MiG-29 / MiG-35 Fulcrum (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 055
59 830
113
A 9.15-ös sárkányára építő "új" 29-esek ugyanúgy stabilak statikusan, mint a 9.12 és 9.13-as típusok. Az FbW nem ad hozzájuk sokat, talán csak a nagyobb felületű vízszintes vezérsík és a nagyobb felületű szárnyak. De nehezebb is a gép.
Kb úgy kell elképzelni, hogy az FbW-s 29-es variánsok kb annyit tudnak, mint a szintén FbW-s F-16-os család, míg a Szu-27-es família kb azt tudja, mint az F/A-18C/D.
Ezek a MiG-35-ösök el vannak nehezülve, a legjobb jóindulattal dinamizmusban kb a Super Hornet szintjét lépik meg. Vagy a Gripenét.
A mai kínálatban ezt jócskán felülmúlja a Typhoon, az egy hajtóműves F-35A, de még a Rafale is. És egyik se TVC-s.
Ráadásul az orosz légierő számára hamarosan legyártott 96 darab már javában kipróbált Szu-35Sz tényleg minden aspektusból felülmúlja.
 
M

molnibalage

Guest
A gép manőverezőképességét a gyakorlatban is bemutatták kedvenc riporterünknek: a gép kis sebességű, nagy állásszögű áthúzásokat,húzott fordulókat utánégetővel, orsókat, ferde bukfenceket hajtott végre. Én nem voltam túlzottan elájulva tőle, a nagy állásszögű manővernél sem lassított 300 alá a pilótákat a földről irányító társuk szerint. A bemutató során a túlterhelés -0,5 és +6g között változott. Engem nem győzött meg arról,hogy nem is kell TVC őszintén szólva gyengébbnek tűnt a gép mint egy alap 29-es. Olyan manővereket mint egy Szu-57-estől (laposdugó és társai) egyáltalán nem lehetett látni, de még olyat sem, mint amit a 711-es oldalszámú régi Szu-35-östől ami a különleges FbW rendszerével bemutatta, hogy bizonyos "csodamanőverekhez" nem kell TVC elég a kiváló aerodinamika,és egy szuperfejlett FbW rendszer. A MiG-35 ezzel próbálkozott most, de engem nem sikerült meggyőznie. Lesz AESA radar, de nem sokat beszéltek róla.Persze nem azt állítom,hogy rossz gép lenne, de szerintem így komoly lemaradásban van az új Szu-35SZ-hez képest. A Szu-57-ről nem is beszélve, de az már egy teljesen "másik kávéház"
A TVC nem növeli az abszolút repülési teljesítményt, erről n+1-szer volt már szó.

Eleve ott kezdődik, hogy az M0.6 feletti tartományban a légiharcok jellemző magasságában nem is üzemel. Ez asszem a Szu-30MKI gépekre vonatkozik, de csodák nincsenek.

oezaBgj.png
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 055
59 830
113
A TVC nem növeli az abszolút repülési teljesítményt, erről n+1-szer volt már szó.

Eleve ott kezdődik, hogy az M0.6 feletti tartományban a légiharcok jellemző magasságában nem is üzemel. Ez asszem a Szu-30MKI gépekre vonatkozik, de csodák nincsenek.

oezaBgj.png

TVC és TVC közt is akad különbség. A NASA Dryden F-15 ACTIVE programja során a TVC üzemi tartományát Mach 1.95-ig és 13000 méterig terjesztették ki.
Ahogy a Raptor is képes hangsebesség, illetve 30k láb felett még használni a TVC-t.
Végeztek nagyobb magasságból leborítást úgy, hogy a hagyományos vezérlésű gépekhez képest jóval kisebb magasságvesztéssel már az ellenkező irányba haladt a gép.
 
M

molnibalage

Guest
TVC és TVC közt is akad különbség. A NASA Dryden F-15 ACTIVE programja során a TVC üzemi tartományát Mach 1.95-ig és 13000 méterig terjesztették ki.
Ahogy a Raptor is képes hangsebesség, illetve 30k láb felett még használni a TVC-t.
Végeztek nagyobb magasságból leborítást úgy, hogy a hagyományos vezérlésű gépekhez képest jóval kisebb magasságvesztéssel már az ellenkező irányba haladt a gép.
Csak ezek közül csak az F-22 van hadrendben és nem orosz gép.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 579
8 594
113
A TVC nem növeli az abszolút repülési teljesítményt, erről n+1-szer volt már szó.

Eleve ott kezdődik, hogy az M0.6 feletti tartományban a légiharcok jellemző magasságában nem is üzemel. Ez asszem a Szu-30MKI gépekre vonatkozik, de csodák nincsenek.

oezaBgj.png

A gép megrendeléséhez elvárás volt a TVC rendszer, a Védelmi Minisztérium részéről is. Az első hivatalos bemutatónál, amikor Beljajev, a gyár jelenlegi főpilótája repült egyet, Szljuszár és egyéb nagy fejesek jelenlétében,akkor emlékeim szerint azt mondták,hogy még nincs,de a véglegesben ott lesz. A bemutatót egyébként Putyin elnök egy élő videókonferenciában követte, beszélt is a pilótával, és Szljuszárral, az OAK vezérével is. Ehhez képest, most azt mondják,hogy nem lesz és nem is kell. A 711- oldalszámú Szu-37-esről miután visszaépítették Szu-35-re én ezt el is hittem. Mert láttam a koreai repülését például.Nagy valószínűséggel az volt a valaha épült legjobb manőverezőképességű, nem TVC-s szuperszonikus vadász. Erről a gépről nem hiszem el,hogy ne kellene neki. Szerintem egyszerűen arról van szó, hogy a Klimov nem tudott egy normális TVC-t létrehozni. Egy olyat aminek vállalható üzemideje van és nincs elképesztően magas karbantartási igénye, ami már veszteségessé/túl drágává tenné az egész projectet. A Ljuka Szaturnnak ez ment, ott van rá számos példa, és ezért lesz TVC-s a Szu-57 végleges hajtóműve is, mert ők már rájöttek a csízióra. A Klimov egy másik utat választott ami sajnos zsákutca lett. A Szaturnhoz nem mehetnek oda segítséget kérni, mert az nagy égés volna nekik. Úgy látszik önállóan / Szaljut segítségével képtelenek tövább lépni,így inkább feladták a dolgot. Ezt viszont nem lehet kommunikálni a nyilvánosság és a leendő vevők felé, így jött az a szöveg, hogy a MiG-35-re nem is kell TVC, mert olyan szuper FbW rendszere van. Csak amit eddig mutatott, abból én ezt pont nem láttam.
 
M

molnibalage

Guest
A gép megrendeléséhez elvárás volt a TVC rendszer, a Védelmi Minisztérium részéről is. Az első hivatalos bemutatónál, amikor Beljajev, a gyár jelenlegi főpilótája repült egyet, Szljuszár és egyéb nagy fejesek jelenlétében,akkor emlékeim szerint azt mondták,hogy még nincs,de a véglegesben ott lesz. A bemutatót egyébként Putyin elnök egy élő videókonferenciában követte, beszélt is a pilótával, és Szljuszárral, az OAK vezérével is. Ehhez képest, most azt mondják,hogy nem lesz és nem is kell. A 711- oldalszámú Szu-37-esről miután visszaépítették Szu-35-re én ezt el is hittem. Mert láttam a koreai repülését például.Nagy valószínűséggel az volt a valaha épült legjobb manőverezőképességű, nem TVC-s szuperszonikus vadász. Erről a gépről nem hiszem el,hogy ne kellene neki. Szerintem egyszerűen arról van szó, hogy a Klimov nem tudott egy normális TVC-t létrehozni. Egy olyat aminek vállalható üzemideje van és nincs elképesztően magas karbantartási igénye, ami már veszteségessé/túl drágává tenné az egész projectet. A Ljuka Szaturnnak ez ment, ott van rá számos példa, és ezért lesz TVC-s a Szu-57 végleges hajtóműve is, mert ők már rájöttek a csízióra. A Klimov egy másik utat választott ami sajnos zsákutca lett. A Szaturnhoz nem mehetnek oda segítséget kérni, mert az nagy égés volna nekik. Úgy látszik önállóan / Szaljut segítségével képtelenek tövább lépni,így inkább feladták a dolgot. Ezt viszont nem lehet kommunikálni a nyilvánosság és a leendő vevők felé, így jött az a szöveg, hogy a MiG-35-re nem is kell TVC, mert olyan szuper FbW rendszere van. Csak amit eddig mutatott, abból én ezt pont nem láttam.
Van videó arról az említett repülésről?
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 579
8 594
113
A 9.15-ös sárkányára építő "új" 29-esek ugyanúgy stabilak statikusan, mint a 9.12 és 9.13-as típusok. Az FbW nem ad hozzájuk sokat, talán csak a nagyobb felületű vízszintes vezérsík és a nagyobb felületű szárnyak. De nehezebb is a gép.
Kb úgy kell elképzelni, hogy az FbW-s 29-es variánsok kb annyit tudnak, mint a szintén FbW-s F-16-os család, míg a Szu-27-es família kb azt tudja, mint az F/A-18C/D.
Ezek a MiG-35-ösök el vannak nehezülve, a legjobb jóindulattal dinamizmusban kb a Super Hornet szintjét lépik meg. Vagy a Gripenét.
A mai kínálatban ezt jócskán felülmúlja a Typhoon, az egy hajtóműves F-35A, de még a Rafale is. És egyik se TVC-s.
Ráadásul az orosz légierő számára hamarosan legyártott 96 darab már javában kipróbált Szu-35Sz tényleg minden aspektusból felülmúlja.

Ismét egyetértünk. Szerintem egyszerűen életben akarják tartani a MiG-et, ezért vásárolnak belőle pár példányt,még így is, plusz próbálják erősen promózni külföldre.
 
M

molnibalage

Guest
A MiG-35 prezentálásáról az elnök részére?

Erre.
A gép megrendeléséhez elvárás volt a TVC rendszer, a Védelmi Minisztérium részéről is. Az első hivatalos bemutatónál, amikor Beljajev, a gyár jelenlegi főpilótája repült egyet, Szljuszár és egyéb nagy fejesek jelenlétében,akkor emlékeim szerint azt mondták,hogy még nincs,de a véglegesben ott lesz. A bemutatót egyébként Putyin elnök egy élő videókonferenciában követte, beszélt is a pilótával, és Szljuszárral, az OAK vezérével is. Ehhez képest, most azt mondják,hogy nem lesz és nem is kell. A 711- oldalszámú Szu-37-esről miután visszaépítették Szu-35-re én ezt el is hittem. Mert láttam a koreai repülését például.Nagy valószínűséggel az volt a valaha épült legjobb manőverezőképességű, nem TVC-s szuperszonikus vadász.
 
M

molnibalage

Guest
Ha erről a demóról van szó, akkor nem értem. Pont arról ment a polémia pár hónapja, hogy milyen remek aerodinamikája van az F-35, hogy ugyanezt vagy más kis sebeseségű manővert is előad TVC és nélkül és egyetlen hajtóművel, tehát még annak aszimmetriájával sem lehet játszani.

Ami 3:35-nél van azt valóban nem adta elő az F-35A, de nem jelenti azt, hogy ne lenne képes rá.
Ami 4:33-nál van az viszont tényleg érdekes, mert TVC nélkül azt csak hajtómű asszimmetriával lehet, mert ekkora tömeget kis sebességnél megforgatni máshogy bajos.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 055
59 830
113
Valóban, még a legutóbbi időkben is felmerült, hogy a végleges verzióban benne lesz a TVC, de ezt komolyan venni már már nem igazán lehet.

Videók (a TVC-t itt épp nem említik):



A MiG minden szalmaszálba belekapaszkodik, mond mindenfélét. Hosszú-hosszú évekkel ezelőtt, bárminemű kül- és belföldi érdeklődés nélkül lezárult a MiG saját OVT programja. Manufakturális szinten, barkácsolnak össze mindenféle madarakat, miközben gyúrják-masszírozzák a hol MiG-29M2-nek, hol MiG-35-nek nevezett masinájukat. Ez utóbbi végül egy szárazföldiesített MiG-29K/KUB lett, de fixen rögzített szárnyakkal. A MiG azon is spórolt, hogy az együléses gépek saját kabintetőt kapjanak, nyílván azon is spóroltak, hogy a K felhajtható szárnyait lecseréljék egy hasonló méretű, nem felhajthatóra. Az még oké, hogy a tengerész verzió erősebb futóját megkapta a gép. Az ilyesmi soha nem is árt, bár egy kis plusz tömeg. Az is oké, hogy a K nagyobb szárnyát is megkapta. Ne feledjük, anno a 9.15-ös M és a 9.31-es K is abban különbözött, hogy a K szárnya nagyobb fesztávú volt és felhajtható. Majd az M elhalt, a K-nál kellett tovább lépni, Krüger-lapokkal ellátni a LERX-et, meg valamit csinálni az íveléssel. Erre született az a hatalmas, már-már otromba fékszárny, azzal a hatalmas kitérítési szögével.
Ezután jött az MMRCA tender, amire - logikusan - a 9.15 M egyik példányának kétülésessé alakításával indultak (ekor még ezt hívták MiG-29M2-nek), de menet közben azt - az amúgy nem hülyeség - ötletet találták ki, hogy a további költségfaragások jegyében, ha már egyszer úgyis eladták az indiánoknak a felélesztett K/KUB gépeket, akkor ez utóbbi variánsból csinálták meg az M2-t. Amit marketing okokból (F-35, Szu-35) MiG-35-nek kezdtek hívni.
De, hogy olcsó legyen, a szárny maradt a felhajtható, csak utólag fixen lerögzítve. Azaz, ott figyel bennük a hajlítási keresztmetszetnél a dupla megerősített borda és talán csak az extra hidraulika lett eltávolítva.

Az OVT egy külön kísérleti program volt amihez egyetlen gépet építettek át. A 9.15-ös M gépekből a 6. prototípust, a 156-os számút. Végighaknizták a géppel a világot (korábban ez a 156-os M repkedett a nyugat európai ersókon, meg néha a 155-ös is), de igazából senkit se érdekelt a vektorálós MiG.
Majd nyilván bejelentették, hogy ez csak egy fúvócső szett, tehát tessék csak figyelni a kétüléses MiG-29M2/35-öt és ha kell, akkor meg lehet rendelni OVT rendszerrel, meg anélkül is.
Az anélkül megoldás győzött, mostanra már se a Klimov, se a MiG nem gondolja komolyan a tolóerő vektorálást, annak ellenére se, hogy nem is olyan rég (persze) ezt is beígérték.


Amúgy sajnos nem az első eset, hogy egy MiG-29K véletlenül(?) eldobja a szárny alatti tartályát, pár éve Indiában esett egy parkolóba egy ilyen eszköz:

CrBIrDXW8AEwFTD.jpg
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 579
8 594
113
Megtaláltam, itt hallgatnak a hajtóművekről. A többi egyebet helyezik előtérbe (új radar, 8 függesztési pont 6 helyett, több üzemanyag).
Viszont találtam egy régi nyilatkozatot a Klimovtól, miszerint a széria MiG-35-ösök már TVC-s hajtóművekkel készülnek majd( ne felejtsük,hogy 10 éve volt már egy MiG-35),és ezzel kapcsolatban azóta sem mondtak mást, csak épp a hajtómű nincs sehol.
Nyilatkozat:
http://forums.airbase.ru/2007/10/t5...novye-istrebiteli-mig-35-budut-osna.9373.html

Bamutató az elnök részére:
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 055
59 830
113
Ha erről a demóról van szó, akkor nem értem. Pont arról ment a polémia pár hónapja, hogy milyen remek aerodinamikája van az F-35, hogy ugyanezt vagy más kis sebeseségű manővert is előad TVC és nélkül és egyetlen hajtóművel, tehát még annak aszimmetriájával sem lehet játszani.

Ami 3:35-nél van azt valóban nem adta elő az F-35A, de nem jelenti azt, hogy ne lenne képes rá.
Ami 4:33-nál van az viszont tényleg érdekes, mert TVC nélkül azt csak hajtómű asszimmetriával lehet, mert ekkora tömeget kis sebességnél megforgatni máshogy bajos.

Az aszimmetrikus tolóerő vezérlés még az eredeti, vektorálós AL-37FU hajtóművekkel szerelt 711-es FbW programjából öröklődött.


0.52-nél az FbW a jobboldali hajtóműről teljesen leveszi a forszázst, hogy a precesszió ne perdítse be auz extrém Kobránál a gépet. Ugyanis a forgórészek azonosan forognak mind a két hajtómű, mind a két forgórészén, tehát aszimetrikus fordulatszám elvétellel lehetett volna ezt korrigálni, de akkor nehezen lehetett volna újra felépíteni a tolóerő szimmetriát. Így csak a fáklyát vette el a rendszer az egyik hajtóműről.
1:48-nál tisztán látszik, hogy a legyező manővert is aszimmetriával érik el. Hasonlóan amúgy tavaly előtt óta a Raptor demópilóták is lekapják az egyik hajtóműről a fáklyát, amikor a legyezőt repülik.

A tolóerő aszimmetrikus vezérlése a vektorálással kombinálva 3:06-nál ad ki érdekes manővereket. Ezeket ma már a Szu-35Sz és a Szu-30MKI (és családtagjai) a ferde vektorálással ugyanúgy gond nélkül elő tudják állítani, még ha lehet, precízebben.

Itt pedig a fentebb linkelt szöuli Szu-35 videó, jobb minőságben, nagyobb felbontásban, magasabb képfrissítés számmal ( videót csak most, augusztusban töltötték fel)


(érdekes, hogy még ez a feltöltő se rakta fel a Strike Eagle bemutató repülését, csak a Rafale-ét, amit amúgy szintén most láttam először erről az airshow-ról)
 
M

molnibalage

Guest
Az aszimmetrikus tolóerő vezérlés még az eredeti, vektorálós AL-37FU hajtóművekkel szerelt 711-es FbW programjából öröklődött.


0.52-nél az FbW a jobboldali hajtóműről teljesen leveszi a forszázst, hogy a precesszió ne perdítse be auz extrém Kobránál a gépet. Ugyanis a forgórészek azonosan forognak mind a két hajtómű, mind a két forgórészén, tehát aszimetrikus fordulatszám elvétellel lehetett volna ezt korrigálni, de akkor nehezen lehetett volna újra felépíteni a tolóerő szimmetriát. Így csak a fáklyát vette el a rendszer az egyik hajtóműről.
1:48-nál tisztán látszik, hogy a legyező manővert is aszimmetriával érik el. Hasonlóan amúgy tavaly előtt óta a Raptor demópilóták is lekapják az egyik hajtóműről a fáklyát, amikor a legyezőt repülik.

A tolóerő aszimmetrikus vezérlése a vektorálással kombinálva 3:06-nál ad ki érdekes manővereket. Ezeket ma már a Szu-35Sz és a Szu-30MKI (és családtagjai) a ferde vektorálással ugyanúgy gond nélkül elő tudják állítani, még ha lehet, precízebben.

Itt pedig a fentebb linkelt szöuli Szu-35 videó, jobb minőságben, nagyobb felbontásban, magasabb képfrissítés számmal ( videót csak most, augusztusban töltötték fel)


(érdekes, hogy még ez a feltöltő se rakta fel a Strike Eagle bemutató repülését, csak a Rafale-ét, amit amúgy szintén most láttam először erről az airshow-ról)
Pedig az F-15E Kobrázott is.
n0BioTT.png
 
M

molnibalage

Guest
Azt,hogy mennyire marad el nem tudom,hisz közben megjött a FwB rendszer és van erősebb hajtómü is ráadásul a sárkány aerodinamikája is változott.
A gép tömege elég durván megnőtt. Az erősebb hajtómű terén pislogok, de max. kijavít Allesmor. Lényegi tolóerő növelés nem történt úgy, mint az F-16A F100-PW-100 és az CJ GE F110 hajtóműve között. Szó szerint emlékszem, hogy a nehéz és púpos MiG-ek teljesítményét amolyan Super Hornetesnek írta le.