, elég, ha az USAF tudja, hogy mit és hogyan kell elfogni és lelőni egy F-22-essel.
A pasi jelentette az elfogást, de nem kapott tűzparancsot, a Canberra meg lelépett jugóba. Nem is jött vissza többet. A pasi meg kapott jutalomként egy arany órát a hadügyminisztertől. A saját elmondása szerint.
Semmilyen gyakorlat és magyarázat nem érdekel. Az oroszok dögivel lőttek le kémballonokat. Gyakran olyan repülőkkel, aminek a csúcsmagassága sokkal a ballon repülési magassága alatt volt. És gyakran gépágyúval. Tehát meg lehet csinálni.
Eleinte az oroszok is rosszul tudták, és rakétákkal lövöldözték le őket. Átlag 1,4gyel. Elég kevéssé volt költséghatékony. Utána ha csak lehetett, gépágyúval. Ez esetben átlag 122 skuló kellett.
Na most az USA más. Az ország valódi irányítóinak az lenne a legjobb, ha minden lelövéshez tíz rakéta kellene, és még a repülő is odaveszne.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 587
113
A pasi jelentette az elfogást, de nem kapott tűzparancsot, a Canberra meg lelépett jugóba. Nem is jött vissza többet. A pasi meg kapott jutalomként egy arany órát a hadügyminisztertől. A saját elmondása szerint.
Semmilyen gyakorlat és magyarázat nem érdekel. Az oroszok dögivel lőttek le kémballonokat. Gyakran olyan repülőkkel, aminek a csúcsmagassága sokkal a ballon repülési magassága alatt volt. És gyakran gépágyúval. Tehát meg lehet csinálni.
Eleinte az oroszok is rosszul tudták, és rakétákkal lövöldözték le őket. Átlag 1,4gyel. Elég kevéssé volt költséghatékony. Utána ha csak lehetett, gépágyúval. Ez esetben átlag 122 skuló kellett.
Na most az USA más. Az ország valódi irányítóinak az lenne a legjobb, ha minden lelövéshez tíz rakéta kellene, és még a repülő is odaveszne.
Az szovjetek rakétái nem azonosak a mai Sidewinderrel, a gépágyús ballonvadász gépeik meg egytől egyig hangsebesség alatti, egyenes szárnyú típusok voltak.
A kanadaiak pár éve megpróbáltak gépágyúval leszedni egy ballont és három gép 1000 leadott lövése ellenére sem sikerült.

Amúgy azt kifejtenéd, ha egy gép jelentősen a cél alatt repül, akkor mégis hogy lőhetné le gépágyúval?
Az pedig, hogy egy magyar pilóta karórát kap, mert jelentette a vizuális azonosítást, mint elfogást, messze nem jelentett lelövési helyzetet. Gépágyúval végképp nem.
Mert a MiG-17-es 14000 méteren repült, míg a Canberra 21000-en.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Az szovjetek rakétái nem azonosak a mai Sidewinderrel, a gépágyús ballonvadász gépeik meg egytől egyig hangsebesség alatti, egyenes szárnyú típusok voltak.
A kanadaiak pár éve megpróbáltak gépágyúval leszedni egy ballont és három gép 1000 leadott lövése ellenére sem sikerült.

Amúgy azt kifejtenéd, ha egy gép jelentősen a cél alatt repül, akkor mégis hogy lőhetné le gépágyúval?
Az pedig, hogy egy magyar pilóta karórát kap, mert jelentette a vizuális azonosítást, mint elfogást, messze nem jelentett lelövési helyzetet. Gépágyúval végképp nem.
Mert a MiG-17-es 14000 méteren repült, míg a Canberra 21000-en.
Milyen 21ezer?? Nem a vizuális azonosítást jelentette, hanem a lőhelyzetet. Magának a hadügyminiszternek. Amúgy nyilván ugyanazokat az újságokat olvastuk. A cikket megkeresni reménytelen.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 587
113
Milyen 21ezer?? Nem a vizuális azonosítást jelentette, hanem a lőhelyzetet. Magának a hadügyminiszternek. Amúgy nyilván ugyanazokat az újságokat olvastuk. A cikket megkeresni reménytelen.
Nem reménytelen, mert az imént megküldték nekem azt a cikket, amire te hivatkozol és ami válaszként íródott arra cikkre, amire meg én. De nem ugyanarról a történetről beszélünk, nem ugyanazon cikkek alapján.
Én a második, elvileg korrekcióként írodott változatot nem ismertem, ebben valóban az van, hogy 1956 márciusában a Canberra csupán 8000 méteren repült, mikor a MiG-15-ös magyar géppár hátulról, 5-600 méteren már lőhelyzetbe került.
Amiről viszont én írtam, az a Vázsonyi Miklós-féle 1956 júliusi berepülés, aminél a szerző MiG-17F-el már nem érte el a Canberra azon verzióját, pedig 14 ezren repült a gépünk. A Canberra meg jóval magasabban.

A mai ballonok már nem szimpla egykamrás kialakításúak, a celláik sokaságát már nem lehet gépágyúval egyszerre kilőni.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Milyen 21ezer?? Nem a vizuális azonosítást jelentette, hanem a lőhelyzetet. Magának a hadügyminiszternek. Amúgy nyilván ugyanazokat az újságokat olvastuk. A cikket megkeresni reménytelen.

Nem reménytelen, mert az imént megküldték nekem azt a cikket, amire te hivatkozol és ami válaszként íródott arra cikkre, amire meg én. De nem ugyanarról a történetről beszélünk, nem ugyanazon cikkek alapján.
Én a második, elvileg korrekcióként írodott változatot nem ismertem, ebben valóban az van, hogy 1956 márciusában a Canberra csupán 8000 méteren repült, mikor a MiG-15-ös magyar géppár hátulról, 5-600 méteren már lőhelyzetbe került.
Amiről viszont én írtam, az a Vázsonyi Miklós-féle 1956 júliusi berepülés, aminél a szerző MiG-17F-el már nem érte el a Canberra azon verzióját, pedig 14 ezren repült a gépünk. A Canberra meg jóval magasabban.

A mai ballonok már nem szimpla egykamrás kialakításúak, a celláik sokaságát már nem lehet gépágyúval egyszerre kilőni.
Akkoriban a Canberra max repülési magassága 15000m alatt volt. Nevezetesen 48E feet. Az oroszok is kilyuggatták MiG-15össel.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
A pasi jelentette az elfogást, de nem kapott tűzparancsot, a Canberra meg lelépett jugóba. Nem is jött vissza többet. A pasi meg kapott jutalomként egy arany órát a hadügyminisztertől. A saját elmondása szerint.
Semmilyen gyakorlat és magyarázat nem érdekel. Az oroszok dögivel lőttek le kémballonokat. Gyakran olyan repülőkkel, aminek a csúcsmagassága sokkal a ballon repülési magassága alatt volt. És gyakran gépágyúval. Tehát meg lehet csinálni.
Eleinte az oroszok is rosszul tudták, és rakétákkal lövöldözték le őket. Átlag 1,4gyel. Elég kevéssé volt költséghatékony. Utána ha csak lehetett, gépágyúval. Ez esetben átlag 122 skuló kellett.
Na most az USA más. Az ország valódi irányítóinak az lenne a legjobb, ha minden lelövéshez tíz rakéta kellene, és még a repülő is odaveszne.
Ezt meg a Canberrába tettem be.