MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 074
33 186
113
Rajzasztalon bőven volt már F-15.
F-16 még nem. LWF program még nem is létezik, az 1972-ben indult útjára.
Utóbbi még rajzasztalon se.F16-ost értettem alatta.
Anno kiadtak itthon egy izraeli pilóták visszemlékezéseiből álló könyvet.Abban többen is irtak az esetről.Elötte tartottak a szovjet pilótáktol,de utána már egyáltalán nem.Semmivel se voltak jobbak az átlag arabnál.
Viszont azt is leirták,hogy igenis voltak,és nem is kevés,jó arab pilóták.
 
  • Tetszik
Reactions: Bleroka

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 641
28 405
113
MiG-23MF(3-view).jpg

mig27_3v.jpg

MiG-23MLD Flogger K
Mikoyan_Gurevich_MiG-23MLD_Flogger_K_%2832458080437%29.jpg

80672_1158882181.jpg
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 641
28 405
113
Evolúció
1362640837_.png.0024bd6f513ce86929dd3024d1dbcfee.png


MiG-23ML változatok (mindegyik 3 gyártmány)
MiG-23ML 23-12 "МиГ-23МЛ" - röviden: L (лёгкий), mint könnyített,1974-től új hajtóművel, lokátorral, elektronikával
MiG-23MLD 23-18 "МиГ-23МЛД" - röviden: Ametiszt (N008, "Sapphire-23MLA") lokátor, amely hat légi célt képes detektálni és követni, többek között a föld hátterében. Kűlsőre a legnagyobb különbség, hogy IR zavaró konténer blokkokat szereltek fel a szárny rögzített részeire (felső részére)
mig23mld-1.jpg

mig23mld-2.jpg

MiG-23MLAE 23-19 "МиГ-23МЛАЭ" - "B" opció a harmadik országok részére
MiG-23MLAE-2 23-22 "МиГ-23МЛАЭ-2" - "A" opció a VSZ országok részére
MiG-23MLG 23-37 "МиГ-23МЛГ" - SZPSZ-141 "СПС-141" zavaró rendszer beépítése (kísérleti)
MiG-23MLSz 23-47 (az MLG export változata) "МиГ-23МЛС" (kísérleti)
MiG-23MLDG 23-57 "МиГ-23МЛДГ" aktív zavaró rendszerekkel felszerelt kísérleti változat

Egy csehszlovák MiG-23ML 1997.ben
1280px-MiG-23ML_Czech_Air_Force_%2816398359845%29.jpg

Libiai MiG-23UB és MiG-23ML
article_5e5bbef06e30b4_61891856.jpeg


2020. március 30-i cikk
https://militarywatchmagazine.com/a...ies-president-anwar-sadat-s-cold-war-betrayal
 
  • Tetszik
Reactions: Halfdan and fishbed

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 612
6 080
113
Utóbbi még rajzasztalon se.F16-ost értettem alatta.
Anno kiadtak itthon egy izraeli pilóták visszemlékezéseiből álló könyvet.Abban többen is irtak az esetről.Elötte tartottak a szovjet pilótáktol,de utána már egyáltalán nem.Semmivel se voltak jobbak az átlag arabnál.
Viszont azt is leirták,hogy igenis voltak,és nem is kevés,jó arab pilóták.
.
.
Amikor anno 1989 bemutatták Nyugaton légibemutatón a zsirúj Mi-28 prototipust, repülés, minden, akkor készült egy interjú egy orosz főmérnökkel ott, és abban a fickó anekdotaként sztorizta, hogy amikor a szovjet berepülőpilóták megtudták, hogy az új helikopterben lesz egy képernyő, volt aki azt hitte, hogy azon TV-t is lehet majd nézni. (A főmérnök a sztorit amúgy olyan szándékkal mesélte el, hogy mekkora nagy generációs ugrás is az új helikopter az addigiakhoz képest)
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Irak

1980 szeptember 22-én az Irak-Iráni háború az iraki légierő összehangolt támadásával kezdődött.
A három MiG-23-assal felszerelt iraki század, három hullámban iráni katonai, és civil reptereket bombázott.
Mivel az iráni katonai gépek általában védett beton fedezékben álltak, így a cél leginkább a kifutópályák használhatatlanná tétele volt, legalább a szárazföldi támadás első pár napjára.

2020-08-05-09-48-08-Window.jpg


A támadás első hulláma délben ért az iráni repterek fölé.
29. vadászbombázó század MiG-23BN gépeiből...
  • 5db Dezful katonai repterének kifutópályáját bombázta.
  • 3db Dezful mellett az autópályán kialakított ideiglenes leszállózónát bombázta.
  • 2db Ahwaz civil repterének kifutópályáját bombázta.
  • 5db Masjed Soleiman katonai repterének kifutópályáját bombázta.
39. vadászrepülő század MiG-23MSz gépeiből...
  • 11db Kermasah civil repterének kifutópályáját bombázta, illetve lebombázott pár helikoptert, ami a szabadban parkolt.
49. vadászbombázó század MiG-23BN gépeiből...
  • 5db Isfahan katonai repterét támadta volna, de a bombázás az alacsony felhőzet miatt elmaradt.

A második hullám gépei, fél órával később, 12:30-kor értek a célpontjaikhoz.
29. vadászbombázó század MiG-23BN gépeiből...
  • 9db ismét Dezful katonai repterének kifutópályáját bombázta, illetve pár a szabadban álló gépet is lebombázott.
49. vadászbombázó század MiG-23BN gépeiből...
  • 6db Kermasah civil repterét támadta volna, de a bombázás az alacsony felhőzet miatt elmaradt.
  • 6db Hamedan repterének kifutópályáját bombázta, illetve pár a szabadban álló gépet is lebombázott.

A harmadik hullám gépei, délután, 16:50-kor értek a célpontjaikhoz.
39. vadászrepülő század MiG-23MSz gépeiből...
  • 13db Kermasah civil repterének kifutópályáját bombázta, visszatérésük után jelentették, hogy az irániak éppen javították a korábbi támadások alatt lebombázott kifutót.
49. vadászbombázó század MiG-23BN gépeiből...
  • 5db Isfahan katonai repterét támadta volna, de a bombázás az alacsony felhőzet miatt elmaradt.

Az iraki légierő az első napi 192 bevetésének harmadát a három MiG-23-asokkal felszerelt százada végezte.

f-5e-iriaf-37059.jpg

Iráni F-5E Tiger-II vadászbombázók

Másnap, szeptember 23-án az iráni légierő 140 bevetésen bombázta összehangoltan az iraki reptereket.
Iráni F-5E Tiger-II gépek bombázták Abi Ibn Talib légibázist, ahol a 29. vadászbombázó század gépei települtek.
Elfogásukra Abu Ubaida-ról emeltek egy MiG-23MSz géppárt, amik csak a határnál érték utol a hazafelé tartó iráni vadászbombázókat.
Kamal al-Baraznaji kapitány egy R-13M rakétával sikeresen lelőtte az egyik mit sem sejtő F-5E Tiger-II-t, melynek pilótája életét vesztette.

Ez egyben a MiG-23-as első légiharc győzelme volt, nyugati gyártmányú géppel szemben.

Aznap délután mindkét MiG-23BN vadászbombázó géppel felfegyverzett iraki század, ismét Dezful katonai repterét támadta, az iráni szárazföldi légvédelem azonban ekkorra már jobban felkészült.
29. század elvesztette parancsnokát, Rashid as-Saydo’on őrnagyot, és Jabbar Hammad ad-Dulaymi őrnagyot, aki még Hawker Hunterrel harcolt a 73-as háborúban.
49. század is két gépet vesztett, Mohammed Jafar Hassan-t az iraki légvédelem lőtte le hazafelé tartva tévedésből, míg Fayez alezredest a század parancsnokát az iráni légvédelem lőtte, őt később az iráni TV-ben is megmutatták.

Október 16-án, a 49. század ismét Dezful-t bombázta, két MiG-23BN, és két legfiatalabb pilótája árán.
Nizar Aziz at-Tai hadnagy gépét egy riasztott F-14A lőtte le nagy távolságból, míg Faris Abdul Latif MiG-23BN gépét az iráni légvédelem lőtte le.

Azért hogy több idejük legyen elfogni az iráni gépeket, a 39. század egy-egy MiG-23MSz géppárja északon Moszul, illetve délen Bászra mellé települt, hogy közelebb legyenek a frontvonalhoz.
Az iraki lokátorok azonban legtöbbször képtelenek voltak a kismagasságon érkező Iráni gépeket időben felderíteni.

0-g-Kwg4-NELOP-7b-Kz5.jpg

Iráni F-14A Tomcat AIM-54A Phoenix rakétát indít

A század ismét taktikát váltott, és elkezdtek légi őrjáratozást folytatni, hogy az iráni gépeket lokátorral, vagy vizuálisan felderítsék.
A MiG-23MSz Szapfir-21 lokátora képtelen volt a kismagasságon repülő célokat észlelni, és közepes magasságon is csak 23km-ről tudott egy vadászgép méretű célt felderíteni.
Szintén komoly problémát jelentett, hogy a gépekbe beépített SzPO-10 besugárzás jelző nem jelzett, amikor Impulzus Doppler működési elvű lokátorral célozták be a gépet.

spo-10-hr.jpg

SzPO-10 besugárzásjelző indikátora a MiG-23-as bal oldali kabinkeretén

A fentiek eredményezték Hamid Mohammed Fathi hadnagy MiG-23MSz vadászgépének lelövését, aki őrjáratozás közben egyáltalán nem is észlelte, hogy nagy távolságból AIM-54A Phoenix rakétát indított rá az iráni F-14A Tomcat vadászgép.

Bagdadtól észak-keletre, Sarpol Zahab térségében már az iráni határ túloldalán, Ma’an al-Awsi’s MiG-23MSz gépével iráni helikoptere vezették rá, amikor az iráni csöves légvédelem eltalálta.
Az 1973-as háború veteránja megkísérelte a kényszerleszállást az iraki Baakúbától keletre fekvő autópályára, de a próbálkozás katasztrófával végződött.

November 14-én, Az északon fekvő Moszul felé tartó 4 gépes F-5E kötelére riasztották az ott ügyeletet adó MiG-23MSz géppárt, aminek sikerült az egyik iráni Tigrist (F-5E) megcsípnie, így meglett a 23-as második légiharc győzelme is.

November 27-én az iráni haditengerészet megkezdte az Operation Morvarid műveletet, melyben a iraki tengeri olajfúró létesítményeket támadtak.

IRIAF-IRIN-Operation-Morvarid-23-mp4-snapshot-02-32-2020-08-05-12-53-57.jpg

Operation Morvaid

A Bászra mellett állomásozó MiG-23MSz géppár riasztás után miközben a helyszínre repült, belefutott egy az iráni flottacsoport légi fedezetét adó F-4E Phantom kötelékbe, amik Mahmoud hadnagy gépét a tengerbe lőtték.

December elején a 29. század Huzisztán tartományban támogatta az iraki szárazföldi erők előretörését, két MiG-23BN veszteség árán, Farid Rashid Helmy hadnagy, és Ma’an Abdul Razzaq al-Awsi gépét is a szárazföldi légvédelem szedte le.

December 19-én a Kirkuktól északra fekvő Dibbs vízierőművet támadó F-5E géppár egyik tagját sikerült R-13M rakétával lelőnie a Moszuli készültségi MiG-23MSz géppárnak, miközben az a második rácsapásra készült, immáron a MiG-23MSz harmadik légi győzelmét elkönyvelve.

December végén a 49. század veteránját lőtte le a légvédelem, Soomar tartományban.
Az 1973-as háborúban még MiG-17-el részt vett Jassem Mahdi Qalaf al-Jabouri MiG-23BN gépéből katapultált és sikeresen földet is ért, de miután az irániak elfogták, többé nem került elő élve.

A megfogyatkozott MiG-23BN vadászbombázókkal alapvetően kétféle bevetés típust repültek.
Vagy a főparancsnokság által telefax-on megküldött terv szerint, összehangoltan támadtak előre kijelölt földi célokat, vagy a szárazföldi hadtestek, esetleg hadosztályok parancsnokai kértek telefonon adott földrajzi pontra légitámogatást, amit az ügyeleti gépekkel azonnal végre is hajtottak.

1981 január 6-án megindult az Operation Hawizah, az iráni hadsereg ellentámadása.
A 49. vadászbombázó század tisztje, Fawzi Barzinji visszaemlékezése:
„Délután csörgött az irodámban a telefon, a harmadik hadtest 9. páncélos hadosztálya kért azonnali légi támogatást.
Riasztottam az egész századot, az összes üzemképes MiG-23BN gépre 4db UB-16-57 rakétablokkot szereltettem, Sz-5K kumulatív fejű nem irányított rakétákkal töltve, melyek akár 150mm vastagságú homogén acélpáncélt is képesek átütni.
Az egyik fiatal pilóta félrevont hogy elmondja, ő még sohasem repült csapattámogató bevetést, és nem is tudja megkülönböztetni a saját harckocsikat az Irániaktól.
Azt tanácsoltam neki, hogy figyelje meg az adott harckocsi ágyúcsövének irányát, amennyiben az keletre néz, akkor az saját, amennyiben nyugatra, akkor az Iráni, és nyugodtak tüzelhet rá.
Másnap a 14. század MiG-21-esei támogatták a 9. hadosztályt, harmadnap ismét mi következtünk, ekkor egy 175mm-es amerikai gyártmányú önjáró tüzérosztályt szórtunk meg.”


A Bászra mellett állomásozó MiG-23MSz géppár szintén részt vett a küzdelemben, GS-32 ikercsövű fedélzeti gépágyújukkal két Iráni helikoptert is lelőttek.
Negyednapra az iráni F-14A Tomcat vadászgépek is megjelentek a harctér környékén, és két MiG-23BN vadászbombázót lőttek le AIM-54A Phoenix rakétáikkal, nagy távolságból.

1981 április 14-én egy túlbuzgó iráni I-HAWK légvédelmi üteg tévedésből saját F-14A Tomcat vadászgépet lőtt le, melynek egyik pilótája belehalt a sérüléseibe.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Miragef1-Iraqui.jpg


Az 1981 elején Franciaországból beszerzett új iraki Mirage F.1EQ gépek azonnal hatalmas sikerrel mutatkoztak be.
November 15-én sikerült a légi őrjáratot folytató F-14A Tomcat géppárt extrém kismagasságon repülve megközelíteni annyira, hogy ugrásból egy-egy Matra Super 530F-1 rakéta indításával, mindkét mit sem sejtő F-14A Tomcat az akció áldozatául essen.
Az eljárást Zsiráfnak nevezték el az Irakiak.

Giraffe.jpg

Zsiráf taktika, az őrjáratozó Iráni F-14A Tomcat géppárt ultra kis magasságon nagy sebességgel megközelítik, majd ugrással indítási helyzetbe kerülnek.

1981 közepén a veszteségek pótlására megalakult a 67. század az újonnan beszerzett MiG-23MF gépekkel.
A gépekhez R-23 és nagy mennyiségű R-60MK légiharc rakéta is érkezett.

November 25-én ismét Huzisztán fölött őrjáratozott egy F-14A géppár, így most először nyílt alkalom az új MiG-23MF gépekkel megkísérelni a Zsiráfot.
Ezúttal azonban Hashem Alle-Agha alezredes (önmaga is gyakorlott Tomcat pilótaként) csapdát állított.
Az F-14 őrjárat előtt, kismagasságban őrjáratozó F-5E gépek ügyeltek arra, hogy ne lehessen a nagymacskákat észrevétlenül megközelíteni.
Az egyik F-5E pilótája vizuálisan ki is szúrta a nagysebességgel száguldó iraki MiG-23MF géppárt.
Utolérni őket reménytelen lett volna, viszont arra bőségesen maradt idő, hogy a Tomcat-eket rádión figyelmeztessék.
A két Tomcat egy leborítással lesüllyedt, hogy a célok kevésbé legyenek földháttérben illetve a rakéta indítás előtt sebességet gyűjtsenek, majd az AN/AWG-9 lokátorral könnyen befogták a közeledő migeket amikre egy-egy AIM-54A Phoenix rakétát indítottak.
Ezután „F-pole” oldalirányú manőverrel igyekeztek távolságot tartani, miközben lokátoruk továbbra is követte a közeledő migeket, és pályahelyesbítő parancsokat továbbított a nagy hatótávolságú rakéták számára.
Eközben az MF géppár is indított egy-egy R-23R félaktív rávezetésű légiharc rakétát.
A Phoenix rakéta bizonyult gyorsabbnak, mindkettő talált, a félaktív R-23R rakéták pedig hordozójuk célmegvilágításának megszűntével célt tévesztettek.
Az egyik iraki pilóta életét vesztette, a másik iráni fogságba esett.

30-án összehangoltan, egy Mirage F1EQ, egy MiG-23MF, és egy MiG-23MSz géppárral próbálták a Zsiráfot sikerre vinni.
A támadókat azonban ismét kiszúrták a kismagasságban őrjáratozó (BARCAP) F-5E pilóták, majd az Tomcat-ek négy AIM-54A Phoenix indítással három MiG-23-ast lőttek le.

December 2-án az összehangolt Zsiráf akció ismét kudarcot vallott, ekkor egy MiG-23MSz esett áldozatul, pilótája meg iráni fogságba.

Az 1982-es volt az Irak-Iráni háború egyik legkeményebb éve.
Huzisztánban az iráni hadsereg felőrölte az Irakit, öt iraki hadosztály morzsolódott fel a harcokban.

Március 11-én Abdul Hassan Abbas Abdulhusseini MiG-23BN gépét lőtte le Huzisztán fölött egy I-HAWK légvédelmi rakétakomplexum.

A szovjetek további 18db MiG-23MF vadászgépet, illetve 18db MiG-23BN vadászbombázót szállítottak, ezekben immár benne maradt az SzPSz-141-es zavarókomplexum.
Az MF-ek a 67. századhoz, a BN-ek fele-fele arányban elosztva kerültek a 29., és a 49. vadászbombázó századokhoz.


Holnap következik Líbia...
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 639
113
Miragef1-Iraqui.jpg


Az 1981 elején Franciaországból beszerzett új iraki Mirage F.1EQ gépek azonnal hatalmas sikerrel mutatkoztak be.
November 15-én sikerült a légi őrjáratot folytató F-14A Tomcat géppárt extrém kismagasságon repülve megközelíteni annyira, hogy ugrásból egy-egy Matra Super 530F-1 rakéta indításával, mindkét mit sem sejtő F-14A Tomcat az akció áldozatául essen.
Az eljárást Zsiráfnak nevezték el az Irakiak.

Giraffe.jpg

Zsiráf taktika, az őrjáratozó Iráni F-14A Tomcat géppárt ultra kis magasságon nagy sebességgel megközelítik, majd ugrással indítási helyzetbe kerülnek.

1981 közepén a veszteségek pótlására megalakult a 67. század az újonnan beszerzett MiG-23MF gépekkel.
A gépekhez R-23 és nagy mennyiségű R-60MK légiharc rakéta is érkezett.

November 25-én ismét Huzisztán fölött őrjáratozott egy F-14A géppár, így most először nyílt alkalom az új MiG-23MF gépekkel megkísérelni a Zsiráfot.
Ezúttal azonban Hashem Alle-Agha alezredes (önmaga is gyakorlott Tomcat pilótaként) csapdát állított.
Az F-14 őrjárat előtt, kismagasságban őrjáratozó F-5E gépek ügyeltek arra, hogy ne lehessen a nagymacskákat észrevétlenül megközelíteni.
Az egyik F-5E pilótája vizuálisan ki is szúrta a nagysebességgel száguldó iraki MiG-23MF géppárt.
Utolérni őket reménytelen lett volna, viszont arra bőségesen maradt idő, hogy a Tomcat-eket rádión figyelmeztessék.
A két Tomcat egy leborítással lesüllyedt, hogy a célok kevésbé legyenek földháttérben illetve a rakéta indítás előtt sebességet gyűjtsenek, majd az AN/AWG-9 lokátorral könnyen befogták a közeledő migeket amikre egy-egy AIM-54A Phoenix rakétát indítottak.
Ezután „F-pole” oldalirányú manőverrel igyekeztek távolságot tartani, miközben lokátoruk továbbra is követte a közeledő migeket, és pályahelyesbítő parancsokat továbbított a nagy hatótávolságú rakéták számára.
Eközben az MF géppár is indított egy-egy R-23R félaktív rávezetésű légiharc rakétát.
A Phoenix rakéta bizonyult gyorsabbnak, mindkettő talált, a félaktív R-23R rakéták pedig hordozójuk célmegvilágításának megszűntével célt tévesztettek.
Az egyik iraki pilóta életét vesztette, a másik iráni fogságba esett.

30-án összehangoltan, egy Mirage F1EQ, egy MiG-23MF, és egy MiG-23MSz géppárral próbálták a Zsiráfot sikerre vinni.
A támadókat azonban ismét kiszúrták a kismagasságban őrjáratozó (BARCAP) F-5E pilóták, majd az Tomcat-ek négy AIM-54A Phoenix indítással három MiG-23-ast lőttek le.

December 2-án az összehangolt Zsiráf akció ismét kudarcot vallott, ekkor egy MiG-23MSz esett áldozatul, pilótája meg iráni fogságba.

Az 1982-es volt az Irak-Iráni háború egyik legkeményebb éve.
Huzisztánban az iráni hadsereg felőrölte az Irakit, öt iraki hadosztály morzsolódott fel a harcokban.

Március 11-én Abdul Hassan Abbas Abdulhusseini MiG-23BN gépét lőtte le Huzisztán fölött egy I-HAWK légvédelmi rakétakomplexum.

A szovjetek további 18db MiG-23MF vadászgépet, illetve 18db MiG-23BN vadászbombázót szállítottak, ezekben immár benne maradt az SzPSz-141-es zavarókomplexum.
Az MF-ek a 67. századhoz, a BN-ek fele-fele arányban elosztva kerültek a 29., és a 49. vadászbombázó századokhoz.


Holnap következik Líbia...
A két Mig-23asból hármat lőttek le?
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Líbia


A négy líbiai MiG-23 századból kettőt szír pilóták üzemeltettek, a Bengázi melletti Benina légibázisról.
Mivel a líbiai pilóták alapvetően angolul kommunikáltak, a szírek meg arabul, így inkább szétválasztották a repüléseket is.
Az adott nap egyik felében a líbiai pilóták 1060. százada MiG-23MSz gépekkel, és a 1070. százada MiG-23BN-ekkel repült angol kommunikáció mellett, míg a nap másik felében a szír pilóták 1040. százada MiG-23MSz gépekkel, és a 1050. százada MiG-23BN-ekkel repült arab nyelvű rádióforgalmazást használva.

1980 július 18-án reggel Ezzedin Fadhil Khalil kapitány, a szír légierő palesztin származású pilótája a líbiai 1040. század MiG-23MSz fegyvertelen gépével reggel 9:45-kor indult útvonal repülésre.
Felszállás után 330° irányban emelkedtek 12km magasságig.
A kísérője hiába próbálta meg rádión felvenni a kapcsolatot Khalil-al, nem reagált, a feje a kabinban mozdulatlanul előrebukott.
A kísérő mintegy 60km-en át próbálkozott, majd hazafelé indult.
A kapitány aznap kapott új oxigén maszkot, vagy az romlott el, vagy csak megfeledkezett a levegőztető rendszer átállításáról 5km felett, mindenesetre a MiG-23MSz robotpilótája tartotta a gép irányát, és mintegy 830km lerepülése után, üzemanyagának fogytán a Dél-Olaszországi Kalábria tartomány Sila-i fennsíkjára zuhant.

1920px-Itavia-DC-9-I-TIGI.jpg


Két héttel korábban, június 27-én 20:37-kor az Itavia Bolognából Palermóba tartó 870-es járata, Szicíliától északra a Tirrén-tenger felett eltűnt a radarképernyőkről.
Az Olasz légierő két készültségi F-104 gépe próbált 21:00 az utasszállító nyomára akadni, sikertelenül.
A sodródó roncsokat és halottakat csak másnap találták meg a tengeren.

Miután a líbiai gépet megtalálták kabinjában halott pilótájával, az olasz sajtóban elterjedt, hogy az utasszállítót légiharcban tévedésből lőtték le amerikai/francia/olasz vadászgépek, miközben a támadó líbiai gépeket üldözték.

P-003-WM-768x479.jpg

MiG-23MSz roncsdarabja az előtérben, mögötte a terroristák által felrobbantott Itavia DC-9 roncsával.

A MiG-23MSz roncsát az olaszok végül visszajuttatták Líbiába, miután az amerikaiak gondosan kiszerelték belőle az ARK-15 rádióiránytűt.

Libya-Qaddafi-1983-SOI.jpg

A líbiai vezető, Moammer Kadhafi

1981 Február 11-én a Kadhafi elleni puccs támogatásával megvádolt Hazem al-Bajigni szökött MiG-23BN gépével Krétára.

Augusztus 18-án a „Freedom of Navigation” művelet keretében az amerikai haditengerészet két repülőgép hordozója érkezett a Szidra öbölbe, amit Moammer Kadhafi líbiai felségterületnek nyilvánított.
A CV-59 USS Forrestal még a régebbi F-4J Phantom-II gépekkel érkezett, a CVN-69 USS Nimitz már az új F-14A Tomcat-ekkel.
A felfegyverzett MiG-23MSz gépek aznap 20 elfogást teljesítettek, de komolyabb manőverező légiharcra nem került sor az amerikaiakkal.

F-4-J-of-VF-74-with-Libyan-Mi-G-23-over-Gulf-of-Sidra-1981.jpg

MiG-23MSz és F-4J Phantom-II találkozása a Szidra öböl felett, 1981-ben.

Másnap reggel, egy F-14A géppár lelőtt két Szu-22-est, ami után az amerikaiak a „Freedom of Navigation” műveletet befejezettnek nyilvánították, és a repülőgép hordozók elhajóztak.

2020-08-06-10-17-09-Chad-tubu-state-statelessness-pdf-Adobe-Acrobat-Reader-DC.jpg

Aouzou sáv

Az év folyamán a MiG-23BN gépekből néhány letelepült a déli határon épült Tanoua légi bázisra, hogy a csádiaktól 1973-ban megszerzett, aranyban és uránban gazdag 100km széles Aouzou sáv visszaszerzéséért indított csádi támadásokat visszaverjék.
A kiépített RSzBN rendszernek hála, a gépek könnyen visszataláltak bázisukra, a kietlen sivatag fölötti hadműveletekben.

2020-08-06-10-50-20-Google-Earth-Pro.jpg

Az azóta elhagyott Tanoua légibázist lassan visszafoglalja a sivatag...


Holnap következik Szíria...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 703
66 010
113
Vagy nem '97, vagy nem csehszlovák! :)
Jogos meglátás. Amúgy ez szemre 1997, Hradec Kralove és a pilóta a hajózóruhája alapján mintha Jiří Kareš őrnagy lenne. Ő volt Josef Miler mellett a másik MiG-23ML bemutatópilóta ezidőtájt.
Korábban mind a ketten az MF-et (is) repülték és Miler kezdte meg az ML demókat, addig (az 1994-s kivonásig) Kareš vitte az MF-el a bemutatórepüléseket. A fotó után egy évvel, 1998-ban, a 8325-ös MiG-23UB-ból katapultált Ján Skladányi őrnaggyal együtt. Egy MiG-23ML elleni elfogási feladat közben állt le az R-27F2M-300-as hajtómű.
A hajtóműben a baleset idején 492 repóra volt és érdekesség, hogy a nagyjavítást a LOM Praha végezte, 1996-ban.
Ez volt a csehszlovák és a cseh légierő történetben az egyetlen sikeres katapultálás MiG-23UB-ból.
Közvetlenül előtte, 1996 november 19-én a 8327-es MiG-23UB-val történt katasztrófa, ott sajnos nem sikerült katapultálni. Érdekes, hogy nálunk a 16-os és a 14-es UB gépek is hasonlóan jártak.
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 641
28 405
113
Jogos meglátás. Amúgy ez szemre 1997, Hradec Kralove és a pilóta a hajózóruhája alapján mintha Jiří Kareš őrnagy lenne. Ő volt Josef Miler mellett a másik MiG-23ML bemutatópilóta ezidőtájt.
Korábban mind a ketten az MF-et (is) repülték és Miler kezdte meg az ML demókat, addig (az 1994-s kivonásig) Kareš vitte az MF-el a bemutatórepüléseket. A fotó után egy évvel, 1998-ban, a 8325-ös MiG-23UB-ból katapultált Ján Skladányi őrnaggyal együtt. Egy MiG-23ML elleni elfogási feladat közben állt le az R-27F2M-300-as hajtómű.
A hajtóműben a baleset idején 492 repóra volt és érdekesség, hogy a nagyjavítást a LOM Praha végezte, 1996-ban.
Ez volt a csehszlovák és a cseh légierő történetben az egyetlen sikeres katapultálás MiG-23UB-ból.
Közvetlenül előtte, 1996 november 19-én a 8327-es MiG-23UB-val történt katasztrófa, ott sajnos nem sikerült katapultálni. Érdekes, hogy nálunk a 16-os és a 14-es UB gépek is hasonlóan jártak.

A Cseh légierő felségjelzése megegyezik a Csehszlovákéval, ez egy kis zavart okozott. Köszönöm a kiigazítást.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 703
66 010
113
A Cseh légierő felségjelzése megegyezik a Csehszlovákéval, ez egy kis zavart okozott. Köszönöm a kiigazítást.
Borisz megjegyzése inkább arra vonatkozott, hogy 1997-ben már nem volt csehszlovák MiG-23-as, sőt más csehszlovák dolog sem, mivel Csehszlovákia 1993-ban felbomlott.
De, ha nagyon filozofálgatni akarunk, akkor végülis önmagában a mondat: “egy csehszlovák MiG-23ML 1997-ben” lehet akár korrekt is. Hiszen a gép valamikor volt csehszlovák is. Arról nem tehet, hogy épp 97-ben került lencsevégre! :)
Na jó, befejeztem...
:)
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Szíria

1979 szeptember 24-én két géppárnyi MiG-21-es, és egy géppár MiG-23MSz igyekezett egy a libanoni légtérben felderítést folytató izraeli RF-4E Phantom-II felderítőgépet elkapni.
A MiG-23MSz géppár lőhelyzetbe is került, de mindhárom indított R-3Sz rakétájuk célt tévesztett, a felderítő kitérő manőverei miatt.

A hetvenes évek második felében súlyos gazdasági problémákkal küzdött Szíria, és az Iráni iszlám forradalom után megerősödött az országban a Muzulmán Testvériség ami merényleteket, és több városban is tüntetéseket szervezett.
1980-ban már a legtöbb várost megbénították a többhetes sztrájkok.
Hogy az ingatag rendszeren segítsen, a szovjetek 4000 tanácsadót telepítettek Szíriába, minden repülőszázadhoz 10-12 fő érkezett.
A szovjet tanácsadók ellen rendszeresen merényleteket követtek el, amikben közülük többen életüket is vesztették, így végül egyetlen erősen őrzött damaszkuszi bázisra vonták össze őket.
Háfez al-Asszad vaskézzel próbálta a tüntetéseket leverni, és amikor Aleppóban nyílt felkelés tört ki, beküldte a testvére által vezetett 3. páncélos hadosztályt rendet csinálni, ami több száz áldozattal járt.
Június 26-án sikertelen merényletet kíséreltek meg Asszad ellen, amire válaszul Palmira börtönében 1000 ellenzékit végeztetett ki.

1981 április 26-án két géppárnyi MiG-23MSz-nek sikerült egy Libanon fölött tevékenykedő izraeli A-4 Skyhawk géppárt meglepnie Szidón fölött Bejrúttól 40km-re délre, de az R-3Sz rakéták ismét eredménytelennek bizonyultak a manőverező célokkal szemben.

Decemberben Izrael annektálta a Golán fennsíkot, és részben a lagymatag szíriai reakció miatt, több pilóta merényletet tervezett, melyben az elnöki palotát, és a Baasz párt székházát tervezték lebombázni.
A titkosrendőrség viszont megneszelte az akciót, így tisztogatás indult a légierőnél, melyben több ezer tisztet letartóztattak, és több tucatnyi pilótát kivégeztek.

Februárban Hamában tört ki felkelés, amit a 3. páncélos hadosztály körbezárt, majd egy jó hónapnyi ágyúzást követően foglalt csak vissza.
Az ostrom 20 000 áldozattal járt, a város harmada az ágyúzásnak köszönhetően lakhatatlanná vált.

A tisztogatás folytatódott a légierőnél, ahonnan több száz szunnita felekezetű, illetve palesztin származású tisztet bocsájtottak el.

Eközben 1981-ben az izraeli légierő beszerzett 4db E-2C Hawkeye légtérellenőrző gépet, hogy megelőzze Libanon légterében a korábbi meglepetéseket.

Teledyne-Ryan-Firebee-II-hatzerim-1.jpg

BQM-34 Firebee drón

1982 június 6-án, az „Operation Peace for Galilee” művelet keretében az izraeli hadsereg bevonult Libanonba.
Miközben az izraeli légierő a PFSz bázisait bombázta, három BQM-34 Firebee drónt küldött a szír légierő bázisainak felderítésére.
A kismagasságon repülő felderítő drónok közül az egyiket sikeresen elfogta, és le is lőtte a készültségi MiG-23MF géppár.

Hatzerim-290110-Hawkeye.jpg

Izraeli E-2C Hawkeye légtérellenőrző, kulcsszerepben...

Másnap 7-én, az izraeli légierő (IAF) immáron szíriai állásokat bombázott dél-kelet Libanonban, amire a szír légierő két MiG-23MF géppárt emelt.
A négy gép, kismagasságon szűk formációban repült be Libanon légterébe, ahol az egyik géppár felemelkedett hogy célok után kutasson, míg a másik pár maradt kismagasságon, és rejtetten repült tovább.
A libanoni partok előtt, a Földközi tenger fölött őrjáratozó izraeli E-2C Hawkeye már felszállásuk óta követte a MiG vadászgépeket, így az IAF-nek volt ideje csapdát állítani.
A kismagasságon repülő géppár mögé F-16-osokat vezettek ki, míg a közepes magasságra emelkedett géppár négy F-15A Sassal találta szembe magát.
Két huszonhármast lelőttek, a másik kettőnek sikerült elmenekülnie. Az egyik szír pilóta izraeli fogságba esett.

Június 8-án, nyolc MiG-23BN szállt fel, hogy a libanoni Jezzine településhez közelítő izraeli csapatokat bombázza, de a vadászbombázókat már várták az F-15-ösök, és hármat le is lőttek közülük.

ChrA.jpg

Szír 2K12 Kvadrát csapatlégvédelmi komplexum kezelőjét interjúvolja Chrudinák Alajos a magyar televízió részére

Június 9-én az „Operation Mole Cricket 19” művelet keretében az IAF 96 gépe koncentrált támadást intézett a Bekaa völgybe települt szír légvédelmi komplexumokkal szemben.

p0004a.png

Operation Mole Cricket 19

A szír vadászreptereket riadóztatták, beleértve az északon települt MiG-23MF, és az ország déli részén állomásozó MiG-23MSz-eket is, több MiG-21-essel rendelkező ezred mellett.
Különösebb koordináció nélkül, felszállási sorrendben érkeztek a szír gépek kis magasságon repülve a libanoni légtérbe.
Az izraeliek azért hogy csökkentsék a saját gép lelövésének az esélyét, az E-2C Hawkeye légtérellenőrző a vadászaikat egymás után vezette ki a libanoni völgyekben nagysebességgel beérkező szír kötelékek mögé, majd vonta vissza azokat várakozási légtérbe.
Emiatt a nagy Angliai Csatában tapasztalt keveredés a felek között nem is alakult ki.

10-ére az izraeli harckocsik már csak 40km-re voltak Damaszkusztól, így mindkét MiG-23BN vadászbombázóval felszerelt ezred bevetésre került.
Aznap a 34. vadászbombázó ezred 7 MiG-23BN gépét vesztette el.

11-én délben Washington nyomására tűzszünet lépett életbe Izrael és Szíria között.

Az öt napig tartó összecsapásokban, összesen 32 bevetést repült a hat MiG-23-as század, és ezalatt elvesztette a harcba küldött gépeinek háromnegyedét.
  • 4db MiG-23MSz vadászgépet
  • 6db MiG-23MF vadászgépet
  • 14db MiG-23BN vadászbombázót

A szír légierő öt nap alatt elszenvedett veszteségeinek megoszlása amerikai forrás szerint:
  • 71 szír gépet lőttek le az izraeli F-15-ös és F-16-os vadászgépek
  • 7 szír gépet lőtt le az izraeli légvédelem
  • 5 szír gép ütközött földnek manőverezés közben
  • 3 saját gépet a szír légvédelem lőtt le tévedésből
A szír légierő öt nap alatt összesen 86 repülőgépet vesztett, miközben az izraeliek hatot.

1280px-F-16netz003.jpg

Izraeli F-16A Fighting Falcon

A lesújtó eredmények láttán, Moszkva beleegyezett a szír légvédelem átfogó korszerűsítésébe.


Jövő hétvége felé érkeznek a MiG-23-as legmodernebb változatai...
 
M

molnibalage

Guest
Szíria

1979 szeptember 24-én két géppárnyi MiG-21-es, és egy géppár MiG-23MSz igyekezett egy a libanoni légtérben felderítést folytató izraeli RF-4E Phantom-II felderítőgépet elkapni.
A MiG-23MSz géppár lőhelyzetbe is került, de mindhárom indított R-3Sz rakétájuk célt tévesztett, a felderítő kitérő manőverei miatt.

A hetvenes évek második felében súlyos gazdasági problémákkal küzdött Szíria, és az Iráni iszlám forradalom után megerősödött az országban a Muzulmán Testvériség ami merényleteket, és több városban is tüntetéseket szervezett.
1980-ban már a legtöbb várost megbénították a többhetes sztrájkok.
Hogy az ingatag rendszeren segítsen, a szovjetek 4000 tanácsadót telepítettek Szíriába, minden repülőszázadhoz 10-12 fő érkezett.
A szovjet tanácsadók ellen rendszeresen merényleteket követtek el, amikben közülük többen életüket is vesztették, így végül egyetlen erősen őrzött damaszkuszi bázisra vonták össze őket.
Háfez al-Asszad vaskézzel próbálta a tüntetéseket leverni, és amikor Aleppóban nyílt felkelés tört ki, beküldte a testvére által vezetett 3. páncélos hadosztályt rendet csinálni, ami több száz áldozattal járt.
Június 26-án sikertelen merényletet kíséreltek meg Asszad ellen, amire válaszul Palmira börtönében 1000 ellenzékit végeztetett ki.

1981 április 26-án két géppárnyi MiG-23MSz-nek sikerült egy Libanon fölött tevékenykedő izraeli A-4 Skyhawk géppárt meglepnie Szidón fölött Bejrúttól 40km-re délre, de az R-3Sz rakéták ismét eredménytelennek bizonyultak a manőverező célokkal szemben.

Decemberben Izrael annektálta a Golán fennsíkot, és részben a lagymatag szíriai reakció miatt, több pilóta merényletet tervezett, melyben az elnöki palotát, és a Baasz párt székházát tervezték lebombázni.
A titkosrendőrség viszont megneszelte az akciót, így tisztogatás indult a légierőnél, melyben több ezer tisztet letartóztattak, és több tucatnyi pilótát kivégeztek.

Februárban Hamában tört ki felkelés, amit a 3. páncélos hadosztály körbezárt, majd egy jó hónapnyi ágyúzást követően foglalt csak vissza.
Az ostrom 20 000 áldozattal járt, a város harmada az ágyúzásnak köszönhetően lakhatatlanná vált.

A tisztogatás folytatódott a légierőnél, ahonnan több száz szunnita felekezetű, illetve palesztin származású tisztet bocsájtottak el.

Eközben 1981-ben az izraeli légierő beszerzett 4db E-2C Hawkeye légtérellenőrző gépet, hogy megelőzze Libanon légterében a korábbi meglepetéseket.

Teledyne-Ryan-Firebee-II-hatzerim-1.jpg

BQM-34 Firebee drón

1982 június 6-án, az „Operation Peace for Galilee” művelet keretében az izraeli hadsereg bevonult Libanonba.
Miközben az izraeli légierő a PFSz bázisait bombázta, három BQM-34 Firebee drónt küldött a szír légierő bázisainak felderítésére.
A kismagasságon repülő felderítő drónok közül az egyiket sikeresen elfogta, és le is lőtte a készültségi MiG-23MF géppár.

Hatzerim-290110-Hawkeye.jpg

Izraeli E-2C Hawkeye légtérellenőrző, kulcsszerepben...

Másnap 7-én, az izraeli légierő (IAF) immáron szíriai állásokat bombázott dél-kelet Libanonban, amire a szír légierő két MiG-23MF géppárt emelt.
A négy gép, kismagasságon szűk formációban repült be Libanon légterébe, ahol az egyik géppár felemelkedett hogy célok után kutasson, míg a másik pár maradt kismagasságon, és rejtetten repült tovább.
A libanoni partok előtt, a Földközi tenger fölött őrjáratozó izraeli E-2C Hawkeye már felszállásuk óta követte a MiG vadászgépeket, így az IAF-nek volt ideje csapdát állítani.
A kismagasságon repülő géppár mögé F-16-osokat vezettek ki, míg a közepes magasságra emelkedett géppár négy F-15A Sassal találta szembe magát.
Két huszonhármast lelőttek, a másik kettőnek sikerült elmenekülnie. Az egyik szír pilóta izraeli fogságba esett.

Június 8-án, nyolc MiG-23BN szállt fel, hogy a libanoni Jezzine településhez közelítő izraeli csapatokat bombázza, de a vadászbombázókat már várták az F-15-ösök, és hármat le is lőttek közülük.

ChrA.jpg

Szír 2K12 Kvadrát csapatlégvédelmi komplexum kezelőjét interjúvolja Chrudinák Alajos a magyar televízió részére

Június 9-én az „Operation Mole Cricket 19” művelet keretében az IAF 96 gépe koncentrált támadást intézett a Bekaa völgybe települt szír légvédelmi komplexumokkal szemben.

p0004a.png

Operation Mole Cricket 19

A szír vadászreptereket riadóztatták, beleértve az északon települt MiG-23MF, és az ország déli részén állomásozó MiG-23MSz-eket is, több MiG-21-essel rendelkező ezred mellett.
Különösebb koordináció nélkül, felszállási sorrendben érkeztek a szír gépek kis magasságon repülve a libanoni légtérbe.
Az izraeliek azért hogy csökkentsék a saját gép lelövésének az esélyét, az E-2C Hawkeye légtérellenőrző a vadászaikat egymás után vezette ki a libanoni völgyekben nagysebességgel beérkező szír kötelékek mögé, majd vonta vissza azokat várakozási légtérbe.
Emiatt a nagy Angliai Csatában tapasztalt keveredés a felek között nem is alakult ki.

10-ére az izraeli harckocsik már csak 40km-re voltak Damaszkusztól, így mindkét MiG-23BN vadászbombázóval felszerelt ezred bevetésre került.
Aznap a 34. vadászbombázó ezred 7 MiG-23BN gépét vesztette el.

11-én délben Washington nyomására tűzszünet lépett életbe Izrael és Szíria között.

Az öt napig tartó összecsapásokban, összesen 32 bevetést repült a hat MiG-23-as század, és ezalatt elvesztette a harcba küldött gépeinek háromnegyedét.
  • 4db MiG-23MSz vadászgépet
  • 6db MiG-23MF vadászgépet
  • 14db MiG-23BN vadászbombázót

A szír légierő öt nap alatt elszenvedett veszteségeinek megoszlása amerikai forrás szerint:
  • 71 szír gépet lőttek le az izraeli F-15-ös és F-16-os vadászgépek
  • 7 szír gépet lőtt le az izraeli légvédelem
  • 5 szír gép ütközött földnek manőverezés közben
  • 3 saját gépet a szír légvédelem lőtt le tévedésből
A szír légierő öt nap alatt összesen 86 repülőgépet vesztett, miközben az izraeliek hatot.

1280px-F-16netz003.jpg

Izraeli F-16A Fighting Falcon

A lesújtó eredmények láttán, Moszkva beleegyezett a szír légvédelem átfogó korszerűsítésébe.


Jövő hétvége felé érkeznek a MiG-23-as legmodernebb változatai...
A diagram a bevetések számát mutatja?