A MIG-ekhez visszatérve én nem bánom, hogy padlót fogtak. (Az iroda).
Ha bele gondoltok bőven terveztek/gyártottak igen kétes harcértékű gépeket, amiket csak a politikai hátszél miatt rendszeresítettek. Például a MIG-23/27 párost. Ez a két géptípus óriási hiba volt, amiket nem gyártani hanem elfelejteni kellet volna.... Szerintem.
E mellet ugye létrehozták a MIG-29-et, aminek szintén semmi értelme nem volt a Szu-27 mellet.
Kb. csak úgy lett volna értelme a dolognak, mint az USA-ban az F-15/F-16 párosnak, azonos hajtóművel. De így... Gyakorlatilag a MIG-29-el csináltak egy ruszki F-18-ast ami nem volt rephordozó képes, mivel rephordozó sem volt hozzá. Ellenben egy kéthajtóműves drága gép lett, így exportálni sem volt egyszerű. Amint az SZU összedőlt ez be is bizonyosodott, aki két hajtóműves drága orosz gépet akart az már Szu-27-et vett. Az egész MIG-29 egy értelmetlenség volt úgy ahogy van.
A MIG iroda mentségére legyen mondva, hogy létrehozták a MIG-31-et. Ennyi normális dolgot tudtak fölmutatni az elmúlt 40 évben...
Amúgy ha én a MIG és az SZU helyében lettem volna, mondjuk 1973 környékén akkor teljesen máshogy csináltam volna pár dolgot:
1. Kezdjük ott, hogy a MIG-23-at elfelejtem amint lehet. A MIG-27 meg eszembe sem jut
2. A MIG-21-ben viszont még bőven volt potenciál, főleg exportra. A 70's évek végére simán létre lehetett volna belőle hozni egy modernizált verziót R-60-al, meg RD-93-s hajtóművel, kicsi LERX-el stb... Szerintem nagy export siker lehetett volna a 3. világban.
3. A MIG-25-ben is volt még potenciál szerintem. Ki kellet volna próbálni a repülőgépet az AL-21-s hajtóművel meg 4 db a szívócsatorna oldalába süllyesztett R-23-as rakéta indítóval. (Így 8 db rakétát vihetett volna, mint az F-15). Így létrejöhetett volna a MIG-25-ből egy normális vadászgép is, nem csak felderítő meg nagy sebességű elfogó.
4. A 80's években meg létre kellet volna hozni egy 1 db AL-31 hajtóműves olcsó gépet amely a MIG-21 váltó típusa lehetett volna. Hasonlót, mint a kínai J-10.
5. A MIG-31 jó ahogy van
Szerintem így a mai napig sikeres lehetett volna a MIG tervező iroda. De hát nem így alakultak a dolgok. Sajnos.
1. Kezdjük ott, hogy a MIG-23-at elfelejtem amint lehet. A MIG-27 meg eszembe sem jut
Egyetértek.
2. A MIG-21-ben viszont még bőven volt potenciál, főleg exportra. A 70's évek végére simán létre lehetett volna belőle hozni egy modernizált verziót R-60-al, meg RD-93-s hajtóművel, kicsi LERX-el stb... Szerintem nagy export siker lehetett volna a 3. világban.
Egyetértek, bár az F-20-as Tigershark se jutott el a szériagyártásig, igaz, más volt az ügyfélkör és volt F-16. Pont az a gép, amelynek egzakt megfelelőjét te is hiányolod.
3. A MIG-25-ben is volt még potenciál szerintem. Ki kellet volna próbálni a repülőgépet az AL-21-s hajtóművel meg 4 db a szívócsatorna oldalába süllyesztett R-23-as rakéta indítóval. (Így 8 db rakétát vihetett volna, mint az F-15). Így létrejöhetett volna a MIG-25-ből egy normális vadászgép is, nem csak felderítő meg nagy sebességű elfogó.
Nem értek egyet. A MiG-25 lényegi része volt az alacsony terhelhetőségű, egyetlen, összefüggő integrál tartályokból álló, vékony szárnyprofilú, szerényen mechanizált sárkányszerkezet. Nagy sebesség, kis túlterhelés viselés, alkalmatlan komplex feladatokra. A MiG-25M, de még a MiG-25MP is megrekedt a prototípus fázisban.
Amire te gondolsz, azaz a Szu-15-ös szinuszus szárny-LERX kombinációval, az R-13-as helyett az egy kategóriával erősebb, ám csak kevéssel méretesebb, ám annál megbízhatóbb AL-21F-3-as hajtóművekkel lett volna a Szu-19-es.
Ez se kellett, a Szuhojéknak egy ennél lényegesen potensebb koncepcióval kellett előállni, a T-10-essel, amihez az első prototípus példánynál még AL-21F-3-as hajtóműveket használtak (kényszerből), de ennél radikálisabb módon alkalmazták a szinuszos szárny/LERX kombinációt, hiszen a törzset is bevonták a felhajtóerő termelésbe. Azt sejtették, hogy az AL-21F-3-asokkal nem fogják elérni a kívánt eredményt, hiszen ez a hajtómű a Szu-17/20/22-esekben és Szu-24-esekben is bizonyítottan lassan reagáló típus, de hidegzuhanyként hatott, hogy a jóval modernebb, mi több erősebb AL-31F-ekkel se közelítik meg azt, amit eredetileg terveztek.
Akkor mire mentek volna egy szteroidokkal feltápolt Szu-15-hasonmással?
4. A 80's években meg létre kellet volna hozni egy 1 db AL-31 hajtóműves olcsó gépet amely a MIG-21 váltó típusa lehetett volna. Hasonlót, mint a kínai J-10.
5. A MIG-31 jó ahogy van
Mind a két ponttal egyetértek.