Fejvadászat és fejszedés
A Kazahsztán topikban előkerült a fejszedés ősi sztyeppei hagyománya, gondoltam ennek ismertetésével kedveskedek a fórum népének.
(Mivel a korszakból kevés fénykép áll a rendelkezésünkre, különféle rajzokkal igyekszem látványosabbá tenni a posztot. Nézzétek el nekem)
A szellem, az értelem, a tudás szimbolikus központja a fej. Ha valakit, vagy valamit lefejezel, akkor elválasztod a szellemét a testétől, különválasztod az adott anyagvilág ( test ) birtokosát és az azt uraló és irányító lélek ( szellem ) világát! A lefejezés teljes mértékben rituális tevékenység. A szellem elválasztása az anyagtól, a szellem különválasztása az anyagtól, olyan különválasztása elszeparálása az anyagtól, hogy az többé ne legyen helyreállítható. Ne tudjon ismét feléledni az a szellemiség, aminek a központját különválasztottad. Egyszóval a lefejezés az adott szellemi irány áramlásának lezárása.
Koponyakultusz és fejvadászat az ural-altaji népeknél rendkívül elterjedt volt, ugyanúgy, ahogy ezt Hérodotosznál (IV,26; IV,64) az iráni szkítákra vonatkozólag megismerhettük. A fejtrófeának nagy tekintélye volt a hunok, avarok, a protobolgárok, a magyarok, besenyők, oguzok és baskírok között, és
nem utolsósorban a finn-ugor és régi szibériai népeknél.
A koponyakultusz mágikus elképzeléseken alapszik, amely különböző formában az egész Földön elterjedt. Közös bennük az a gondolat, hogy a nemzés és a halál egymással közvetlen kapcsolatban áll. A népek felfogásában gyakran a halált tartják az új élet előfeltételének. Az etnológus Ad. E. Jensen ezt a tényt találóan így ábrázolja: „Az indoklást,... hogy a gyilkolás következtében beálló halállal a nemzés és szaporodás minden élő sorsává válik, szinte majdnem minden fejvadásznál megtaláljuk, így ennek a mitikus világképnek az extrém logikája bizonyos mértékig újra és újra megköveteli az ölést, annak érdekében, hogy újra szülediessen valaki."
Az emberi koponyát az életerő központjának tekintik, ezért úgy tartják, hogy megszerzése rajtaütéssel vagy harccal lehetséges. W. Nölle egy asszámi naga-harcostól származó tanulságos idézetet hagyott ránk: „Amikor még fejeket ejtettünk zsákmányul, jó volt a termés, sok gyermekünk volt, egészségesek voltunk, férfiak voltunk; most, amióta nem szabad harcolnunk, sokan meghalnak különböző betegségekben."
Hogy a volgai, finnek (mordvinok, cseremiszek, votjákok) és a csuvasok is hasonló szokásokkal rendelkeztek, kielégítően bizonyított.
Egy férfi társadalmi rangjának látható kifejezése mutatkozik meg abban a szokásban is, hogy koponyából készült kelyhekből ittak.
A megölt ellenség koponyájából ivókehely készítése különösen a lovasnomád népeknél, de többek között a keltáknál, tibetieknél, indiaiaknál, kínaiaknál is elterjedt szokás volt.
Besevliev találóan jellemzi a koponyakultusz ezen változatát, mikor megjegyzi, hogy
„annálfogva hat a koponyakehelyből ivott bor gyógyítóként, védelmezőként és erősítőként, hogy ez a bor a koponya legyőzhetetlen erejét magába szívta."
Természetesen másodlagosan a gyűlölet és diadal motívuma is elég nagy szerepet
játszhat ebben.
" Miután a szkíta férfi leterítette első ellenfelét, iszik a véréből. Ahányat megöl a csatában, valamennyinek a fejét elviszi a királynak, ti. csak az részesül a hadizsákmányban, aki fejet szolgáltatott be: ha nem visz fejet, nem kap a hadi zsákmányból sem. Ezt azután a következőképp nyúzza le: a füleknél körülvágja, majd megfogja a fejet, és kirázza, a bőrről marhabordával lekaparja a húst, (a bőrt) kezével puhára gyúrja, végül kicserzi, és kéztörlő gyanánt használja; lovának a kantárjára köti, és büszkélkedik vele, mert azt tekintik a legderekabbnak, akinek a legtöbb ilyen kéztörlője van. Ezekből a lenyúzott fejbőrökből sokan köpenyt is készítenek, hogy hordhassák; úgy varrják össze, mint az állati bundából a juhászsubát. Vannak azután olyanok, akik a megölt ellenségeik jobb karját a körmökkel együtt lenyúzzák, és tegezborítót készítenek belőle. Mert az emberi bőr vastag, és fehér, majdnem valamennyi bőr közül a legcsillogóbb. Sokan egész embereket is lenyúznak, majd fára feszítik, és lovaikon hordozzák.
Ezek a szokásaik tehát ilyenek, legnagyobb ellenségeik fejével pedig úgy járnak el, hogy a szemöldök alatt körülfűrészelik, és kitisztogatják. Ha már most szegény (az illető), akkor csak ökörbőrt húz rá, és úgy használja, de ha gazdag, akkor kívülről ráfeszíti ugyan az ökörbőrt, belülről bearanyozza, és úgy használja ivóedényként. Megteszik ezt rokonaikkal is, ha erősen összekülönböznek, és erősebbnek bizonyulnak a király előtt. Ha megbecsült vendégei érkeznek, elébük hordja ezeket a fejeket, és elmondja, hogy rokon létükre rátámadt, de ő legyőzte őket. Ezt tartják kiváló emberhez illő tettnek (andragathié)
Évenként egyszer minden járásfőnök (nomarchés) egy edényre való bort kever a maga járásában, és ebből csak azok a szkíták ihatnak, akik már öltek ellenséget. Azok, akik ezt nem tették, nem kóstolhatják meg ezt a bort, hanem e megtiszteléstől kizárva, távolabb kell ülniük. Náluk ez a legnagyobb gyalázat. Azok viszont, akik már igen sok embert ejtettek el, két kancsóból ihatnak egyszerre."
Tomyris a "Massagéták királynője" Kr.e 530-ban legyőzte az őt megtámadó Kürosz perzsa nagykirály hadait.
A megölt nagykirály levágott fejét egy vérrel teli edénybe tetette.
"Ha már vért akart, megkapta!"
A szkíta nép saját fiaival szembeni kérlelhetetlen keménysége legendás volt az ókori világban, ez is hozzájárult félelmetes hírükhöz: ha ők ilyen elszántak, mire számíthatnak tőlük ellenségeik? Kegyetlen világlátásukból eredtek később az idegen történetírók írásai hihetetlen vadságukról, melyek szerint „vért ittak” és „emberhúst ettek.”
A szkíták egy harcos bátorságát azon mérték le, hány fejet vitt haza a csata után.
A szokás ismert az ázsiai hunok esetében is:
"Lao Sang sanjü/senyő pedig, megölvén a jüecsik királyát (név szerint Kidolut), koponyájából ivókupát készítetett."
Ez az edény azért lett nevezetes, mert még másfél évszázad múlva is ezt használták a vérszerződéseknél.
"Hang Chang és Chang Meng, Shang Yuval és nagy hadvezéreivel együtt, felmentek a No folyótól keletre emelkedő hegyre. Ott leöltek egy fehér lovat. Shang Yu elővett egy kis ch'ing lu (kő)pengét, egy fémkanalat, s borral keverte el (a ló vérét). Majd Yuezhi király koponyáját, amelyet Lao Sang san-yu zúzott össze, használva edénynek,együtt itták meg a vér-esküt. (Kao Chu-hsun:223)
"Egy-egy csata után azok akik levágták az ellenség fejét, vagy foglyul ejtik az ellenséget, egy csupor bort kapnak és megtarthatják mindazt, amit zsákmányoltak. Minden fogolyból rabszolga lesz.(!) Csata közben minden harcos a saját hasznát keresi. Ügyesen tudják csalétekcsapatokkal kelepcébe csalni és elpusztítani az ellenfelet. Ha megpillantják az ellenséget, lecsapnak rá, mint zsákmányra éhes madárcsapat, de ha megszoritják őket, szétrebbennek és eltűnnek, mint a köd. Ha egy harcos visszahozza elesett társa holttestét, annak minden tulajdona az övé lesz"
Sima Qian: Shi Ji 110.kötete a hunokról
A koponyakultusz sztyeppei népekre(szkíták és ázsiai hunok) jellemző ismérvei:
1.) A szkíták és ázsiai hunok ellenségeik koponyáit gyűjtötték trófea gyanánt
2.) Mind a szkíták, mind az ázsiai hunok ivóedénynek használták az ellenség nemesfémmel applikált koponyáit
3.) Az ellenség fejét levágó szkítákat és ázsiai hunokat kupa borral és társadalmi ranggal jutalmazták
4.) A szkítáknál is és az ázsiai hunoknál is, aki levágta az ellenség fejét, megkapta az így szerzett trófeát
5.) A koponyakultusz a szkítáknál is, ázsiai hunoknál is szakrális értelmű, egyszersmind utilitáris jellegű: lehetővé teszi az ellenőrzést, hogy a csatában milyen eredményesen küzdött egy-egy szkíta vagy ázsiai hun harcos.
A fejszedést a pártusok is gyakorolták:
"Közben az ellenség harci kiáltozással és győzelmi dalokkal egyre közeledett, s ez még félelmetesebbekké tette őket. Újra megszólalt a dobok dübörgő hangja, és a rómaiak újabb csata kezdetét várták. Hozták Publius fejét lándzsahegyre tűzve, közelükbe vágtattak, mutogatták, és megvető gúnnyal kérdezték, milyen családból származik, és kik a szülei, mert nem volna illő, hogy egy gyáva és hitvány apának, mint Crassus, ilyen nemes és kiválóan vitéz gyermeke legyen. Ez a látvány a rómaiakat még jobban megtörte és kétségbe ejtette, mint mindaz a szörnyű baj, amelyet addig el kellett szenvedniük; nem a bosszúra gondoltak, ami pedig természetes lett volna, hanem borzalom és rettegés vett erőt mindnyájukon."