MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 658
13 032
113
132442-4331000d0d20e1d6cea41d21fc3fb742.jpg
Gyanús volt a projektnév is, meg a formai kialakítások is.
LERX? Meg F-15 utánérzés!?
Ja! De hiszen ez a MiG-31 projekt volt!
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 684
34 471
113
Ehhez képest alkalmazták a Szu-15-ön és a J-7-en (MIG-21-en) is.
Az alapján amit olvastam róla például csökkenti a le és felszálló sebességet, csökken a futási hossz.
Meg "45%-al növeli a manőverezhetőséget", de ezt a markating állítást értelmezni sem tudom.
Viszont történelmi tény, hogy a Szu-15-öst áttervezték erre a dizájnra és elégedettek voltak vele.
Akárcsak a kínaiak a saját MIG-21-ükkel.
Ha nagyon enyhén is,de a Gripen szárnyának nyilazása is meg van tórve a belépőélen.
 

Foxbat

Well-Known Member
2021. február 28.
342
2 239
93
Soha nem láttam semmilyen teljesítmény görbét, ami megmutatná, hogy ennek mi a hatása és hogy hol és miért jó.



Ezt találtam, elég érdekes szerintem.

Arra tippelnék, hogy érzékelhetően javíthatja az állandósult ford. szögsebességet (STR), cserébe lehet, hogy max. állásszög környékén produkál furcsa dolgokat. Gondolom hangsebesség felett nem használ, inkább árt egy kicsit.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113

Ezt találtam, elég érdekes szerintem.

Arra tippelnék, hogy érzékelhetően javíthatja az állandósult ford. szögsebességet (STR), cserébe lehet, hogy max. állásszög környékén produkál furcsa dolgokat. Gondolom hangsebesség felett nem használ, inkább árt egy kicsit.
A tört deltaszárny a Szu-15-ösön a fel- és leszálló jellemzőket próbálta javítani.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 614
6 104
113
Az aerodinamika nem ilyen, hogy csak mert a tört delta jó egy törzshoz, géphez és célhoz, akkor jó lesz máshoz is.
Az, hogy mennyire nincs így jól mutatja mennyire kevés gépen alkalmazták...
.
A kinaiak nagyon nagy előrelépésnek látják a J-7E verziótól megjelent dupladelta szárnyat, és miután ők hozzá tudták illeszteni a MiG-21-hez, az akkor még sokkal fejlettebb iparral rendelkező oroszok is megtehették volna. A Su-15-öt program a 60-as években ment, és már a 11. gyártási szériától átálltak a sima delta szárnyról az új duplára, igy könnyen összehasonlithatták a két megoldást, pl látták, hogy a dupla delta kialakitású új szárnnyal vagy 30-40km/h csökkent a leszállási sebesség. Ekkoriban a MiG-21-et még bőven fejlesztették, kb a PFM verzió után jártak, tehát akár már a MiG-21MF-re is kerülhetett volna ilyen dupla delta kialakitású (+az egyéb fejlesztések) szárny, és akkor a 70-es évek háborúi is eredményességben másképp alakulhattak volna?
.
Érdekesség, de a MiG-21I Analogot is 1968-ban, tehát időben ekkoriban fejlesztették Tu-144 tech.demonak, azaz a MiG is tudott foglalkozni a primitiv alap deltaszárnynál bonyolultabb megoldásokkal. Számomra érthetetlen, hogy az MF, vagy legkésőbb a Bisz miért nem kapott továbbfejlesztett szárnyat.
 
  • Tetszik
  • Imádom
Reactions: fip7 and LMzek 2.0
M

molnibalage

Guest
.
A kinaiak nagyon nagy előrelépésnek látják a J-7E verziótól megjelent dupladelta szárnyat, és miután ők hozzá tudták illeszteni a MiG-21-hez, az akkor még sokkal fejlettebb iparral rendelkező oroszok is megtehették volna. A Su-15-öt program a 60-as években ment, és már a 11. gyártási szériától átálltak a sima delta szárnyról az új duplára, igy könnyen összehasonlithatták a két megoldást, pl látták, hogy a dupla delta kialakitású új szárnnyal vagy 30-40km/h csökkent a leszállási sebesség. Ekkoriban a MiG-21-et még bőven fejlesztették, kb a PFM verzió után jártak, tehát akár már a MiG-21MF-re is kerülhetett volna ilyen dupla delta kialakitású (+az egyéb fejlesztések) szárny, és akkor a 70-es évek háborúi is eredményességben másképp alakulhattak volna?
.
Érdekesség, de a MiG-21I Analogot is 1968-ban, tehát időben ekkoriban fejlesztették Tu-144 tech.demonak, azaz a MiG is tudott foglalkozni a primitiv alap deltaszárnynál bonyolultabb megoldásokkal. Számomra érthetetlen, hogy az MF, vagy legkésőbb a Bisz miért nem kapott továbbfejlesztett szárnyat.
Mondom, az aerodimaika nem így működik.
Ha annyira "csodafegyver" lenne, akkor miért is van az, hogy nincs se J-10-en - kínai...!!! - de se EF, se Rafale, se Tejanál.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
A belépőél nyilazás töréseknek hasonló funkciója van, mint a farkasfognak.
Nagy állásszögön fokozza az örvénygenerálást.
A MiG-21-esen is tisztán látszik párásabb időben, hogy a fix nyilazású belépőél mentén hol kezdődik az örvénygenerálás, nagy állásszögön.

240450209_2886799354907046_692531141430296090_n.jpg

A kínaiak is oda tették a törést. Ahogy a svédek is a Viggen-nél.
Máshol farkasfog van, míg az EF/Rafale párosnál réselt orrsegédszárny végzi el ugyanezt.
Máshol farkasfog van, míg az EF/Rafale párosnál réselt orrsegédszárny végzi el ugyanezt.
 

Foxbat

Well-Known Member
2021. február 28.
342
2 239
93
Mondom, az aerodimaika nem így működik.
Ha annyira "csodafegyver" lenne, akkor miért is van az, hogy nincs se J-10-en - kínai...!!! - de se EF, se Rafale, se Tejanál.

Ki beszélt itt csodafegyverről?

1. Van egy x mértékben megnövelt szárnyfelület + 1 második örvénypár állásszög függvényében, tehát + felhajtóerő és + ellenállás.
2. Az alapján amit belinkeltem, lehet, hogy a kritikus állásszög közelében nem túl jók a tulajdonságai:

"At higher angles of attack, these vortices merge with each other and at a certain angle of attack the vortex breakdown moves onto the wing surface and as a result the suction peak collapses and spreads in the spanwise direction. Vortex breakdown induces nonlinear aerodynamics and may results in the loss of performance and stability of the aircraft which will limit flight regimes of high speed aircraft."

Azért mert nem foglalkoztak vele, nem biztos, hogy rossz lett volna, lehet, hogy csak mások voltak a prioritások egyszerűen.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 334
60 844
113
A TEJAS delta szárnya meg lényegében ennek az "inverze", ott az belépőél első része a kevésbé meredek, a hátsó meg a meredekebb nyilazású:
hal_tejas-85262.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 189
14 423
113
Az EF esetén eredetileg számoltak ezzel, az X-31-nek se poénból volt ilyen a szárnya.
A TEJAS delta szárnya meg lényegében ennek az "inverze", ott az belépőél első része a kevésbé meredek, a hátsó meg a meredekebb nyilazású:
hal_tejas-85262.jpg

Még pár tíz-év és az indusok eljutnak a J-37 Viggenig:

800px-Saab_J_37_Viggen_3-view.svg.png


(...irónia "bekapcs"!)

...innen pedig már "csak" újabb pár évtized hozzá a hajtómű!!!


A svéd 1967 február 8.-án szállt fel! ...hajrá indusok! :hadonaszos: :hadonaszos: :hadonaszos: (...irónia "kikapcs"!)


Az adott elérendő célhoz optimalizált kettős-delta a korábban felsorolt sok probléma javát megoldja, nagyos kevés veszteség árán. Érthetetlen miért nem alkalmazták.
...és ennek még jobb/legjobb(kb.) változatának tartom a "változó nyilazású" kettős deltát, aminek a Szu-17/-20/-22 szárnyát, még inkább annak --virtuális-- tovább fejlesztését tartom.

Az orosz viszonyokat utólag megismerve, ez lehetetlen lett volna a tervező irodák közötti --mint utólag látható-- hátrányos eredményű versengés miatt!!!
 
  • Tetszik
Reactions: Capslock27 and fip7

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 817
67 112
113
Pár kép a MiG-23ML, UB "Практическая аэродинамика самолетов"-ból...

2022-02-12-15-40-42-Mi-G-23-ML-UB-pdf-Adobe-Acrobat-Reader-DC.jpg

2022-02-12-15-41-53-Mi-G-23-ML-UB-pdf-Adobe-Acrobat-Reader-DC.jpg
Ez az oka, hogy a 23-as bizonyos állásszög felett a vezetett orsóból magától egy egyre növekvő átmérőjű palástorsót csinál, egyre növekvő állásszög mellett.
Ahogy bedöntik a gépet, az orr is elkezd “lépni” utána.
A korai 23-asokon és az UB-ken ez ismert jelenség volt, az MF-en is, az ML sorozatnál viszont érdekes mód, ez enyhült.
Idehaza egy MF merült meg emiatt nagyon csúnyán, mikor felszállásból visszafordulva a zóna felett akart kis magasságon áthúzva a pilóta “győzelmi orsót” bemutatni, de a gép úgy belemerült, hogy Pápán a főtér felett emelkedett ki, bömbölő utánégetővel.
Illetve, nincs kizárva, hogy a 16-os UB katasztrófájánál is közrejátszott.
Itt egy líbiai UB lassul bele az emelkedésből indított vezetett orsó(nak szánt) manőverbe, amit a pilóta az átesés közeli állapotot érezve megállít, de túl későn.
A gép háthelyzetben a földbe lett “belehúzva”.
Ha folytatja az orsót, akkor se kerüli el a földnekcsapódást. A hibához talán hozzájárulhatott a közvetlenül előtte végrehajtott nagy túlterhelésű húzott forduló is:

 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 658
13 032
113
Igen. Pont én is így látom ezeket!
A Szu-15-höz találták ki a kettős nyilazású deltát, ami elég jól sikerült. Semmi akadálya nem lett volna a MIG-21-en való alkalmazásnak.
Szu-15TM:
sukhojj-su-15-5.png




A MIG-21I az nagy kedvencem. Frontvadásznak azzal a szárnnyal nem biztos, hogy jó lett volna, viszont a MIG-25 simán készülhetett volna ilyen szárnykialakítással, mint nagysebességű elfogó vadászgép.
(Ha bele gondolunk a Draken dizájnja hasonló és elég sikeres volt -e téren)
A szovjetek is gondolkodtak ezen:
132442-4331000d0d20e1d6cea41d21fc3fb742.jpg

Nekem magasan a 3. megoldás tetszik a legjobban, főleg ha alsószárnyas a koncepció.
Kár a Szu-15-re hivatkozni, hiszen pont a MiG irodánál már jóval korábban kipróbálták a kettős nyilazású deltát. Mégpedig a MiG-21 egyik prototípusánál, sőt szárnyvégi fegyverhordozási képességgel!
Ez pedig a Je-6/2 volt, s a Je-6/3 már megint "hagyományos" delta volt, a folytatást pedig tudjuk.
Je-6/2:
mig21f-10.jpg


Je6/3:
mig21f-5.jpg




Mit több; a MiG-25-ös igényeddel is elkéstél!
Ugyanis az elfogó vadász változatok - ellentétben a felderítő/egyéb feladatú változatokkal - szintén kettős nyilazású szárnnyal rendelkeztek!
Vegyél csak szépen elő egy vonalzót!:mad:
mig25p-1.gif


Ahogy az orosz népmese mondja a vicc szerint:
Aki nem hiszi, annak utánajárunk!:hadonaszos::hadonaszos::hadonaszos:
 
  • Tetszik
Reactions: enzo and fishbed