MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

A Top /Gun (Aranysas?) újságban volt egy olvasmányos cikksorozata Varga "Tömör" Imrének, amiben megemlítette a khm. harmadik világbeli pilóták készségeit/mentalitását, s utalás volt arra, hogy erről lesz külön cikk.
Évekig vártam rá, de vagy nem készült el, vagy khm. nem lett volna píszí...
Khöm...
Varga Tömör írásai nagyrészt arról szóltak sajnos, hogy hogyan piáltak és kajáltak, de úgy kb. semmiről... Sajnos.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Miután a korszerűbb MiG-23ML rendszeresítésre került a Szovjetunió légiereje részére, 1978-tól elérhetővé vált a korábban csak a szovjet légierő számára fenntartott MiG-23M exportja.
Ennek a típusnak a jelzése MiG-23MF lett, „A” változata került a Varsói szerződés légierőihez, míg „B” változata, nukleáris opció nélkül, a 3. világ országaiba.
Immáron három gyárban készült a 23-as kilenc (!!!) altípusa párhuzamosan.

Moszkvában a Znamja Truda gyárban (MAPO) készültek:
1976-tól a MiG-23ML vadászgép, 23-12-es gyártmány, 1982-ig a szovjet frontlégierő részére.
1978-tól a MiG-23P vadászgép, 23-14-es gyártmány, 1983-ig a szovjet honi légvédelem részére, 321 példányban.
1978-tól a MiG-23MF vadászgép, 23-11MF-es gyártmány, 1983-ig 278 példányban, két export változatban, „A” kivitel a Varsói szerződés részére, míg a „B” kivitel a harmadik világ részére.
Eközben folytatódott a MiG-23BN vadászbombázó sorozatgyártása 1985-ig, két export változatban, 32-24A a Varsói szerződés részére, 32-24B a harmadik világ részére.

Irkutszkban az IAPO-nál:
Folytatódott a MiG-23UB gyakorlógép sorozatgyártása 1985-ig.
1978-tól a MiG-27K (gyermekkori nevén MiG-23BK) vadászbombázó, 32-26-os gyártmány 1983-ig, 214 példányban a szovjet frontlégierő részére.

Ulan-Udé-ben az U-UAZ-nál (Mi-8-as helikopterek gyártásával párhuzamosan):
1978-tól 1984-ig a MiG-27M vadászbombázó, 32-29-es gyártmány (a MiG-27K vadászbombázó egyszerűbb és olcsóbb variánsát), gyártották 146 példányban a szovjet frontlégierő részére.

2020-08-04-20-46-11-Window.jpg

A második nagy sorozat típusai


Szíria

article-4918-di7-Bn-MSQcl.jpg


1977 áprilisában Szaúdi pénzügyi forrásokkal megtámogatva, Háfez al-Asszad Moszkvába utazott, hogy katonai beszerzésről tárgyaljon.
A Szovjet vezetés két feltételhez kötötte a fegyverüzletet, miszerint a Szíriaiak a továbbiakban támogatják a PFSz-t, illetve elismerik Izrael állam létezéshez való jogát.

1978-ban így 28db MiG-23MF érkezett, amit 1979-ben majd 1980-ban 18db-18db MiG-23BN követett.
Ez utóbbiakban immáron benne maradt az SzPSz-141-es aktív zavarókomplexum.

A Szíriai légierő MiG-23-as egységeinek hadrendje 1980-ban:
17. vadászbombázó ezred 67. vadászrepülő százada MiG-23MSz, 77., és 95. vadászbombázó százada MiG-23BN géppel rendelkezett, as-Se’en légibázisán, Damaszkusztól 90km-re keletre.
34. vadászbombázó ezred 97., és 98. vadászbombázó százada MiG-23BN vadászbombázó géppel rendelkezett, an-Nassiriyah légibázisán, Damaszkusztól 70km-re észak-keletre, az ezred harmadik százada Szu-22M típussal repült.
14. vadászbombázó ezred 78. százada MiG-23MF géppel üzemelt Abu ad Duhur légibázisán, az ország észak nyugati részén, Aleppótól 50km-re délre.

2020-08-04-21-32-35-Window.jpg

Szír MiG-23-as alakulatok diszlokációja


Izrael
Izrael eközben beszerzett az Egyesült Államoktól:
1968-tól 90db A-4H Skyhawk vadászbombázót, és 25db TA-4H gyakorló gépet
1969-től 210db F-4E Phantom-II vadászbombázót
1969-től 30db RF-4E Phantom-II felderítőgépet
1972-től 117db A-4N Skyhawk vadászbombázót
1976-tól 23db F-15A Eagle vadászgépet, és 2db F-15B gyakorló gépet
1980-tól 18db F-15C Eagle vadászgépet, és 8db F-15D gyakorló gépet
1980-tól 67db F-16A Fighting Falcon vadászgépet, és 8db F-16B Fighting Falcon gyakorló gépet

IAF-F-15-C-Baz-Independence-Day-2017-Tel-Nof-IZE-082.jpg

Ez a kép kissé előreszaladt a történetben...


Irak
A három Iraki MiG-23-as század hadrendje (némi géppótlás beszerzése után) 1980-ban a következő volt:
39. vadászrepülő század MiG-23MSz gépeivel 1980-ban a Tammuz légibázisra költözött, ami Habbaniyah mellett, Bagdadtól 80km-re nyugatra található.
29. vadászbombázó század MiG-23BN gépekkel Abu Ibn Abu Talib légibázison üzemelt, an-Nassiriyah mellett, Bászrától mintegy 100km-re, észak-nyugatra.
49. vadászbombázó század MiG-23BN gépekkel Abu Ubaidán, al-Kut mellett (félúton Bászra és Bagdad között) üzemelt.

2020-08-04-22-01-23-Window.jpg

Iraki MiG-23-as alakulatok diszlokációja


Irán
Irán eközben beszerzett az Egyesült Államoktól:
1968-tól 32db F-4D Phantom-II vadászgépet
1971-től 177db F-4E Phantom-II vadászgépet
1971-től 16db RF-4E Phantom-II felderítőgépet
1974-től 166db F-5E Tiger-II vadászbombázót
1976-tól 79db F-14A Tomcat vadászgépet, 284db AIM-54A Phoenix nagy hatótávolságú légiharc rakétával

f14-tomcat-iran.jpg

Iráni F-14A Tomcat, a hasa alatt 2db AIM-54A Phoenix nagy-hatótávolságú aktív önrávezetésű légiharc rakétával

Mohammad-reza-shah.jpg

Az iráni vezető, Reza Sah

Reza Sah rendszerének bukása után, 1979-től az Egyesült Államok fegyverembargót hirdetett az Iránnal szemben.



Jövő hét vége felé következik a MiG-23-as első éles harci bevetése...
 
Khöm...
Varga Tömör írásai nagyrészt arról szóltak sajnos, hogy hogyan piáltak és kajáltak, de úgy kb. semmiről... Sajnos.
.
.
Sajnos igen. Pont ezt amúgy anno megirtam olvasói levélként az aranysasosoknak is, mármint hogy a cikksorozat sajnos nem túl jó, mert kizárólag italozásról szól, illetve, hogy hogyan főztek, és a cikksorozat alapján az sem világos, hogy ezek a matt alkoholisták buszra hogy tudtak felszállni, nemhogy vadászrepülőgéppel.
Érdekes módon nem sértődtek meg a kritikától, sőt válaszoltak. Valami olyasmi jött válaszban, hogy ezt a cikksorozatot a Varga Tömör a 90-es évek legelején, bőven az Aranysasos megjelenés előtt rég megirta, és valami könyvet akart belőle csinálni eredetileg. Azután kiadni érthető módon nem tudta, fiókban maradt, és végül az Aranysas segitségképpen átvette tőle megjelentetni. Átirni nem nagyon akarta, igy azután lényegében változatlan formában lehozták a régi szöveget. Az Aranysasos válaszban valami olyasmi volt a vége, hogy a Tömör nagyon olvasmányos, sztorizós akart lenni, hogy könyvként olvasható legyen, de nagyon átesett a ló túloldalára.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and borisz
Írtam többször az arab haderők pont az ilyen mentalitás/képességek miatt olyan gyengék legyen nekik bármilyen technikai hátterük ! Ez sok száz éve bizonyítják és hát eredményesen !
.
.
Ez egy klasszikus magyarázkodás, egyidős a szovjet vadászgépek történetével már Korea óta, és mindig előkerül, amikor meg kell magyarázni, hogy már megint miért az szovjet/orosz technika húzta a rövidebbet, és miért annak a roncsa látszik a harctéri fotókon.
Biztos sokszor igy is volt, de azért ott bukik a dolog, hogy miért van az, hogy ugyanaz a muzulmán pilóta hirtelen győztessé tud válni, amikor pakisztáni F-16-ba ülhet, vagy az iráni kapott F-14-et maga alá, vagy a török kapott F-16-ot, stb.
 
  • Tetszik
Reactions: Bleroka
Miután a korszerűbb MiG-23ML rendszeresítésre került a Szovjetunió légiereje részére, 1978-tól elérhetővé vált a korábban csak a szovjet légierő számára fenntartott MiG-23M exportja.
Ennek a típusnak a jelzése MiG-23MF lett, „A” változata került a Varsói szerződés légierőihez, míg „B” változata, nukleáris opció nélkül, a 3. világ országaiba.
Immáron három gyárban készült a 23-as kilenc (!!!) altípusa párhuzamosan.

Moszkvában a Znamja Truda gyárban (MAPO) készültek:
1976-tól a MiG-23ML vadászgép, 23-12-es gyártmány, 1982-ig a szovjet frontlégierő részére.
1978-tól a MiG-23P vadászgép, 23-14-es gyártmány, 1983-ig a szovjet honi légvédelem részére, 321 példányban.
1978-tól a MiG-23MF vadászgép, 23-11MF-es gyártmány, 1983-ig 278 példányban, két export változatban, „A” kivitel a Varsói szerződés részére, míg a „B” kivitel a harmadik világ részére.
Eközben folytatódott a MiG-23BN vadászbombázó sorozatgyártása 1985-ig, két export változatban, 32-24A a Varsói szerződés részére, 32-24B a harmadik világ részére.

Irkutszkban az IAPO-nál:
Folytatódott a MiG-23UB gyakorlógép sorozatgyártása 1985-ig.
1978-tól a MiG-27K (gyermekkori nevén MiG-23BK) vadászbombázó, 32-26-os gyártmány 1983-ig, 214 példányban a szovjet frontlégierő részére.

Ulan-Udé-ben az U-UAZ-nál (Mi-8-as helikopterek gyártásával párhuzamosan):
1978-tól 1984-ig a MiG-27M vadászbombázó, 32-29-es gyártmány (a MiG-27K vadászbombázó egyszerűbb és olcsóbb variánsát), gyártották 146 példányban a szovjet frontlégierő részére.

2020-08-04-20-46-11-Window.jpg

A második nagy sorozat típusai


Szíria

article-4918-di7-Bn-MSQcl.jpg


1977 áprilisában Szaúdi pénzügyi forrásokkal megtámogatva, Háfez al-Asszad Moszkvába utazott, hogy katonai beszerzésről tárgyaljon.
A Szovjet vezetés két feltételhez kötötte a fegyverüzletet, miszerint a Szíriaiak a továbbiakban támogatják a PFSz-t, illetve elismerik Izrael állam létezéshez való jogát.

1978-ban így 28db MiG-23MF érkezett, amit 1979-ben majd 1980-ban 18db-18db MiG-23BN követett.
Ez utóbbiakban immáron benne maradt az SzPSz-141-es aktív zavarókomplexum.

A Szíriai légierő MiG-23-as egységeinek hadrendje 1980-ban:
17. vadászbombázó ezred 67. vadászrepülő százada MiG-23MSz, 77., és 95. vadászbombázó százada MiG-23BN géppel rendelkezett, as-Se’en légibázisán, Damaszkusztól 90km-re keletre.
34. vadászbombázó ezred 97., és 98. vadászbombázó százada MiG-23BN vadászbombázó géppel rendelkezett, an-Nassiriyah légibázisán, Damaszkusztól 70km-re észak-keletre, az ezred harmadik százada Szu-22M típussal repült.
14. vadászbombázó ezred 78. százada MiG-23MF géppel üzemelt Abu ad Duhur légibázisán, az ország észak nyugati részén, Aleppótól 50km-re délre.

2020-08-04-21-32-35-Window.jpg

Szír MiG-23-as alakulatok diszlokációja


Izrael
Izrael eközben beszerzett az Egyesült Államoktól:
1968-tól 90db A-4H Skyhawk vadászbombázót, és 25db TA-4H gyakorló gépet
1969-től 210db F-4E Phantom-II vadászbombázót
1969-től 30db RF-4E Phantom-II felderítőgépet
1972-től 117db A-4N Skyhawk vadászbombázót
1976-tól 23db F-15A Eagle vadászgépet, és 2db F-15B gyakorló gépet
1980-tól 18db F-15C Eagle vadászgépet, és 8db F-15D gyakorló gépet
1980-tól 67db F-16A Fighting Falcon vadászgépet, és 8db F-16B Fighting Falcon gyakorló gépet

IAF-F-15-C-Baz-Independence-Day-2017-Tel-Nof-IZE-082.jpg

Ez a kép kissé előreszaladt a történetben...


Irak
A három Iraki MiG-23-as század hadrendje (némi géppótlás beszerzése után) 1980-ban a következő volt:
39. vadászrepülő század MiG-23MSz gépeivel 1980-ban a Tammuz légibázisra költözött, ami Habbaniyah mellett, Bagdadtól 80km-re nyugatra található.
29. vadászbombázó század MiG-23BN gépekkel Abu Ibn Abu Talib légibázison üzemelt, an-Nassiriyah mellett, Bászrától mintegy 100km-re, észak-nyugatra.
49. vadászbombázó század MiG-23BN gépekkel Abu Ubaidán, al-Kut mellett (félúton Bászra és Bagdad között) üzemelt.

2020-08-04-22-01-23-Window.jpg

Iraki MiG-23-as alakulatok diszlokációja


Irán
Irán eközben beszerzett az Egyesült Államoktól:
1968-tól 32db F-4D Phantom-II vadászgépet
1971-től 177db F-4E Phantom-II vadászgépet
1971-től 16db RF-4E Phantom-II felderítőgépet
1974-től 166db F-5E Tiger-II vadászbombázót
1976-tól 79db F-14A Tomcat vadászgépet, 284db AIM-54A Phoenix nagy hatótávolságú légiharc rakétával

f14-tomcat-iran.jpg

Iráni F-14A Tomcat, a hasa alatt 2db AIM-54A Phoenix nagy-hatótávolságú aktív önrávezetésű légiharc rakétával

Mohammad-reza-shah.jpg

Az iráni vezető, Reza Sah

Reza Sah rendszerének bukása után, 1979-től az Egyesült Államok fegyverembargót hirdetett az Iránnal szemben.



Jövő hét vége felé következik a MiG-23-as első éles harci bevetése...



A számokat és a típusokat ízlelgetve már akkor brutális volt az IAF légi fölénye az a környező arab országokhoz mérten és abszolút értelemben is !
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
.
.
Ez egy klasszikus magyarázkodás, egyidős a szovjet vadászgépek történetével már Korea óta, és mindig előkerül, amikor meg kell magyarázni, hogy már megint miért az szovjet/orosz technika húzta a rövidebbet, és miért annak a roncsa látszik a harctéri fotókon.
Biztos sokszor igy is volt, de azért ott bukik a dolog, hogy miért van az, hogy ugyanaz a muzulmán pilóta hirtelen győztessé tud válni, amikor pakisztáni F-16-ba ülhet, vagy az iráni kapott F-14-et maga alá, vagy a török kapott F-16-ot, stb.


Szerintem ott a terminológia volt a döntő illetve Korea és Vietnám még abban is más volt , hogy ott az USA professzionális hadserege (minden helyszíni és háttértámogatással , majdnem korlátlan erőforrásokkal) állt szemben egy kis ország alacsonyan képzett erejével (még ha voltak is tanács adók SZU/Kínai részről ) más volt a szitu ha a rávezetést és a pilótákat is a tanácsadók alkották (akkor sokat javult hirtelen a helyzet ) .

Az tény elismerem én is , hogy a nyugati országok jelentős előnnyel rendelkeztek a repülő erők terén és az általuk a kiképzésben vissza köszönő magas fogú tudás és autonómia is a javukra billentette a mérleget !

De ez nem von le semmit az arab katonák alacsony harci értékéből !
 
A Szovjet vezetés két feltételhez kötötte a fegyverüzletet, miszerint a Szíriaiak a továbbiakban támogatják a PFSz-t, illetve elismerik Izrael állam létezéshez való jogát.
Ezt a részt simán nem értem. Minek szállítanak fegyvert, ha azok célja és a feltétel nem találkoznak össze...?
 
Ezt a részt simán nem értem. Minek szállítanak fegyvert, ha azok célja és a feltétel nem találkoznak össze...?
Ivánék erről úgy gondolkoztak, hogy Szíriának joga van harcolni Izrael ellen az általa megszállt szíriai Golan-fennsík felszabadításáért (tehát adnak fegyvert), de nincs joga elpusztítani Izrael államot (tehát el kell ismernie annak létéhez való jogát). Persze ezek mellett érdekes adalék a PFSz támogatásának igénye, hiszen ennek alapokmányában akkor még (talán még most is?) benne volt Izrael állam felszámolásának célja. Ilyen "egyértelmű" a politika ...
 
Ivánék erről úgy gondolkoztak, hogy Szíriának joga van harcolni Izrael ellen az általa megszállt szíriai Golan-fennsík felszabadításáért (tehát adnak fegyvert), de nincs joga elpusztítani Izrael államot (tehát el kell ismernie annak létéhez való jogát). Persze ezek mellett érdekes adalék a PFSz támogatásának igénye, hiszen ennek alapokmányában akkor még (talán még most is?) benne volt Izrael állam felszámolásának célja. Ilyen "egyértelmű" a politika ...
Hoztam ajándékot is, meg nem is...
 
.
.
Ez egy klasszikus magyarázkodás, egyidős a szovjet vadászgépek történetével már Korea óta, és mindig előkerül, amikor meg kell magyarázni, hogy már megint miért az szovjet/orosz technika húzta a rövidebbet, és miért annak a roncsa látszik a harctéri fotókon.
Biztos sokszor igy is volt, de azért ott bukik a dolog, hogy miért van az, hogy ugyanaz a muzulmán pilóta hirtelen győztessé tud válni, amikor pakisztáni F-16-ba ülhet, vagy az iráni kapott F-14-et maga alá, vagy a török kapott F-16-ot, stb.

Egyrészt abszolút így van, másrészt súlyosbított a helyzeten a túlhaladott képzési, taktikai metódus.

- egy fokkal elavultabb technika
- túlhaladott képzés és szemlélet
- mentalitás

Gyakorlatilag esélytelenek voltak.
 
  • Tetszik
Reactions: emel
Hoztam ajándékot is, meg nem is...
Egy volt a lényeg: a Szú. adott fegyvert az araboknak, hogy fenntarthassa befolyását és "szövetségeseit" a térségben, de megszabta a fegyverek felhasználásának korlátait, nehogy Ahmedék veszélyeztessék a Szú. fontosabb világpolitikai céljait. Persze ez addig működött, amíg az alany valamennyire kormányozható volt, de adott ponton túl elengedték a kezét (Pl. mikor a forró dróton értesítést kaptak hogy elindult Kadhafi ellen az Eldorado Kanyon akció, a líbiai kikötőkből azonnal kihajóztak az ott horgonyzó szovjet hadihajók, és ugye Szaddámot is hagyták feltrancsírozni mikor már kezelhetetlen volt).
 
Szerintem ott a terminológia volt a döntő illetve Korea és Vietnám még abban is más volt , hogy ott az USA professzionális hadserege (minden helyszíni és háttértámogatással , majdnem korlátlan erőforrásokkal) állt szemben egy kis ország alacsonyan képzett erejével (még ha voltak is tanács adók SZU/Kínai részről ) más volt a szitu ha a rávezetést és a pilótákat is a tanácsadók alkották (akkor sokat javult hirtelen a helyzet ) .

Az tény elismerem én is , hogy a nyugati országok jelentős előnnyel rendelkeztek a repülő erők terén és az általuk a kiképzésben vissza köszönő magas fogú tudás és autonómia is a javukra billentette a mérleget !

De ez nem von le semmit az arab katonák alacsony harci értékéből !
Egyiptomba települt szovjet vadászrepülő ezred,az akkor vadonás új MiG21MF gépekkel.Persze egyiptomi felségjelzéssel repültek-de nem tudtak arabul.....
Izraeliek egy darabig kerűlték velük az összecsapást (rádióforgalmazásukbol tudták,hogy mikor repülnek az oroszok),de aztán megunták.Ugyanúgy szarrá verték őket,mint az arabokat.
 
Egyiptomba települt szovjet vadászrepülő ezred,az akkor vadonás új MiG21MF gépekkel.Persze egyiptomi felségjelzéssel repültek-de nem tudtak arabul.....
Izraeliek egy darabig kerűlték velük az összecsapást (rádióforgalmazásukbol tudták,hogy mikor repülnek az oroszok),de aztán megunták.Ugyanúgy szarrá verték őket,mint az arabokat.


Hát azért a Mig-21MF fényévekkel volt az Izraeli F15 és F16 gépek mögött ! Ültetheted egy F2-es autóba Hamiltont egy gyengébb pilóta is szarrá veri egy F1-el !
 
  • Tetszik
Reactions: ghostrider and fip7
Hát azért a Mig-21MF fényévekkel volt az Izraeli F15 és F16 gépek mögött ! Ültetheted egy F2-es autóba Hamiltont egy gyengébb pilóta is szarrá veri egy F1-el !
Öööö, nem abban a korszakban volt, amikor leverték a szovjet pilótákat, hanem még a francia gépek is ott voltak első vonalban és már volt némi F-4. F-15 és F-16 még az USAF-nál sem létezett... Még protóban sem. Ez 1970-ben volt. Az F-15 protó felszállása előtt 2 évvel. Az YF-16 előtt sok évvel...

https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Rimon_20
 
Hát azért a Mig-21MF fényévekkel volt az Izraeli F15 és F16 gépek mögött ! Ültetheted egy F2-es autóba Hamiltont egy gyengébb pilóta is szarrá veri egy F1-el !
Mikor ez történt,mig nincs F15/16.Utóbbi még rajzasztalon se.F4 éppen csak megjelent az IAF-nél.Mirage IIICJ gépekkel csinálták a dolgot jórészt....
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and emel
Egyiptomba települt szovjet vadászrepülő ezred,az akkor vadonás új MiG21MF gépekkel.Persze egyiptomi felségjelzéssel repültek-de nem tudtak arabul.....
Izraeliek egy darabig kerűlték velük az összecsapást (rádióforgalmazásukbol tudták,hogy mikor repülnek az oroszok),de aztán megunták.Ugyanúgy szarrá verték őket,mint az arabokat.

- túlhaladott képzés és szemlélet
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat
Mikor ez történt,mig nincs F15/16.Utóbbi még rajzasztalon se.F4 éppen csak megjelent az IAF-nél.Mirage IIICJ gépekkel csinálták a dolgot jórészt....
Rajzasztalon bőven volt már F-15.
F-16 még nem. LWF program még nem is létezik, az 1972-ben indult útjára.
 
Öööö, nem abban a korszakban volt, amikor leverték a szovjet pilótákat, hanem még a francia gépek is ott voltak első vonalban és már volt némi F-4. F-15 és F-16 még az USAF-nál sem létezett... Még protóban sem. Ez 1970-ben volt. Az F-15 protó felszállása előtt 2 évvel. Az YF-16 előtt sok évvel...

https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Rimon_20
Mikor ez történt,mig nincs F15/16.Utóbbi még rajzasztalon se.F4 éppen csak megjelent az IAF-nél.Mirage IIICJ gépekkel csinálták a dolgot jórészt....


Maxi igazatok van de mivel a 23-as topikban vagyunk így megkeveredtem ! Elnézést igazatok van !