M
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
4) nem tudom, hogy a német+holland+dán hajók által használt apar rendszert mennyire ismeritek? Az szerintem képes valódi 360 fokos lefedést biztosítani szemben a type 45 sampson-jával, mivel az apar rendszer elemei az árboc 4 oldalára vannak felhelyezve...egyébként mennyire lehetne szerintetek harcászati szempontból az ESSM rakétákat kiváltani meteor-okkal az európai hadihajókon? (tudom ez sci-fi, csak érdekelne, hogy egyáltalán megvalóstíható lenne-e, mert azzal durván lejjebb lehetne nyomni a meteor egységárát...)
Ismerem az APAR-t, és bár említve külön nincs, de ugye az ESSM-hez és az SM-2-őkhöz integrálva vannak (16 SM-2MR/ER-t vagy ESSM-et tud végfázisban rávezetni, antennánként 4-4-et, és további 4-4 rakétának tud MCG-t biztosítani). Viszont a Type-45 ugyebár aktív önirányítású Aster-15/-30 rakétákkal rendelkezik, tehát ott nem szükséges célmegvilágítás. Szóval a kettő nagyon nem egy kategória.
A Meteor-nál egy ideje emlegetik a szárazföldi indítású változatot, de nem készült még csak makett se ehhez. Ha engem kérdezel, akkor az MBDA cégnek nem érdeke / nincs motívációja ebbe az irányba lépni. Mivel senki sem erőlteti (fizeti) az ilyen irányú fejlesztéseket, az MBDA egyszerűen rámutat a meglévő aktív radaros önirányítású rakétákból álló portfoliórája: ott a CAMM rövid hatótávolságra, a VL MICA kis/közepes hatótávolságra, és az ASTER-15/-30 közepes/nagy hatótávolságra. Ennyi.
Feltehetően a Meteor annyival drágább, megoldás, mint a hagyományos rakétahajtóműves megoldások, hogy szárazföldi / tengeri platformra telepíteni egyszerűen nem éri meg. Pláne úgy, hogy ott van a potenciális vásárlók jó részének az ESSM család, a hamarosan (~2020) érkező, aktív radaros ESSM Block 2-vel...
Szóval ha csak valaki nem lát fantáziát a VL Meteor fejlesztésébe fektetni (és mint említettem, egy nagy csomó potenciális vásárló a NATO Sea Sparrow Missile System konzorcium tagja), addig hiába lenne megvalósítható (mert teljesen megvalósítható), nem fog megvalósulni. Ilyen téren egyébként én fél szemmel a japánokra néznék. Most ugye az MBDA és japán összefogott az AAM-4 utáni fejlesztése kapcsán, ők meg elég faramuci gondolkodásúak, hogy hajlandóak legyenek esetleg egy VL változatba fektetni (bár ők is benne vannak az ESSM fejlesztésében, de például tovább fojtatták a hajókra telepített AAM-4 projektet, az XRIM-4-et...).
A Meteor önmagában biztos nem tökéletes váltás egyik fent említett rakétának sem.Igen csak pont az a baj, hogy az MBDA jelenlegi termékpalettája a korábbi nemzeti programok termékeiből áll. A CAMM pl. a briteknek készül, az aster francia/olasz/angol.
Az ESSM-et jelenleg használja (legalább) 5 európai haditengerészet: spanyol, norvég, német, holland, dán, akik a légierőnél meteor-t fognak használni. Szerintem egy VLS meteor azért volna jó, mert azzal a jövőben jelentősen le lehetne karcsúsítani az MBDA termékpalettáját, mivel szerintem a Meteor még az aster 15-öt is kiválthatná...és ezzel jelentősen lejjebb lehetne nyomni a meteor-ok egységárát....
Adott esetben a Haditengerészeti döntéshozók előtt két út áll: több pénzért kapnak egy néhány téren még gyengébb légvédelmi rakétát, mint az ESSM Block 2, a másik opció, hogy bevállalják a költségeket, de a nyereség (alacsonyabb darabár) a légierőnél fog jelentkezni első sorban, ugyanis esélyesen az ESSM Block 2 olcsóbb lenne / lehet, mint a VL Meteor.
Egyetértek és ennek oka az, hogy sanszosan olcsóbb, mert tucatnyi haditengerészet számára van és már finanszírozva van. A Meteor AAM-ként is marginális egyelőre...Szóval az érveket felsorolva a nemzeti büszkeségen túl ("saját", vagyis európai rakéta) nincs egyszerűen alátámasztva egy olyan döntés, amely a VL Meteor mellett áll. Szvsz emiatt is nem nagyon hallunk arról sem, hogy pl. a NASAMS-hoz párosítanák... Előbb fognak szerintem ESSM Block 2-őt vásárolni NASAMS-hoz, mint Meteort...
Halkan jegyzem meg, hogy hajókra, ha nincs horizont alá tüzelési képesség, akkor a célcsatorna mennyiség fontosbb, mint a HMZ. (Szerintem.) Ezen a téren az ESSM jól áll, ha ennél nagyobb HMZ kell, akkor ott a kulcsrakész SM család és az AEGIS. Elképesztő, hogya multiszenzoros brutálnagy SM rakéták darabára is 10 misi vagy alatt van és a hozzáképest nyápic európai ASTER ennél 2-3-szor drágább..
A legkorszerűbb ESSM aktív radaros lesz. Ezen felül már a régi Sea Sparrow utolsó változata is képes volt kváziszimultán célleküzdésre. Annak ellenére, hogy SARH volt robotpilótával kombinálva elég volt a végfázisos célmegvilágítás a CW sugárzoval. Lényegében TVM/SAGG rendszerkhez hasonló célcsatorna mennyisége volt ezzel annak ellenére, hogy egy CW sugárzója volt. Mármint egy CW sugárzóra fajlagosítva, mert az AEGIS-nek hajótól függően van 3 vagy 4 db. (Vagy minden AEGIS-es hajón 4 db van? Cifu?)Ha jól értem akkor van egy ASTER(Sampson rendszerrel az angoloknak a franciák nál nem tudom)ami marha drága ellenben aktív radaros és van egy ESSM(ASAP rendszerrel p a németeknek) ami olcsó de fél aktív radaros.
Na már most ha molninak igaza van és a célcsatorna szám fontosabb mint a hatótávolság(európai haditengerészeteknél ugye nincs E-2D így nem nagyon lehet horizont alá lőni)akkor azt árulja már el nekem valaki,hogy még is mi szól az ESSM (APAR)mellett?
A legkorszerűbb ESSM aktív radaros lesz. Ezen felül már a régi Sea Sparrow utolsó változata is képes volt kváziszimultán célleküzdésre. Annak ellenére, hogy SARH volt robotpilótával kombinálva elég volt a végfázisos célmegvilágítás a CW sugárzoval. Lényegében TVM/SAGG rendszerkhez hasonló célcsatorna mennyisége volt ezzel annak ellenére, hogy egy CW sugárzója volt. Mármint egy CW sugárzóra fajlagosítva, mert az AEGIS-nek hajótól függően van 3 vagy 4 db. (Vagy minden AEGIS-es hajón 4 db van? Cifu?)
Lehet vegyesen is alkalmazni a rakétákat szerintem. Balanszolható a rendszer. Nem kell mindig méregdrága ARH, ha az SARH is elég...Tehát csak az szól mellette,hogy majd lesz aktív radaros változata?Akkor mi lesz a kiépített fél aktív rendszerrel amit ugye feleslegessé fog tenni az aktív radaros rakéta.
Lehet vegyesen is alkalmazni a rakétákat szerintem. Balanszolható a rendszer. Nem kell mindig méregdrága ARH, ha az SARH is elég...
Ameddig elég célcsatorna van SARH-val, addig azzal tüzelnek. Egy jól megírt szoftvernek nem truváj az optializáció... A matetmatikai modellezés és lehetséges fenyegetések számában nagyon jól modellezhető, hogy adott ciklusidővel, akkor ARH vagy SARH kell...A vegyes alkalmazás azt eredményezheti, hogy adott esetben nem lesz elég ARH rakétád.
A legkorszerűbb ESSM aktív radaros lesz. Ezen felül már a régi Sea Sparrow utolsó változata is képes volt kváziszimultán célleküzdésre. Annak ellenére, hogy SARH volt robotpilótával kombinálva elég volt a végfázisos célmegvilágítás a CW sugárzoval. Lényegében TVM/SAGG rendszerkhez hasonló célcsatorna mennyisége volt ezzel annak ellenére, hogy egy CW sugárzója volt. Mármint egy CW sugárzóra fajlagosítva, mert az AEGIS-nek hajótól függően van 3 vagy 4 db. (Vagy minden AEGIS-es hajón 4 db van? Cifu?)
Lehet vegyesen is alkalmazni a rakétákat szerintem. Balanszolható a rendszer. Nem kell mindig méregdrága ARH, ha az SARH is elég...
Ameddig elég célcsatorna van SARH-val, addig azzal tüzelnek. Egy jól megírt szoftvernek nem truváj az optializáció... A matetmatikai modellezés és lehetséges fenyegetések számában nagyon jól modellezhető, hogy adott ciklusidővel, akkor ARH vagy SARH kell...
Az ESSM másik lényege a skálózhatóság. Nem mindenki a kínai és orosz fenyegetésre gyúr. A jenki sem bírná pénzzel azt, hogy mindden SM-X rakéta ARH-s legyen, nem viccből van MR és ER és annyi eltérő változat. Mixet képeznek ebbből.
Alapvető különbség, hogy ezresével vásárlod a rakétákat (lásd US NAVY és az SM-2/SM-6 család), vagy százasával (ASTER-15/-30). Ha a többi európai ország (Spanyolország, Norvégia, Dánia, Hollandia) beállt volna az ASTER mögé, lehet egy fokkal jobb lenne a helyzet költségek terén is.
De pont erről beszélek!
Az európai hadseregekben hányféle radaros légiharc/légvédelmi rakéta van rendszerben (vagy áll rendszerbe a közeljövőben): Patriot, Aster30, Aster15, amraam, amraam er??, Mica, Mica VL, ESSM, Meteor, CAMM...
teljesítménye alapján ezek közül a patriot és aster 30 kivételével mindegyiket kiválthatná a meteor/meteor vl...az azért nem kicsit javítana a méretgazdaságosságon...
Szintén elfelejted, hogy pont most lehetne a legkisebb az ESSM-ről Meteor-ra váltás költsége, hiszen a block 2 miatt egy ARH rakéta rendszer integrációját ígyis-úgyis el kellene végezni.
És nem látom át, hogy miért a Meteor VL fejlesztése lenne a nagyobb rizikó...szerintem egy rakétára egy teljesen új irányítási mód integrálása sokkal nagyobb rizikót jelent, mint egy tolóerő vektoros/pif-paf kormányrendszer beépítése, ami a kilövést követően irányba állítaná a rakétát...
másrészt te teljesen biztos vagy benne, hogy ha az összes európai ország az ESSM-Meteor csere mellett döntene, akkor Japán, aki együtt működik az MBDA-val rakétafejlesztésben nem dobná szintén az essm-t? vagy az ausztrálok, akik az f100-as fregattokat rendszeresítették?
Egyébként éretm én, hogy az ESSM-be valamivel nagyobb radar fér, de ez jelent tényleges harcászati előnyt? Mit jelenthet ez a kicsivel nagyobb radar a gyakorlatban? Hogy egy kis RCS-ű célt mondjuk 3 helyett 4 km-ről fog be? Ez jelent tényleges harcászati előnyt??
Egyébként én pont a nemzeti büszkeség ellen vagyok hiszen a jelenlegi sokféle radaros rakéta pont ennek a következménye. Sőt, én más topikokban pont amellett érveltem, hogy akár azt is tök jó volna ha a NATO-n belül ki tudna alakulni valamiféle munkamegosztás..csakhát ez eléggé megbukott pl. akkor amikor az USA elég gyorsan kitáncolt annak idején az asraam programból, vagy elég ha csak az új tankergép tenderre gondolunk...
Ugyanakkor ha Európában van szándék és akarat a védelmi képesség erősítésére, akkor szerintem ez egy sokkal jobb kezdeti lépés lehetne, mint az, hogy most nekiállnak egy 5. generációs típust fejleszteni...
Nope, Ticonderoga-osztály: 4db tűzvezető radar
Burke és Japán ill. Dél-Koreai folyományain 3db tűzvezető radar
A Spanyol, Ausztrál és Norvég fregattokon pedig 2db.
Yepp, de a PAAMS / SAAM rendszer esetén nincs SARH rakéta. Ez szvsz a PAAMS/SAAM óriási hibája, hogy a hatalmas ASTER családra épít, aminek van két különböző gyorsítófokozattal felszerelt változata. Ennyi. Sem a Type-45, sem a Horizon esetében nincs alternatíva, csak CIWS van mellette és kész. Nagyon hiányozik egy kisebb-olcsóbb alternatíva, egy ESSM szerű variáció (csakhogy egy ESSM variáció feleslegessé tenné az ASTER-15-öt...). Pedig a briteknél ott a CAMM, a franciáknál/olaszoknál a VL MICA RF/IR, esetleg az Albatros (ex-ASPIDE).
Nagyon-nagyon kíváncsi vagyok a Burke Flight III esetén mit csinálnak. Elvben simán megtehetnék, hogy elhagyják a tűzvezető radarokat, és SM-2MR Block IIIC Active (ARH / IR változata a Block III / IIIA / IIIB rakétának), SM-3 (high-ABM), SM-6 (hosszú táv és terminal-ABM) illetve ESSM Block 2-re építkeznek. Nem vagyok biztos benne, hogy az US NAVY folytatni fogja a SARH SM-2 családot...
Tehát azt véled hibának a Darlingoknál,hogy nincs nekik csak marha drága SAM meg CIWS?Tehát képességgel nincs gond csak a költséghatékonysággal ha jól értem?
Pedig azzal semmi baj nincs. A probléma az, hogy:A Britek nagyon megegettek magukat a felaktiv radaros iranyitassal. Jonehany hajojukba es emberukbe kerult es bar reszeltek a SEA DART kon a haboru utan azert mai napig fentartasaik vannak a felaktiv iranyitassal szemben sea skimming celpontnal.
A Britek nagyon megegettek magukat a felaktiv radaros iranyitassal. Jonehany hajojukba es emberukbe kerult es bar reszeltek a SEA DART kon a haboru utan azert mai napig fentartasaik vannak a felaktiv iranyitassal szemben sea skimming celpontnal.