...mik azok,a rotor lapátok helyzetét figyelő szenzorok vezetékei,vagy hűtés csövek?
Nem és nem
Valójában a jégtelenítő rendszerhez tartoznak, szóval nem hűtés, hanem fűtés. Az szovjet / orosz gépeken alapfelszereltség a lapátok jégtelenítése (meg a forgószárnyfék is). A Mi-1 és Mi-4 típusokon ezt még etanollal oldották meg, de a Mi-2-től kezdve már az árammal végzett jégtelenítés a jellemző (Mi-2; Mi-8; Mi-17; Mi-24. Ezek találhatóak meg nálunk, de pl. a Mi-6-os is hasonlóan csinálja).
Ez épp Mi-8-as, de majdnem ugyan olyan. A felső fekete csövek a forgószárnyagyon elhelyezett áramszedőről indulnak és a forgószárnylapát elején lévő csatlakozón keresztül jut be a delej a lapátokba. A lapát belépőélén rozsdamenetes borítás van, ami részben azért van ott, hogy az alatta lévő fűtőhuzalt védje, mert az ilyen gumiszerű anyagba van beágyazva. Ha minden igaz, akkor jégtelenítéskor egyszerre csak egy lapát van melegítve, mert van egy kis áramfelvétele.
A rendszernek van még egy ilyen adója is:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/dc/Датчик_обледенения.jpg
Ebben a rúd végében van egy kevés Sr90 és ha nem repül a gép, akkor egy piros ólomkupak van ráhúzva (A Mi-8-asnál ez fent van hajtóművek felett a ventilátor beömlőnyílásában, de pl. a Mi-17 másfajta adót használ). Ha el van távolítva a kupak, akkor a sugárforrásból induló részecskék bombázzák a pirossal megjelölt részt is és van egy számláló, ami nézi, hogy mennyi részecske ért oda. Amúgy ez a stroncium, valami gyenge sugárforrás, mert, ha a számlálóra jég rakódik le, akkor jégen nem tud áthatolni a sugárzás, vagy csak sokkal kevésbé és ebből jön rá a helikopter, hogy mi a helyzet. Ilyenkor le kell olvasztani a jeget az adóról, meg a lapátokat is el kell kezdeni fűteni. A hajtóműveknek van még plusz saját jégtelenítő rendszere.
Egyébként ugyan ebben a kábelben van még a lapátok végén lévő kontúrfénynek a vezetéke is.
Ha jobban megfigyeled, akkor van még egy vékonyabb cső is, ami kékre festett un. dempferhez megy (ez meg egy munkahenger szerű valami, de a dugattyún van 2+2 golyós szelep, ami összeköti a két teret és az így létrejött fojtásokon keresztül hatékony lengéscsillapítást valósít meg). Annak a másik vége a forgószárnyagyon lévő gyűrű alakú olajtartályba fut be, szóval az csak ilyen túlfolyó vezeték.
Egyébként a forgószárny helyzetéről is van visszajelzés valóban, de az nem ilyen túlméretezett dolog. A Main Hub videóban, amire eredetileg válaszoltál pl. 2:33-nál látszik belőle valami. Alul, (ahol a két zöld lemez találkozik, attól kissé balra) van két nagyon vékonyka „tolórúd” (a bal oldali közvetlenül az un. menesztő alatt van. A menesztő az a két darabból álló csuklós mechanizmus, ami összeköti a forgószárnyagyat és a vezérlőautomata külső forgó részét, amihez a lapátfordító vonórudak be vannak kötve
).
Ebből a két kis tolórúdból (valójában feszítőzárak) az egyik az előre billentés szelszin adójához megy (Ennek van a műszerfalon műszere is) a másik meg az oldalra való billentés értékét nézi.
Így dióhéjban ennyi, de biztos lesz aki jobban el tudja magyarázni.