MiG-29 / MiG-35 Fulcrum (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 664
3 516
113
"Arról beszeltem,hogy 180 Rapror és semmi több...."

Igen ilyen elvi esetben nem tud 300 helyen ott lenni. De még ilyenkor is benne van 1080db amraam.

"Jelcin ha megtörénik a baj, és nála vannak a kódok, nem józanodott volna ki mielőtt beérnek a rakéták."

Elöbb még Moszkva alatt trappolnak volt és addigra azért kijózanodik.
btw boomeres filmeket szoktál nézni?

"Csodálom hogy Putyin nem akasztatta fel, de komolyan."

Talán mert fogalmad sincs arról amiről beszélsz?
wiki vonalon el lehet indulni:
" 1999. augusztus 9-én Borisz Jelcin hivatalban lévő elnök – a következő évben esedékes elnökválasztást megemlítve – televíziós nyilatkozatban jelentette be: „Most elhatároztam, hogy megnevezem azt a személyt, aki véleményem szerint képes konszolidálni a társadalmat… ”, és Vlagyimir Putyint nevezte meg.[4] Ugyanekkor menesztette Szergej Sztyepasin kormányát és megbízta Putyint a kormányfői teendők ellátásával.
1999. augusztus 16-án az Állami Duma jóváhagyta kormányfői kinevezését. 1999. december 31-én, amikor Borisz Jelcin váratlanul lemondott, Putyin Oroszország megbízott elnöke lett."

Ezen felűl még érdemes elolvasni Jelcin halálakori Putyin beszédet.

"nem tudom honnan ez a nagy optimizmus a nyugati elemzőktől, sokcsillagos tábornokoktól, akik MEGNYERHETŐNEK vélnek bárminemű háborút az oroszok ellen."

Akkor linkelj már nekem ilyen elemzéseket sokcsillagos tábornokoktól. Biztos van köztük hülye, de a 99% tökéletesen tisztában van a nuki doktrinák alapjaival.

" Lehet nem túl okosak...."

Hogy lehet leírni ilyet Oroszokról (is) ezt én fel nem foghatom.

"Ha megmarhítja valaki az oroszokat, szerintem az egyik legnagyobb KANNIBÁL nép a világon. "

Hogy micsoda?

....

"Szerintem arrafelé sokan isznak gyógyszerre..."

Nem lehet te iszol túl sokat gyógyszerre?
 

akagi

Well-Known Member
2015. január 16.
1 813
305
83
Hölgyek, Urak!
Molni megjegyzése:
Hali.


@zsolti
Még, ha meg is tartjuk a 29-es flotta valamekkora hányadát (14+2 db vagy többre gondolsz?) akkor is probléma lenne az, hogy vannak más fegyvernekem is. Pl. helikopteresek. A komoly modernizáció nélküli 29-es csapásmérő és túlélő képessége finoman szólva elégtelen. Gyakorlatilag nincs hozzá stand off fegyverzet, RWR kőkorszaki a Griffhez képest, ECM nuku, minimális passzív zavarás. Hát izé... A Mi-24 heliknek éjszakai képessége tudtommal nincs, EW felszereltsége kb. csupasz kőbalta szintjén.

A 29-es flotta leváltás néküli tovább életetésének csak akkor látnám értelmét a múltba visszarepülve, ha megkapja a TGP és SAR radart. Az oroszok ezt elég vastagon mérték, Izrael meg akkor asszem még ezzel nem foglalkozott. A gépre elköltött sok pénz ellenére NATO komp. problémák lehettek volna. Ha csak simán továbbmarad a német féle "nátósítás", az olcsóbb, de lényegében egy egyfeladatos 9.12-őt lett volna. Hosszútávon ez meg kevés. Szerintem hazai viszonyok között egy igencsal elavulófélben levő Mi-24 flotta fenntartása egyfeladatos vadásszal a lehető legrosszabb kombó. Van egy rakás vasad, amik közül egyik sem korszerű. Akkor inkább legyen kevesebb, de korszerűbb 29-es (én 16+3 db-os mennyiséggel kiegyeztem volna) és harci heli kuka. Helyette multirole könnyű szállító heli. De ez a hajó 15 éve ment el...

@Allesmor kommentjeire. Egyszázadés légierő létezik, ha a század 24 gépből áll. (Ok, ez félig szarkazmus, de remélem megérted, hogy mire gondolok.)

A háborúkban meg nem mindig a mennyiség dönt, hanem az ésszerű mennyiség és minőség kombója. Az IAF gépei 1967-ben mind almúlták az arabokét és a harckocsik is. Minőségben és mennyiségben is. Azt akkor sallert kevertek le nekik, hogy máig tartó hatása van... Vagy gondood, hogy az Szovjetek akkor is legyűrték volna a németeket, ha a háború végéig Rata vadászgépet és BT-7 harkocsit gyártanak vagy a jenkik P-39-et és Buffalot használnak? Na ugye...

Azért van az, hogy az új gépekből kevesebb is elég, mert hiába küld az elavultabb géből többet sok helyre, annak eredménye az, hogy szépen elhullanak úgyis, mert a túlélőképeségük és harcértékük arra jó, amire... Ha meg szembeszállnak az új géppel, ameddig annak a tűzereje bírja addig bizony komoly előnyt lehet abból kovácsolni. Ez baromi hosszan tudnám n+1 példával illusztrálni, de ez csak akkor teszem meg, ha igény van rá, de itt csak egy-kettőt mutatok be.

Próbálj meg két 9.12-es 29-es egy irányból érkező géppárral (mert data link az nincs ugye) megcsípni egy darab 6 AMRAAM-os F-15C-t (ilyen sincs, mert géppár van), ha annak van AWACS supportja. Márpedig annak mindig van... Good luck with that... Még, ha a 29-es is élvezné ezt egyszerűen a BVR fázisban a minőség olyan szintű taktikai előnyt ad, hogy a SARH gép vele szemben szinte tehetetlen és 6 db AMRAAM-mel elég sokáig lehet lövöldözni, még az is belefér, hogy a DLZ szélén megy a rakéta csak azért, hogy az ellenfélnek reagálni kelljen rá és máris alárendelt helyzetben van. Ez már a F-15 vs MiG-21 korszakban is megvolt. Egyszerűen az AIM-7 használatával meg lehetett bontani a rád rontó köteléket, ha tudomást vettek a közeledő rakétáról és akkor a 21-es még az all aspect AIM-9-cel nézett szembe és aztán jött a merge és a dogfight. Hát izé. Ha a mennyiség számít, akkor a szerbek miért nem emelték az AF alatt a sok 21-est a levegőbe? Talán lelőttek volna 1-2 gépet, nem érte volna meg akármilyen szempontból? Oszt mégsem tették. Vagy az irakiak? (Na jó, az iraki légierő passzivitása az egyik legnagyobb rejtély számomra, de ezt már fejtegettem az F-15-tel foglalkozó írásban is.)

Na, akkor képzeld el ezt úgy, hogy a fejlettebb gép stealth, minden repteljesítményben jobb, mint a 29-es, stb. Ebben a helyzetben csakis CAP szemponból kevesebb egy F-22, mint mint több F-15C hiszen több géppel könnyebb hosszabb időt lefedni. Egy 2 v 5 F-15C vs MiG-29 9.12 azért tudna necces lenni, két Raptor ezt meg reggelire megeszi... Tehát ebből mi kövekezik? Az, hogy a régebbi gép CAP-el és az F-22 meg a faltörő kos OCA bevetésen. Az ember célszerszámot használ, ha van célszerszáma...

Vagy másik példa? Lehet küldeni egy F-35 géppárt Sz-300 által védett zónába stand off fegyverzettel vagy egy tucat MiG-21-est FAB/RBK-250-nel és UB blokkokkal. Szerinted melyik ér el bármit egyáltalán és melyik esetben lesz a gépekből pillanatok alatt füstülgő roncs? A túlélőképesség nagyon sokszor sokkal fontosabb hosszútávon, mint az, hogy teljesen elméleti esetben hány gépet tudsz emelni, amit 3 felszállás alatt elfogy... Ez egész egyszűren messzire vezet, mert minden konfliktusnak más az üteme... Az, hogy mennyi célt és mikorra kell leküzdeni. Node miért is van külső fügesztő az F-35-ön is? Hát pont ezért. Ha elfogytak a durva dolgok és stealth már nem prioritás, akkor olyan tűzerőt raksz te egy F-35-re, hogy egy F-15 is tiszteleg neki, az F-16 meg szimplán felteszi a kezét...

Szóval az ellenfél megteheti azt, hogy a fejletlenebb gépeit és pilótáit feláldozza egy-egy sikerért, de ezzek ki jár jobban? Nem a II.vh-s időket írjuk, hogy majd képzel ki új pilótát meg gyártasz le új gépet. Ma azzal vívsz meg egy háborút, amivel a 0. órában rendelkezel. Ha meg az ellenfél olyan szintű technikai fölénnyel bír, hogy az összescsapás kezdetén képes halomra ölni, akkor az "első forduló" után mi lesz?

Másodszor. Az F-22 standard AAM konfigja 6xAIM-120C-7 + 2xAIM-9M.


Harmadszor, a minőség a megfelelő személyzet igen szélsőséges eredményeket hozhat, lásd arab-izraeli háborúkat...


@dudi
Lásd fent. Mivel a gépek harcértéke alacsonyabb, ezért ha szétszóród őket, akkor az ellen csak mosolyogva csapja őket agyon "egyesével". Az F-22 koncepciójának pont az a lényege, hogy csak iszonyatos túlerővel lehet vele szembeszállni. Még, ekkor is a helyzet az, hogy bármikor dönthet úgy a Raptor, hogy akkor ez nem az ő napja és nyúlcipő. Egyik vadász sem képes gyka. üldözni a másik at a BVR zónán túl. Az F-22-nél ez meg még súlyosabb, hiszen mindennél gyorsabb és jobban gyorsul... Egyedül a csapásmérő képessnél jön ki tényleg erőteljesen az, hogy 2 db Raptor vagy bármi nem visz annyi bombát el, mint 4-8 db másik gép. Cserébe viszont számukra nem egészen area denial az Sz-300 és társai... Egyébként meg szükség esetén a Raptor és az F-35 is megpakolható a külső függesztőn. Légiharc szempontjából, csak olyan mennyiségű géppel tudod a Raptor tűzerejét kifogyasztani, hogy az meg az egész koncepciót teszi hülyeséggé. Te feláldoznál 3-4 Rafale, EF vagy Szu-35-öt egy Raptorért? Minden légierő előbb fogyna ki a gépből, mint az USAF. És ugyebár n+1-szer el lett monda, hogy a Golden Eagle program meg nem dísznek van...

Ez persze nem jelenti azt, hogy neknük vagy bárkinek olyan gép kell, ami az F-22 és F-35 bajszának rángatására kell. Abban viszont erősen kételkedek, hogy az normális alternatíva lenne, hogy '80-as évek végi EW és túlélőképességgel és 0 PGM-mel bíró gépből kellen 24 db csak azért, mert abból több jön ki. Persze. És az első félkomoly ellenfélel való találkozáskor gyorsabban is hullanak... Ez különösen hangsúlyos megjegyzés az ex. Mi-24-es gépeinkre.


Hát, kb. ennyi.

Üdv
Balázs
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 109
82 826
113
Mig-35 proto osszeszerelése az orosz védelmi minisztérium számára
2351278_original.jpg
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 565
79 734
113
A lényege a mondandómnak az,hogy 10 vagy 100 gép maximum 10 vagy 100 helyen tud lenni egyszerre így ha dupla annyi géped van mindig lesz olyan ahol nem lesz ellenséges gép.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 820
47 189
113
É Koreának van annyi csak J-6(Mig-19)ból, amennyi AMRAAM a magyar légierőnek nincs a Gripenjeinkhez. Ez azért elég megrázó, így végigondolva, ha már hipotetikus minőség vs mennyiség elmélkedés megy. Jelenleg nagyobb hasznát látom én is nagy számú 4, vagy 4+ gen harci gépnek, mint sokkal drágább bekerülési költségen megvett, és sokkal drágábban üzemeltetett kevés 5. gen gépnek. Valóban, sokkal több gép sokkal több helyet tud egyszerre őrjárattal ellenőrízni, több helyre lehet őket szétpakolni(így egy első csapás ellen több célpontot jelentenek, nagyobb az esély egy ilyen túlélésére), több helyen tudnak támadni, védekezni. A II.VH bebizonyította, hogy 8 T34 többet ér egy Tigrisnél...
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 109
82 826
113
RSK Mig Luchovici uzeme. Itt folyik a Mig-29K(R)/KUB, Mig-29M/M2/35 gyártása.
http://bmpd.livejournal.com/
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 980
8 527
113
Akagi (Balázs) hosszú levelét nem ismételve, azért el kell gondolkodni, hogy mindenkinek megvan az acchilles sarka. A nagy nyugati armadának elsősorban az AWACS és a tankerflotta. Amennyiben ezeket kiiktatják (pld. szpecnaz stb- európában , akkor a USAFE és az egész NATO erő akciórádiusza lecsökkent. Erre persze alkalmasak lennének az orosz hiperhatótávolságú meserakéták, amelyekről hírek vannak, de "famakettek".
Nem értek egyet teljesen Molni okfejtésével. A sok lud disznót győz történelmi igazság a levegőben. Lásd. 1. vh, ahol a német gépek minőségi fölényben voltak. A II.vh oroszhadszintér. Még a La-9/11, Jak-3M sem volt egyenértékű az FW-109Dórákkal, FW-152-es, és a Bf-109H/K változatokkal, a sugárhajtású gépekről nem is beszélve.
Aztán ne keverjük az arab-izraeli légiharcokat, amikor a kezdetekben harcedzett brit és amerikai 2.vh-s zsidó pilóták repültek, "kecskepásztorok" ellen. A MirageIII-től pedig megszünt az arab fölény. A 21-es és a Mirage között kb. döntetlen volt, attól függ milyen paramétereket nézünk. A később leszállított Skyhawk, majd F-4 gépektől (amik már akkor dipol és infraszóróval repültek, az arabok meg a koránnal...) már minőségi fölény volt. És izrael légtere korlátozott. Aki támadta (arabok) azoknak lehetett tudni merre fognak csapást mérni. Tehát nem lehetett a mennyiségi fölényt kihasználni. Ezért volt okos, a szuezi átkelésnél a szovjet gyártmányú rakétaernyő..
kb. ennyi.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 820
47 189
113
Az I. VH ban a SEM voltak a német gépek jobbak, mint a többi, kb. mivel még gyerekcipőben járt a technika, nagyjából alig volt köztük különbség. A II. VH hoz értek tán a legjobban, az meg teljes tévút, amit írsz. A La-9/11 vonal soha nem lett bevetve II. VH-ban, ahogy gyakorlatilag a BF-109 ből a H/K vonal sem volt jellemző, de legalább kis számban akárcsak a FW-190 D sorozat, azért láttak harcot. A jellemző mégis inkább az volt, hogy FW190 A8/F8, valamint BF-109 G6/10/14 volt 99% ban a német csapatoknak, amik viszont már semmivel sem voltak jobbak, 44-45 ben, mint a korabeli Spitek, Mustangok, La-7, vagy Yak-9/3 vonalak. De legalább mennyiségben csak a töredékét tették ki ezeknek a német gépek, s a harcedzett-tapasztalt pilótáik is nagyjából elfogytak, alig volt néhány experte, s rengeteg önveszélyes zöldfülű, akiknek még a fel-le szállás is gondot okozott a messzerrel... A hiedelmekkel ellentétben, a német technológiai fölény nem létezett, egyedül a Scwhalbe volt ilyen konstrukció, de az meg még annyira kifforratlan volt, s szintén nem elég darabszámban(a pilóta volt a szűk keresztmetszet még itt is), hogy valamit érjen.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 980
8 527
113
Kedves Zsolti.
Az első világháborúban akkora volt a Fokker D.VII fölénye, hogy fegyverletételkor kötelezték Németországot, hogy az összes gépet adják át a szövetségeseknek.
A 2. vh-ban a Jak-3, Jak-9 alacsony magasságban fordulékony repülőgép volt, de a szokásos rácsapásos taktikákat követve a Bf-109G-k és FW-190-esek bizony fölényben voltak, ha nem fordulóztak velük. A Bf-109 és Fw-190-esek valóban nem voltak minőségben jobbak a 44-45-ben használt Spiteknél, Mustangoknál, Tempesteknél, Thunderboltnál.Ezt nem is írtam. A Me-262-es igen minőségi és generációs ugrás volt. Az utána leírt sugárhajtású gépekkel gondolom, egyetértesz :).. Egyébként éljen a MIG-29-es :))
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 820
47 189
113
Az első világháborúban hadizsákmány volt majdnem minden, amit lefoglaltak. Nyilván jó gép volt a Fokker VII, de "akkora fölényről" én nem tudok azért, nagyon hasonló volt minden háború vége felé bevetett gép, egyebek közta Spad XIII pl jóval gyorsabb volt, erősebb motorral etc. Volt előny és hátrány mindkét oldalon. A II. VH-ban ez azért megmosolyogtató, ahogy a Jak-3/9 vonalat ennyivel elintéznéd, hogy alacsony magasságon fordulékony repülőgépek voltak, a La-7 vonalról meg nagy kegyesen elfelejtkezünk, ha már az orosz late war technikáról állítunk valamit. No, az a Jak-3, az egy olyan gép volt, amire a Luftwaffe külön belső szabályzót hozott, hogy 5000m alatt TILOS vele légiharcba bocsátkozni. Az meg azért árul el sok mindent, mert ez nem a NY-i front, ahol nagy magasságban jöttek a B-17, 24, 25 sokmotoros nehézbombázók, amiket a nagy magasságban vívott légiharcok árán lehetett feltartani a német hátországtól(ami meg egyébként a szövetséges kísérőgépek területe volt inkább, a Mustang pont hogy nagy magasságban élvezett csak, és CSAKIS ott előnyt(de mondjuk erre is volt tervezve), hanem a K-i, ahol nem ilyen gépek ellen kellett védeni a földi csapatokat, hanem a 36000db+ IL-2 ellen, akik konkrétan szétbombázták a német páncéloshadosztályokat, gépesített lövészeket, tüzéreket... Szóval az a lesajnált Jak-3/9 vonal, az meg pont oda volt tervezve, kb. 5000m magasságig, ahol bizony ŐK voltak a fordulékonyabbak, és ezért 44' től már az eredményesebbek is. Ha a spitre megadja valaki, hogy legalább olyan jó volt, mint a német gépek, el kell olvasni a Normandy Nyemen vezetőjének, a francia ásznak, Marcel Albertnek a visszaemlékezéseit, aki bizony repült Spittel, és YAK-3 al is, ami a személyes favoritja volt, azzal lett ász, s azt állítja, jobb volt minden nyugati típusnál... A LA-7, late war verziói, azok meg még 5000m en, s felette is legalább azt a szintet hozta, amit a németeknél elterjedt messzerek, fókák. Erre megint csak azt tudom ajánlani, át kéne tanulmányozni a SZÖVETSÉGES pilóták légiharc győzelmeinek listáját. Hogy lelőjek egy titkot, az első 10 ben nincs amerikai-brit, csak orosz... Ivan Kozhedub, több mint 1.5x annyi gépet lőtt le, mint a legeredményesebb US pilóta. S nem a háború legeleje óta harcolt, a LA-7 típus ellenséges lelőtt gép/saját veszteséget is érdemes megnézni... Me-262 is lőtt le vele, pont az első orosz ász. Ezzel szemben, a rajzasztalon, és Nowotny meg Galland kísérleti egységein kívül, nem volt elterjedt a sugaras Schwalbe, de még a long nose D fóka sem, sem a K sorozat messzerek. Zömében a régi, G6/10/14 volt mindenhol, Bf-109 ből, és az A-8/F-8 F-190. Ezek is egyre gyérülő minőségben gyártva, nehézkesen karbantartva, zöldfülűek által vezeteve, mert a tapasztalt pilóták nagy része felőrlődött már előtte a K-fronton, és a nagy Mustang söprögetések kezdetekor. A német luftwaffe '44 re vert kutya volt, minden szinten alárendelt szerepet játszottak, nem csak létszámban...
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 980
8 527
113
Át kéne menni valami másik topicba :). A Jak-3, különösen a Jak-3M kiváló vadászgép volt 5ezer alatt.. A Jak-9-es nem volt különösebben jó típus, itt a hatótávolság növelésére mentek rá, mivel a Jak-ok csapnivaló hatótávval rendelkeztek.
A La-7, és a La-7FN pedig a másik legjobb szovjet vadásztípus volt. Elég sokat tanulmányoztam a 2vh. eseményeket. Ahogy Te is írtad az orosz gépek 5e alatt voltak veszélyesek. Ergo magasabban kell repülni és rácsapásokkal kellett operálni. Más kérdés, hogy 44-től 900 vadász (ebből a fele működött) állt szem 10+ ezerrel. ez a sok lud disznót győz. Albert először repült Spittel, és utána Jak-3-al. Szóval Albert még a korábbi változatú, tehát nem a XIV, XIX stb. gépekkel repült.. Amit írtál tökéletesen beleillik a disznót győz kategóriába. A JGV44-en kívűl sok vadászegység nem volt Me-262-el. Abban igazad van, hogy Speer a mennyiségi termelés miatt, inkább a régebbi korszerűsített G6-14 és A-8 változatokat gyártatta, mert nem volt idő átállítani a gyártósorokat. Az ászok, és experték lelövési statisztikáit nem érdemes nagyon böngészni ebből a szempontból, mert a német lovagkeresztesek, különösen a keleti fronton, még ilyen alárendelt szerepben is, sokkal több gépet lőttek le, mint akár a angolszász, akár a francia, akár a szovjet ászok. (akik persze éppúgy kiváló pilóták voltak, csak őket rotálták, a németek addig repültek, míg meg nem haltak, vagy súlyosan meg nem sebesültek. A luftwaffét a sok lúd disznót győz elmélethez csatolva még említeném, a sugárhajtású Arado bombázót, a rakétabombákat, (pld. Roma csatahajó), a Lippish féle lopakodót stb. Tehát a minőségi fölény megvolt (elsősorban a tervezőasztalon). ez kicsit olyan, mint a német minőségi páncélosalakulatok veresége, akár nyugaton sok Sherman, PzIV, PzV PzVI-t is kinyir, vagy a keleti fronton, ahol a T-34 1942-ig minőségi fölényben volt (gyatra célzóberendezés, optika ellenére), de a Panther, Tiger, megjelenése után 10x annyi pusztult, és de leküzdötték velük a németeket. Lásd Kurszk. Ja éppen ezt akarta még írni, hogy 1943. Kurszk. az orosz légierő kb. 3-4x fölényben volt és 1:10+ arányban pusztultak az orosz gépek, de a stratégiai győzelem, a harcászatilag vereség ellenére az oroszoké volt..
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 820
47 189
113
Csináld meg a másik topikot, egyik kedvenc témám nekem is :D! Sok mindenben egyet értünk amúgy, nyílván. Csak a rajzasztalon, meg elvétve pár tényleg kiváló FW-190D, BF-109K és a gyerekcipőben járó Me-262, folyamatos alkatrész ellátásokkal, üzemanyag hiánnyal, feltöltetlen MW-50 tartályokkal, az nem a Luftwaffe volt maga... A luftwaffe ha hagyjuk a legendákat, akkor zömében G-6 messzer volt MÉG mindig, 44 ben is, zöldfülüekkel, kókányolt gépekkel, a jó pilóta elhalt előtte, 43' ig a legtöbb, nyersanyag, és gyártó kapacitás szűkében. Ezzel kell összehasonlítani a pont addigra beérő orosz pilótákat, mert 41 ben meg ők voltak főleg zöldfülűek, a Sztálin nagy tisztogatásának következtében, ill. ott valóban az F-4, G2- messzer élve zabálta a I-16 ot... A mennyiségi fölény is, NYILVÁN, a szövetségeseknél volt, de fixre veszem, ha nem az egy egy kiragadott tényleg EXTRA nagy német tehetséget, akiknek volt szerencséjük még akkor is életben lenni, az expertéket vesszük alapul, hanem egy átlag német pilótát, az '44 ben már sehol nem volt olyan képzett, mint egy átlag orosz, amerikai. A németeknek egy egy Expertéje volt, az oroszoknak meg komplett GÁRDA repülő Ezredei. A jak-3/9 és a LA-7, azokon a magasságokon pedig, ahol a K-i fronton találkoztak, pont az IL-2-k miatt, jobb volt mint a német gépek. Nyilván a Boom and Zoom működhetett, csak nem effektív ezt csinálni, hogy 8k -ról meresztgeted a szemed, merre vannak az orosz vadászok 3k-n, akik kísérgetik az alacsonyan repülő IL-2 hordát. Akik ha nem fáradsz le az ő vadászaik magasságára, élve megkajálják a saját szárazföldi csapataid, akiknek elvileg a védelmére riasztottak téged oda. Szóval nagyon nem volt egyszerű a németek helyzete, na. Ettől eltekintve, nekem is Marseille, Bubi, és Rudel a kedvenc karaktereim, persze, de tisztán kell nézni, ott már a technologiai fölény is LEGINKÁBB tervező asztalos volt...