Helló!
Itt a MiG-29-es fórumon, többször posztolva lett már egy-egy orosz MiG-29 9.12-es változatról készült fotó, mondván milyen régi alváltozatot is használ még az Orosz Légierő. Ezért beszéljünk pár szót a szovjet/orosz MiG-29 9.12-es frontvadászok szolgálati idejéről.
Első rész:
Az első hat MiG-29-es prototípus utáni, jelentősebb külső eltérést mutató 9.12-es szériák:
1979 és 1982 közötti MiG-29 9.12-s gyártás | Kísérleti, előszéria példányok - Gyári és állami tesztekre |
1983 és 1984 közötti MiG-29 9.12-s gyártás | Korai sárkányszerkezet - Szovjet/orosz hadrendben |
1985 és 1986 közötti MiG-29 9.12-s gyártás | Véglegesített sárkányszerkezet- Szovjet/orosz hadrendben |
1986 és 1991 közötti MiG-29 9.12A/B gyártás | Export, véglegesített sárkányszerkezettel |
Fotó: Egy 1981-es gyártású előszéria MiG-29 9.12-es, amit kísérleti gépként használtak. Érdemes megfigyelni a korai orrfutó áramvonalazó lemezének elhelyezését.
A MiG-29 9-12 alapváltozatból, 1983 első fele és 1986. májusa között gyártott példányokat vett át a Szovjet Frontlégierő. A 28 db. gyártási szériából körülbelül 370 db 9.12 változatott rendszeresítettek 1986 májusáig. (Érdekességképpen az önálló Szovjet Honi Légvédelem nem tartott igényt a MiG-29-es típusra, míg korábban a MiG-23-ast meg rendszeresítette.)
Az átvett MiG-29 9.12-esekkel összesen hét frontvadász ezrededet szereltek fel. Öt szovjet területen szolgált, míg az az utolsó 9.12-esek kerültek 1985 decemberétől a kelet-Németországban települő további két ezredhez. Ezek az frontvadász ezredek átlagosan 40-45 db. együléses 9.12-essel voltak ekkoriba felszerelve. Valamint kétüléses MiG-29UB híján, több MiG-23UB kétülésest is alkalmaztak ezredenként. Például az utolsó kelet-Németországban települő 9.12-es ezred, gyári új(!) MiG-23UB-kat kapott 1985-ben, hogy a pilóták azokat használják a MiG-29-es mellett kiképzési és ellenőrzési repülésekre.
A Szovjetunió szétesése után eredeti szovjet 9.12-est változatott, nagyobb mennyiségben elsősorban Ukrajna és Oroszország örökölt. (Egy-egy század erejéig Kazahsztán és Türkmenisztán is.) Az eredeti szovjet 9.12-esek nagyrészének végét, a kilencvenes évek végei orosz gazdasági válság hozta el. Az katonai költségvetésre gyakorolt hatása következtében, az Orosz Légierőben 1998 és 2001 között tömegesen állították le az 1983 és 1984 között gyártott 9.12-es MiG-29-eseket.
Fotó: Az 1983 és 1984 között gyártott 9.12-esek még kiegészítő pótvezérsíkokkal rendelkeztek és nem voltak felszerelve csaliszórókkal a törzs felső részén. A legkorábbi gyártásúak kormányfelületei kisebbek felületűek voltak a függőleges vezérsíkon. Ez utóbbit, az összes korai gépen megnövelték később. Az 1983 és 1984 között gyártott 9.12-eseket az Orosz Légierő, nagyrészt az ezredforduló körül selejtezte - költségvetés hiányában.
Az ezredforduló után mindössze három századnyi eredeti 9.12-es MiG-29-es maradt hadrendben Oroszországban. Ebből két század a 120. Vadászrepülő ezrednél Szibériában, a Bajkál tó vidékén. Ezeket nagyrészét, a függőleges vezérsík bekötésének korróziója miatt állították le 2010 körül, majd selejtezték hivatalosan 2012-ben.
Fotó: A képen a 120. orosz Vadászrepülő ezred 1985-ös gyártmányú MiG-29 9.12-ese látható 2005-ben. Az 1985 és 1986 között gyártott 9.12-es MiG-29-esek, külsőleg elérték a végleges sárkányszerkezeti kialakítást. Továbbiakban nagyrészt ezzel a végleges sárkányszerkezet kialakítással gyártották a 9.12A/B változatokat export célra 1986-tól, egészen 1991-ig.
Fotó: Szintén a 120. orosz Vadászrepülő ezred 1985-ös gyártmányú MiG-29 9.12-ese, jellegzetes ezredforduló utáni domnai festéssel. Az 1985/86-os gyártású példányok jellegzetessége, a gépágyú csöve feletti szellőző sűrűbb bordázata. A 120. ezred utolsó harci alakulatként, 2012-ben kivonta a 9.12-es alváltozatott. Ezeket 2013-tól a Szu-30SzM típus váltotta fel.
Valamint szintén az ezredforduló után maradt egy századnyi, eredeti szovjet 9.12-es MiG-29-es az Asztrahányi lőtérhez tartozó 116. kiképzőközpontban. Mindössze ezen az egy századnyi, 1985 és 1986 között gyártott gépen hajtották végre a függőleges vezérsík megerősítését a tízes évek elején, és repültek velük még itt 2016-ig, mikor lecserélték azokat újabb 9.19R MiG-29SzMT változatokra.
Fotó: Az asztrahányi kiképző központ 1986-os gyártású „késői” 9.12-es MiG-29-ese 2008-ban. A szárnyak alatti bomba felfüggesztőkről ejtőernyővel ereszkedő infra bombákat dobtak, a sivatag feletti éles rakétalövészeteken. Ezt a konkrét repülőgépet 2015-ben állították le.
Fotó: Asztrahányi, 1985-ös gyártású 9.12-es, már megerősített függőleges vezérsík bekötési csomóponttal, itt épp Lipetszk repülőteréről száll fel 2014-ben. Ezt a repülőgépet 2016 körül vonták ki.
Tehát az eredeti – 1983 és 1986 között gyártott - szovjet/orosz MiG-29 9.12-esek nagyrészét már az ezredforduló körül - bő húsz éve(!) - tömegesen selejtezték Oroszországban. Majd mindössze két harci századnál 2012-ig, és egy kiképző századnál maradt 2016-ig hadrendben!
Fotó:
Az orosz 120. Vadászrepülő ezred domnai tárolója 2012-ben.
Következik hamarosan a második rész, ami "
Az export változatú 9.12A/B MiG-29-es változatok a szovjet/orosz légierőnél" témát mutatja be.