MiG-29 / MiG-35 Fulcrum (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 571
85 047
113
fip7
Segítek egy kicsit....(orosz forrásból)
Ракета К-77-1 / РВВ-СД является вариантом ракеты К-77 с использованием компонентов только российского производства. Вероятно, по состоянию на 2011 г. ракета К-77-1 принята на вооружение или завершает программу государственных испытаний.

Az R-77-1/RVV-SzD a szovjet R-77 modernizált verziója kizárólag orosz alkatrészekbol. Valószinuleg az R-77-1 2011-ben vagy hadrendbe állt vagy befejezodtek az állami tesztjei.

R-77-1/RVV-SzD
ivnee.jpg
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 183
50 514
113
:D Sose tudjuk meg, hogy mi van nekik, és mennyire elég "hosszú az a bot".

Szép ez a Mig-29/35 család is nagyon, nem árulok el nagy titkot azzal, szerintem a valaha volt legszebb két repülő, amin magyar felségjelzés volt, az a Mig-29, és a BF109 G6.

Boki, TE látsz arra esélyt, hogy a Mig-35 labdába tudjon rúgni a Szuhoj család mellett a jövőben az oroszoknál, vagy bárhol a világon, exportsikerekben? Nekem nagyon úgy tűnik, hogy eddig rendszerváltás óta talán méltatlanul el van hanyagolva a jó öreg kormos, és az ivadékai, holott, már Vári Gy. is megmondta, hogy korszerű avionikával/fegyverzettel, nagyjából a világ 99% nak nem kellhet ennél jobb vadászgép/vadászbombázó. Szóval TE mit vársz, sikeres lesz, vagy csak a Mig gyár életbentartásához egy kötelező vegetáció?
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 571
85 047
113
zsolti
Remélem én is , hogy sikeres lesz a világpiacon a 4++ generációs Mig-35Sz....(A mig-29K,Mig29M2 továbbfejlesztett változata)
Az RSzK Mig cég jelenleg is fejleszti az orosz honvédelmi minisztérium megbízásából a Mig-35Sz gépet. A protototípusoknak 2017-ben kell elkészulni. Lesz kétuléses változat is a Mig-35D. A gyártó még jobb manoverezoképességet , egyszeru és olcso , uzemeltetést, 5 .generácios elektronikát igér. Az állami tesztek befejezése után az orosz légiero rendszeresíti a gépet és elso korben 30 darabot rendelnek 2018 táján. Bíznak az exportsikerben is mivel sokkal olcsóbb lesz mint Szuchoj gépek.
Jelenleg a Mig-29K/KUB, és SzMT gyártása folyik a gyárban.
Az idei Makszra elviszik az 5.generációs Mig-1,44-et protot is.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 183
50 514
113
Azt nem igazán értem, hogy mindenféle 3. világbeli ország is a szuhoj vonalat erőlteti, pedig egész egyszerűen ez olcsóbb/olcsóbban üzemeltethető gép lehetne, koszerű avionikával simán egy keleti F-18. Valahogy a nagy testvér elveszi előle a babért, nagyon. Értem én hogy egy oroszország/kína méretű országnak miért kell inkább Mig-31, és Szu-27 vonal, de a sok kis területű állam ezzel azt gondolom, jól járhatna. A kulcs persze az, hogy lehet e majd gazdaságosan, és megbízhatóan üzemeltetni. Mert az eredeti Mig-29 legnagyobb rákfenéje ugye pont ezek hiánya volt. Ha ezt kiküszöbölik, gyanítom fényes jövő elé néznek még sokáig ezek a csodaszép gépek!
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 571
85 047
113
Lehet, hogy meg is lenne az elso kulfoldi megrendelo....
Az iráni neten intenzíven foglalkoznak a Mig-35-el. Mint írják Iránnak jól jonne ez a gép olyan 40-50 darabot vennének és otthon pedig licenszben legyárthatnának további 120-150 darabot, ami jelentosen megnovelné az iráni legiero erejét és minoségileg magasabb szintre emelkedne az iráni repulogépgyártás is. Mivel Irán alkalmazza a Mig-29 gépet és már nagyjavításukat is elsajátította ez lenne a legjobb megoldás a Szu-34, Szu-35 gépek beszerzése helyett. A napokban egy iráni(szankcios listán lévo) tábornok is járt Moszkvában a katonai egyuttmukodésrol tárgyalni.

mig-35-4.jpg
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 455
84 429
113
zsolti

Az oroszok a Szuhojok eladását erőltetik nem a MIG-ekét két okból:
1;Nagyobb hasznuk van a Szuhojokból(drágábbak,drágább szervizelni őket amit az oroszok csinálnak).
2;A Szuhojnak 1000 nagyobb a politikai érdekérvényesítő képessége amivel majdnem sikerült a világ egyik legnagyobb repülőgépgyártó cégét megsemmisíteniük(a teljes csődtől a MIG-et az mentette meg,hogy létrejött az Egyesült Repülőgépgyártó Vállalat Szuhoj vezetéssel viszont így már nem volt érdek becsődöltetni a MIG-et mert azon bukott volna a Pogoszjan vezette Szuhoj is).
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 103
113
Szerintem meg azért volt sikeresebb export terén a Szu-30, mert a geopolitikai helyzet neki kedvezett.
Az Ázsiai hadszíntéren az összes USA barát ország F-15-el rohangált, szóval senki nem akart az F-15 ellen Mig-29-et kiállítani. Nem is egy kategória semmiben.
Egy Szu-30 viszont eséllyel száll szembe egy F-15-el.
(Persze van kivétel hiszen egy minimális mennyiségű Mig-29 adtak el, illetve az ausztrálok az F-18-ast választották.)

A másik ok pedig az lehetett, hogy egy modern Mig-29-et akkoriban olyan 40 millió $ körül mértek, egy Szu-30-at meg 60 millió $ körül.
Miközben a Szu-30 sokkal nagyobb potenciállal rendelkező gép!
És közel sem biztos, hogy a Szu-30 üzemeltetése sokkal drágább lett volna, mint a MIG-29-eseké.
(Persze a TVC nélküli Szu-30 asoké. Az Etióp-Eritét háború is jó reklám volt a Szu-27 családnak.)
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 183
50 514
113
Azért az Etióp Eritrea közti háborúban lepukkant 27 es harcolt a lepukkant 29 esekkel. Egy jó 40 millió dolláros korszerű rakétákkal, új avionikával felszerelt Mig-29 Kub/SZMT/35 az szerintem költséghatékonyabb lehet olyan országoknak, amik nem igényelnek akkora hatótávolságú gépet, mint egy nagy dög szuhoj. Lehet csak az én véleményem, de az országok zöme nem ilyen hatalmas, mint oroszország, Kína, India, ezért ha nem nagy távolságokat kell berepülni, hanem védővadászt keres egy korlátozott anyagi lehetőségekkel bíró ország, ami NY-ról nem kaphat/vagy nem engedhet meg magának fegyverbeszerzést, szerintem egy korszerű Mig nagyon jó vétel lehet. Amit Boki írt, az esetleges Iráni beszerzéssel kapcsolatban, jót tenne ez a típussal, de oda meg már Irán méretéből pont látnám értelmét egy Szu-30 vonalnak. Majd elválik, én szurkolok azért a kisebbik nagyvasnak is!
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 183
50 514
113
Egy az egyben amit ki lehetne hozni ebből a vonalból, az az
F-18 kategória, csak egy picit jobb repülési jellemzőkkel.
Van itt potenciál.

Nekem a mai napig meggyőződésem, ha a 28 db Mig-29 re vigyázunk, költünk, nagyjavítás, alkatrész, esetleg egy nem is Mig-35 szintre felfejlesztés, csak ahogy a lengyelek csinálták, most lehet előbbre tartanánk, mint a lízing gripenekkel, ha az országunk légtérvédelme a fő prioritás, nem az, hogy máshol mint pl. a baltikum, expediciós PR feladatokat lássunk el.

Persze, a jelenlegi fegyverrendszerekkel, valószinű még a gripen sem tud nálunk sokkal többet a földi támogató szerepkörében sem, mint amire a migjeink képesek voltak. Tudna, de nálunk nincs nagyon neki mivel. Érdekes kérdések ezek, de nekem pl. Kecskeméten a szívem szakadt meg, amikor a búcsúrepülésükön "célt repültek" a megrendezett légiharcban a gripeneknek, s többen megjegyezték aktív és már inaktív pilóták a környezetemben, hogy szánalmas az egész, mert alig tudnak olyan lassan repülni a migek, hogy jó legyen a gripennek a koreográfia...
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 089
9 046
113
A MiG29-esek magyarországi történetét, már lassan történelmi távlatból lehet megtekinteni. Azért szereztük be a gépeket, az orosz államadóság terhére, mert a déli fenyegetettség (Balkáni háborúk, Barcs bombázása, Szeged stb. feletti szerb berepülések stb.) nem volt olyan repülőgépünk, amely hatékonyan biztosította volna a nemzeti légterünket. A szerbeknek akkor volt még a Batajnicai 29-es század. Az Antall kormány először,bár pénzünk sem volt rá, de F-16-osokat akart, de az amerikaiak megvétózták (a szokásos, hogy megbontja a geopolitikai egyensúlyokat). ezután lett 28-es (mert "ingyér" van és mert az oroszok nem adtak nekünk Sz-300-at, mint a szlovákoknak csak 29-es és Szu_27 között lehetett választani. utóbbi vállalhatalnul drága lett volna (akár a darabszám/ár - 1 század lehetett volna - akár az üzemeltetési költség miatt. Ezért lett 29. Az akkori egyik államtitkár, aki kecskeméti képviselő volt, elintézte, hogy oda kerüljenek a gépek (indok az ország közepe és a körkörös védelem koncepciója), pedig ott semmi nem volt - a több helyen lett volna, akár fedezék s hangár is..) Utána nem költöttek a gépre, csak minimálisan. Miért? egyrészt a üzemeltetés a pártoknak nem biznisz, illetve a NATO repülőgépgyártók stb. mindenki új nyugati NATOkomp repülőgépek beszerzéséről beszélt. Be is léptünk a Szövetségbe. Nem véletlenül. Akkora állam vagyunk mint Portugália, hasonló GDP-vel. Ők 1 géppár ajánlottak fel NATO közös misszióra. A baloldali európai unio/NATO elkötelezett pártok próbálták komolyan venni a NATO tagsággal a kötelezettséget is, és szintén 1 géppár (4 gép a tacsikkal együtt) felajnálást tenni. Ez a 29-essel nem lehetséges. A békebeli légtérrendszeti feladatokon túl a gép alkalmatlan a légi utántöltés, megfelelő lokátor, elektornika nélkül koalíciós műveletekre. 1. példa. A bikaszemet a magyar pilóták, a térdtérképükre jelölték be, és ott számolgatták, hogy hol a fenében is vannak ahhoz képest. A nyugati gépeken, meg "egy" gombnyomás.. Az országgyűlés határozatot hozott egy NATO kompatibilis és interoperábilis harci gép beszerzésére. Ezt minden párt támogatta, és ezért az aktuális kormányok még kevesebbet törődtek a nemzeti vagyon részének is tekinthető 29-es flottával. A fedezékek, lefedések, tervezett logisztika nélkül a hadrafoghatóság a béka segge alá került. A jobboldali kabinet amely hatalomra került, seggberúgta az országgyülési határozatot először azzal,hogy nem szerzett be új repülőgépeket, majd azzal, hogy lizingelt, fele annyi darabszámban, olyan Gripent, amely nem volt sem NATO kompatibilis és interoperábilis. Igy meg nem volt értelme, mert Nemzeti Védővadásznak (OV 1 kabinet így nevezte) a 29-es is megfelelt volna, légirendészeti feladatra. Ma is megfelelne.
A újra hatalomra kerülő szoci kormány ezt orvosolta. Először felmondta volna a szerződést, de az óriási pénzbe került volna, ezért helyette modernizáltatta még a gyártás alatt se lévő gépeket EBSHU-ra. Viszont nagy hibája volt a szerződésnek, hogy anyagi források miatt, bár a képességek növekedtek, de a beszerzett repült óra nem, sőt csökkent. Ezzel még a A-A gyakorlás NATO szintű óraszáma sem lett meg, nemhogy a többfeladatos. Másik probléma, hogy fegyverzetet nem rendeltek sem mennyiségben sem minőségben megfelelőt. AIM-9 minimális számban, mert helyette IRIS-T terveztek. AIM-120-as még annyi sem, hogy egy salvo legyen minden gépnek, és amúgy is csak amerikai engedéllyel bevethető, mert nincs hozzá meg a hardwarekulcs. (a csehek és jó néhány ország is így van vele, ezért kell a METEOR, ami európai gyártmány és nincs rajta korlátozás.). AGM-65 Maverick, drága és felesleges repeszromboló és páncéltörő, amikor a buta bombák, sokkal olcsóbbak lettek volna. Következő lépés, hogy még a szerződésben beírt repült órákra sem lett pénz, még azokat sem használtuk ki. Következő lépés, hogy az első módosított szerződés után, mienk lettek volna a gépek. A Hende féle csapat meghosszabbította kedvező feltételekkel a szerződést, de itt a végén nem lesz gépünk mert nincs annyi pénzünk, hogy a maradványértéken is megvegyük. Viszont van elméletileg több repült óra. Fegyverzet továbbra sincs. Van Litening, ami semmit nem vezet. Elméletileg lesz a jövő évi misszióra A-G fegyverzet, de a mai napig mégsincs. A Hende féle HM viszont most büszke a 2015-2016-os missziókra (balti légtérrendészet+EBUG4 harc csoport CAS) de ezeket az eredeti A/B Gripenekkel nem lehetett volna megoldani..
kb. ennyi. Ja a 29-eseket megvette volna néhány állam, de nem volt biznisz bizonyos köröknek igy nem adták el. Ezek a gépek már nem fognak repülni..
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 183
50 514
113
Szomorú ez az egész, úgy ahogy van... A Migjeink még mindíg jelentős erőt képviselhettek volna, ha nem hagytuk volna a betonon szétrohadni őket. Ennél minden jobb lett volna, még az is ha afrikába/közel keletre kerülnek aprópénzért. Tényleg tékozlás:(. Valahogy a lengyeleknek jól szolgálnak, a mai napig.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 089
9 046
113
Ne legyen illúzió, hogy a 8-12 esetlegesen megmenthető gép jelentős erőt képviselt volna. A békebeli légirendészeti feladatra, és NATO szinten is aggresszor századnak igen, de egyébként, koalíciós műveletekre a 29-es alkalmatlan. A Balti OPS-ot, persze, akár a lengyelek ezekkel is el lehetett volna látni. A két típus egyidejű üzemeltetése elég sokba kerülne. Inkább több repült óra, fegyverzet, és még 4-6 Gripen lenne szerintem megfelelő. Pld. 18 Griff már elég lenne (7C+2D) két gyenge századnak is.. (amerikai TFSe-k pld. kb 20 gépből állnak..) egyik Kecson, másik Pápán..) de ez konteo.. Most volt egy cikk az indexen, ahol az egyik magyar rendőr próbálta elmagyarázni a migránsoknak magyarországot:
„Hungary, no money. Orbán Viktor.”
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 183
50 514
113
Szarok én rá mivel riogatja őket, csak működjön, és próbáljanak innen továbbpattani, amilyen hamar csak lehet. Olyan problémát kaptunk ezzel a nyakunba, amihez konkrétan semmi közünk! Oldják meg azok, akik gyarmatként szipolyozták, vagy önös érdekből nem oly rég bombázták őket, vagy támogatták kiképzéssel-fegyverrel az iszlamista barmokat, hogy majd jó lesz az Aszad, meg Khadafi etc. ellen. Azt szeretném látni, hogy sorba áll Francia O. Anglia és az Usa ezekért a "jómunkásemberekért". Legyen övék az összes Szír-Líibai orvos is akár, majd túléljük valahogy... A tököm kezd kilenni egyébként a nyugattól, amerikával az élen, vérlázító az, ahogy a problémákat "kezelik"! Mindent bombával.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 089
9 046
113
A rendőr tört okfejtését, azért írtam le, hogy lássuk, amennyiben nincs nemzeti elkötelezettség a honvédelmi költségek növelésére, és magának a honvédségnek sincs megfelelő respectje, valamint érdekérvényesítő képessége, addig érdemi fejlődés nem lehetséges. Akkor van általában a honvédelmi kiadásokban pozitív írányú elmozdulás ha nő a polgárok fenyegetettség érzése, és ezt a kormány felé is ki tudják mutatni. Lásd: volt jugo konfiltus, lett is 29-es, lett h jól emlékszem 200 belorussz T-72, jött 300 BTR80 stb. Más kérdés, hogy mi lett velük.. mikor a NATO tagja lettünk a politikusok a megvéd minket a NATO dumával elkezdték a HM büdzsét nyirbálni, és maga a HM pedig a képességeket kezdte felszámolni..
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 183
50 514
113
Nem is kell túlköltekezni semmit, szerintem sem. Csak ez a mostani, ez vicc. Van víztisztítás, meg bemutatóra+"jónatotagokvagyunk" vállalásra egy balerina gripen századunk. A valódi elrettentő erő, nehézfegyverzet, meg sehol. Az a fajta, ami végett ha valaki be akarna pofátlankodni ide, csak úgy tudná megtenni, hogy az neki is fáj. Ezt hiányolom. Ez picit ésszerűbb költségvetéssel akár még meg is teremtődhetne, csak lehet hogy páncéltörő rakéta, meg Manpad kéne, némi tüzeréséggel, mondjuk Gripen helyett, de ez is csak egy ötlet... Ja, és a mostani, az lassan olyan helyzet, hogy idő lenne bevásárolni.
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 715
28 833
113
Magyarország már többször, letolt gatyával indult háborúba, szerintem ez most sem lesz másképpen, sajnos!
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 756
66 565
113
Kelepisti kiváló összefoglalójának analógiájára csupán annyit lehetne elmondani, hogy tulajdonképpen Észak Korea csinálja jól a nagy számban hadrendben tartott második és harmadik generációs gépeivel, melyekhez, csak mutatóban van pár 29-es.

Persze csak viccelek, ugyanakkor abban valóban van ráció, hogy a korszerű harci repülőtechnika egyetemes rákfenéje a hihetetlenül megdrágult üzemeltetési költség. Ne feledjük, hogy az még ma sem bizonyított, (hiába az egyre többféle igazi multi-role típus) hogy egy korszerű repülőgépből kevesebb is elég. Ez csak marketing bullshit.
Példának okáért egy igazán korszerű, nagy teljesítményűvé fejleszett block 60-as F-16-os is ugyanazzal a két egytonnás bombával repül napjainkban Szíria felett, mint block 15-ös elődje a nyolcvanas években, csak azzal a különbséggel, hogy ezek az új eszközök irányíthatóak.
A reklámanyagokban egy mai 4+ generációs repülőgépén látható 2+4 légiharcrakéta, hat darab JDAM, nyolc póttartály, Litening, Sniper, zavarókonténer, miegyéb még napjainkban se ésszerű, mi több, biztonságos harci teher. Még ma is az az elv, hogy ahová amúgy egy gép is elég lenne, inkább megy kettő, de kevesebb fegyverzettel, lehet abból is mindegyik hazahozza a felét, de ez is úgy, hogy készen áll a légtérben a backup géppár. És ez is csak a minimum.

Fogadjuk el, hogy minőségi ugrás ide, korszerű szenzorfúzió oda, szuperintelligens fegyverzet amoda, ahová egy gépet kell küldeni, oda legalább négynek kell a levegőbe emelkedni.

Mi a mondókám lényege? Egyszázados légierő nincs. Bárki bármit mond, egyszázados Gripen harceszköz sincs. Ez így nem harceszköz. A nehézfegyverzetek világában magasabb egységek vannak. Ezredek. Igen, így többes számban.
A gyakorlatias megközelítés még a XXI. században is az, hogy egy valamirevaló légierőben legalább két harci repülőezrednek kell lennie. És ha ez nem jön ki a Gripen árából, akkor más típusra van szükség. A háborúkban végül mindig a mennyiség dönt. A mennyiséget soha nem lehet minőséggel pótolni, (bármit is szajkóztak az elmúlt 20-30 évben) mert a technikát mindig ember kezeli, az ő ítélőképessége pedig korlátozott.
Ahová tehát egy embert küldünk, oda mindig kell legalább kettő, ahová pedig két ember megy harcolni, ott a fedezetet legalább még kettőnek kell adni.

Mondókám amúgy hasztalan, hiszen a hazai realitásokhoz már nincs köze.