A MiG29-esek magyarországi történetét, már lassan történelmi távlatból lehet megtekinteni. Azért szereztük be a gépeket, az orosz államadóság terhére, mert a déli fenyegetettség (Balkáni háborúk, Barcs bombázása, Szeged stb. feletti szerb berepülések stb.) nem volt olyan repülőgépünk, amely hatékonyan biztosította volna a nemzeti légterünket. A szerbeknek akkor volt még a Batajnicai 29-es század. Az Antall kormány először,bár pénzünk sem volt rá, de F-16-osokat akart, de az amerikaiak megvétózták (a szokásos, hogy megbontja a geopolitikai egyensúlyokat). ezután lett 28-es (mert "ingyér" van és mert az oroszok nem adtak nekünk Sz-300-at, mint a szlovákoknak csak 29-es és Szu_27 között lehetett választani. utóbbi vállalhatalnul drága lett volna (akár a darabszám/ár - 1 század lehetett volna - akár az üzemeltetési költség miatt. Ezért lett 29. Az akkori egyik államtitkár, aki kecskeméti képviselő volt, elintézte, hogy oda kerüljenek a gépek (indok az ország közepe és a körkörös védelem koncepciója), pedig ott semmi nem volt - a több helyen lett volna, akár fedezék s hangár is..) Utána nem költöttek a gépre, csak minimálisan. Miért? egyrészt a üzemeltetés a pártoknak nem biznisz, illetve a NATO repülőgépgyártók stb. mindenki új nyugati NATOkomp repülőgépek beszerzéséről beszélt. Be is léptünk a Szövetségbe. Nem véletlenül. Akkora állam vagyunk mint Portugália, hasonló GDP-vel. Ők 1 géppár ajánlottak fel NATO közös misszióra. A baloldali európai unio/NATO elkötelezett pártok próbálták komolyan venni a NATO tagsággal a kötelezettséget is, és szintén 1 géppár (4 gép a tacsikkal együtt) felajnálást tenni. Ez a 29-essel nem lehetséges. A békebeli légtérrendszeti feladatokon túl a gép alkalmatlan a légi utántöltés, megfelelő lokátor, elektornika nélkül koalíciós műveletekre. 1. példa. A bikaszemet a magyar pilóták, a térdtérképükre jelölték be, és ott számolgatták, hogy hol a fenében is vannak ahhoz képest. A nyugati gépeken, meg "egy" gombnyomás.. Az országgyűlés határozatot hozott egy NATO kompatibilis és interoperábilis harci gép beszerzésére. Ezt minden párt támogatta, és ezért az aktuális kormányok még kevesebbet törődtek a nemzeti vagyon részének is tekinthető 29-es flottával. A fedezékek, lefedések, tervezett logisztika nélkül a hadrafoghatóság a béka segge alá került. A jobboldali kabinet amely hatalomra került, seggberúgta az országgyülési határozatot először azzal,hogy nem szerzett be új repülőgépeket, majd azzal, hogy lizingelt, fele annyi darabszámban, olyan Gripent, amely nem volt sem NATO kompatibilis és interoperábilis. Igy meg nem volt értelme, mert Nemzeti Védővadásznak (OV 1 kabinet így nevezte) a 29-es is megfelelt volna, légirendészeti feladatra. Ma is megfelelne.
A újra hatalomra kerülő szoci kormány ezt orvosolta. Először felmondta volna a szerződést, de az óriási pénzbe került volna, ezért helyette modernizáltatta még a gyártás alatt se lévő gépeket EBSHU-ra. Viszont nagy hibája volt a szerződésnek, hogy anyagi források miatt, bár a képességek növekedtek, de a beszerzett repült óra nem, sőt csökkent. Ezzel még a A-A gyakorlás NATO szintű óraszáma sem lett meg, nemhogy a többfeladatos. Másik probléma, hogy fegyverzetet nem rendeltek sem mennyiségben sem minőségben megfelelőt. AIM-9 minimális számban, mert helyette IRIS-T terveztek. AIM-120-as még annyi sem, hogy egy salvo legyen minden gépnek, és amúgy is csak amerikai engedéllyel bevethető, mert nincs hozzá meg a hardwarekulcs. (a csehek és jó néhány ország is így van vele, ezért kell a METEOR, ami európai gyártmány és nincs rajta korlátozás.). AGM-65 Maverick, drága és felesleges repeszromboló és páncéltörő, amikor a buta bombák, sokkal olcsóbbak lettek volna. Következő lépés, hogy még a szerződésben beírt repült órákra sem lett pénz, még azokat sem használtuk ki. Következő lépés, hogy az első módosított szerződés után, mienk lettek volna a gépek. A Hende féle csapat meghosszabbította kedvező feltételekkel a szerződést, de itt a végén nem lesz gépünk mert nincs annyi pénzünk, hogy a maradványértéken is megvegyük. Viszont van elméletileg több repült óra. Fegyverzet továbbra sincs. Van Litening, ami semmit nem vezet. Elméletileg lesz a jövő évi misszióra A-G fegyverzet, de a mai napig mégsincs. A Hende féle HM viszont most büszke a 2015-2016-os missziókra (balti légtérrendészet+EBUG4 harc csoport CAS) de ezeket az eredeti A/B Gripenekkel nem lehetett volna megoldani..
kb. ennyi. Ja a 29-eseket megvette volna néhány állam, de nem volt biznisz bizonyos köröknek igy nem adták el. Ezek a gépek már nem fognak repülni..