1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Northrop YF–23 Black Widow II

Diskurzus a(z) '5. generációs, vagy afölötti vadászbombázók' témában - Terminator által indítva @ 2019. szeptember 29..

  1. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  2. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  3. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  4. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  5. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  6. Terminator

    Terminator Well-Known Member

  7. Roni

    Roni Well-Known Member

    Csak úgy mint a Me 262-nél ennél is lenne egy kérdésem .

    Az yf-22-nek mi volt az előnye az yf-23 szemben? Olyat is halottam régebben hogy az yf-23 jobb választás lett volna mint az yf-22
     
  8. wolfram

    wolfram Well-Known Member

    Tudomásom szerint az előnyei:

    A legtöbb szögből az YF-22-esnél kisebb radarkeresztmetszet (viszont szemből bizonyos szögből rá lehet látni a szívócsatornákon keresztül a hajtóművekre, de nem tudom, hogy ez pontosan mekkora hatással volt a radarkeresztmetszetére...)

    Kisebb infrakeresztmetszet (a hajtóművek fúvócsövei sokkal jobban árnyékoltak, mint az YF-22-esé)

    Feltehetően nagyobb sebesség elérésére lett volna képes.


    Hátrányai:

    Rosszabb manőverezőképesség (részben annak köszönhetően, hogy az YF-22-esnek volt TVC-je is)

    Az YF-22-est technológiailag kiforrottabbnak ítélték, vagyis úgy gondolták, hogy egyszerűbb lesz a prototípusból az átmenet a végleges szériagéphez.

    A belső térben kevesebb hordozható fegyver.
    Ugyan láttam olyan fantáziarajzokat, amiken 8 (vagy talán még több) rakétát is betettek az YF-23-as belső tereibe, de a gép, vagyis az egyetlen fegyverkamra látszólagos méreteiből kiindulva én úgy vélem, hogy maximum 6 darab AIM-120 méretű rakétát tudott volna hordozni. Az F-22-es meg ugye 6 AIM-120-at, meg még 2 darab AIM-9-est. És én azt sem tudom, hogy lett volna-e gépágyúja az F-23-asnak és ha igen, akkor hová tervezték elhelyezni... Valószínű, hogy nem kapott volna belső gépágyút, ez pedig az USAF konzervatívabb tisztjeinek nyilván nem tetszett.
     
    fishbed, Roni and Bleroka like this.
  9. Bleroka

    Bleroka Well-Known Member

    Az egyik légierős vezető egy mondatban összefoglalta a döntést:
    Az F22 a legjobb vadászgép,ami lopakodik,az F23 pedig a legjobb lopakodó aminek vadászgép tulajdonsága van.
     
    Loken, fishbed, arbalest and 2 others like this.
  10. Celebra

    Celebra Well-Known Member

    Jobban lopakodott,gyorsabb volt,nagyobb hatótávú,és hangsebesség felett jobban is manőverezett.A széria gép meg kb 1m-rel hosszabb is lett volna,hogy kialakitsanak mégegy fegyverteret-ahogy egy berakott rajzon is látni.Szerkezetileg meg még egyszerűbb is volt,knnyebb gyárthatósággal-bár erről inkább AOnak kéne véleményt mondania.És lett volna beépitett gá,ugyanis az benne volt a kiirási alapkövetelményekben.
    Éshát az YF22n sem keveset változtattak,mire F22 lett belőle.
     
  11. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Ajánlott videó.


    40:47 után.

    Az YF-23 sebességét nem árulták el, de azok az arc, amikor azt mondja, hogy "it was MUCH faster, than the YF-22" ott azért megszaladt a fantáziám.

    Az YF-22 a konzervatizmus miatt győzött részben, mert a BVR eredményekben nem bíztak annyira. Az YF-23 láthatólag kőkemény BVR-ra volt kihegyezve, az YF-22 közelebb volt az F-15 koncepcióhoz, hogy bár BVR király, dogfightban is az. A gépet közelebb állónak érezték a sorozatgyártáshoz. A rossz nyelvek szerint (ez állítólag máskor, heliknél és később az X-32-nél is faktor volt) az YF-23 túl radikális kinézete miatt a koncencionálisabb YF-22 volt a befutó.
     
    endre, arcas, fishbed and 3 others like this.
  12. Celebra

    Celebra Well-Known Member

    [​IMG]
    Ezen a rajzon szemléletes,hogyan változott volna az F23A.
    Különben a Northrop elég peches gyár.Folyton vagány előremutetó tervekkel álltak elő,de ezért vagy azért,az F5 óta nemsikerült egy nagysorozatot megélő gépet összehozniuk.
    [​IMG][​IMG]
    MDD+BAe-vel közös JSF tervük is állitólag többet igért,mint a megvalósuló F35.Jobb lopakodó képesség,tényleges supercirkálás,3D tvc.Ha jol emlékszem,hivatalosan a küln emelőhajtóműves STOL változaton bukott el.
     
    endre, fip7, fishbed and 2 others like this.
  13. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Mi alapján rajzolja le ezt bárki, hogy így változott volna?
     
    formosa1 likes this.
  14. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    Gondolom ebből a tervrajzból. Kérdés persze, hogy mennyi köze van a valósághoz.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Horizon, endre, wolfram and 2 others like this.
  15. Celebra

    Celebra Well-Known Member

    Igen,a Northrop.Igy fejből az akkori hirekbl.A szériagép 1méterrel hosszabbra tervezték,kapott volna még 1 fegyverteret a fö fegyvertér elé,és finomitottak volna a ki és beömlőkön.Hogy a rajz csak iránymutató,az biztos,hisz végül megrendelés hiányában a részletes tervezés nem trtént meg.
    Amennyire emlékszem,különben az YF23 GE hajtóműves változata volt a leggyorsabb,1,9machos supercilkáló sebességgel.Max sebességre nem emlékszem hivatalos adatra,akkoriban 2,3-2,5machos becslések voltak,bár volt 2,8es becslés is.Akkoriban külnben gyakori vélemény volt,hogy kizárolag a hangsebesség alatti dogfightben volt jobb a Loccheed-és abban a hazugságban,hogy az YF22 "szinte" sorozatgyárthatóan kész.
     
    endre, fishbed and Bleroka like this.
  16. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Ezen a legyártott gép van rajta. Ebből hogyan jön ki a totálisan más szárny, ami a rajzon van?
    Senki nem használta a "szinte szót". Közelebb volt. Mert pl. volt benne TVC-s hajtómű, ami végül amúgy is tévút lett...
     
    endre and Bleroka like this.
  17. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    Én az YF-23 / F-23 ábrát vettem elő, a berakott műszaki rajz (?) pedig eltér a prototípusoktól, nézd meg például a beömlőnyílást.

    Szerintem az alul lévő, egy hajtóműves "F-24" jelölésű rajz zavar össze, az a Northrop által a JSF tenderre benyújtott terv, annak például a szárnya valóban jelentősen eltér az YF-23 / F-23 párostól, de sok más téren is más megoldásokhoz nyúl. Az csak nagy vonalakban követte az YF-23-al felvázolt designt, leglátványosabban a "V" hátsó vezérsíkok terén, noha ott olyan lapos szögben áll, hogy már inkább csak függőleges vezérsíknak lehet nevezni.
     
    endre, fishbed and Bleroka like this.
  18. Celebra

    Celebra Well-Known Member

    Hát,azért elég rendesen át lett tervezve az YF22 is,mire F22 lett belőle.
    Jelenleg úgy nézz ki,hogy a belátható jvőben a BVR képesség a fontosabb.Ugy is mondhatnánk,elértük azt,amirol 1960ban álmodtak-csak a mai gépek azért manőverezés terén is ott vannak a szeren.
    Talán az is belejátszott a dntésbe,hogy pont a vietnámi generáció volt döntéshelyzetben,akik fejében élénken ott volt a korai bvr problémák tapasztalata-de ez az én véleményem.
     
    endre likes this.
  19. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Ezt senki nem tagadja.
    De mi alapján áll neki rajzolgatni bárki és kijelenteni, hogy az YF-23 -- F-23 átmenet ez lett volna...? Pusztán az F-22 alapján, mint kinézet..?

    A gépek összevetése és a döntés még a ODS és AF előtt volt, ahol egyre inkább látszott (adott légtér sűrűségig) a BVR koncepció életképessége.
     
    Bleroka likes this.
  20. emel

    emel Well-Known Member

    Lehet fontosabbnak kikiáltani a BVR-képességet, de ha minkét szembenálló oldalon stealth-gépek állnak az első lépcsőben, akkor pont a BVR lehetősége dől meg. Ha 100-150km távolság helyett csak 15-20km-ről jelzi ki a fedélzeti radar a közeledő gépet, és ez után még másodpercek telnek el az elektronikus azonosítással, akkor lőttek a BVR-nek, és újra ott lesz a manőverező légiharc. Azért igazán kíváncsi lennék valamire: ha a batárnagy, súly és méretkorlátokkal alig sújtott földi radarok csak 15-20km-ről jelzik a stealth-gépeket, akkor az ehhez képest durva súly és méret-korlátok közé szorított harcigép-fedélzeti radarok milyen távolságról jeleznek egy stealth-gépet?!! És milyen távolságból tud egy még sokkal kisebb rakéta-fedélzeti (pl. AMRAAM) radar rá-lockolni egy stealth-gépre?!! Tegyük a két gép közelítési sebességét csak 1800km/ó-ra, és kb. 7 perc múlva már egymás mellett szemből rohannak el - ha épp össze nem ütköztek. Szóval újra dogfight?!!
     
    endre, Rotten878, fip7 and 4 others like this.

Ezen oldal megosztása