MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

mlace

Well-Known Member
2018. február 16.
2 261
6 217
113
A saját veszteség mennyisége is gyanúsan kicsi. A lelőtt gép mennyisége meg soknak tűnik a szállítások fényében Iraknak.
Igazságot soha nem tudjuk meg.Rengeteg fegyvert vásárolt Irak.Viszont a 23-ashoz visszatérve nagyon rossz a lelőtt/elvesztett gép arány az előd 21-eshez képest is!Nagyrészt a közel keleten harcolt ahol sokszor 4 gen képekkel került szembe!
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
981
3 490
93
A MiG-23-as harci veszteség adatainál figyelembe kell venni, hogy azok nagyrészét a nem vadászgép feladatkörű MiG-23BN szenvedte el! A HPASP által elsődleges forrásként használt - és kitűnő - MiG-23 Flogger in the Middle East - Tom Cooper könyvben, a témát kutató Ahmad Sadik tábornok az alábbi iraki veszteségi adatokat ad meg a Irak-Iráni háborúra:
38 db MiG-23BN (!)
03 db MiG-23MSz
01 db MiG-23MF
01 db MiG-23ML

Ugyanez a könyv az 1982-es libanoni háborúra az alábbi adatokat közöl:
14 db MiG-23BN
06 db MiG-23MF
04 db MiG-23MSz

Hasonló arányok láthatóak a második Öböl háborúban is. Míg az Etióp-Eritreai háború vesztesége is MiG-23BN.

A megadott számokról lehet vitatkozni, de az arányok beszédesek! Tehát a MiG-23BN vadászbombázók adatit (is) levonva érdemes a MiG-23 vadászgép légiharc eredményeit vizsgálni.

1-847290.jpg


(Egyébként a lista készítői inkább a látványra, mint az alapos forráskeresére fordították az időt.)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 895
67 679
113
Ex-cseh MiG-23ML felszállása az USA-ban:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 895
67 679
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ez a 3646-os MiG-23MF Hell Fighter festése okán 1994 lehet, tehát már a cseh légierőt látjuk, nem a csehszlovákot.
Ez a festés 1994 júniusában keletkezett és az októberi kivonásig repült így a gép.

https://acesflyinghigh.wordpress.com/2018/10/06/czech-hell-fighter/

Szemre így Žatec repterének tűnik, amelynek érdekessége, hogy betonos repülőtér volt fedezékekkel, de füves sportrepülőteret csináltak belőle.
https://www.industrialzonetriangle.com/en/original-condition-and-sanitation-of-the-triangle-zone
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and migfun

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 618
6 117
113
vajon miért ragaszkodtak a Szovjetek ehhez a sok helyen megbukott rávezetéses totál kontrollos rendszerhez ?
.
A szoros földi irányitás a nem létező fedélzeti számitógépet, datalinket, GPS-t , jó képességű fedélzeti radart, stb helyettesitette, sőt akár még a besugárzásjelzőt is. A szovjetek is hamar rájöhettek ennek a módszernek a hátrányaira, de önmagában a felismerés ténye nem tudta pótolni a hiányzó vagy rossz minőségű fedélzeti rendszereket.
A MiG-31-be sikerült összerakni egy viszonylag versenyképesebb fedélzeti elektronikát, de egy akkora gépbe, mint egy utasszállitó.
 
M

molnibalage

Guest
.
A szoros földi irányitás a nem létező fedélzeti számitógépet, datalinket, GPS-t , jó képességű fedélzeti radart, stb helyettesitette, sőt akár még a besugárzásjelzőt is. A szovjetek is hamar rájöhettek ennek a módszernek a hátrányaira, de önmagában a felismerés ténye nem tudta pótolni a hiányzó vagy rossz minőségű fedélzeti rendszereket.
A MiG-31-be sikerült összerakni egy viszonylag versenyképesebb fedélzeti elektronikát, de egy akkora gépbe, mint egy utasszállitó.
Hát, ez ebben a formában mondjuk úgy, hogy nagyon pontatlan.

  • Az AVR adatkapcsolattal is működött a szovjet gépeken. Lazur megvan, hogy micsoda? Igen, nem minden gépen volt, de volt. Még szutyok 21-eseken is volt ilyen.

  • A NATO, de még az USAF gépeken is a data link csak bőven a hh vége után lett elterjedt. Konkrétan az 1999-es AF után mondta egy Eagle zsoké, hogy jó lett volna, ha az F-15-ön van data link. Az USAF F-15 gépek töredékén volt még akkor is ilyen. Az F-14-nek csak az E-2 felé volt tudtommal és talán az CV CIC --> E-2 --> F-14 még ment, de kb. ennyi.

  • A GPS támogatás is alapvetően hh utáni dolgok az USA gépein is. A '80-as évek végén egy markonyi F-111 tudta és kezdte megkapni a depot korszerűsítések alatt a többi gép.

  • A MiG-31 még tömegre sem utasszállító, nemhogy méretben. Az F-111 és F-14 is hatalmas, nem a gépek mérte az indikatív. Nézd meg, hogy a svéd gépekbe mikor került az első ilyen. A '60-as évek elején...
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 267
10 877
113
  • Tetszik
Reactions: molnibalage

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
981
3 490
93
A szír MiG-ek sikertelenségének egyik fontos okozója, az R-3Sz rakéta változat, a szíriai Tabqa légibázison 2014-ben:

AA-2-ATTOLS.jpg


Már a hatvanas években is hiába eregették az arab pilóták manőverező légiharcban. Az oroszok nem bíztak a csatlósokban, sok helyen ez volt a sztenderd fegyver a korszerűbb MiG-21bis és MiG-23MSz/MF változatokon. (Kuba, Afrika és Afganisztán is)
(Sok nyugati szakíró alapnak veszi, hogy az adott típussal az szovjet fél az új fegyvrzetett is leszállította. Pedig ez álltalában csak a nyolcvanas évek második felében, sokszor csak 1990 után történt meg.)

A félelmetes, hogy hazánkban is ezekkel adtak a MiG-21MF-ek készenlétett egészen 1997-ig, valamint a lengyel MiG-21MF-ek - NATO készenlétet - 2003-ig!!!
P-pa.jpg

(Fotós kilétét sajnos nem ismerem.)


A Csehek, Kelet-Németek és Bolgárok a nyolcvanas évek második felében dolgoztak a korszerűbb R-13M és R-60-as légiharcrakéták integrációjának megkezdésén a korai MiG-21PFM és MF változatokon.

A következő képen, Kelet-német MiG-21PFM APU-60-as indítósínnel az Asztraháni szovjet légvédelmi kiképzőközpontban a nyolcvanas évek második felében.
File0036a.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 895
67 679
113
A szír MiG-ek sikertelenségének egyik fontos okozója, az R-3Sz rakéta változat, a szíriai Tabqa légibázison 2014-ben:

AA-2-ATTOLS.jpg


Már a hatvanas években is hiába eregették az arab pilóták manőverező légiharcban. Az oroszok nem bíztak a csatlósokban, sok helyen ez volt a sztenderd fegyver a korszerűbb MiG-21bis és MiG-23MSz/MF változatokon. (Kuba, Afrika és Afganisztán is)
(Sok nyugati szakíró alapnak veszi, hogy az adott típussal az szovjet fél az új fegyvrzetett is leszállította. Pedig ez álltalában csak a nyolcvanas évek második felében, sokszor csak 1990 után történt meg.)

A félelmetes, hogy hazánkban is ezekkel adtak a MiG-21MF-ek készenlétett egészen 1997-ig, valamint a lengyel MiG-21MF-ek - NATO készenlétet - 2003-ig!!!
P-pa.jpg

(Fotós kilétét sajnos nem ismerem.)


A Csehek, Kelet-Németek és Bolgárok a nyolcvanas évek második felében dolgoztak a korszerűbb R-13M és R-60-as légiharcrakéták integrációjának megkezdésén a korai MiG-21PFM és MF változatokon.

A következő képen, Kelet-német MiG-21PFM APU-60-as indítósínnel az Asztraháni szovjet légvédelmi kiképzőközpontban a nyolcvanas évek második felében.
File0036a.jpg
Ez a kép a 4405-ösről igen valószínű, hogy már Pápán készült, ahol a készültséget vegyesen adták 1994 után a MiG-21bisz-ekkel és 23-asokkal. Fegyverzet és egyéb képességek terén óriási volt a kontraszt, különösen az utóbbi típushoz képest. Az, hogy az 1994-es pápai átköltözés után a MiG-21MF-ek nem csak a kiképzési repülésbe segítettek be, repórák átvállalásával, hanem a keszibe is beleadtak, az az alábbiakat mutatja:
  • Készültségben álldogálva, különösen a kilencvenes évek közepén, különösen Pápán (legmesszebb a déli határszakasztól), a repidő nagyon nem fogyott.
  • 1994-ben volt gond a 23-as századdal, volt egy kb fél éves leállás a típussal, amikor jól jött, hogy nem kellett 100%-ban csak a biszeket kiterhelni
  • Az MF-ek átvételével a pápai ezrednél elsősorban a MiG-21bisz-ekből állítottak le jópárat, mert a 23-asokkal már nagyon közeledett a vég, így azokkal már biztosan látszott, hogy az ezredfordulóig nem húzzák ki se így, se úgy.
  • 1995-től a taszári MiG-21-esek átvételével aztán a MiG-21MF-ekre már a normál kiképzési repülésnél se voltak rákényszerülve, ehhez képest pár közülük majdnem az 1997 márciusi kivonásig repülőképes maradt és majdnem addig repültek is.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
981
3 490
93
Igen. Talán annyi kiegészítés még hozzá, hogy miután, Kecskemétről 1994-ben megérkezett Pápára a 17 darab MiG-21MF, csak négy MiG-21bisAP maradt Pápán, az RSzBN oktatásra. Az összes többi bisA/bisAP átrepült Taszárra, nem állították le azokat Pápán.

Valamint a Taszári MiG-21bis-eket, hivatalosan csak 1997-ben vette át a Pápai alakulat, bár helyileg már ott szolgáltak korábban is, de a Taszári ezred nyilvántartásában. A Pápai ezred kötelékében teljes értékűen szolgáltak a MiG-21MF-ek 1997-ig, nem csak, mint gyakorló gépek. Saját adatim alapján MiG-21MF-ek adtak készenlétet például 1996. december 17-én, vagy 1997. január végén is, mikor, hogy volt rálátásom az adatokra, oldalszámokra.

Repülni nem sokat repültek a MiG-21MF-ek ezen a télen (1996. december utolsó felszállás ezzel a típusváltozattal), ahogy más típus sem ezen a télen, de ennek inkább az időjárás - komoly tél - volt az oka.

94089524-3229932363735962-8429197957798035456-o.jpg

Szuromi Albin fotója az FB-ről, 1996 Pápa.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
981
3 490
93
Nagyon elvittem a témát a MiG-21-es irányába, ezért jöjjön most néhány líbiai MiG-23MLD és egy UB 2007-ből. A Líbia elleni szankciók 2001-es feloldása után, a kétezres évtized közepén voltak nagyjavításon Oroszországban a 121-es üzemben, Kubinkán.

1297875.jpg


1300320-1023sqn-flightline.jpg


1297183.jpg

(Források a képeken)

A líbiai MiG-23UB-k oldalszámának sajátossága, hogy a látszik belőle a gyártási év:
B103xxyy, ahol a B a harmadik világ számára gyártást, a XX a gyártási évet, az YY a gép egyedi számát jelöli.

Mivel a gyári szám utolsó négy számjegyét használták ekkoriban Líbiában, így a képen látható B1038423-asról jól látható, hogy 1984-ben készült. Sajnos a 2009-es bemutatón, mindkét pilótájával együtt lezuhant.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 895
67 679
113
Sajnos a 2009-es bemutatón, mindkét pilótájával együtt lezuhant.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Az itt látható jelenség a MiG-23-asok egyik sajátos hajlama volt. Leginkább 45 fokos nyilazási helyzetnél, a negatív V beállítás miatt a vezetettnek induló orsó is intenzíven növekvő állásszögű palástorsóba tudott átmenni.
Nálunk ebből Pápán volt egy veszélyes megmerülés, amikor az orsót ugyan még be tudott fejezni a pilóta, de a gép a város főtere fölött veszítette el vészesen a magasságát.
Az együléses gép a felszállás után egy jobb fordulóval visszajött merőlegesen a tengelyre és rácsapott a zónára, majd ugrásból a pilóta le akart csavarni egy orsót. A videón látott módon az is palástorsó lett és csak az emelkedés szögének és a sebességnek volt köszönhető, hogy a gép még be tudta fejezni a kijövetelt.
A Pápa városközpontja felett előadott kis magasságú, nagy állásszögű kiemelkedés, teljes utánégetéssel, aznap komoly melót adott az üvegeseknek.
Lehetett fizetni a károkat.
Én személy szerint azt sem tartom kizártnak, hogy a Beled község mellett a Bakó-Reinhardt párossal lezuhant 16-os UB is hasonló okból csapódott a földnek.
 
M

molnibalage

Guest
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Az itt látható jelenség a MiG-23-asok egyik sajátos hajlama volt. Leginkább 45 fokos nyilazási helyzetnél, a negatív V beállítás miatt a vezetettnek induló orsó is intenzíven növekvő állásszögű palástorsóba tudott átmenni.
Nálunk ebből Pápán volt egy veszélyes megmerülés, amikor az orsót ugyan még be tudott fejezni a pilóta, de a gép a város főtere fölött veszítette el vészesen a magasságát.
Az együléses gép a felszállás után egy jobb fordulóval visszajött merőlegesen a tengelyre és rácsapott a zónára, majd ugrásból a pilóta le akart csavarni egy orsót. A videón látott módon az is palástorsó lett és csak az emelkedés szögének és a sebességnek volt köszönhető, hogy a gép még be tudta fejezni a kijövetelt.
A Pápa városközpontja felett előadott kis magasságú, nagy állásszögű kiemelkedés, teljes utánégetéssel, aznap komoly melót adott az üvegeseknek.
Lehetett fizetni a károkat.
Én személy szerint azt sem tartom kizártnak, hogy a Beled község mellett a Bakó-Reinhardt párossal lezuhant 16-os UB is hasonló okból csapódott a földnek.
Az egyik F-14-es is ehhez hasonló módon perecelt le emlékeim szerint.
A pápai pilóták aztán mit kaptak?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 895
67 679
113
Csak egy pilóta volt, akinek az eset után az egyik berepülő és bemutató pilóta (S.Z.) közepes magasságon mutatta meg UB-val a "csíziót", hogyan kell túlélni egy ilyen helyzetet.
Illetve megelőzni.
Gondolom az üvegkárokat meg vonogatták le a fizuból.
A Bakó-Reinhardt páros sajnos a gépben maradt örökre.

Ha a 2002-es Willow Groove-i F-14-esre gondolsz, az egy kicsit más okból zuhant le, eleve más szárnyállással.
Érdekes, de szemre egy az egyben hasonlót élőben én Radom-ban láttam, ahol a fehérorosz Szu-27UBM "fagyott" így bele a vezetett helyett palástorsóba. Ott is szintén nagyon el lett húzva orsózás közben az állásszög.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 618
6 117
113
Ez a kép a 4405-ösről igen valószínű, hogy már Pápán készült, ahol a készültséget vegyesen adták 1994 után a MiG-21bisz-ekkel és 23-asokkal. Fegyverzet és egyéb képességek terén óriási volt a kontraszt, különösen az utóbbi típushoz képest. Az, hogy az 1994-es pápai átköltözés után a MiG-21MF-ek nem csak a kiképzési repülésbe segítettek be, repórák átvállalásával, hanem a keszibe is beleadtak, az az alábbiakat mutatja:
  • Készültségben álldogálva, különösen a kilencvenes évek közepén, különösen Pápán (legmesszebb a déli határszakasztól), a repidő nagyon nem fogyott.
  • 1994-ben volt gond a 23-as századdal, volt egy kb fél éves leállás a típussal, amikor jól jött, hogy nem kellett 100%-ban csak a biszeket kiterhelni
  • Az MF-ek átvételével a pápai ezrednél elsősorban a MiG-21bisz-ekből állítottak le jópárat, mert a 23-asokkal már nagyon közeledett a vég, így azokkal már biztosan látszott, hogy az ezredfordulóig nem húzzák ki se így, se úgy.
  • 1995-től a taszári MiG-21-esek átvételével aztán a MiG-21MF-ekre már a normál kiképzési repülésnél se voltak rákényszerülve, ehhez képest pár közülük majdnem az 1997 márciusi kivonásig repülőképes maradt és majdnem addig repültek is.
.
.
.
Hosszú, de érdekes video, egy fickó közelről mutatva szétszereli ilyen rakéta fejrészét:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Érdekes, hogy az elektronika teljesen ki lett öntve valami kocsonyás műanyaggal.
Sajnos a fickó érthetetlenül beszél számomra, néha franciának hangzik, néha angolnak erős francia akcentussal, gyorsan feladtam, a hangot eleresztettem.