MiG-29 / MiG-35 Fulcrum (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 703
66 011
113
Valóban, még a legutóbbi időkben is felmerült, hogy a végleges verzióban benne lesz a TVC, de ezt komolyan venni már már nem igazán lehet.

Videók (a TVC-t itt épp nem említik):



A MiG minden szalmaszálba belekapaszkodik, mond mindenfélét. Hosszú-hosszú évekkel ezelőtt, bárminemű kül- és belföldi érdeklődés nélkül lezárult a MiG saját OVT programja. Manufakturális szinten, barkácsolnak össze mindenféle madarakat, miközben gyúrják-masszírozzák a hol MiG-29M2-nek, hol MiG-35-nek nevezett masinájukat. Ez utóbbi végül egy szárazföldiesített MiG-29K/KUB lett, de fixen rögzített szárnyakkal. A MiG azon is spórolt, hogy az együléses gépek saját kabintetőt kapjanak, nyílván azon is spóroltak, hogy a K felhajtható szárnyait lecseréljék egy hasonló méretű, nem felhajthatóra. Az még oké, hogy a tengerész verzió erősebb futóját megkapta a gép. Az ilyesmi soha nem is árt, bár egy kis plusz tömeg. Az is oké, hogy a K nagyobb szárnyát is megkapta. Ne feledjük, anno a 9.15-ös M és a 9.31-es K is abban különbözött, hogy a K szárnya nagyobb fesztávú volt és felhajtható. Majd az M elhalt, a K-nál kellett tovább lépni, Krüger-lapokkal ellátni a LERX-et, meg valamit csinálni az íveléssel. Erre született az a hatalmas, már-már otromba fékszárny, azzal a hatalmas kitérítési szögével.
Ezután jött az MMRCA tender, amire - logikusan - a 9.15 M egyik példányának kétülésessé alakításával indultak (ekor még ezt hívták MiG-29M2-nek), de menet közben azt - az amúgy nem hülyeség - ötletet találták ki, hogy a további költségfaragások jegyében, ha már egyszer úgyis eladták az indiánoknak a felélesztett K/KUB gépeket, akkor ez utóbbi variánsból csinálták meg az M2-t. Amit marketing okokból (F-35, Szu-35) MiG-35-nek kezdtek hívni.
De, hogy olcsó legyen, a szárny maradt a felhajtható, csak utólag fixen lerögzítve. Azaz, ott figyel bennük a hajlítási keresztmetszetnél a dupla megerősített borda és talán csak az extra hidraulika lett eltávolítva.

Az OVT egy külön kísérleti program volt amihez egyetlen gépet építettek át. A 9.15-ös M gépekből a 6. prototípust, a 156-os számút. Végighaknizták a géppel a világot (korábban ez a 156-os M repkedett a nyugat európai ersókon, meg néha a 155-ös is), de igazából senkit se érdekelt a vektorálós MiG.
Majd nyilván bejelentették, hogy ez csak egy fúvócső szett, tehát tessék csak figyelni a kétüléses MiG-29M2/35-öt és ha kell, akkor meg lehet rendelni OVT rendszerrel, meg anélkül is.
Az anélkül megoldás győzött, mostanra már se a Klimov, se a MiG nem gondolja komolyan a tolóerő vektorálást, annak ellenére se, hogy nem is olyan rég (persze) ezt is beígérték.


Amúgy sajnos nem az első eset, hogy egy MiG-29K véletlenül(?) eldobja a szárny alatti tartályát, pár éve Indiában esett egy parkolóba egy ilyen eszköz:

CrBIrDXW8AEwFTD.jpg
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 814
10 608
113
Megtaláltam, itt hallgatnak a hajtóművekről. A többi egyebet helyezik előtérbe (új radar, 8 függesztési pont 6 helyett, több üzemanyag).
Viszont találtam egy régi nyilatkozatot a Klimovtól, miszerint a széria MiG-35-ösök már TVC-s hajtóművekkel készülnek majd( ne felejtsük,hogy 10 éve volt már egy MiG-35),és ezzel kapcsolatban azóta sem mondtak mást, csak épp a hajtómű nincs sehol.
Nyilatkozat:
http://forums.airbase.ru/2007/10/t5...novye-istrebiteli-mig-35-budut-osna.9373.html

Bamutató az elnök részére:
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 703
66 011
113
Ha erről a demóról van szó, akkor nem értem. Pont arról ment a polémia pár hónapja, hogy milyen remek aerodinamikája van az F-35, hogy ugyanezt vagy más kis sebeseségű manővert is előad TVC és nélkül és egyetlen hajtóművel, tehát még annak aszimmetriájával sem lehet játszani.

Ami 3:35-nél van azt valóban nem adta elő az F-35A, de nem jelenti azt, hogy ne lenne képes rá.
Ami 4:33-nál van az viszont tényleg érdekes, mert TVC nélkül azt csak hajtómű asszimmetriával lehet, mert ekkora tömeget kis sebességnél megforgatni máshogy bajos.

Az aszimmetrikus tolóerő vezérlés még az eredeti, vektorálós AL-37FU hajtóművekkel szerelt 711-es FbW programjából öröklődött.


0.52-nél az FbW a jobboldali hajtóműről teljesen leveszi a forszázst, hogy a precesszió ne perdítse be auz extrém Kobránál a gépet. Ugyanis a forgórészek azonosan forognak mind a két hajtómű, mind a két forgórészén, tehát aszimetrikus fordulatszám elvétellel lehetett volna ezt korrigálni, de akkor nehezen lehetett volna újra felépíteni a tolóerő szimmetriát. Így csak a fáklyát vette el a rendszer az egyik hajtóműről.
1:48-nál tisztán látszik, hogy a legyező manővert is aszimmetriával érik el. Hasonlóan amúgy tavaly előtt óta a Raptor demópilóták is lekapják az egyik hajtóműről a fáklyát, amikor a legyezőt repülik.

A tolóerő aszimmetrikus vezérlése a vektorálással kombinálva 3:06-nál ad ki érdekes manővereket. Ezeket ma már a Szu-35Sz és a Szu-30MKI (és családtagjai) a ferde vektorálással ugyanúgy gond nélkül elő tudják állítani, még ha lehet, precízebben.

Itt pedig a fentebb linkelt szöuli Szu-35 videó, jobb minőságben, nagyobb felbontásban, magasabb képfrissítés számmal ( videót csak most, augusztusban töltötték fel)


(érdekes, hogy még ez a feltöltő se rakta fel a Strike Eagle bemutató repülését, csak a Rafale-ét, amit amúgy szintén most láttam először erről az airshow-ról)
 
M

molnibalage

Guest
Az aszimmetrikus tolóerő vezérlés még az eredeti, vektorálós AL-37FU hajtóművekkel szerelt 711-es FbW programjából öröklődött.


0.52-nél az FbW a jobboldali hajtóműről teljesen leveszi a forszázst, hogy a precesszió ne perdítse be auz extrém Kobránál a gépet. Ugyanis a forgórészek azonosan forognak mind a két hajtómű, mind a két forgórészén, tehát aszimetrikus fordulatszám elvétellel lehetett volna ezt korrigálni, de akkor nehezen lehetett volna újra felépíteni a tolóerő szimmetriát. Így csak a fáklyát vette el a rendszer az egyik hajtóműről.
1:48-nál tisztán látszik, hogy a legyező manővert is aszimmetriával érik el. Hasonlóan amúgy tavaly előtt óta a Raptor demópilóták is lekapják az egyik hajtóműről a fáklyát, amikor a legyezőt repülik.

A tolóerő aszimmetrikus vezérlése a vektorálással kombinálva 3:06-nál ad ki érdekes manővereket. Ezeket ma már a Szu-35Sz és a Szu-30MKI (és családtagjai) a ferde vektorálással ugyanúgy gond nélkül elő tudják állítani, még ha lehet, precízebben.

Itt pedig a fentebb linkelt szöuli Szu-35 videó, jobb minőságben, nagyobb felbontásban, magasabb képfrissítés számmal ( videót csak most, augusztusban töltötték fel)


(érdekes, hogy még ez a feltöltő se rakta fel a Strike Eagle bemutató repülését, csak a Rafale-ét, amit amúgy szintén most láttam először erről az airshow-ról)
Pedig az F-15E Kobrázott is.
n0BioTT.png
 
M

molnibalage

Guest
Azt,hogy mennyire marad el nem tudom,hisz közben megjött a FwB rendszer és van erősebb hajtómü is ráadásul a sárkány aerodinamikája is változott.
A gép tömege elég durván megnőtt. Az erősebb hajtómű terén pislogok, de max. kijavít Allesmor. Lényegi tolóerő növelés nem történt úgy, mint az F-16A F100-PW-100 és az CJ GE F110 hajtóműve között. Szó szerint emlékszem, hogy a nehéz és púpos MiG-ek teljesítményét amolyan Super Hornetesnek írta le.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 281
84 019
113
A gép tömege elég durván megnőtt. Az erősebb hajtómű terén pislogok, de max. kijavít Allesmor. Lényegi tolóerő növelés nem történt úgy, mint az F-16A F100-PW-100 és az CJ GE F110 hajtóműve között. Szó szerint emlékszem, hogy a nehéz és púpos MiG-ek teljesítményét amolyan Super Hornetesnek írta le.

púpos alatt azt az SzMT-t érted ami az Indiaiaknak van vagy pl a MIG-35-öt?Tudtommal az extrém púpos és ronda ős SzMT-t nem is ajánlja a MIG mert saját bevallásuk szerint is aerodinamikai csőd.
 

Ratamahata

Well-Known Member
2018. december 1.
1 247
5 077
113
Szóval India megvenné az orosz raktárakban álló 21 db összeszereletlen MiG-29est ~850E $ért.
Pontosabban ennyi rúpiáért. Maguk szerelnék össze, és a mai szintre hoznák.
A mi gépeinket is vihetnék..... jah hagytuk a fűbe szétrohadni?? Akkor mégsem :) gyakorlócélnak vagy csalinak még jók lehetnek....
 

hurci10

Well-Known Member
2018. július 1.
485
2 005
93
A mi gépeinket is vihetnék..... jah hagytuk a fűbe szétrohadni?? Akkor mégsem :) gyakorlócélnak vagy csalinak még jók lehetnek....



Kicsit kezdem unni, hogy mostanában a csapból is ez folyik!
Mondja már meg valaki, mi a fenét kellett volna kezdeni egy tucatnyi, rendszerből kivont, inkurrenciát jelentő 29-essel? Talán fenntartani egy századot, ami konzerválgatja a "jobb időkre" várva? Akkor, amikor az aktív ezredek sorra megszűntek, és a Légierő a fennmaradásáért küzdött?
Attól pedig kíméljetek meg, hogy el kellett volna adni! Ugyan kinek kellettek volna? Akkor vonták ki a volt VSz féltucatnyi országában, köztük a döglődő Szu-ban is. Alig néhány 100 volt eladó, és nemigen kereste őket a kutya sem! Az akkoriban kiderült konstrukciós hiba miatt senki sem bízott a 29-esekben. A függő vezérsík bekötésének javítása és a gépek nagyjavítása drágább lett volna, mint amennyit értek! Arról az "apróságról" nem is beszélve, hogy az eladásukhoz szovjet / orosz jóváhagyásara lett volna szükség. Ők meg hülyék lettek volna megadni, hiszen ellenérdekeltek voltak!
Párat múzeumoknak lehetett volna adni, ingyen adományként, és ennyi!
Próbáljuk már elfogadni, hogy ami történt szomorú, de nem igazán volt jobb megoldás! Legalábbis szerintem.
 

hurci10

Well-Known Member
2018. július 1.
485
2 005
93
Ha jól vettem ki, ezek újak, csak nem fejezték be őket.


Bár elég gyenge az angolom (azért a gugli fordítót veri), én is úgy olvasom. A dolognak az a trükkje, hogy mivel félkész gépekről van szó, annak ellenére, hogy évek óta raktárban állnak, mégsem pörgött a naptári üzemidejük. Szóval az indiaiak kb. használt gép áron újhoz jutnának hozzá. A hátterük meg adva van hozzá, hogy befejezzék őket a saját szájúk íze szerint felszereltséggel.
És amilyen ütemben potyognak a gépeik, sürgősen szerezniük kell valamit.
 

Ratamahata

Well-Known Member
2018. december 1.
1 247
5 077
113
Kicsit kezdem unni, hogy mostanában a csapból is ez folyik!
Mondja már meg valaki, mi a fenét kellett volna kezdeni egy tucatnyi, rendszerből kivont, inkurrenciát jelentő 29-essel? Talán fenntartani egy századot, ami konzerválgatja a "jobb időkre" várva? Akkor, amikor az aktív ezredek sorra megszűntek, és a Légierő a fennmaradásáért küzdött?
Attól pedig kíméljetek meg, hogy el kellett volna adni! Ugyan kinek kellettek volna? Akkor vonták ki a volt VSz féltucatnyi országában, köztük a döglődő Szu-ban is. Alig néhány 100 volt eladó, és nemigen kereste őket a kutya sem! Az akkoriban kiderült konstrukciós hiba miatt senki sem bízott a 29-esekben. A függő vezérsík bekötésének javítása és a gépek nagyjavítása drágább lett volna, mint amennyit értek! Arról az "apróságról" nem is beszélve, hogy az eladásukhoz szovjet / orosz jóváhagyásara lett volna szükség. Ők meg hülyék lettek volna megadni, hiszen ellenérdekeltek voltak!
Párat múzeumoknak lehetett volna adni, ingyen adományként, és ennyi!
Próbáljuk már elfogadni, hogy ami történt szomorú, de nem igazán volt jobb megoldás! Legalábbis szerintem.
Én meg azt unom hogy ilyen hülyeségeket beszélsz!!! 2010ben vonták ki, hol volt már akkor a SZU??? Mindenhonnan kivonták??? Lengyelek, Szlovákok, Bulgárok és még egy rakat ország repüli a mai napig!! És igen is bazd+ egy ilyen értékes eszközt igy leépülni hagyni erösen kimeríti a hagyag kezelés fogalmát.. mit lehetett volna csinálni?? Pl azt mondani az oroszoknak hogy visszadjuk egytöl egyig, és adjanak érte valamit. Pl. Mi17est, Sz300at, bármit amire nagyobb szükségünk lett volna. Biztos hogy meg lehetett volna egyezni, de mondjuk ki MINDENKI SZART RÁ NAGY IVBEN amikor még olyan állapotban voltak senki nem tett érte semmit!!! Szoval hagyjuk ezt a ez van nem volt mit tenni baromságot!!! Mostmár kapálloznak, de szétrohadt ocskavas senkinek nem kell már!!!!
 

hurci10

Well-Known Member
2018. július 1.
485
2 005
93
Én meg azt unom hogy ilyen hülyeségeket beszélsz!!! 2010ben vonták ki, hol volt már akkor a SZU??? Mindenhonnan kivonták??? Lengyelek, Szlovákok, Bulgárok és még egy rakat ország repüli a mai napig!! És igen is bazd+ egy ilyen értékes eszközt igy leépülni hagyni erösen kimeríti a hagyag kezelés fogalmát.. mit lehetett volna csinálni?? Pl azt mondani az oroszoknak hogy visszadjuk egytöl egyig, és adjanak érte valamit. Pl. Mi17est, Sz300at, bármit amire nagyobb szükségünk lett volna. Biztos hogy meg lehetett volna egyezni, de mondjuk ki MINDENKI SZART RÁ NAGY IVBEN amikor még olyan állapotban voltak senki nem tett érte semmit!!! Szoval hagyjuk ezt a ez van nem volt mit tenni baromságot!!! Mostmár kapálloznak, de szétrohadt ocskavas senkinek nem kell már!!!!


Álomvilág!
Miből gondolod, hogy bárkivel bármiről meg lehetett volna egyezni? Némi konkrétum? Hülyék lettek volna visszavenni, és bármit adni érte! Miért tették volna? Szívjóságból?
A kivonás értelmességén lehet vitatkozni, nem erről írtam. De a kivont gépek senkinek nem kellettek, mindenkinek csak nyűg volt a nyakán. Pláne nekünk! Az ugye megvan, hogy a leállított vadászgépeknél nem úgy működik a dolog, mint amikor letakarod télre ponyvával a családi autót! Őrizni, rendszeresen konzerválni kell, az meg nincs ingyen! Ha ezt tették volna - de nem volt miből - akkor meg arról menne a szájtépés, hogy mekkora pénzkidobás a kivont technikára költeni, amikor a hadrendben álló üzemeltetésére sincs pénz.
És leszel szíves a nemi aktusra felszólítást mellőzni velem szemben, mert nem őriztem veled kecskét Barátom!
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed