MiG-29 / MiG-35 Fulcrum (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 425
63 716
113
Volt szerencsém két szovjet MiG-23MLD és MiG 29 9.13-ast is repülő pilótával is beszélgetni, mind a kettő Kiskunlacházán szolgált, ahogy megjárták Afganisztánt is korábban. Az egyikük elég jól megtanult magyarul, lévén már vagy húsz éve itt lakik. A kivonással csak egy rövid időre ugrott haza :)
Egyátalán nem voltak rossz véleménnyel az MLD-ről, egész más szempontok szerint jellemzeték a 29-eshez képest. Mind a kettejük repülte az UB, M, (ez igazából a mi MF-jeink hasonmása, csak ellentétben vele ezt nem exportálták sehová, nálunk Sármelléken repültek velük) ML, MLA és MLD verziókat és minden aspektusból, széltében-hosszában az MLD volt szerintük a legjobb. Mikor rákérdeztem, hogy na de a 29-es az mennyivel volt más világ, nem vágtak rá határozott választ. Ami egyből megfogta őket az a kabin, ergonómia, kilátás, tágasság. A manőverező képesség kis sebességeken jobb volt, 800km/h óra felett már kezdett kiegyenlítődni, míg 8000 méter feletti magasságon nem volt köztük különbség. A 33 fokos szárnyállást az MLD-nél nagyon nagy áldásnak tartották, a típusváltás időszakában a kevésbé bátrabb 29-es hajózókat meg tudták fogni egy-egy tempósabban megkezdett keményebb fordulóval.
Mikor 1986-ban Lacházára jött Menyickij MiG-főpilóta előadást tartani és szó szerint kikunyerálták tőle a pont feletti demórepülést (nem készült repülni, így ez ebben a formájában nem volt veszélytelen, nem véletlen, hogy sokáig kellett unszolniuk a Szovjetúnió Hősét), az tett mindenkire nagy benyomást, hogy milyen bátran lehet a géppel addig nem látott alacsony sebességeken meg nagy állásszögeken operálni. A PG-s dolgozók ekkor láthatták a Harang manővert, amit a 29-estől a nyugati világ csak 90 után csodálhatott meg a nagy légiszalonok alkalmával. Jó gépnek tartották az MLD-t, de nagyon hamar meg tudták szokni a MiG-29-est.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 425
63 716
113
Ez számomra meglepő. Hogyan érte el?

Figyelem! Először is hülyeséget írtam. A mi MiG-23-asainkban TP-23-as volt, ez oké. A TP-23M az ML hőpelengátora, míg az MLD-ben TP-26-os volt, 60/85 km-es célfelderítési képességgel, hátulról.
A TP-26 kizárólag egy hőpelengátor, míg a KOLSz egy kombinált infra szenzor- lézeres távmérő/célzókészülék. Zseniális szerkezet, de korlátokkal. Ami egyedi benne, az a speciális lencse és tükörrendszer, ami beengedi az infravörös tartományt, miközben ki-be engedi a lézert. A TP-26 messzebbről látta meg a célokat és pontosabban jelezte az irányukat. A bolgár 23MLD pilóták is kiemelték az előnyét a KOLSz-hoz képest.
 
M

molnibalage

Guest
Figyelem! Először is hülyeséget írtam. A mi MiG-23-asainkban TP-23-as volt, ez oké. A TP-23M az ML hőpelengátora, míg az MLD-ben TP-26-os volt, 60/85 km-es célfelderítési képességgel, hátulról.
A TP-26 kizárólag egy hőpelengátor, míg a KOLSz egy kombinált infra szenzor- lézeres távmérő/célzókészülék. Zseniális szerkezet, de korlátokkal. Ami egyedi benne, az a speciális lencse és tükörrendszer, ami beengedi az infravörös tartományt, miközben ki-be engedi a lézert. A TP-26 messzebbről látta meg a célokat és pontosabban jelezte az irányukat. A bolgár 23MLD pilóták is kiemelték az előnyét a KOLSz-hoz képest.
A lézeres távmérő doppler elvet felhasználva tudott sebességet mérni?
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 825
57 738
113
Molni

Kipróbálták az arabok a MIG-23 BVR képességét. 1 izraeli drónt lőttek le vele, amúgy semmit se ért. De erről már beszélgettünk :)
Holnap ha lesz időm, még írok. Addig is jó eszmecserét!
 
M

molnibalage

Guest
Molni

Kipróbálták az arabok a MIG-23 BVR képességét. 1 izraeli drónt lőttek le vele, amúgy semmit se ért. De erről már beszélgettünk :)
Holnap ha lesz időm, még írok. Addig is jó eszmecserét!
Igen, emlékszem, csak nem sikerült tisztázni, hogy milyen arányban vetették be az MSz és MF (?) vagy ML (?) változatokat.
 

Chimera x

Member
2016. október 19.
36
11
8
Molni kár felróni a Mig-eknek hogy kevés volt az őrjárati idejük hiszen abban az időben a földi radarok rávezették az elfogó vadászt a célra és ennyi ! Nem volt feladatuk a hosszú őrjáratozás ! Ha nagyon kellett akkor felraktak 3 pótost .
 
M

molnibalage

Guest
Molni kár felróni a Mig-eknek hogy kevés volt az őrjárati idejük hiszen abban az időben a földi radarok rávezették az elfogó vadászt a célra és ennyi ! Nem volt feladatuk a hosszú őrjáratozás ! Ha nagyon kellett akkor felraktak 3 pótost .
A 3 pótos nem harcászati konfig volt, csak áttelepüléshez volt használatos. A gép harcértéke két db R-60M rakétával amúgy is röhejes lenne...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 425
63 716
113

Igen, nézd meg az üvegezésüket. Az ML TP-23M-jének 3 üvegből áll a burkolata, a TP-23-asnak a román MF-en csak kettőből.
A TP-26-os leginkább a MiG-2PD-kről ismerős, ott TP-26S néven futott. Ezt kapta meg az MLD is. Ennek azonos volt az üvegezése a TP-23M-ével.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 867
35 250
113
Engem inkább az érdekelne hogy hogyhogy nincs legalább egy rajz a mig irodától ami egy egyhajtomuves csökkentett eszlelhetosegu vadaszbombazot ábrázol?
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 867
35 250
113
Mert ugyebár az 1.44 el elég sok tapasztalatot szereztek (belső fegyverter "5genes rendszerek"
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 867
35 250
113
És az 1.44 et valójában miért törölték elég előrehaladott állapotban volt. (Pénzhiányra hivatkozva se értem hogy miért nem elesztettek újra a programot. Mert kb 10 évre rá jött a pak fa) nem mint ha nem a pak fa teccene jobban de akkor is hatalmas penzkidobas volt az 1.44 et vessznihagyni exportra első osztályú lett volna Indianak de szerintem 2002-3 körül kína is nagyobb mennyiséget vásárolt volna
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 425
63 716
113
Anno egy időben készült el a MiG 1.44 és a Szuhoj S-32/37 Berkut. Ez utóbbiból lett a Szu-47-es, de csak azután, hogy pár repülést követően elérték az 1.44-es leállítását. Az 1.44-essel a MiG nagyot akart gurítani, ezért a vadiúj gépet felszerelték a Szaturn AL-41F hajtóművekkel, melyeket már a 90-es évek eleje óta reszelgettek. Ezekből csak az a két beépíthető példány volt és bár a Berkut 1997-ben a levegőbe tudott emelkedni, nem kaphatta meg ezeket. Helyette a két évvel később repülőképess vált 1.44-esbe építették, míg a Szuhojnak be kellett érnie a Szolovjov D-30F11-essel, ami a MiG-31-esekből ismert D-30F6-osok átmérőben csökkentett forszázskamrájú, de amúgy távolról sem modern variánsa. Az 1999-es első levegőbe emelkedést követően jól látható, hogy a Szuhoj minden követ megmozgatott annak érdekében, hogy az 1.44 programot mielőbb elkaszálják. Mind a mai napig nem tisztázott, hogy összesen mennyit repültek vele, vagy 3 felszállása volt, vagy 26. Ezzel szemben a Berkutot ahol lehetett, promótálták, repült a MAKSZ-on 97-ben 99-ben, 2001-ben és még 2005-ben is, de csak a Putyin-napon. 2008-ban állították le. Aktívan részt vett a PAK-FA előtanulmányaihoz végzett kísérleti repülésekben legalább háromszor kompletten átépítették az amúgy sohasem használt belső fegyverterét, főképp az ajtókat.
A nagy vívmánya, az előrenyilazott kompozit szárnya viszont meg is pecsételte a sorsát, mert bár kis sebességeken, nagy állásszögeken kiválóan lehetett vele repülni, de 2000 környékén végleg letiltották a szuperszonikus repüléseket vele, mert hiába építették meg 90% nagy szilárdságú kompozitból és titánból a szárnyait úgy, ahogy azt kell, ez a sárkányszerekezet nem igazán alkalmas a hangsebesség feletti repülésre. A MIG 1.44-esének nem volt módja bemutatni a képességeit, így ez a gép nagy talányként szerepel a repülés történetében.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 818
30 860
113
A Mig miért van az oroszoknál másodosztályú repülőgyártóként kezelve?Tudom, hogy politika meg lobbi meg minden, de fegyvereknél csak meg kellene nézzék, hogy melyik a jobb vagy a készebb konstrukció.