NASAMS (Norwegian Advanced Surface-to-Air Missile System)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Király Fika

Well-Known Member
2019. március 22.
2 861
4 693
113
.
.
Azután azt se zárjuk ki, hogy a szokásos NER vállalkozóknak is lesz ebben bőven haszna, és ez is lehet ok a titkolózáshoz, sőt inkább valójában ez lehet az a rész, amiért a még megmaradt ellenzéki sajtótól tartanak.
Az új légvédelmi rendszerhez biztos kell utat épiteni, állóhelyeket, leforditani a dokumentációs magyarra, jogi tanácsot adni, kommunikálni, oktatni, rendezvényt szervezni, és még ki tudja, mi mindent. Bőven működhet az állami beszerzéseknél szokásos ner túlárazás, gondolom, majd a rendszerhez esetleg kellő új szervizutakat autópálya áron fizeti ki a költségvetés.
.
Egyébként vicces "ellenzéki (fizetett) média-hiénákról" olvasni, mert akkor hogyan lehet nevezni a pesti srácokat, a TV2 cinikusan "Tényeknek" nevezett műsorát és a többit.
A lokátornak, a tűzvezetőnek és az indító platformnak alacsony a talaj terhelése, tehát földúton is elsétál. Amennyiben aszfaltozott utakat kívánnak építeni, a rejtettségnek vége.
 

zulu

Well-Known Member
2012. március 8.
663
1 012
93
Elvileg azt valaki emlegette, hogy a Gripeneken meggyotort raketak mehetnek majd a NASAMSba - akkor az ER verziok mennek majd Gripenekre? Avagy egy mix lesz, ER es sima hatotav mindket rendszerben?
Ennek masik oldala a Meteor, abbol akkor nem lesz vagy csak sokara...?
Az AMRRAM ER valójában egy RIM-162 ESSM SeaSparrow rakéta AMRAAM "fejjel". Tehát nem repülőgépről indítható fajta. Egy időben szokás volt az AIM-120 C8 rakétát AMRAAM ER-nek nevezni itt-ott, de az nem az. Később a C8-at szokás lett AIM-120D-nek nevezni.
Az AMRAAM ER készülhet C7 ill. C8 fejjel is. Mi elvileg mindkettőre engedélyt kaptunk 60 db-ig.
 
M

molnibalage

Guest
Az AMRRAM ER valójában egy RIM-162 ESSM SeaSparrow rakéta AMRAAM "fejjel". Tehát nem repülőgépről indítható fajta. Egy időben szokás volt az AIM-120 C8 rakétát AMRAAM ER-nek nevezni itt-ott, de az nem az. Később a C8-at szokás lett AIM-120D-nek nevezni.
Az AMRAAM ER készülhet C7 ill. C8 fejjel is. Mi elvileg mindkettőre engedélyt kaptunk 60 db-ig.
Bavallom én ezt már nem tudom követni a fotók és anyagok alapján...
Mert az homályos, hogy egy könnyebb aktív radaros résszel, de azonos hajtómű szekcióval bíró rakéta HMZ-je miért csak 40 km, amikor az ESSM Block 2 esetén 50 km-et adnak meg.

A zavart az is növeli, hogy illusztráció gyanánt n+1 oldal a Block 1 rakétát teszi be a Block 2 helyett....

ESSM_Block_II_Block_I_and_II.jpg


Ez szélcsatorna modell, de azért szembeötlőbb a difi.

AMRAAM-ER.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed

zulu

Well-Known Member
2012. március 8.
663
1 012
93
Bavallom én ezt már nem tudom követni a fotók és anyagok alapján...
Mert az homályos, hogy egy könnyebb aktív radaros résszel, de azonos hajtómű szekcióval bíró rakéta HMZ-je miért csak 40 km, amikor az ESSM Block 2 esetén 50 km-et adnak meg.

A zavart az is növeli, hogy illusztráció gyanánt n+1 oldal a Block 1 rakétát teszi be a Block 2 helyett....

ESSM_Block_II_Block_I_and_II.jpg
Jó kérdés. Nincs valami 40km lörüli HMZ határ a Sentinel radar miatt, eleve? Rakétától függetlenül. Valami ilyesmit írtatok a HTÖ-be, ha jól emlékszem.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Bavallom én ezt már nem tudom követni a fotók és anyagok alapján...
Mert az homályos, hogy egy könnyebb aktív radaros résszel, de azonos hajtómű szekcióval bíró rakéta HMZ-je miért csak 40 km, amikor az ESSM Block 2 esetén 50 km-et adnak meg.

Az egyik rakéta félaktív fejjel rendelkezik, az a repülés alatt végig "látja" a célt és kis lépésekben pontosítja a pályáját...
... az aktív radaros pedig némi MCG-n kívül csak a cél közelében látja meg azt, és akkor nagyobb túlterhelésű manőverre van szüksége, amihez nagyobb mozgási energiát használ el. (emiatt csökken a számított HMZ)
 
  • Tetszik
Reactions: endre
M

molnibalage

Guest

Itt sem egészen azonos a kinézet?
http://www.deagel.com/library/AMRAA...r-missile-AIM-120-AMRAAM_m02007062400082.aspx

Az egyik rakéta félaktív fejjel rendelkezik, az a repülés alatt végig "látja" a célt és kis lépésekben pontosítja a pályáját...
... az aktív radaros pedig némi MCG-n kívül csak a cél közelében látja meg azt, és akkor nagyobb túlterhelésű manőverre van szüksége, amihez nagyobb mozgási energiát használ el. (emiatt csökken a számított HMZ)
Nem értem. Az ESSM Block 2 és az AMRAAM ER is aktív radaros. Az AMRAAM ER fejrésze kisebb = könnyebb és mégis -25% HMZ? A Block 1-es volt az SARH.

A komment többi részét sem értem. A SAGG és TVM rakéta kvázi elfajzott félaktív és ballsztikus pályán mennek, ahogy az ESSM Block 1 és Block 2 is. Vagy nem?
 
  • Tetszik
Reactions: endre

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 505
97 458
113
Cseh légvédelem újraépitésének nagy esélyesei - NASAMS vs SPYDER term. hazai Tatra 815-7 8×8 alvázra:
https://www.armadninoviny.cz/protivzdusna-obrana-republiky-nasams-vs-spyder.html
bb20ddd77979db85b3209a93388bc720.jpg
A tartóplatformnak Tatra 815-7 8 × 8 alvázból kell állnia, páncélozott fülkével (hosszú vagy rövid). Ugyanezt a Tatra platformot fogják használni a CAESAR cseh önjáró tarack is .
Nálunk erre mi a terv?

130 milliárd HUF-t szánnak rá a csehek a 4 elemből álló rendszerre.
Nálunk hány helyre lenne logikus telepíteni?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 808
47 095
113
Jó kérdés. Nincs valami 40km lörüli HMZ határ a Sentinel radar miatt, eleve? Rakétától függetlenül. Valami ilyesmit írtatok a HTÖ-be, ha jól emlékszem.
Már a Sentinel A3-is 75km-es érzékelési távolsággal rendelkezett. Az A4 meg most lett idén kész és frissen kapott AESA technológiát. Pontos adatot nem találtam, de szerintem bőven 100+-os lett!

Itt sem egészen azonos a kinézet?
http://www.deagel.com/library/AMRAA...r-missile-AIM-120-AMRAAM_m02007062400082.aspx


Nem értem. Az ESSM Block 2 és az AMRAAM ER is aktív radaros. Az AMRAAM ER fejrésze kisebb = könnyebb és mégis -25% HMZ? A Block 1-es volt az SARH.

A komment többi részét sem értem. A SAGG és TVM rakéta kvázi elfajzott félaktív és ballsztikus pályán mennek, ahogy az ESSM Block 1 és Block 2 is. Vagy nem?
Én biztos vagyok abba is, hogy új ER már szerintem inkább 80+km-es max hatótávolságú lesz...Csak nyilván nem nagyon akarják reklámozni, mint ahogy az AMRAAM valódi hatótávolságáról is inkább csak találgatunk.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 189
14 414
113
Szerintem a beszerzés megkezdése óta van B tervük.

Van Eu-s alternatíva???

Szerintem egy kisebb tudású, de függőséget(zsarolási erőt) nem jelentó alternatívák sokkal jobbak lesznek, mint az amcsi "hátsó-kapus" rendszerek.

Egyre több ilyen trükkös eszköz van/derül ki. :(

A toppon természetesen az F-35, a beépített, "minden-infót-nekem,-te-meg-használhatod,-ha-akarom/még fizetsz" működésével.
...és dalolva belemennek :rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes: (norvégok, olaszok, spanyolok...)

Megemlíteném, hogy a modern kori háborúk legtobb gyózelmét felmutató ország nem!!!
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 189
14 414
113
Van Eu-s alternatíva???

Szerintem egy kisebb tudású, de függőséget(zsarolási erőt) nem jelentó alternatívák sokkal jobbak lesznek, mint az amcsi "hátsó-kapus" rendszerek.

Egyre több ilyen trükkös eszköz van/derül ki. :(

A toppon természetesen az F-35, a beépített, "minden-infót-nekem,-te-meg-használhatod,-ha-akarom/még fizetsz" működésével.
...és dalolva belemennek :rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes: (norvégok, olaszok, spanyolok...)

Megemlíteném, hogy a modern kori háborúk legtobb gyózelmét felmutató ország nem!!!


Izrael
 
M

molnibalage

Guest
Már a Sentinel A3-is 75km-es érzékelési távolsággal rendelkezett. Az A4 meg most lett idén kész és frissen kapott AESA technológiát. Pontos adatot nem találtam, de szerintem bőven 100+-os lett!

Én biztos vagyok abba is, hogy új ER már szerintem inkább 80+km-es max hatótávolságú lesz...Csak nyilván nem nagyon akarják reklámozni, mint ahogy az AMRAAM valódi hatótávolságáról is inkább csak találgatunk.
Az AIM-120 kinematikai hatótávolsága elég jól ismert, még orosz HMZ diagram is van róla. Mert csodák nincsenek.
  • ISP ismert
  • a hajtóanyag tömegére is rá lehet bukkanni
  • a geometria ismert = légellenállás számolhat
  • A tolóerő karakterisztika az egyedüli titok, de azt ki lehet deríteni és ha én és pár emberről, akit ismerek tudom, hogy tudja, akkor más is tudja...
Egy ekkora rakéta a büdös életben nem lesz 80 km HMZ-s, mert nem adja ki a fizika. Emiatt van az, hogy a sima AIM-120C-7-tel a rendszer HMZ-je 20 km táján van, de szélén 7-10 km magasan kb. a nem manőverező célokat kapja csak le...

Az sem értem, hogy mi AESA résznél mitől vársz 25%-os növekedést. Eddig is ESA alapú volt, hiszen a 3D radarok attól azok, hogy a mecha legyezés mellett helyszögben ESA legyezés van. Ha nem növelték az elektronika teljesítményét számottevően vagy az antenna méretét, akkor ehhez elég combos kraft feltolás kéne.
Már eleve az ilyen kisméretű radaról a 1-5 m2 tartományban a 75 km elég decens képesség.

Csak azért, mert valamiből új változat van, az nem jelenti azt, hogy a rendszer abszolút képességei nőnek. Az apró reszelgetések sokszor csak pl. megszűnt beszállító miatti áttervezést és képesség megtartást takarnak vagy simán a megbízhatóság vagy más rendszerben tartást megkönnyítő lépés, de harcászati difit alig vagy semmit nem hoznak.

A rendszer képességei a rakéta által adottak, a ESSM Block 2 esetén van 50 km táján a határ. Nézd meg, hogy a Vityáz mekkora rakétával tud 120 km-et. Ez alapján az, hogy egy AMRAAM ER majd elrepül 120 km-re az a sci-fi és a román népmese közt van félúton.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 189
14 414
113
Szerintem ha nem nasams lesz akkor európai gyártó lesz de az sanszosan ugyanannyi vagy még többe fog kerülni.

Az sokkal jobb("gazdaságosabb"), amit bármikor tudok alkalmazni, mint a majdnem annyiba kerülő, amit nem .

Most kell megrendelni, asszem "akciós" szinte minden ;)
 
  • Tetszik
Reactions: Wilson