MiG-29 / MiG-35 Fulcrum (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 688
3 830
113
„Ez kinek és mihez készül? Kínának?”

Szerintem ez lehet a válasz a kérdésedre:
„Erről azonban teljesen érthetetlen okokból annak ellenére nincs szó, hogy zajlik az indiai MiG-29UPG program. Arról az indiai félről, mint vevőről beszélünk, aki eleve rendelkezik már az RD-33MK-val, a saját tengerész gépein.”
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 166
113
Ez lehet, hogy nem publikusan megkérdeztek mindenki és a válasz "köszi nem" volt és ezt a témát inkább nem hozzák nyilvánnoságra? Elvégre a kudarcokkal senki nem kérkedik. Mármint műszakilag nem az, de ha nem talál magának utat, akkor sem lehet sikerként beállítani.


A relatíva fajlagos fogyasztás százalkéban tolóerőre vetítve hol van egy FADEC-es F100-PW-200/220/229-hez vagy GE 110-hez képest?


Ez kinek és mihez készül? Kínának?

A srácok megválaszolták. Az alap RD-33-as mellett gyártják az RD-33MK-t is, ez utóbbi az az RD-33-as, ami lényegében minden aspektusban javított változatnak tekinthető, még ha nem is a világ legmodernebb sugárhajtóműve.

Klasszik (épp egy magyar) RD-33:

KlimovRD-33_2.jpg


És az RD-33MK, a tengerész és M2, illetve 35-ös variánsokhoz:

1251755981_g.jpg


d138ebbf427137247cddc23bd949c776.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 166
113
A kérdés egyedül az lehet, hogy mit szól hozzá a régi szívócsatorna és az ő kopoltyúja. Ugyanis az MK és a K variánsok kizárólag olyan gépekbe mentek idáig, ahol a nagyobb, szögletesebb beömlők voltak az extra lehajtható alsó éllel és szűrőráccsal, de nem volt kopoltyús rezsim, letakart beömlőkkel.
Mint például ez itt:

176197.jpg


191651.jpg


Ez a beömlő ismerős lehet innen:

MiG-29M:

mig29_7.jpg


Vagy épp innen:

MiG-29K:

mig-29k-1.jpg


2013920.jpg


Tehát nem új dizájn.

Ehhez képest van a klasszikus kis beömlős kialakítás, melyet jól ismerhetünk a hazai 9.12-es, 9.13-as vagy akár a 9.51-es (UB) gépekről, vagy az SzMT-ről:

200334.jpg


Elképzelhető, hogy felszálláskor csak a kopoltyú nem tudja kiszolgálni a 72-ről 82 kg/sec-re növelt levegőátfutást, de ne feledjük, ami szűkített keresztmetszetet jelent itt a kopoltyú, arra a nagyobb beömlőnél ott van a lehajtható rácsozat, mégis megy a verkli.
Vagy mégse? Az összes modernebb 29-es variáns a nagyobb fesztáv, nagyobb fékszárny, erősebb hajtómű ellenére látványosan sokkal többet gurul az elemelkedés előtt, mint a hagyományos társaik, de én olyan demót még egyiktől se láttam az elmúlt kb 15 évben, ahol a korábbi verziókhoz hasonló függőleges figurát indították a futóbehúzás után.
Magyarán az erősebb, de nehezebb 29-esek dinamizmusa inkább Gripen, mint F-16. Ennyit fojtana a tolóerőn a futóbehúzásig lehajtott rácsozat?
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
20 678
32 328
113
Most akkor a Kinaiaknak/pakiknak szállított hajtomuvek milyenek és mit tudnak? Jobb mint az alap rd33 vagy ép olyan?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 166
113
A pakisztáni gépbe szállított Klimov RD-93 alapvetően nem más, mint a jó öreg alap RD-33-as "kiegyenesített" változata, ez látszik a kompresszor belépő keresztmetszetének kialakításából is:

1676684_original.jpg


32269_442730_916005.jpg


További jól látható különbség, hogy a segédberendezésház lekerült a hajtómű aljára. Ez az RD-93-as bár közvetlenül az alap RD-33-ason alapszik, távolról sem füstöl úgy. Ez a kiegyenesítés/átkonfigurálás amúgy nem új, hiszen bő húsz éve volt már egy próbálkozás a dél-afrikai Cheetah és Mirage F1-esek áthajtóművezésére, RD-33-al és ott már hasonló megoldásokat alkalmaztak, csak az az üzlet nem futott teljesen végig:

http://defence.pk/threads/capabilities-of-paf-dassault-mirage-iii-v.44991/page-20

X11801941-16.jpg


f1az-7.jpg


682612.jpg
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 128
53 710
113
A MIG-ekhez visszatérve én nem bánom, hogy padlót fogtak. (Az iroda).
Ha bele gondoltok bőven terveztek/gyártottak igen kétes harcértékű gépeket, amiket csak a politikai hátszél miatt rendszeresítettek. Például a MIG-23/27 párost. Ez a két géptípus óriási hiba volt, amiket nem gyártani hanem elfelejteni kellet volna.... Szerintem.
E mellet ugye létrehozták a MIG-29-et, aminek szintén semmi értelme nem volt a Szu-27 mellet.
Kb. csak úgy lett volna értelme a dolognak, mint az USA-ban az F-15/F-16 párosnak, azonos hajtóművel. De így... Gyakorlatilag a MIG-29-el csináltak egy ruszki F-18-ast ami nem volt rephordozó képes, mivel rephordozó sem volt hozzá. Ellenben egy kéthajtóműves drága gép lett, így exportálni sem volt egyszerű. Amint az SZU összedőlt ez be is bizonyosodott, aki két hajtóműves drága orosz gépet akart az már Szu-27-et vett. Az egész MIG-29 egy értelmetlenség volt úgy ahogy van.
A MIG iroda mentségére legyen mondva, hogy létrehozták a MIG-31-et. Ennyi normális dolgot tudtak fölmutatni az elmúlt 40 évben...

Amúgy ha én a MIG és az SZU helyében lettem volna, mondjuk 1973 környékén akkor teljesen máshogy csináltam volna pár dolgot:
1. Kezdjük ott, hogy a MIG-23-at elfelejtem amint lehet. A MIG-27 meg eszembe sem jut :)
2. A MIG-21-ben viszont még bőven volt potenciál, főleg exportra. A 70's évek végére simán létre lehetett volna belőle hozni egy modernizált verziót R-60-al, meg RD-93-s hajtóművel, kicsi LERX-el stb... Szerintem nagy export siker lehetett volna a 3. világban.
3. A MIG-25-ben is volt még potenciál szerintem. Ki kellet volna próbálni a repülőgépet az AL-21-s hajtóművel meg 4 db a szívócsatorna oldalába süllyesztett R-23-as rakéta indítóval. (Így 8 db rakétát vihetett volna, mint az F-15). Így létrejöhetett volna a MIG-25-ből egy normális vadászgép is, nem csak felderítő meg nagy sebességű elfogó.
4. A 80's években meg létre kellet volna hozni egy 1 db AL-31 hajtóműves olcsó gépet amely a MIG-21 váltó típusa lehetett volna. Hasonlót, mint a kínai J-10.
5. A MIG-31 jó ahogy van :)

Szerintem így a mai napig sikeres lehetett volna a MIG tervező iroda. De hát nem így alakultak a dolgok. Sajnos.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 230
17 099
113
A Szu-ban nem úgy volt, hogy megadták a tervező irodának, hogy milyen gépet készítsen? Úgy értem, nem tender vokt, mint az USÁ-ban, hanem megmondták, hogy 20 tonnás elfogót tervezel, pont. (tudom, a 23-as állítható szárnya a MiG döntése volt)
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 128
53 710
113
Arbalest

Én úgy tudom, hogy az SZU-ban kiadták, hogy kellene egy potens 4. generációs vadászgép erre a MIG kisírta, hogy két típus legyen, egy kicsi meg egy nagy. Így lett a MIG-29-Szu-27 páros. Szóval szerintem volt bele szólása a tervező irodáknak abba, hogy mire legyen igénye az SZU-nak.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
A MIG-ekhez visszatérve én nem bánom, hogy padlót fogtak. (Az iroda).
Ha bele gondoltok bőven terveztek/gyártottak igen kétes harcértékű gépeket, amiket csak a politikai hátszél miatt rendszeresítettek. Például a MIG-23/27 párost. Ez a két géptípus óriási hiba volt, amiket nem gyártani hanem elfelejteni kellet volna.... Szerintem.
E mellet ugye létrehozták a MIG-29-et, aminek szintén semmi értelme nem volt a Szu-27 mellet.
Kb. csak úgy lett volna értelme a dolognak, mint az USA-ban az F-15/F-16 párosnak, azonos hajtóművel. De így... Gyakorlatilag a MIG-29-el csináltak egy ruszki F-18-ast ami nem volt rephordozó képes, mivel rephordozó sem volt hozzá. Ellenben egy kéthajtóműves drága gép lett, így exportálni sem volt egyszerű. Amint az SZU összedőlt ez be is bizonyosodott, aki két hajtóműves drága orosz gépet akart az már Szu-27-et vett. Az egész MIG-29 egy értelmetlenség volt úgy ahogy van.
A MIG iroda mentségére legyen mondva, hogy létrehozták a MIG-31-et. Ennyi normális dolgot tudtak fölmutatni az elmúlt 40 évben...

Amúgy ha én a MIG és az SZU helyében lettem volna, mondjuk 1973 környékén akkor teljesen máshogy csináltam volna pár dolgot:
1. Kezdjük ott, hogy a MIG-23-at elfelejtem amint lehet. A MIG-27 meg eszembe sem jut :)
2. A MIG-21-ben viszont még bőven volt potenciál, főleg exportra. A 70's évek végére simán létre lehetett volna belőle hozni egy modernizált verziót R-60-al, meg RD-93-s hajtóművel, kicsi LERX-el stb... Szerintem nagy export siker lehetett volna a 3. világban.
3. A MIG-25-ben is volt még potenciál szerintem. Ki kellet volna próbálni a repülőgépet az AL-21-s hajtóművel meg 4 db a szívócsatorna oldalába süllyesztett R-23-as rakéta indítóval. (Így 8 db rakétát vihetett volna, mint az F-15). Így létrejöhetett volna a MIG-25-ből egy normális vadászgép is, nem csak felderítő meg nagy sebességű elfogó.
4. A 80's években meg létre kellet volna hozni egy 1 db AL-31 hajtóműves olcsó gépet amely a MIG-21 váltó típusa lehetett volna. Hasonlót, mint a kínai J-10.
5. A MIG-31 jó ahogy van :)

Szerintem így a mai napig sikeres lehetett volna a MIG tervező iroda. De hát nem így alakultak a dolgok. Sajnos.
A MiG-iroda meg úgy általában a akkori Szu.-ban bármelyik állami tervezőiroda nem azt tervezte és csinálta amit akart, hanem amit a kommunista párt vezetése kiadott neki feladatként. Ha nem így volt, akkor börtön, gulag a főnököknek (és még olcsón megúszták tarkólövés helyett), és jöttek új főnökök. Mint ahogy pl. a nagy Tupoljev is megjárta a rácsos tervezőintézetet, és ott tervezte a Tu-2 bombázót, vagy Polikarpov is addig volt főkonstruktőr míg valami "rosszat" nem tett/szólt (vagy csak ráfogták), aztán jött a Mikojan/Gurjevics páros és átvették a tervezőintézetét. És ha a Tu-2 nem lett volna jó és használható gép, sose lett volna Tu-4,-16,-22,-22M,-95,-104,-114,-134,-144,-154 stb. vagy lettek volna, csak nem Tu(poljev) lett volna a típusjelzésük, mert még a fényképekről is kiretusálták volna Tupoljevet nemhogy a tervezőintézetből! :-(
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 128
53 710
113
Emel

Az SZU-ban is voltak korszakok. Nálunk se lehet összemérni a Rákosi rendszert a Kádárral szabadsági/lobbi szempontjából.

Ez a magyar wikipediáról van:
"1960-ban a szovjetek pályázatot írtak ki egy új típusú kiváló manőverező képességű vadászrepülőgép gyártására. Az új gépek az akkori nyugati F–14, F–15, F–16 és Tornadotípusokkal vették volna fel a versenyt. A kiadott pályázatra a MiG iroda egy kisebb méretű egyhajtóműves géppel jelentkezett, amely vonalaiban az amerikai F–15-ösére emlékeztetett. Némileg hasonló, csak nagyobb és kéthajtóműves koncepcióval állt elő a Szuhoj, illetve egy szintén egyhajtóműves megoldással a Jakovlev tervezőiroda. A MiG iroda és azon belül is Rosztyiszlav Beljakov főkonstruktőr javaslatára a koncepciót szétválasztották egy nagyobb honi-elfogóvadász, illetve egy kisebb méretű front-légierős gépre, így hamar kiderült, hogy a Jakovlev tervezőiroda kiesett. Az ő gépük a helyből felszálló Jak–141-es képében öltött testet, amelynek három prototípusából az egyik példányt elvesztették, egy jelenleg is Zsukovszkijban található, egy pedig végleg múzeumba került. A MiG és a Szuhoj, miután a Központi Aero- és Hidrodinamikai Intézettől(CAGI) megkapták az alapvető kialakításra vonatkozó terveket, nekiláttak a munkának."
 
  • Tetszik
Reactions: arbalest

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 128
53 710
113
Bár szerintem az a bizonyos szovjet pályázat inkább 1970-ben volt, mint 1960-ban :)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 166
113
A MIG-ekhez visszatérve én nem bánom, hogy padlót fogtak. (Az iroda).
Ha bele gondoltok bőven terveztek/gyártottak igen kétes harcértékű gépeket, amiket csak a politikai hátszél miatt rendszeresítettek. Például a MIG-23/27 párost. Ez a két géptípus óriási hiba volt, amiket nem gyártani hanem elfelejteni kellet volna.... Szerintem.
E mellet ugye létrehozták a MIG-29-et, aminek szintén semmi értelme nem volt a Szu-27 mellet.
Kb. csak úgy lett volna értelme a dolognak, mint az USA-ban az F-15/F-16 párosnak, azonos hajtóművel. De így... Gyakorlatilag a MIG-29-el csináltak egy ruszki F-18-ast ami nem volt rephordozó képes, mivel rephordozó sem volt hozzá. Ellenben egy kéthajtóműves drága gép lett, így exportálni sem volt egyszerű. Amint az SZU összedőlt ez be is bizonyosodott, aki két hajtóműves drága orosz gépet akart az már Szu-27-et vett. Az egész MIG-29 egy értelmetlenség volt úgy ahogy van.
A MIG iroda mentségére legyen mondva, hogy létrehozták a MIG-31-et. Ennyi normális dolgot tudtak fölmutatni az elmúlt 40 évben...

Amúgy ha én a MIG és az SZU helyében lettem volna, mondjuk 1973 környékén akkor teljesen máshogy csináltam volna pár dolgot:
1. Kezdjük ott, hogy a MIG-23-at elfelejtem amint lehet. A MIG-27 meg eszembe sem jut :)
2. A MIG-21-ben viszont még bőven volt potenciál, főleg exportra. A 70's évek végére simán létre lehetett volna belőle hozni egy modernizált verziót R-60-al, meg RD-93-s hajtóművel, kicsi LERX-el stb... Szerintem nagy export siker lehetett volna a 3. világban.
3. A MIG-25-ben is volt még potenciál szerintem. Ki kellet volna próbálni a repülőgépet az AL-21-s hajtóművel meg 4 db a szívócsatorna oldalába süllyesztett R-23-as rakéta indítóval. (Így 8 db rakétát vihetett volna, mint az F-15). Így létrejöhetett volna a MIG-25-ből egy normális vadászgép is, nem csak felderítő meg nagy sebességű elfogó.
4. A 80's években meg létre kellet volna hozni egy 1 db AL-31 hajtóműves olcsó gépet amely a MIG-21 váltó típusa lehetett volna. Hasonlót, mint a kínai J-10.
5. A MIG-31 jó ahogy van :)

Szerintem így a mai napig sikeres lehetett volna a MIG tervező iroda. De hát nem így alakultak a dolgok. Sajnos.

1. Kezdjük ott, hogy a MIG-23-at elfelejtem amint lehet. A MIG-27 meg eszembe sem jut :)

Egyetértek.

2. A MIG-21-ben viszont még bőven volt potenciál, főleg exportra. A 70's évek végére simán létre lehetett volna belőle hozni egy modernizált verziót R-60-al, meg RD-93-s hajtóművel, kicsi LERX-el stb... Szerintem nagy export siker lehetett volna a 3. világban.

Egyetértek, bár az F-20-as Tigershark se jutott el a szériagyártásig, igaz, más volt az ügyfélkör és volt F-16. Pont az a gép, amelynek egzakt megfelelőjét te is hiányolod.

3. A MIG-25-ben is volt még potenciál szerintem. Ki kellet volna próbálni a repülőgépet az AL-21-s hajtóművel meg 4 db a szívócsatorna oldalába süllyesztett R-23-as rakéta indítóval. (Így 8 db rakétát vihetett volna, mint az F-15). Így létrejöhetett volna a MIG-25-ből egy normális vadászgép is, nem csak felderítő meg nagy sebességű elfogó.

Nem értek egyet. A MiG-25 lényegi része volt az alacsony terhelhetőségű, egyetlen, összefüggő integrál tartályokból álló, vékony szárnyprofilú, szerényen mechanizált sárkányszerkezet. Nagy sebesség, kis túlterhelés viselés, alkalmatlan komplex feladatokra. A MiG-25M, de még a MiG-25MP is megrekedt a prototípus fázisban.
Amire te gondolsz, azaz a Szu-15-ös szinuszus szárny-LERX kombinációval, az R-13-as helyett az egy kategóriával erősebb, ám csak kevéssel méretesebb, ám annál megbízhatóbb AL-21F-3-as hajtóművekkel lett volna a Szu-19-es.
Su-19M_02.jpg


Ez se kellett, a Szuhojéknak egy ennél lényegesen potensebb koncepcióval kellett előállni, a T-10-essel, amihez az első prototípus példánynál még AL-21F-3-as hajtóműveket használtak (kényszerből), de ennél radikálisabb módon alkalmazták a szinuszos szárny/LERX kombinációt, hiszen a törzset is bevonták a felhajtóerő termelésbe. Azt sejtették, hogy az AL-21F-3-asokkal nem fogják elérni a kívánt eredményt, hiszen ez a hajtómű a Szu-17/20/22-esekben és Szu-24-esekben is bizonyítottan lassan reagáló típus, de hidegzuhanyként hatott, hogy a jóval modernebb, mi több erősebb AL-31F-ekkel se közelítik meg azt, amit eredetileg terveztek.
Akkor mire mentek volna egy szteroidokkal feltápolt Szu-15-hasonmással?

4. A 80's években meg létre kellet volna hozni egy 1 db AL-31 hajtóműves olcsó gépet amely a MIG-21 váltó típusa lehetett volna. Hasonlót, mint a kínai J-10.
5. A MIG-31 jó ahogy van :)

Mind a két ponttal egyetértek.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Emel

Az SZU-ban is voltak korszakok. Nálunk se lehet összemérni a Rákosi rendszert a Kádárral szabadsági/lobbi szempontjából.

Ez a magyar wikipediáról van:
"1960-ban a szovjetek pályázatot írtak ki egy új típusú kiváló manőverező képességű vadászrepülőgép gyártására. Az új gépek az akkori nyugati F–14, F–15, F–16 és Tornadotípusokkal vették volna fel a versenyt. A kiadott pályázatra a MiG iroda egy kisebb méretű egyhajtóműves géppel jelentkezett, amely vonalaiban az amerikai F–15-ösére emlékeztetett. Némileg hasonló, csak nagyobb és kéthajtóműves koncepcióval állt elő a Szuhoj, illetve egy szintén egyhajtóműves megoldással a Jakovlev tervezőiroda. A MiG iroda és azon belül is Rosztyiszlav Beljakov főkonstruktőr javaslatára a koncepciót szétválasztották egy nagyobb honi-elfogóvadász, illetve egy kisebb méretű front-légierős gépre, így hamar kiderült, hogy a Jakovlev tervezőiroda kiesett. Az ő gépük a helyből felszálló Jak–141-es képében öltött testet, amelynek három prototípusából az egyik példányt elvesztették, egy jelenleg is Zsukovszkijban található, egy pedig végleg múzeumba került. A MiG és a Szuhoj, miután a Központi Aero- és Hidrodinamikai Intézettől(CAGI) megkapták az alapvető kialakításra vonatkozó terveket, nekiláttak a munkának."
Így van, az idők folyamán egyre több/szabadabb lehetőség volt a Szu.-ban is javaslatokat tenni a főnökség felé. Ha elfogadták azt, akkor utasításba adták a végrehajtását (és oda volt írva a határidő is amit elég veszélyes volt be nem tartani!), ha nem fogadták el akkor jött egy másféle utasítás és azt kellett végrehajtani. Sztálin alatt még egy utólag rossznak ítélt mondat (meg egy kis árulkodás) is elég volt a gulaghoz, később már konkrétan rosszat kellett tenni vagy nagyon nagyot tévedni ehhez. Nem véletlen, hogy Mikojanék a MiG-21 prototípusait megtervezték és megépítették több példányban nyilazott és delta szárnyakkal egyaránt, mert az esetleges tévedés, melléfogás még akkoriban is veszélyes volt.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
A MIG-ekhez visszatérve én nem bánom, hogy padlót fogtak. (Az iroda).
Ha bele gondoltok bőven terveztek/gyártottak igen kétes harcértékű gépeket, amiket csak a politikai hátszél miatt rendszeresítettek. Például a MIG-23/27 párost. Ez a két géptípus óriási hiba volt, amiket nem gyártani hanem elfelejteni kellet volna.... Szerintem.
E mellet ugye létrehozták a MIG-29-et, aminek szintén semmi értelme nem volt a Szu-27 mellet.
Kb. csak úgy lett volna értelme a dolognak, mint az USA-ban az F-15/F-16 párosnak, azonos hajtóművel. De így... Gyakorlatilag a MIG-29-el csináltak egy ruszki F-18-ast ami nem volt rephordozó képes, mivel rephordozó sem volt hozzá. Ellenben egy kéthajtóműves drága gép lett, így exportálni sem volt egyszerű. Amint az SZU összedőlt ez be is bizonyosodott, aki két hajtóműves drága orosz gépet akart az már Szu-27-et vett. Az egész MIG-29 egy értelmetlenség volt úgy ahogy van.
A MIG iroda mentségére legyen mondva, hogy létrehozták a MIG-31-et. Ennyi normális dolgot tudtak fölmutatni az elmúlt 40 évben...

Amúgy ha én a MIG és az SZU helyében lettem volna, mondjuk 1973 környékén akkor teljesen máshogy csináltam volna pár dolgot:
1. Kezdjük ott, hogy a MIG-23-at elfelejtem amint lehet. A MIG-27 meg eszembe sem jut :)
2. A MIG-21-ben viszont még bőven volt potenciál, főleg exportra. A 70's évek végére simán létre lehetett volna belőle hozni egy modernizált verziót R-60-al, meg RD-93-s hajtóművel, kicsi LERX-el stb... Szerintem nagy export siker lehetett volna a 3. világban.
3. A MIG-25-ben is volt még potenciál szerintem. Ki kellet volna próbálni a repülőgépet az AL-21-s hajtóművel meg 4 db a szívócsatorna oldalába süllyesztett R-23-as rakéta indítóval. (Így 8 db rakétát vihetett volna, mint az F-15). Így létrejöhetett volna a MIG-25-ből egy normális vadászgép is, nem csak felderítő meg nagy sebességű elfogó.
4. A 80's években meg létre kellet volna hozni egy 1 db AL-31 hajtóműves olcsó gépet amely a MIG-21 váltó típusa lehetett volna. Hasonlót, mint a kínai J-10.
5. A MIG-31 jó ahogy van :)

Szerintem így a mai napig sikeres lehetett volna a MIG tervező iroda. De hát nem így alakultak a dolgok. Sajnos.
Mig-25ből nem lehet légiharc vadászgépet csinálni. Telerakva 2.2 g a terhelhetősége. A MiG 23assal semmi baj sem volt a 20 évvel lemaradt elektronikát kivéve. A 21esn nincs hova tenni a radart.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 166
113
Amit viszont látni kell, az az, hogy anno eleve kéthajtóműves gépben gondolkoztak és irányadónak már a kezdetek kezdetén az YF-17-est és nem az YF-16-ost tekinteték a könnyebb géphez, mivel nagyobb potenciált láttak benne.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Mig-25ből nem lehet légiharc vadászgépet csinálni. Telerakva 2.2 g a terhelhetősége. A MiG 23assal semmi baj sem volt a 20 évvel lemaradt elektronikát kivéve. A 21esn nincs hova tenni a radart.
Ahhoz képest a MiG-21F, F-13 és a kétüléses UTI gyakorló-változatok kivételével mindegyikben volt radar, még a felderítő-változatokban is.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
11 488
14 277
113
Ahhoz képest a MiG-21F, F-13 és a kétüléses UTI gyakorló-változatok kivételével mindegyikben volt radar, még a felderítő-változatokban is.

De azok kis méretű radarok. Nagyobb radar csak úgy fér volna el Mig-21-esen, ha teljesen áttervezik az orrot (ahogy a kínaiak meg is tették annál a kiképző gépnél, aminek most nem jut eszembe a pontos neve.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
20 678
32 328
113
Amúgy ha jól emlékszem volt egy orosz nyilatkozat hogy csak akkor vesznek míg 35 öst ha mindenből a legmodernebbet kapja. Akkor ezt evidens dolognak gondolta mindenki. Nagyon valószínűnek tartom hogy épp a hajtomure celoztak ezzel