1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Mikojan-Gurjevics MiG-29, -35 "Fulcrum"

Diskurzus a(z) '4/4+/4.5 generációs vadászbombázók' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Sajnos pont ennél a videónál csesződött el Konsztantyin Khmelik videójának hangja, de azért látványos ez az amúgy ritkán látható MiG-29KR felszállás:

     
    fishbed likes this.
  2. boki

    boki Well-Known Member

    Legújabb M2
     
    fishbed, Python and fip7 like this.
  3. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    A szovjet haditengerészet(?) MiG-29-ese, 9.12-es változat. Az előterében arcra mintha Timu Apakidze álldogálna, aki később a Kuznyecovra települt 279 KIAP, hajófedélzeti alakulat Szu-33-as hajózóinak parancsnoka volt és egy ilyen típussal lelte halálát egy repülőnapon.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    fishbed likes this.
  4. borisz

    borisz Well-Known Member

    Lehet haditengerészeti.

    Amúgy a második képen meg L-39 van.
     
  5. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Igen, lehet, csak személy szerint én nem tudtam, hogy a haditengerészet repülőerőinek MiG-29-ese is volt. MiG-31-ese még most is van, meg sok más egyéb. Azt se tudtam, hogy Timur Apakidze repült 29-esen, persze ezt a kép alapján se lehet biztosra mondani, hiszen lehet, hogy csak előtte állt a fotó kedvéért.
    Ahogy simán lefotózhatták már vezérőrnagyként egy L-39-es előterében is.
     
  6. borisz

    borisz Well-Known Member

    Pedig voltak itt is képek már. Pl., ha jól emlékszem, a 120. ezred is tengerészeti volt, sima 9.12-es gépekkel.
     
  7. Galcom

    Galcom Well-Known Member


    Sziasztok!

    Kis szovjet haditengerészeti MiG-29-es történelem, akit érdekel: a hetvenes, nyolcvanas években, a Szovjet Haditengerészet Északi, Fekete és Csendes óceáni flottája rendelkezett csak egy-egy hajfedélzeti, merevszárnyas repülőezreddel, ami az ottani Kijev osztályú hordozóra települhetett ki, Jak-38-as helyből felszálló, szubszonikus vadászbombázó repülőgéppel. Mivel ezek repülési ideje nem biztosította a pilóták minimális repülési gyakorlatát, ezért az ezredek egy-egy MiG-21PFM/UM típussal felszerelt századot is használtak, amin a pilóták gyakorolhattak a Jak-38-as mellett. Ezen kívül a Balti és a Csendes óceáni flotta állományában volt egy-egy Szu-17M típussal feltöltött ezred a nyolcvanas években, ami a helyi „tengerészgyalogságot” támogatta. A Szu-17M változtatható szárnyú bombázókat, a Szovjet Frontlégierő selejtezte ki korában.

    Ebben az időszakban más Szuhoj vagy MiG típus nem volt a Haditengerészet állományában, egészen míg el nem kezdődött a síugrósáncos Riga/Leonyid Brezsnyev (most Kuznyecov) repülőgéphordozó és a fedélzetére szánt MiG-29K, Szu-27K és Szu-25UTG fejlesztése. A személyzet kiképzésére és harceljárások kidolgozására a nyolcvanas években felállítottak egy kiképző/tesztelő ezredet a Krímben egy-egy századnyi Szu-27, MiG-29 9.12 és L-39C repülőgéppel. Később a harmadik század Albatrossait lecserélték Szu-25UTG típusra. A fenti fotó ennél a 100. ezrednél készült!

    Majd a nyolcvanas évek legvégén, a nagy fegyverzetcsökkentések időszakában, több szovjet légihadsereg is úgy próbálta az alakulatait megtartani, hogy papíron átszervezte azokat a flotta állományába. Így kapott a Fekete-tengeri flotta két MiG-29 9.12/9.13 ezredet. De ez nem volt több, mint papír átszervezés.

    Egyébként 1992-ben mind a 100. ezredet, mint az előbb említett papíron átszervezett MiG-29-es ezredeket megörökölte Ukrajna és Moldova, ahol pár éven belül felszámolásra kerültek.
     
    ghostrider, fip7, Python and 13 others like this.
  8. Galcom

    Galcom Well-Known Member

    Sziasztok!


    Pár gondolat az Orosz Légierő MiG-29-eseinek jelenéről és jövőjéről.

    Ha egy mondatba szeretnénk összefoglalni, akkor az mondhatjuk, hogy: az Orosz Légierőben a MiG-29-es típusnak nem sok jelene maradt, legalábbis az aktív alakulatoknál. A Szovjetunió felbomlása után az Orosz Frontlégierő még nyolc aktív vadászrepülő ezredet állított fel, a megörökölt szovjet MiG-29-es állományból. Ez az erő tizenhat-hét év alatt, 2009-re három alakulatra olvadt. A nyugati, a déli és a távol kelti katonai körzetekben maradt egy-egy MiG-29-est repülő alakulat. Ezek közül kettő a típus 9.13-as változatát, egy pedig az sikertelen algériai üzletből visszamaradt MiG-29SMT 9.19 verziót repülte.

    Az orosz Déli Katonai Körzet Millerovo repülőterén egy régi MiG-29 9.13-as gurul 2013-ban:
    [​IMG]


    Az orosz Távol-keleti Katonai Körzet Domna repülőterén egy MiG-29 9.13-as 2012-ben. Az alakulat korábban közel húsz évig a korai MiG-29 9.12-es változatott repülte, míg több katasztrófa és baleset után ki nem vonták a korai változatott.
    [​IMG]


    Végül az orosz Nyugati Katonai Körzet MiG-29SMT 9.19-ese Kuszk repülőterén tavaly.
    [​IMG]


    Az orosz Légierő az elmúlt hat évben (2013-2018), eredetileg India számára kifejlesztett Su-30MKI kétüléses vadászbombázó orosz változatával, a Szu-30SzM típussal teljesen leváltotta a MiG-29-es típust, a háromezred mind a hat repülőszázadában. Így Oroszország területén nem maradt a légierőnek aktív MiG-29-essel repülő alakulata!

    A légierőnek egyetlen egy aktív MiG-29-essel repülő aktív század maradt, de nem Oroszországban, hanem a dél kaukázusi térségben, Örményországban. A kilencvenes évek közepén, a Hegyi-Karabahi háború lezárulta után Oroszország vállalta, hogy biztosítja Örményország légvédelmét. Ezt eleinte MiG-23P elfogó vadászokkal oldották meg, majd a az önálló Orosz Légvédelem felszámolása után, a kilencvenes évek végén az Orosz Légierő MiG-29 9.13-asi érkeztek Örményországba. Az itt települő utolsó aktív MiG-29-es századot, várhatóan az elkövetkezendő két évben fogja leváltatni szintén a Szu-30SzM típus.

    Orosz MiG-29 9.13-as vadászrepülőgép Örményországban, Jerevánhoz közeli repülőéren 2015-ben:
    [​IMG]







    Hogy mi maradt még? A légierő és állami teszt repülőtereken, valamint a gyári teszt gépeken felül nem sok minden. Mindössze, három kiképző század és egy bemutató csoport repüli jelenleg Oroszországban a MiG-29-es típust.

    Az Észak-kaukázusi Kusovszkaja repülőterén települ körülbelül nyolc-kilenc kétüléses MiG-29UB, amin típus átképzést hajtottak eddig végre. Ezeket Jak-130-as kétüléses gyakorló repülőgép fogja leváltatni. (A repülőtérnek vannak magyar vonatkozásai is, sok magyar pilóta kapott itt kiképzést a Hidegháború alatt)

    A Kusovszkajai MiG-29UB-k bemutatóznak Krasznodár felett 2018-ban:
    [​IMG]


    A szintén magyar történettel is rendelkező Asztrahán repülőterén, a légvédelmi kiképző központban települ jelenleg két MiG-29-es repülőszázad. (Ezzel ez a kiképző központ a legnagyobb MiG-29-est használó orosz alakulat) Az egyik század a régi 9.13-as változatot használja, bár tavaly repült még egyetlen egy darab 9.12A export verziójú példány is itt. Míg a kiképző központ másik repülőszázada a MiG-29SMT 9.19R verziót használja, amiket nemrég a gyárban maradt repülőgépsárkányokból és alkatrészekből legózták össze számukra..

    Második szériás MiG-29SMT 9.19R a sivatagi Asztrahán repülőterén 2018-ban:
    [​IMG]


    Ezen kívül, a Kubinkai repülőtéren állomásozik a Fecskék bemutató csoport, ami napjainkban még a MiG-29 9.13-as néhány példányát alkalmazza:
    [​IMG]






    És hogy mit hozhat a jövő a MiG-29-es vadász repülőgépnek az Orosz Légierőben? A régi 9.12 és 9.13-as verziók napjai a kiképző alakulatoknál is meg vannak számlálva. Sok példányuk végezte kiképzésicélanyagként:
    [​IMG]

    [​IMG]


    Az algériai sikertelen exportból visszamaradt MiG-29SMT 9.19-esek, nagyrésze jelenleg a Kurszki repülőtéren várja sorsuk jobbra fordulását. Korábban voltak olyan álmok/dezinformációk, hogy egy újonnan felállítandó ezred kapja meg azokat, de ez már a krími megszállás és a nyugati gazdasági szankciók előtt is csekély realitású volt. Nincs nyoma, hogy ezek a repülőgépek élettartam növelő nagyjavításra kerülnének, ami nélkül a lassú enyészet vár rájuk a reptér sarkában. Talán egy Szíriai export lehet, ami új lehetőséget nyújthat számukra.


    Sokszor merült fel pletyka, vagy nem hivatalos szellőztetések szintjén, 37 darab új MiG-35-ös megvásárlása. Ezekre a repülőgépekre - figyelembe véve a fenti szervezeti kialakítást – egyszerűen nincs szüksége az Orosz Légierőnek. Gyakran a technológia kiforratlanságára hivatkoznak, de ezzel párhuzamosan nincs is olyan aktív orosz repülő alakulat, ahova az új MiG-35-ösök kerülhetnének! Jelenleg mindössze 5-6 darab MiG-35-ös gyártásáról, és az Orosz Légierő számára szállításáról cikkeznek, amiket a Kubinkai bemutató alakulat kapna meg, hogy az reklámozhassa külföldön a típust, valamint elmondhassák, hogy hadrendbe állította az Orosz Légierő is.



    Megjegyzés: a hozzászólás az Orosz Légierő MiG-29-es alakulatainak jelenlegi szervezetét mutatta be. Nem szól az Orosz Északi-flotta 100. repülőezredéről, ahol 18 darab MiG-29KR, valamint kiképző gépek repülnek.
     
    fip7, fishbed, borisz and 11 others like this.
  9. Rotten878

    Rotten878 Active Member


    Engem ez személy szerint nagyon elszomorít; a kedvenc szovjet/orosz típusom a 29-es.
    Mindazonáltal megértem azt is miért alakult így a helyzet ahogy; vegyes politikai, pénzügyi és műszaki okokra is visszavezethető.

    Valamint azt is látom, hogy a 35-ösnek sincs jövője. Egyszerűen semmit nem tud kínálni amit a Szuhoj Flanker verziói ne tudnának; egyedül a Szuhojok AESA rendszerű radarral való felszereléséről nem hallottam és olvastam még semmit, de ez valójában a 35-ösben is csak kísérleti jelleggel van benne mint opció.
     
    fulcrum11, ghostrider and Galcom like this.
  10. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Sic Transit Gloria Mundi.
    Ehhez képest a '80-as években is, fikcionális konfliktusokban, ha arról volt szó, hogy ellenséges vadász jön, akkor az MiG volt. Egy fogalom volt ez a név a hidegháború alatt. Mára meg ide jutott.
     
    fishbed, borisz, ghostrider and 7 others like this.
  11. therob

    therob Active Member

    Nagyon jó összefoglaló. Nemrég pont azon gondolkodtam, hogy hova kerülnének a MiG-35-ösök. Így elég egyértelmű a válasz. Ha jól emlékszem volt hír arról is hogy az örmény 29-esek helyét is Szu-30 veszi majd át és ezzel valóban kifutnak.
     
    Galcom likes this.
  12. boki

    boki Well-Known Member

    6 MiG-35 -re van megrendelés , amiből 1 UB már elkészült . További megrendelést én nem zárnék ki annak függvényében, hogyan szerepel a gép az állami teszteken. Két századnyi van tervben az orosz VM-nél.
     
    fishbed, Python and Galcom like this.
  13. therob

    therob Active Member

    A bemutató köteléken kívül melyik alakulat kaphatná? Főleg úgy, hogy az SzMT-k is lógnak a levegőben. Esetleg a néhány régi Szu-27-es helyett? Mert azokat váltja ugye a Szu-27SzM3 és a Szu-35Sz, a MiG-29-eseket a Szu-30SzM váltotta, a Szu-24-esek helyett részben a Szu-34 lett. A MiG-31 és Szu-25 váltására nem alkalmas.
     
    Bleroka and Galcom like this.
  14. boki

    boki Well-Known Member

    Korai kérdés ez még. Szergyukov sok légi bázist bezárt. Most több régi reptér modernizáció alatt. Szerintem üzembe helyezik valamelyiket.
     
    Rotten878 and therob like this.
  15. Rotten878

    Rotten878 Active Member

    Nagyon remélem, hogy így lesz bár elgondolkodtat ennek kapcsán hogyan lesz erre pénz és pilóta, műszakiak, stb...
     
  16. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    2002-ben kezdték meg a megmaradt Szu-35-ösök átfestését a Ruszkije Vityazi színeire és szállították át őket Kubinkába, hogy a számukra sikertelen 2001-es koreai tender után az akkori brazil tenderhez demonstrálják a típus "rendszeresítését".
    A szinte szétrepült 703-as, a Barsz radartesztekhez használt 712-es és a mindösszesen három szériagép, a 86-os, 87-es és 88-as kapta meg a Vityazi festést és az 1-5 számozást. Nem tudtak összeszedni egy hatodik ilyen gépet is, így a Vityazi ekkor állt át ötös formációra.
    Viszont a 2003-as debütálás elmaradt, mert a csoport a jóval nehezebb T-10M gépekkel a kötelékrepülést nem tartotta jónak, illetve teljesen szokatlan volt a 30 fokkal hátradöntött ülés is.
    Az átvételi berepüléseket követően a gépeket leállították és az alakulat Szu-27P és UB gépeihez használták donnorként.
    A brazil tenderről 2003-ban bukott ki a típus, ezután az egész programot végleg leállították.
    Hivatalosan innentől "szabadult fel" a Szu-35-ös jelölés, amire alapozva indult el ebben az évben a Szu-35BM (Balsoje Modernizacija), amiből 2008-ra lett első felszállás, majd 2011-re készült el az első Szu-35Sz.

    A MiG-35-ösök Sztrizsi-vel erőltetett PR "rendszeresítése" kb a Szu-27M/Szu-35 sorsára fogja juttatni nem csak a típust, de szerintem az RSzK MiG-et is.
     
    fip7, fishbed, Bleroka and 2 others like this.
  17. Rotten878

    Rotten878 Active Member

    Ettől félek sajnos; hogy ez fog történni. Márpedig nagyon valószínű.
    Egy legendás iroda szűnhet meg.
     
  18. Roni

    Roni Well-Known Member

    Amúgy sem volt egy siker sorozat.
    A koreai háborúban még jeleskedtek a mig-ek de a hidegháború nagy vesztesei voltak csak .
    Remélem eltűnik a Mig végleg .Meg leygünk őszinték amúgy sem tettek le semmit az asztalra az elmúlt évben igaz pénzhiánnyal küszködtek de nem véletlenül jelentek meg a szuhoj gépek a hh végén .A mig-1.44 is egy borzalom volt .
     
  19. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    De nem a gépek minősége miatt. Az izraeli elemzés szinte mindenben jobbnak hozta ki az Irakból megszerzett 21-est, mint a saját Mirage gépeik. Vietnámban mennyiségileg olyan kevés volt, hogy alig rúgtak labdába. Ráadásul nem is a legkorszerűbb változatokat kapták meg. A HTÖ-ben ott van, hogy mennyire kevés forrást adtak a vadászoknak a földi légvédelemmel szemben.

    Mármint mikor? A MiG-29 hatótáv problémája enyhíthető lett volna, ahogy ma már a kopoltyú megszűnt és keró van a helyén. Arról a MiG iroda nem lehet, ha a megrendelő kérése a zárható beömlő, mert a szovjet repterek olyanok voltak, amilyenek...

    A MiG-29 sírját elsősorban a mérete és tömege* okozta, hogy európai frontra és távolságra tervezték. Egész egyszerűen nem versenyképes azért, mert még az is bebizonyosodott, hogy a hatótáv által biztosított rugalmasság borzalmasan sokat ér. Ebben a kialakításban meg a Szu-27 család és leszármazott világbajnok, mert iszonyatosan sok kerót lehet beletölteni úgy, hogy póttartály nem kell. A gép szerkezeti tömege nagyobb, viszont a légellenállás kisebb. Légi utántöltéssel a többség számára sokkal vonzóbb volt ár/érték és absz. képesség arányban a Szu család.

    Az EF Ty. belső keró kapacitása 5 tonna és a MiG-29 9.12-é 3,5 tonna úgy, hogy mindkét gép kéthajtóműves és mindkét gép üres tömege 11 tonna. Lehetne kisebb difi is a kettő között. Az RD-33 fajlagos fogyasztásáról annyira nem tudnék nyilatkozni. @Allesmor Obranna?

    Mi alapján ítéled meg a gépet, ami kvázi még techdemó szintjén sem lett befejezve...?
     
    rm40, vilmoci, fishbed and 7 others like this.
  20. ghostface

    ghostface Well-Known Member

    Nem baj Roni, az a lényeg, hogy mi cipészek, bolti eladók, banki ügyintézők és zöldségesek itt a fórumon sokat, sokkal többet tettünk le az asztalra, mint az a sok száz mérnök a Mignél.
     

Ezen oldal megosztása