Igen, érdekes hogy a saját seregének nem kellett avagy nem volt rá pénz. Még a több, mint 30 éves Casspir MRAP leváltására is ezt gondolják. Van egy olyan sanda gyanúm, hogy Patria 6x6 lesz majd, ha mégis lesz pénz a váltásra - gyakorlatilag ugyanazon indokok miatt melyeket folyamatosan emlegetek (közös logisztika illetve support).
Nem csak motor kell, hanem erőátvitel, felfüggesztés, alváz miegymás. Valamint a felépítmény. Ezt megtervezve, összerakva, tesztelve, protókkal, csapatpróbázva, sorozatgyártás előkészítése és annak abszolválása - kisszériában. Úgy hogy szorít a határidő. Nagyon. Ugyanis Boxer vagy Patria (meg a kebaboskocsik mellé) külön meg egy logisztikai rémálom lenne. Persze ahogy később írod, mindent (a mérnököt is) meg lehet fizetni. Hogyne - legfeljebb nem éri meg.
Mindezt úgy, hogy a Tatra/Nexter -t kipöcköljük a képből. Akkor ki is marad, akit említettél is? Iveco. Ők sem lennének olcsóbbak. Meg persze akkor tényleg nulla "közösködés" lenne a csehekkel például.
A MAN Military üzletág az Rheinmetall tulajdon. Namost a MAN és Rheinmetall közötti szerződésben az utolsó betűig le van fektetve, hogy mi kinek a térfele illetve játszótere. Ugye nekünk nem csak az van, hogy alkatrészek kellenek (már akkor se menne), hanem kellene minden amit a kettővel előbbi bekezdésben írtam. Azaz, hogy mi (mondjuk a Currus) összeboronálódna a MAN cilivil ágával egy hadsereg részére olyan harcjármű fejlesztésére és kissszériás gyártására mely a Rheinmetall ilyen jellegű járműveinek direkt konkurencia (Boxer 6x6/8x8 , Fuchs) ... Nem érzem a realitását. Továbbá akkor még mindig nincs felépítményünk - azaz ugye még mással is közösködni kell (aki szintén nem ingyen tenné) és akkor még a dél-afrikaiak is keresni akarnak rajta (licensz). És akkor még a Rheinmetall a Nexter -hez fűződő ambivalens érzéseit illetve üzleti érdekeiről nem is szólva. Amennyiben más (pl. Iveco) lenne bevonva a felépítmény terén, akkor sem másznának a falra örömükben.
Leírtam hogy jön képbe a Tatra/Nexter. Európában csak Ők foglalkoznak ezzel a témakörben (igaz csak a 6x6 -al). Ráadásul a V4 -es cseheknél is ez a 6x6 van rendszeresítve 62 db -al. Igen, a MAN teherautós seregünkben nem ideális. Azonban más szempontok alapján sem (ezt is leírtam korábban). Igazából a cseheknek sem - de ez az Ő dolguk ...
Az orosz tornyot vegyük ki továbbra is - sajnos ez nemcsak "mérnök kérdés". Ezt nekünk senki nem engedné. A Kazah protón vagy ilyesmin elmenne, de nálunk nem engednék.
A török torony ilyen jellegű vashoz nem lesz amennyire jól tudom. A sima gpu -s távírányított tornyaik kebaboskocsira mennek. Ami ennél komolyabb az már nem is biztos (nem valószínű), hogy török lenne.
Általánosságban a dél-afrikai, kazah meg egyéb protókról. Szuper hogy vannak. Erre (csak protóra) ne húzzunk fel egy gyárat. Amennyiben hoznak protót kipróbálásra, akkor udvariasságból kipróbálhatjuk, meghallgathatjuk az ajánlatot meg elképzelést, de kb. ennyi a max. Ez nekünk sem időbe - se pénzbe nem fér bele.
Elérhető nyugati (nem orosz) torony, amit APC -re fabrikáltak (pl. Marder -re) - az 105 mm -es. Ezzel kapcsolatban vannak viták másik topikokban, hogy mennyire jó vagy nem jó akár harcászatilag akár egyéb szempontból. Ezt nagyon érdemes meggondolni, mert egy újabb lőszertípus a logisztikában, amit a környéken sem használnak már (azaz akár a VJTF -ben is külön megoldandó kérdés).
Az utolsó mondat persze vonatkozik a 57 mm -re is. Ugyanakkor ezt mégis izgalmasabb kérdésnek tartom. Ezt majd a hozzáértők meg döntéshozók megrágják és eldöntik. Ugyanakkor ehhez sem kell dél-afrikai vas alá feltétlenül. Itt is az lehet game-changer, hogy az oroszok (vagy mások) meglépik-e végül
tömegesen és mikor. Amennyiben nem, akkor inkább azt oldjuk meg, hogy "+2 ATGM" minden IFV -re illetve APC -re ...
A német-finn a saját portékát (APC terén) fogja tolni - akár járműcsalád szinten. Akár helyi gyártással - akár nem, ahogy majd megéri mindenkinek. Én bármelyikkel ki lennék békülve, de akkor csak az legyen meg a deriváltjai ... A minden más meg nem tudna összerakni ilyen projektben rentábilisen ezt a dolgot - ideértve a Tatra-Nexter tandemet is.
Amíg az IFV kérdés nyitott volt (Puma vagy Lynx), addig én is úgy voltam, hogy APC terén "lehet bármi" (jó annyira nem bármi, de Boxer vagy Patria szinten biztos).
Így, hogy ez eldőlt, hogy Lynx ráadásul helyi Rheinmetall gyárral szerintem egyértelműen látszik a koncepció (és kb. az nem lenne meglepő, ha nem Boxer lenne a befutó).
Ez a koncepció pont a logisztika. A PzH-2000 - Lynx - Boxer (most a Leo 2 -ket hagyjuk is) olyan járműcsaládokon is átívelő cross-platform logisztikát biztosít, mellyel mind a költségek terén, mind a rendelkezésre állás terén magasabb szintet fogunk tudni elérni, mint pl. a csehek (hogy tényleg egy másik 10 millió környéki lakossággal bíró V4 országot említsek példaként a környékről). Ráadásul magasabb harcértékkel ... Most abba a részébe nem is érdemes belemenni, hogy a Boxer -nek is komoly modularitása van, rengeteg felépítménnyel illetve toronnyal (akár 155 mm -es löveg is
) - mindez rendszeresítve, harcmezőn (is) kipróbálva, készen, akár helyi gyártással (részben vagy egészben) stb. 6x6 és 8x8 platformon is.
Én a Patria -nak is örülnék (de akkor minden legyen Patria). Ugyanakkor Boxer esetén is azt mondanám - megérkeztünk ...