MiG-29 / MiG-35 Fulcrum (Mikojan-Gurjevics)

Volt szerencsém két szovjet MiG-23MLD és MiG 29 9.13-ast is repülő pilótával is beszélgetni, mind a kettő Kiskunlacházán szolgált, ahogy megjárták Afganisztánt is korábban. Az egyikük elég jól megtanult magyarul, lévén már vagy húsz éve itt lakik. A kivonással csak egy rövid időre ugrott haza :)
Egyátalán nem voltak rossz véleménnyel az MLD-ről, egész más szempontok szerint jellemzeték a 29-eshez képest. Mind a kettejük repülte az UB, M, (ez igazából a mi MF-jeink hasonmása, csak ellentétben vele ezt nem exportálták sehová, nálunk Sármelléken repültek velük) ML, MLA és MLD verziókat és minden aspektusból, széltében-hosszában az MLD volt szerintük a legjobb. Mikor rákérdeztem, hogy na de a 29-es az mennyivel volt más világ, nem vágtak rá határozott választ. Ami egyből megfogta őket az a kabin, ergonómia, kilátás, tágasság. A manőverező képesség kis sebességeken jobb volt, 800km/h óra felett már kezdett kiegyenlítődni, míg 8000 méter feletti magasságon nem volt köztük különbség. A 33 fokos szárnyállást az MLD-nél nagyon nagy áldásnak tartották, a típusváltás időszakában a kevésbé bátrabb 29-es hajózókat meg tudták fogni egy-egy tempósabban megkezdett keményebb fordulóval.
Mikor 1986-ban Lacházára jött Menyickij MiG-főpilóta előadást tartani és szó szerint kikunyerálták tőle a pont feletti demórepülést (nem készült repülni, így ez ebben a formájában nem volt veszélytelen, nem véletlen, hogy sokáig kellett unszolniuk a Szovjetúnió Hősét), az tett mindenkire nagy benyomást, hogy milyen bátran lehet a géppel addig nem látott alacsony sebességeken meg nagy állásszögeken operálni. A PG-s dolgozók ekkor láthatták a Harang manővert, amit a 29-estől a nyugati világ csak 90 után csodálhatott meg a nagy légiszalonok alkalmával. Jó gépnek tartották az MLD-t, de nagyon hamar meg tudták szokni a MiG-29-est.
 
Ez számomra meglepő. Hogyan érte el?

Figyelem! Először is hülyeséget írtam. A mi MiG-23-asainkban TP-23-as volt, ez oké. A TP-23M az ML hőpelengátora, míg az MLD-ben TP-26-os volt, 60/85 km-es célfelderítési képességgel, hátulról.
A TP-26 kizárólag egy hőpelengátor, míg a KOLSz egy kombinált infra szenzor- lézeres távmérő/célzókészülék. Zseniális szerkezet, de korlátokkal. Ami egyedi benne, az a speciális lencse és tükörrendszer, ami beengedi az infravörös tartományt, miközben ki-be engedi a lézert. A TP-26 messzebbről látta meg a célokat és pontosabban jelezte az irányukat. A bolgár 23MLD pilóták is kiemelték az előnyét a KOLSz-hoz képest.
 
Figyelem! Először is hülyeséget írtam. A mi MiG-23-asainkban TP-23-as volt, ez oké. A TP-23M az ML hőpelengátora, míg az MLD-ben TP-26-os volt, 60/85 km-es célfelderítési képességgel, hátulról.
A TP-26 kizárólag egy hőpelengátor, míg a KOLSz egy kombinált infra szenzor- lézeres távmérő/célzókészülék. Zseniális szerkezet, de korlátokkal. Ami egyedi benne, az a speciális lencse és tükörrendszer, ami beengedi az infravörös tartományt, miközben ki-be engedi a lézert. A TP-26 messzebbről látta meg a célokat és pontosabban jelezte az irányukat. A bolgár 23MLD pilóták is kiemelték az előnyét a KOLSz-hoz képest.
A lézeres távmérő doppler elvet felhasználva tudott sebességet mérni?
 
Molni

Kipróbálták az arabok a MIG-23 BVR képességét. 1 izraeli drónt lőttek le vele, amúgy semmit se ért. De erről már beszélgettünk :-)
Holnap ha lesz időm, még írok. Addig is jó eszmecserét!
 
Molni

Kipróbálták az arabok a MIG-23 BVR képességét. 1 izraeli drónt lőttek le vele, amúgy semmit se ért. De erről már beszélgettünk :)
Holnap ha lesz időm, még írok. Addig is jó eszmecserét!
Igen, emlékszem, csak nem sikerült tisztázni, hogy milyen arányban vetették be az MSz és MF (?) vagy ML (?) változatokat.
 
Molni kár felróni a Mig-eknek hogy kevés volt az őrjárati idejük hiszen abban az időben a földi radarok rávezették az elfogó vadászt a célra és ennyi ! Nem volt feladatuk a hosszú őrjáratozás ! Ha nagyon kellett akkor felraktak 3 pótost .
 
Molni kár felróni a Mig-eknek hogy kevés volt az őrjárati idejük hiszen abban az időben a földi radarok rávezették az elfogó vadászt a célra és ennyi ! Nem volt feladatuk a hosszú őrjáratozás ! Ha nagyon kellett akkor felraktak 3 pótost .
A 3 pótos nem harcászati konfig volt, csak áttelepüléshez volt használatos. A gép harcértéke két db R-60M rakétával amúgy is röhejes lenne...
 

Igen, nézd meg az üvegezésüket. Az ML TP-23M-jének 3 üvegből áll a burkolata, a TP-23-asnak a román MF-en csak kettőből.
A TP-26-os leginkább a MiG-2PD-kről ismerős, ott TP-26S néven futott. Ezt kapta meg az MLD is. Ennek azonos volt az üvegezése a TP-23M-ével.
 
Engem inkább az érdekelne hogy hogyhogy nincs legalább egy rajz a mig irodától ami egy egyhajtomuves csökkentett eszlelhetosegu vadaszbombazot ábrázol?
 
Mert ugyebár az 1.44 el elég sok tapasztalatot szereztek (belső fegyverter "5genes rendszerek"
 
És az 1.44 et valójában miért törölték elég előrehaladott állapotban volt. (Pénzhiányra hivatkozva se értem hogy miért nem elesztettek újra a programot. Mert kb 10 évre rá jött a pak fa) nem mint ha nem a pak fa teccene jobban de akkor is hatalmas penzkidobas volt az 1.44 et vessznihagyni exportra első osztályú lett volna Indianak de szerintem 2002-3 körül kína is nagyobb mennyiséget vásárolt volna
 
Anno egy időben készült el a MiG 1.44 és a Szuhoj S-32/37 Berkut. Ez utóbbiból lett a Szu-47-es, de csak azután, hogy pár repülést követően elérték az 1.44-es leállítását. Az 1.44-essel a MiG nagyot akart gurítani, ezért a vadiúj gépet felszerelték a Szaturn AL-41F hajtóművekkel, melyeket már a 90-es évek eleje óta reszelgettek. Ezekből csak az a két beépíthető példány volt és bár a Berkut 1997-ben a levegőbe tudott emelkedni, nem kaphatta meg ezeket. Helyette a két évvel később repülőképess vált 1.44-esbe építették, míg a Szuhojnak be kellett érnie a Szolovjov D-30F11-essel, ami a MiG-31-esekből ismert D-30F6-osok átmérőben csökkentett forszázskamrájú, de amúgy távolról sem modern variánsa. Az 1999-es első levegőbe emelkedést követően jól látható, hogy a Szuhoj minden követ megmozgatott annak érdekében, hogy az 1.44 programot mielőbb elkaszálják. Mind a mai napig nem tisztázott, hogy összesen mennyit repültek vele, vagy 3 felszállása volt, vagy 26. Ezzel szemben a Berkutot ahol lehetett, promótálták, repült a MAKSZ-on 97-ben 99-ben, 2001-ben és még 2005-ben is, de csak a Putyin-napon. 2008-ban állították le. Aktívan részt vett a PAK-FA előtanulmányaihoz végzett kísérleti repülésekben legalább háromszor kompletten átépítették az amúgy sohasem használt belső fegyverterét, főképp az ajtókat.
A nagy vívmánya, az előrenyilazott kompozit szárnya viszont meg is pecsételte a sorsát, mert bár kis sebességeken, nagy állásszögeken kiválóan lehetett vele repülni, de 2000 környékén végleg letiltották a szuperszonikus repüléseket vele, mert hiába építették meg 90% nagy szilárdságú kompozitból és titánból a szárnyait úgy, ahogy azt kell, ez a sárkányszerekezet nem igazán alkalmas a hangsebesség feletti repülésre. A MIG 1.44-esének nem volt módja bemutatni a képességeit, így ez a gép nagy talányként szerepel a repülés történetében.
 
A Mig miért van az oroszoknál másodosztályú repülőgyártóként kezelve?Tudom, hogy politika meg lobbi meg minden, de fegyvereknél csak meg kellene nézzék, hogy melyik a jobb vagy a készebb konstrukció.