Összefoglaló a légvédelmi eszközök működéséről...

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
Pedig azzal semmi baj nincs. A probléma az, hogy:
  • HMZ szélén manőverező cél ellen nem sokat és egy lassú SARH rakéta...
  • Földháttérben használták Falklandon azt a SAM-et, amit nem arra tervezvek...
A HT összefoglalóban benne van ez a végén.


De bizony komoly problemajuk volt tobbszor is illetve rendszeresen a SEA DART rendszerrel. A tuzvezeto radar ha be is fogta a tengerszinten kozeledo celt nagyon gyakran "eldobta" a raketa meg sokszor ment a fantom celra.

A foldhatter meg a tengerhatter bizony nagyon hasonlo. Plane ha meg hullamzik is az a tenger es 90% ban hullamzik . Ilyenkor meg a dopllerradarokat is megtudja orjiteni mert ket hullamtarejt egy celpont ket idoben es terben elkulonult visszaverodesenek vesz es maris tracket general belole.

Meg a modern rendsereknel pl SPY az operator ( is ) szoftveresen allitgatja a FD/MD szinteket.

A tenger nagyon nem a szarazfold. Semmilyen szempontbol.
 

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
Sea skimmingre a SeaWolfot találták ki, ami parancsközlős volt. Annyira nem lehettek e téren fenntartásaik, hiszen aztán tovább fejlesztették, sőt, VLS verziót is csináltak belőle.

Persze mellesleg gyorsan rendszeresítették a Phalanxot.

Szóval szvsz a briteknek semmi gondjuk nem volt a SARH irányítással, csak aztán tovább akartak lépni az ARH felé. Ez lett az ASTER / PAAMS (feléjük: SkyViper), aztán a CAMM.

Ettől függetlenül nekem furi, hogy a "high-end" ASTER mellett csak Phalanx van a Type-45-ön, se SeaWolf VL, se CAMM...


SEA WOLF a probaloveszeteken leszedte a 4.5 " lovedeket ! Nagy volt a bizalom iranta de a gyakorlatban nem volt ilyen magabiztos a rendszer, messze nem. Een is reszelni kelett a haboru utan.
 
M

molnibalage

Guest
De bizony komoly problemajuk volt tobbszor is illetve rendszeresen a SEA DART rendszerrel. A tuzvezeto radar ha be is fogta a tengerszinten kozeledo celt nagyon gyakran "eldobta" a raketa meg sokszor ment a fantom celra.

A foldhatter meg a tengerhatter bizony nagyon hasonlo. Plane ha meg hullamzik is az a tenger es 90% ban hullamzik . Ilyenkor meg a dopllerradarokat is megtudja orjiteni mert ket hullamtarejt egy celpont ket idoben es terben elkulonult visszaverodesenek vesz es maris tracket general belole.

Meg a modern rendsereknel pl SPY az operator ( is ) szoftveresen allitgatja a FD/MD szinteket.

A tenger nagyon nem a szarazfold. Semmilyen szempontbol.
De ez nem azért van, mert önmagában SARH. Lehet tervezni erre az SARH-t. A Sea Dart-ot nem erre tervezték. Nem lehet hibáztatni valamit, ha szar arra, amire nem tervezték...
 

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
De ez nem azért van, mert önmagában SARH. Lehet tervezni erre az SARH-t. A Sea Dart-ot nem erre tervezték. Nem lehet hibáztatni valamit, ha szar arra, amire nem tervezték...

En ezt nem vitatom, csak jelzem hogy a RN nel komoly es mara tradicionalis fentartasok vannak a SARH rendszerek fele. Nem veletlen hogy a SEA CEPTOR is olyan lesz amilyen.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
En ezt nem vitatom, csak jelzem hogy a RN nel komoly es mara tradicionalis fentartasok vannak a SARH rendszerek fele. Nem veletlen hogy a SEA CEPTOR is olyan lesz amilyen.

Megkérdezhetem, mégis mivel támasztod ezt a kijelentést alá? Tehát a Royal Navy milyen képviselője és hol írt / mondott olyat, ami erre utal?
Mert a helyzet az, hogy a Sea Dart a Type-42-el ment nyugdíjba 2013-ban, és a Falklandi háború után még három fejlesztési lépcsőn esett át.
Eközben viszont nem történtek erőfeszítések az irányítórendszer cseréjére, vagy megváltoztatására (pl. SARH-ról TVM-re vagy hibrid SARH/IR váltásra).
A PAAMS (Sea Viper) fejlesztése pedig 1999-ben kezdődött csak meg.
A Sea Ceptor (CAMM) fejlesztése teljesen más irányból indult, hiszen a SeaWolf és Rapier rendszerek leváltására készült, amelyek sose voltak SARH irányításúak. Mivel közellégvédelmi rendszernek indult, és eleve elvárás volt, hogy külön tűzvezető radar nélkül működhessen, ezért a SARH sose volt opció esetében.
 

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
Megkérdezhetem, mégis mivel támasztod ezt a kijelentést alá? Tehát a Royal Navy milyen képviselője és hol írt / mondott olyat, ami erre utal?
Mert a helyzet az, hogy a Sea Dart a Type-42-el ment nyugdíjba 2013-ban, és a Falklandi háború után még három fejlesztési lépcsőn esett át.
Eközben viszont nem történtek erőfeszítések az irányítórendszer cseréjére, vagy megváltoztatására (pl. SARH-ról TVM-re vagy hibrid SARH/IR váltásra).
A PAAMS (Sea Viper) fejlesztése pedig 1999-ben kezdődött csak meg.
A Sea Ceptor (CAMM) fejlesztése teljesen más irányból indult, hiszen a SeaWolf és Rapier rendszerek leváltására készült, amelyek sose voltak SARH irányításúak. Mivel közellégvédelmi rendszernek indult, és eleve elvárás volt, hogy külön tűzvezető radar nélkül működhessen, ezért a SARH sose volt opció esetében.


"Megkérdezhetem, mégis mivel támasztod ezt a kijelentést alá?"

Szemelyes tapasztalat. Tobbszor dolgoztam veluk ( rendszer telepites es oktatas ) ha felhozod nekik Falklandot es latjak hogy a datumnal kicsit tobbet tudsz akkor elojonnek azok az infok amiket azota tanultak amikhez azota kotik magukat.

A Briteknel meg szinte barmilyen fegyverfejlesztesukre jellemzo hogy eltervezik annak rendszerbe allitasat majd csusik jooooooooooooooo sokat es emelett kenytelenek a regi meg reszelgetni rendszerbe tartani hogy legyen valami addig is. E nem tudatos hanem kenyszerhelyzet nalluk.

Anno ott voltam abban a csapatban amelyik a Kiwiknek probalt eladni egy modernizacios csomagot a ket ANZAC class bekehajojukra . Reszemrol a VLS vs FCS vs hajo integracio volt a tema. Ott hangzott el meg anno a kiwik reszerol hogy a SEA CEPTOR csak es kizarolag ARH rendszerrel tudjak szallitani nekik ( a Kiwi hajo alapbol alkalmas volt a SARH hasznalatra igy ezt probaltak meg mint olcso megoldast preferalni ) es mindez azert mert az eredetileg a RN kivanalmai szerint lett tervezve.

Itt is visszakoszont az amit irtam hogy a RN nel nem nagyon kedvelik a SAHR konfiget nem biznak benne . Nem is csoda mert egy sea skimming tamadasnal a radarkornyezet nem tul baratsafgos ( sea clutter, ducting, FD stb ) es barmely tevedes kijavitasara masodperceid vannak. Ma ezt ugy mondjak hogy " if we fire we MUST hit "

Szuperszonikus raketak ellen van egy cca 20 talan 30 masodperces ablakod Ebben kell megoldanod a tobbszoros tulterheleses tamadas elharitasat. Borzaszto szuk ez az idokeret es a hibazasnak barmely hibazasnak abszolute nincs helye.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Matróz Kommandó

Well-Known Member
2017. március 21.
1 101
3 815
113
Még a legnagyobb felkészültséggel rendelkező kommentelőknél is néha az az érzésem, hogy soha életében nem állt hídon radarképernyőt bámulva 6-7 tengeren.
 

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
Még a legnagyobb felkészültséggel rendelkező kommentelőknél is néha az az érzésem, hogy soha életében nem állt hídon radarképernyőt bámulva 6-7 tengeren.


Miert szerinted hany olyan olvtars van aki valaha is ult mondjuk csak kereskedelmi hajon radarkepernyo elott ? Es vajon hanyan lehetnek azok akik ugyanezt tettek teszik hadihajon ?

Szerintem itt maximum 3 esetleg negy ilyen olvtars volt / van. Nem tobb.
 

Matróz Kommandó

Well-Known Member
2017. március 21.
1 101
3 815
113
Hát akkor a kényelmes fotelből megszerzett tudást ennek megfelelően kellene használni. Kevesebb magabiztossággal több kétkedéssel, bár nekem végül is, mindegy.
 

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
Hát akkor a kényelmes fotelből megszerzett tudást ennek megfelelően kellene használni. Kevesebb magabiztossággal több kétkedéssel, bár nekem végül is, mindegy.

Egyetertek !

"nem tudhatjuk" meg az "akar az is lehet hogy " meg a " mert az nagyon titkos de mi tudjuk" es hasonlokkat nem kene egy akar egyetmemen vagy eppen a szakmaban eltoltott evek evtizedekkel egy szinten kezelni.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Szemelyes tapasztalat. Tobbszor dolgoztam veluk ( rendszer telepites es oktatas ) ha felhozod nekik Falklandot es latjak hogy a datumnal kicsit tobbet tudsz akkor elojonnek azok az infok amiket azota tanultak amikhez azota kotik magukat.

Ettől még csak tervek se nagyon voltak a Sea Dart irányítórendszerének lecserélésére. A Sea Viper / PAAMS megjelenéséig jól elvoltak a SARH-al.

A Briteknel meg szinte barmilyen fegyverfejlesztesukre jellemzo hogy eltervezik annak rendszerbe allitasat majd csusik jooooooooooooooo sokat es emelett kenytelenek a regi meg reszelgetni rendszerbe tartani hogy legyen valami addig is. E nem tudatos hanem kenyszerhelyzet nalluk.

A Falklandi-háború után a Phalanx rendszeresítését relatíve gyorsan elintézték, azért furcsa amit írsz, mert semmi tetleges dolog nem támasztja alá. A PAAMS / Sea Viper program bő 17 évvel indult a Falklandi háború után. Közben az USA-ban futott az AIM-7R / RIM-7R hibrid irányítású rakéta fejlesztése, folyt az AIM-120 fejlesztése, majd az 1990-es években az SM-2MR Block III/A/B és az SM-2ER Block IVA fejlesztése, tehát ha annyira szabadulni akartak volna a tisztán SARH irányítástól, lett volna rá opció. Mégse tették.

Igen, a Sea Viper és a Sea Ceptor valóban ARH-s, de nem azért, mert nem bíztak benne, hanem azért, mert az ARH sokkal hatékonyabb (bár drágább) a feladatra. Ez nem csak az ő döntésük, így döntött aztán szépen lassan mindenki, US NAVY (RIM-7R, majd SM-II Block IVA program, végül SM-6 majd SM-IIMR Block IIIC Active, és ESSM Block 2), Izrael / India (Barak-8), Oroszország (Redut/9M96), stb...

Anno ott voltam abban a csapatban amelyik a Kiwiknek probalt eladni egy modernizacios csomagot a ket ANZAC class bekehajojukra . Reszemrol a VLS vs FCS vs hajo integracio volt a tema. Ott hangzott el meg anno a kiwik reszerol hogy a SEA CEPTOR csak es kizarolag ARH rendszerrel tudjak szallitani nekik ( a Kiwi hajo alapbol alkalmas volt a SARH hasznalatra igy ezt probaltak meg mint olcso megoldast preferalni ) es mindez azert mert az eredetileg a RN kivanalmai szerint lett tervezve.

Csakhogy még 1x: a Sea Ceptor nem a SARH irányítású Sea Dartot, hanem a SACLOS irányítású Sea Wolfot váltotta. A Royal Navy valóban nem akart SARH irányítást, de SACLOS-t sem a Type-23-asokra (és a későbbi utódjaira), ARH-t akart. Mivel a CAMM program kizárólag ARH irányítású rakétát foglal magában, így a kérdésfelvetés is furcsa volt akkor (ha SARH irányítást akartak volna valóban, akkor ESSM felé kellett volna nézegetni).

Itt is visszakoszont az amit irtam hogy a RN nel nem nagyon kedvelik a SAHR konfiget nem biznak benne. Nem is csoda mert egy sea skimming tamadasnal a radarkornyezet nem tul baratsafgos ( sea clutter, ducting, FD stb ) es barmely tevedes kijavitasara masodperceid vannak. Ma ezt ugy mondjak hogy " if we fire we MUST hit "

Szuperszonikus raketak ellen van egy cca 20 talan 30 masodperces ablakod Ebben kell megoldanod a tobbszoros tulterheleses tamadas elharitasat. Borzaszto szuk ez az idokeret es a hibazasnak barmely hibazasnak abszolute nincs helye.

Yepp, csakhogy ezzel továbbra is pár nagy probléma: a Royal Navy csak a Sea Dart közepes / nagy hatótávolságú rakétáknál használt SAHR-t, a Sea Dartot pedig nem a Sea Ceptor, hanem a Sea Viper váltotta.
A másik gond, hogy az US NAVY és a Nato Sea Sparrow csoport (köztük a részlegesen brit szférába tartozó kanadai és ausztrál haditengerészet) tök jól elvolt/elvan a célra a SARH irányítású ESSM-el. Igen, ők is lépnek az ARH irányítás felé az ESSM Block 2-vel, de ez elsődlegesen a célcsatornák száma miatt jelentős pozitívum (plusz persze a horizont alá bukó célok leküzdésénél).
A harmadik, hogy a sea clutter, ducting és hasonló problémák ARH esetén is fentállnak, ezek kezelhető problémák egyébként.
A legtöbb esetben a sea skimming célok leküzdésénél a kis célmagasságra optimalizált gyújtó volt a probléma, ezeket cserélték le a Tartar, SM-2MR/ER, Sea Sparrow programban is, mikor a sea skimming célok leküzdése problémát kezdett okozni.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 149
113
Még a legnagyobb felkészültséggel rendelkező kommentelőknél is néha az az érzésem, hogy soha életében nem állt hídon radarképernyőt bámulva 6-7 tengeren.

Ha érdemben szeretnéd kommentelni a témát, akkor tedd azt. Ez a hsz.-ed érdemlegesen zéró tartalommal bírt.
Attól nem lesz sem több, sem kevesebb senki, hogy radarképernyőt bámult 6-7 tengeren...
 

Matróz Kommandó

Well-Known Member
2017. március 21.
1 101
3 815
113
Ez csak egy megállapítás volt, nem akartam személyeskedni. Egyébként már 5-ös tengeren sem tud 10 emberből 8 folyamatosan egy pontra figyelni.
 

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
Egyetertek !

"nem tudhatjuk" meg az "akar az is lehet hogy " meg a " mert az nagyon titkos de mi tudjuk" es hasonlokkat nem kene egy akar egyetmemen vagy eppen a szakmaban eltoltott evek evtizedekkel egy szinten kezelni.


Kozbejott a HH vege es ez betett sokmindennek.

Amugy ket velemeny /info az ami utkozik illetve megjelenik. Egyreszt van az adott gyartonak iparnak a velemenye es van a felhasznalo jelen esetben a RN velemenye. Nem gyakran de azert elofordul hogy ez utobbi velemenye el van nyomva a politka altal egy nagyobb erdek " munkahelyek stb" erdekeben.

Tovabbra is csak azt tudom mondani amit szemelyesen hallottam , nekem mondtak RN tisztek es SS-ek ( foleg PWO es WEEO ) hogy ok a mai szuperszonikus raketak idejeben eleonyben reszesitik az ARH technikat. A SEA DART-ok gyakorlatilag kudarca a mai napig kisert a RN ben.
 

Matróz Kommandó

Well-Known Member
2017. március 21.
1 101
3 815
113
Csak arra utaltam, hogy az egyszerű navigációs radar használatakor is számít, hogy mennyi ideig képes valaki folyamatosan figyelni a képernyőt.