Irak
1980 szeptember 22-én az Irak-Iráni háború az iraki légierő összehangolt támadásával kezdődött.
A három MiG-23-assal felszerelt iraki század, három hullámban iráni katonai, és civil reptereket bombázott.
Mivel az iráni katonai gépek általában védett beton fedezékben álltak, így a cél leginkább a kifutópályák használhatatlanná tétele volt, legalább a szárazföldi támadás első pár napjára.
A támadás első hulláma délben ért az iráni repterek fölé.
29. vadászbombázó század MiG-23BN gépeiből...
- 5db Dezful katonai repterének kifutópályáját bombázta.
- 3db Dezful mellett az autópályán kialakított ideiglenes leszállózónát bombázta.
- 2db Ahwaz civil repterének kifutópályáját bombázta.
- 5db Masjed Soleiman katonai repterének kifutópályáját bombázta.
39. vadászrepülő század MiG-23MSz gépeiből...
- 11db Kermasah civil repterének kifutópályáját bombázta, illetve lebombázott pár helikoptert, ami a szabadban parkolt.
49. vadászbombázó század MiG-23BN gépeiből...
- 5db Isfahan katonai repterét támadta volna, de a bombázás az alacsony felhőzet miatt elmaradt.
A második hullám gépei, fél órával később, 12:30-kor értek a célpontjaikhoz.
29. vadászbombázó század MiG-23BN gépeiből...
- 9db ismét Dezful katonai repterének kifutópályáját bombázta, illetve pár a szabadban álló gépet is lebombázott.
49. vadászbombázó század MiG-23BN gépeiből...
- 6db Kermasah civil repterét támadta volna, de a bombázás az alacsony felhőzet miatt elmaradt.
- 6db Hamedan repterének kifutópályáját bombázta, illetve pár a szabadban álló gépet is lebombázott.
A harmadik hullám gépei, délután, 16:50-kor értek a célpontjaikhoz.
39. vadászrepülő század MiG-23MSz gépeiből...
- 13db Kermasah civil repterének kifutópályáját bombázta, visszatérésük után jelentették, hogy az irániak éppen javították a korábbi támadások alatt lebombázott kifutót.
49. vadászbombázó század MiG-23BN gépeiből...
- 5db Isfahan katonai repterét támadta volna, de a bombázás az alacsony felhőzet miatt elmaradt.
Az iraki légierő az első napi 192 bevetésének harmadát a három MiG-23-asokkal felszerelt százada végezte.
Iráni F-5E Tiger-II vadászbombázók
Másnap, szeptember 23-án az iráni légierő 140 bevetésen bombázta összehangoltan az iraki reptereket.
Iráni F-5E Tiger-II gépek bombázták Abi Ibn Talib légibázist, ahol a 29. vadászbombázó század gépei települtek.
Elfogásukra Abu Ubaida-ról emeltek egy MiG-23MSz géppárt, amik csak a határnál érték utol a hazafelé tartó iráni vadászbombázókat.
Kamal al-Baraznaji kapitány egy R-13M rakétával sikeresen lelőtte az egyik mit sem sejtő F-5E Tiger-II-t, melynek pilótája életét vesztette.
Ez egyben a MiG-23-as első légiharc győzelme volt, nyugati gyártmányú géppel szemben.
Aznap délután mindkét MiG-23BN vadászbombázó géppel felfegyverzett iraki század, ismét Dezful katonai repterét támadta, az iráni szárazföldi légvédelem azonban ekkorra már jobban felkészült.
29. század elvesztette parancsnokát, Rashid as-Saydo’on őrnagyot, és Jabbar Hammad ad-Dulaymi őrnagyot, aki még Hawker Hunterrel harcolt a 73-as háborúban.
49. század is két gépet vesztett, Mohammed Jafar Hassan-t az iraki légvédelem lőtte le hazafelé tartva tévedésből, míg Fayez alezredest a század parancsnokát az iráni légvédelem lőtte, őt később az iráni TV-ben is megmutatták.
Október 16-án, a 49. század ismét Dezful-t bombázta, két MiG-23BN, és két legfiatalabb pilótája árán.
Nizar Aziz at-Tai hadnagy gépét egy riasztott F-14A lőtte le nagy távolságból, míg Faris Abdul Latif MiG-23BN gépét az iráni légvédelem lőtte le.
Azért hogy több idejük legyen elfogni az iráni gépeket, a 39. század egy-egy MiG-23MSz géppárja északon Moszul, illetve délen Bászra mellé települt, hogy közelebb legyenek a frontvonalhoz.
Az iraki lokátorok azonban legtöbbször képtelenek voltak a kismagasságon érkező Iráni gépeket időben felderíteni.
Iráni F-14A Tomcat AIM-54A Phoenix rakétát indít
A század ismét taktikát váltott, és elkezdtek légi őrjáratozást folytatni, hogy az iráni gépeket lokátorral, vagy vizuálisan felderítsék.
A MiG-23MSz Szapfir-21 lokátora képtelen volt a kismagasságon repülő célokat észlelni, és közepes magasságon is csak 23km-ről tudott egy vadászgép méretű célt felderíteni.
Szintén komoly problémát jelentett, hogy a gépekbe beépített SzPO-10 besugárzás jelző nem jelzett, amikor Impulzus Doppler működési elvű lokátorral célozták be a gépet.
SzPO-10 besugárzásjelző indikátora a MiG-23-as bal oldali kabinkeretén
A fentiek eredményezték Hamid Mohammed Fathi hadnagy MiG-23MSz vadászgépének lelövését, aki őrjáratozás közben egyáltalán nem is észlelte, hogy nagy távolságból AIM-54A Phoenix rakétát indított rá az iráni F-14A Tomcat vadászgép.
Bagdadtól észak-keletre, Sarpol Zahab térségében már az iráni határ túloldalán, Ma’an al-Awsi’s MiG-23MSz gépével iráni helikoptere vezették rá, amikor az iráni csöves légvédelem eltalálta.
Az 1973-as háború veteránja megkísérelte a kényszerleszállást az iraki Baakúbától keletre fekvő autópályára, de a próbálkozás katasztrófával végződött.
November 14-én, Az északon fekvő Moszul felé tartó 4 gépes F-5E kötelére riasztották az ott ügyeletet adó MiG-23MSz géppárt, aminek sikerült az egyik iráni Tigrist (F-5E) megcsípnie, így meglett a 23-as második légiharc győzelme is.
November 27-én az iráni haditengerészet megkezdte az Operation Morvarid műveletet, melyben a iraki tengeri olajfúró létesítményeket támadtak.
Operation Morvaid
A Bászra mellett állomásozó MiG-23MSz géppár riasztás után miközben a helyszínre repült, belefutott egy az iráni flottacsoport légi fedezetét adó F-4E Phantom kötelékbe, amik Mahmoud hadnagy gépét a tengerbe lőtték.
December elején a 29. század Huzisztán tartományban támogatta az iraki szárazföldi erők előretörését, két MiG-23BN veszteség árán, Farid Rashid Helmy hadnagy, és Ma’an Abdul Razzaq al-Awsi gépét is a szárazföldi légvédelem szedte le.
December 19-én a Kirkuktól északra fekvő Dibbs vízierőművet támadó F-5E géppár egyik tagját sikerült R-13M rakétával lelőnie a Moszuli készültségi MiG-23MSz géppárnak, miközben az a második rácsapásra készült, immáron a MiG-23MSz harmadik légi győzelmét elkönyvelve.
December végén a 49. század veteránját lőtte le a légvédelem, Soomar tartományban.
Az 1973-as háborúban még MiG-17-el részt vett Jassem Mahdi Qalaf al-Jabouri MiG-23BN gépéből katapultált és sikeresen földet is ért, de miután az irániak elfogták, többé nem került elő élve.
A megfogyatkozott MiG-23BN vadászbombázókkal alapvetően kétféle bevetés típust repültek.
Vagy a főparancsnokság által telefax-on megküldött terv szerint, összehangoltan támadtak előre kijelölt földi célokat, vagy a szárazföldi hadtestek, esetleg hadosztályok parancsnokai kértek telefonon adott földrajzi pontra légitámogatást, amit az ügyeleti gépekkel azonnal végre is hajtottak.
1981 január 6-án megindult az Operation Hawizah, az iráni hadsereg ellentámadása.
A 49. vadászbombázó század tisztje, Fawzi Barzinji visszaemlékezése:
„Délután csörgött az irodámban a telefon, a harmadik hadtest 9. páncélos hadosztálya kért azonnali légi támogatást.
Riasztottam az egész századot, az összes üzemképes MiG-23BN gépre 4db UB-16-57 rakétablokkot szereltettem, Sz-5K kumulatív fejű nem irányított rakétákkal töltve, melyek akár 150mm vastagságú homogén acélpáncélt is képesek átütni.
Az egyik fiatal pilóta félrevont hogy elmondja, ő még sohasem repült csapattámogató bevetést, és nem is tudja megkülönböztetni a saját harckocsikat az Irániaktól.
Azt tanácsoltam neki, hogy figyelje meg az adott harckocsi ágyúcsövének irányát, amennyiben az keletre néz, akkor az saját, amennyiben nyugatra, akkor az Iráni, és nyugodtak tüzelhet rá.
Másnap a 14. század MiG-21-esei támogatták a 9. hadosztályt, harmadnap ismét mi következtünk, ekkor egy 175mm-es amerikai gyártmányú önjáró tüzérosztályt szórtunk meg.”
A Bászra mellett állomásozó MiG-23MSz géppár szintén részt vett a küzdelemben, GS-32 ikercsövű fedélzeti gépágyújukkal két Iráni helikoptert is lelőttek.
Negyednapra az iráni F-14A Tomcat vadászgépek is megjelentek a harctér környékén, és két MiG-23BN vadászbombázót lőttek le AIM-54A Phoenix rakétáikkal, nagy távolságból.
1981 április 14-én egy túlbuzgó iráni I-HAWK légvédelmi üteg tévedésből saját F-14A Tomcat vadászgépet lőtt le, melynek egyik pilótája belehalt a sérüléseibe.