MiG-29 / MiG-35 Fulcrum (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 513
55 816
113
Ezért meg fogtok kövezni, de én a Szu-27-es mellet semmi értelmét sem láttam a Mig-29-nek. Az összeomlás (SZU) utáni export megrendelések alapján más se...

A PAKFA esetén ugyan ez a helyzet. A PAKFA mellet 0 értelme van egy kisméretű "lopakodó" mignek, főleg úgy, hogy a PAKFA méretben a Szu-27 és a Mig-29 között helyezkedik el.
Ez a kis lopakodó Mig úgy ahogy van egy butaság!

Én a Mig helyében hagynám az ember vezette gépeket és inkább ráállnék a drónok készítésére!

Szerintem így kellene csinálniuk:
Szu: vadász és csapásmérő gépek
Mig: drónok
Jakovler: kiképző és könnyű repülőgépek
Tu: bombázók
Iljusin: teherszállító és különleges repülőgépek

Egy "egyesített" repülőgépgyártó konzorcium esetén ennek csak így lenne értelme. Különben sok lesz a párhuzamosság!
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 547
45 136
113
Csak itt nekem meg tényleg az jut az eszembe, hogy gond e a párhuzamosság, mert az ugye mindig segíti a két - több iroda közt a versenyt, nem enged elkényelmesedni, ill. ha az egyik nagyon mellélő, a másiké még lehet egy csak középszerű megoldással is akár mentőöv. Persze, tudom, én szajkózom mostanában a legtöbbet, hogy a költséghatékonyság mindenek felett, szóval igazad van, így lenne a legtöbb értelme, valsz. ahogy írtad, ha le lenne fektetve, hogy kinek mire kéne specializálódnia.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 371
17 675
113
Ráadásul annyira megdrágult egy géptípus kifejlesztése, rendszeresítése, gyártása, hogy párhuzamosan több típus ugyanarra a célra még az USA-nak is túl drága. Láthatjuk a politikai lobbi áldásos hatását, ez ugyanaz, mint hogy ugyanarra a célra párhuzamosan több Szu-30-as verziót rendszeresítenek. Eszméletlen erőforrás pocsékolás.
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 105
25 112
113
A MiG-29 vs. Szu-27 két nagyon eltérő kategória, teljesen másra való. Az, hogy a Szu. szétesését követően nem volt pénz semmire és a Szuhoj-t ennek ellenére életben tartották, csak a lobbizásnak volt köszönhető, illetve azért, mert a Szu-27 nagyobb harcértékű gép már a méretéből is következően. Vajon az F-15 mellett miért van F-16, F-18, nem véletlenül? Ha Oo. kellő anyagi háttérrel rendelkezett volna és rendelkezne napjainkban, akkor nem is lenne gond a MiG-29 repülőgéppel. Megkapta volna a supportokat, fejlesztéseket és most dögös kis gép lenne. Sajnos a MiG irodát beáldozták, mert be kellett, de lesznek még szép napjaik, reménykedjünk.
A lopakodó MiG pedig még sokáig csak terv lesz.
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
11 719
14 779
113
Az RSK Mig megkezdte a konnyú 5. generácios gép fejlesztését.
tQYwBzDS_Do.jpg

Úgy látom kicsit megihlette őket az X-32.
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
6 720
28 257
113
<blockquote rel="boki">Az RSK Mig megkezdte a konnyú 5. generácios gép fejlesztését.
tQYwBzDS_Do.jpg

Úgy látom kicsit megihlette őket az X-32.
</blockquote>
Inkább a PAK-FA és egy Szu-34 Down-kóros szerelemgyerekének tűnik.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 513
55 816
113
ghostrider

Bár sokszor egyet értek veled, de most vitatkoznék.

<i>"A MiG-29 vs. Szu-27 két nagyon eltérő kategória, teljesen másra való."</i>

Más kategória, méretben. Amúgy a két gép lényegében ugyan arra való, ugyanis sima vadászgépek voltak. A Szu-27 viszont jóval nagyobb harcértékű.

<i>" Az, hogy a Szu. szétesését követően nem volt pénz semmire és a Szuhoj-t ennek ellenére életben tartották, csak a lobbizásnak volt köszönhető, illetve azért, mert a Szu-27 nagyobb harcértékű gép már a méretéből is következően."</i>

A Szu-27-re nem hiszem, hogy sokkal több pénzt adtak volna az oroszok. A Szu-27 jövőjét az export biztosította. Ez a lehetőség a Mig-29 előtt is ott volt, csak ugye az export megrendelők úgy választhattak a két típus között, hogy a Mig-29 került X-be, a Szu-27 1.5X-be, viszont a Mig-29 harcértéke Y-volt, a Szu-27-é pedig 2Y. A Szu-30 megjelenésével <i>(ami amúgy az eredetileg tervezett Szu-27 képességeivel bírt)</i> nagyon a Szu-27 család irányába billent a mérleg. Az ára alig nőtt, a képességei viszont már sokszor jobbak voltak, mint egy Mig-29-nek. A Szuhoj tervezőiroda azért maradt életben és működött nyereségesen , mert jó versenyképes termékük volt. A Mig terméke pedig nem volt az, így a Mig irodának leáldozott piaci körülmények között.

<i>"Vajon az F-15 mellett miért van F-16, F-18, nem véletlenül? "</i>

Az F-16 és az F-18 létrehozása nem szakmai hanem politikai döntés volt. Egyszerűen soknak találták az F-15 árcéduláját, illetve nem minden szövetségesnek adtak volna F-15-öt jó szívvel.
Az F-16 azért maradhatott "életben" mert azonos hajtóműve van az F-15-el, illetve ehhez fértek hozzá a szövetségesek.
Az F-18 annak köszönheti a mai létét, hogy a repülőgép hordozós üzemhez 2 db hajtómű kell, ezért az F-16-ot nem találták rá alkalmasnak, az F-15-öt meg túl drágának találták, illetve az F-14-el szerzett rossz tapasztalatok miatt "egyszerűbb" gépet akartak.
Amúgy a Mig-29 az F-18-as riválisa nem pedig az F-16-osé. Ezt nagyon sokan nem tudják, szóval gondoltam leírom :)

Én a Mig-29-nek továbbra le sem látom értelmét, de ha már van akkor persze hasznosítani kell <i>(rephordozókra, mint az F-18-at</i>) , de én újra nem követném el azt a hibát, amit az oroszok egyszer már elkövettek, mégpedig azt, hogy létrehoznak egy "lopakodó Mig-29-et" totál fölöslegesen.
A PAKFA bőven elég nekik, minden feladatra!

UI.: Az F-35 létezése is elsősorban annak tudható be, szerintem, hogy az F-22-őt nem akarták exportálni, viszont az USA szövetségeseinek is kellet új gép, és ezért hatalmas export potenciált láttak a dologban. Továbbá hiány lett helyből felszálló gépekből. Szóval az F-35 is lényegében azon politikai döntésnek köszönhető, hogy Raptort nem adunk el!
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 871
81 514
113
Mig-29KUB 2013 végén átadott 2 KUB egyike, 50-es oldalszámú, még lefestve sincs. GLIC-ben van , tehát tesztelésre használják.
 

Python

Well-Known Member
2010. augusztus 8.
26 879
8 631
113
<blockquote rel="nyugger">
174904.jpg

Tippelek, de szerintem a hajófedélzeti üzem során az indítás előtt a gép előtt/alatt tevékenykedő személyzet számára ad jelzéseket. De valaki remélem mindjárt elmondja pontosabban.</blockquote>

Olyasmi lesz az! ;)
 

fishbed

Well-Known Member
2013. július 5.
814
782
93
Az orr futón lévő lámpák a leszállásnál, a hajón lévő irányítóknak ad információt.
 

Capslock

Member
2010. december 30.
580
2
18
ghostrider

Bár sokszor egyet értek veled, de most vitatkoznék.

<i>" Az, hogy a Szu. szétesését követően nem volt pénz semmire és a Szuhoj-t ennek ellenére életben tartották, csak a lobbizásnak volt köszönhető, illetve azért, mert a Szu-27 nagyobb harcértékű gép már a méretéből is következően."</i>

A Szu-27-re nem hiszem, hogy sokkal több pénzt adtak volna az oroszok. A Szu-27 jövőjét az export biztosította. Ez a lehetőség a Mig-29 előtt is ott volt, csak ugye az export megrendelők úgy választhattak a két típus között, hogy a Mig-29 került X-be, a Szu-27 1.5X-be, viszont a Mig-29 harcértéke Y-volt, a Szu-27-é pedig 2Y. A Szu-30 megjelenésével <i>(ami amúgy az eredetileg tervezett Szu-27 képességeivel bírt)</i> nagyon a Szu-27 család irányába billent a mérleg. Az ára alig nőtt, a képességei viszont már sokszor jobbak voltak, mint egy Mig-29-nek. A Szuhoj tervezőiroda azért maradt életben és működött nyereségesen , mert jó versenyképes termékük volt. A Mig terméke pedig nem volt az, így a Mig irodának leáldozott piaci körülmények között.

Ehhez annyit tennék hozzá, hogy a Mig-29 lett volna az oroszok sztárgépe exportra. Vitték mindenhová kiállításokra, csodásakat repült, jó volt a sajtója, el is indultak rendben az eladások sokfele a VSZ országokon kívül is, pl India, Irak, Kuba. Szerintem a rossz háborús szereplés fontos fordulópont volt, éppen Irakban, azután később Jugoszláviában is. Tudom, hogy ott rendszerek harcoltak, és a vadászgép csak egy kis elem, de akkor sem segített a Mig-29 marketingeseinek a lelőtt gépek sokaságának a fotói. És szerintem ezen a ponton maguk az oroszok is végleg elengedték a leszerepelt Mig-29-et, és előhúzták gyorsan már első Öböl háború után a Szu-27-et exportra, amit nem küldtek harcba sehol, tehát ismét egy gép, ami csodásan repül, jó a sajtója, stb, és elindultak az eladások. A Mig-29 simán megbukott a harcmezőn.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 236
61 628
113
A Szu-27-et ráadásul nem szánták exportra, export változata se készült sokáig. Kizárólag PVO-s gép volt. 90-91 körül merült fel először, hogy esetleg mégis lehetne külföldre eladni belőle. Az óvatos elgondolások ekkor még nélkülöztek mindenféle realitást, hiszen a Szu-27P-n, UB-n és a PU-n kívül más változat nemigen volt, ezeket meg a PVO-s rendszereik miatt nem kívánták külföldre eladni. Érdekesség, hogy ennek ellenére merült fel a korai időkben a típus lengyel(!) rendszeresítése is, (ahogy lett volna csehszlovák Szu-24-es is), még egyszer mondom, realitás nélkül.
Figyelem!. Az 1991-es esztendő igencsak hosszú volt. Az elején lezajlott az Öböl-háború, ahol az export-sztárnak szánt MiG-29-es leszerepelt, míg a végén megszűnt a Szovjetúnió.
A kettő között ment végbe a lengyel ötlet, az egyesített Németország területére telepíteni kívánt Szu-27-esek betonfedezékei építésének elkezdése és be is fejezése, illetve az ötlet, hogy a kínaiaknak is eladnák a típust. Ez utóbbiból lett végül realitás.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 432
74 326
113
A szlovákok adtak egy MiG-29-est a cseheknek is, hogy Kbely-ben a múzeumban teljes legyen a MiG-sor...

http://www.praguepost.com/142-culture/50043-aviation-museum-completes-its-mig-collection

"This specific plane is a MiG-29A with serial number 2960526380. It comes from plane maker OKB Mikoyan-Gurevich and left the production line of the Znamya Truda factory in Moscow on June 14, 1989.

The plane had 422 starts and logged over 237 hours of service during its career. Its technical life was exhausted after 20 years and it was not modernized. The plane was retired from service in 2010."

Ez sem repült sokkal többet mint a mi gépeink.