Összefoglaló a légvédelmi eszközök működéséről...

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 547
18 867
113
Mindennel kilőttél mindent.A T-62 os ugyanúgy kilőhető volt mint a Leopard 1 hiaba volt (ha jól emlékszem)240mm torony homlokpáncélja.Azt egy szaros RPG-7V is átviszi...

A 80-as évekig a páncéltörés/páncélvédelem küzdelmében az előbbi vezetett nem is kicsit.
Egyébként A3-tól a Leopard 1 toronypáncélja nagyon hatékony volt(sima kumulatív eszköz át sem ütötte csak a tandemek)és az acél penetratoros APFSDS lőszerek sem bírtak vele még oldalról sem.
Nagyon fotelből elmélkedtek. A páncél átütés értékének nem csak kicsivel kell felül múlni a páncél védelem értékét. Ilyenkor ugyanis még csak az optimális szögben becsapódó lövedékek hatásosak.
A gyakorlatban ehhez több találat kell. Minél kisebb az át ütés előnye, annál több.
Ez akkor is igaz, ha 60 fokos becsapódási szöget adnak meg.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0 and bel
M

molnibalage

Guest
Baromira jól látszik, hogy ilyen kis magasságról is mekkora szórása van a bombáknak. Egy hk méretű célt csak véletlenül lehet telibe találni.
Ezért kell a páncélozott járművek ellen AGM vagy CBU. Csak a Sivatagi Vihar alatt 15 ezer lábról potyogtatva még a CBU-k szórása is akkora volt, hogy tömegesen hajigálták azokat.


Ezért is. Az emberi reakcióidő 0.1 sec táján van. Ez alatt egy M0.6-tal repülő gép is megy előre vagy 10 métert...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
M

molnibalage

Guest
Aha..gondolom mecha radarok nem is készültek digitális számítógéppel...mondjuk kapásból itt van ez 1979-ből:

"The APG-63 was developed in the early 1970s and has been operational since 1973, and was installed on all F-15A/Bs.[1] In 1979, it received a major upgrade and became the first airborne radar to incorporate a software programmable signal processor (PSP), and the PSP allowed the system to be modified to accommodate new modes and weapons through software reprogramming rather than by hardware retrofit. "



nem...azt "szemezgetem" ki ami az alapvető képességkorlátot meghatározza



nem azt pofázom, hogy a Pesa az a mecha radarokhoz áll közelebb és nem az AESA-hoz???

Látom nem sikerül felfogni...
Naná, hogy volt digitális jelfeldogozású mecha radar is. Nekem magyarázod ezt? Pont az F-15-ösöét? Beszarok...

A MiG-31 volt az, ami digitális gép volt már, ahogy a Szu-24M és talán már a Szu-24M is a navigációs rendszerét nézve, amikor az korábbi F-111-esek nagy része meg analóg volt és maradt is hh végéig.

Az, hogy a PESA a mech. pásztázáshoz van közelebb, az szerintem úgy sületlenség, ahogy van.
Egy valóban jól működő PESA radar, amit te vadászgépen használsz, annak előfeltétele a digitális számítógép magának a pásztázásnak a vezérléséhez is.

Mert már ez is fázisfezérelt radar volt. Csak azért mégsem azt tudta, ami a Zaszlon.
 
S

speziale

Guest
Látom nem sikerül felfogni...

nekem nem sikerült felfogni???

"Az, hogy a PESA a mech. pásztázáshoz van közelebb, az szerintem úgy sületlenség, ahogy van."

hol a pitliben beszéltem én a pásztázásról????

Én azt állítottam, hogy TECHNOLÓGIAI szempontból a Pesa a mecha radarhoz áll közelebb mint az AESA-hoz

de gyanítom elsőre még felfogtad mert először még bepróbálkoztál itt a digitális számítógép dumával...mintha nem lett volna már a Zaslon előtt olyan mecha radar ami mögött ilyen dolgozott....

de azt az állításomat, ami gyakorlatilag a lényeg, hogy a képességek limitjét a mecha és a Pesa esetében is az egy darab adó/vevő egység jeleneti az AESA-val összevetésben...na ezt nem sikerült megérteni....
 
M

molnibalage

Guest
Én azt állítottam, hogy TECHNOLÓGIAI szempontból a Pesa a mecha radarhoz áll közelebb mint az AESA-hoz

CookedConcernedCoati-max-1mb.gif
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 825
4 116
113
Mé' nem egyeztek ki a "nagyjából a kettő között félúton lehet a PESA"-ban? :hadonaszos:
Ugye már fázisvezérelt (bár csupán a fáziseltolók révén), ezáltal ugye az AESA-hoz hasonló, de még csak egy "táp"sugárzója van, ezáltal meg a régi radarokhoz hasonló. Nekem ez pont úgy tűnik, mintha szépen beült volna középre.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 938
113

Én úgy meg rángatnám a gépet hogy szétszakadna alattam :D:D:D

Am eléggé ijjesztő hogy egy láthatatlan erő belenyom az ülésbe vagyis úgy kapkodunk levegő után hogy semmi fizikai munkát nem csinálunk .Szerintem lenne oylan aki bepánikolna
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 867
80 401
113
Ugyanez a téma csak táblázatokkal jobban áttekinthetően:


 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0
M

molnibalage

Guest
Az is, hogy Husszein jordán király jachtja felett szállt el a kötelék az Akabai-öbölben, a király pedig rögtön levágta, hogy mi van, és telefonálni akart Szaddámnak, de valamiért nem érte el időben? :)
Ennek is több változata él, de hogy melyik igaz, nem tudom eldönteni.

  • Egyes források szerint csak tettek rá/elakadt, meg nem is tudta volna felhívni irakot. Vagy a saját országát vagy Szaúdit hívhatta.
  • Mások szerint meg a hívást egy izraeli állomás fogadta, hogy válaszolt rá, hogy "OK, továbbítjuk". Tehát itt is dolgozott a gumitalpas banda. Oszt vagy igaz vagy nem.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and enzo

ZeiG

Well-Known Member
2017. április 4.
886
5 054
93
Remek írás, szép munka, gratula!

Az emberben él egy olyan kép Izraelről, hogy bármikor bárkire bármiért odacsap, ha érdekeit veszélyben látja, és hogy ezek a csapások mindig igencsak fájdalmasak. Az Osirak elleni művelet is erősen közrejátszott abban, hogy ez a zsidó állam vezetői által egyébként tudatosan is épített kép alakuljon ki a világ közvéleményében.
A cikk viszont nagyon jól megmutatja, hogy a háttérben milyen piszok kemény munka folyt a támadás sikeréért, és hogy az így is milyen kockázatos vállalkozás volt. Ismét beigazolódott: Bátraké a szerencse!

Egy kérdés merült föl bennem a végén: Ha már ennyire a határán jártak az üzemanyagnak, akkor hazafelé miért nem repültek át nyílegyenesen a jordán légtéren, egy közelebbi, észak-izraeli reptérre? Vagy az azért már túl durva (és túl veszélyes) légtérsértés lett volna?
 
M

molnibalage

Guest
Egy kérdés merült föl bennem a végén: Ha már ennyire a határán jártak az üzemanyagnak, akkor hazafelé miért nem repültek át nyílegyenesen a jordán légtéren, egy közelebbi, észak-izraeli reptérre? Vagy az azért már túl durva (és túl veszélyes) légtérsértés lett volna?
Pontosan arra repültek, egyenesen haza.


A fejezeteket meg csak elfelejtettem hozzáadni, most pótolom.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
M

molnibalage

Guest
1000km-t lerepülni 50méteren,elég durva.Nem is kicsi,hanem nagyon
Ameddig jók a látási viszonyok és F-16 szintű a gép valójában annyira nem.

A FCS gyakorlatilag végig ott tartja a gép repülési irányát, ahol hagytad. Semmi más feladatod nincs, mint a flight path markert az objektum szintje felett tartani. Egy F-4E-vel az, mert manuális trim van ott tudtommal és mindent a pilóta csinál. Az F-16-on meg autotrim és minden más fényesre nyalja a pilóta seggét. :)

A Block 40-en éjszaka a TFR tartaléka az, hogy a TFR által tartott min. magasságot felrajzolja a HUD-ram ameddig a fekvő téglalap vagy felette van a FPM, akkor nincs gond.


Varga Ferenc mesélte mennyire kényelmes a rendszer. Amikor kötelékezett egy F-16-ban ülve, akkor ő MiG-ről átülve ahhoz szokott, hogy vezetni kell a gépet és pilóta által indukált oszcillációba vitte. Rászólt a kétüléses gépben ülő pilóta, hogy "engedd el a botot".
A gép szépen átment vízszintes repülésbe és a másik géppel azonos irányt egyszer beállítva aztán úgy is maradt.

Tehát az Opera bevetésen, ha van egy 20 km széles völgy, akkor az alján vagy, akko beállítjakb. a FPM-et picivel a gerince fölé és akkor az úgy marad. Ha meg sík a terep, akkor is ameddig a turbulencia nem dobálja erősen a gépet, addig az szépen tartja a magasságát és néha kell hozzá érni. Így a 150 láb magasság nem túl vészes. Ezt a HUD videón is láthatod. A gép magától repül olyan simán, még te is el tudnád vezetni minimális gyakorlás után.

Szóval nem csak abból áll egy gép hacértéke, hogy fúúúúúúúúúúúú, kéthajtómű, R-73 meg sisakcélzó...
Hanem az, hogy a gépet csak akkor kell vezetni, amikor kell. Amikor manőverezel vele.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 074
33 185
113
Ameddig jók a látási viszonyok és F-16 szintű a gép valójában annyira nem.

A FCS gyakorlatilag végig ott tartja a gép repülési irányát, ahol hagytad. Semmi más feladatod nincs, mint a flight path markert az objektum szintje felett tartani. Egy F-4E-vel az, mert manuális trim van ott tudtommal és mindent a pilóta csinál. Az F-16-on meg autotrim és minden más fényesre nyalja a pilóta seggét. :)

A Block 40-en éjszaka a TFR tartaléka az, hogy a TFR által tartott min. magasságot felrajzolja a HUD-ram ameddig a fekvő téglalap vagy felette van a FPM, akkor nincs gond.


Varga Ferenc mesélte mennyire kényelmes a rendszer. Amikor kötelékezett egy F-16-ban ülve, akkor ő MiG-ről átülve ahhoz szokott, hogy vezetni kell a gépet és pilóta által indukált oszcillációba vitte. Rászólt a kétüléses gépben ülő pilóta, hogy "engedd el a botot".
A gép szépen átment vízszintes repülésbe és a másik géppel azonos irányt egyszer beállítva aztán úgy is maradt.

Tehát az Opera bevetésen, ha van egy 20 km széles völgy, akkor az alján vagy, akko beállítjakb. a FPM-et picivel a gerince fölé és akkor az úgy marad. Ha meg sík a terep, akkor is ameddig a turbulencia nem dobálja erősen a gépet, addig az szépen tartja a magasságát és néha kell hozzá érni. Így a 150 láb magasság nem túl vészes. Ezt a HUD videón is láthatod. A gép magától repül olyan simán, még te is el tudnád vezetni minimális gyakorlás után.

Szóval nem csak abból áll egy gép hacértéke, hogy fúúúúúúúúúúúú, kéthajtómű, R-73 meg sisakcélzó...
Hanem az, hogy a gépet csak akkor kell vezetni, amikor kell. Amikor manőverezel vele.

Ameddig jók a látási viszonyok és F-16 szintű a gép valójában annyira nem.

A FCS gyakorlatilag végig ott tartja a gép repülési irányát, ahol hagytad. Semmi más feladatod nincs, mint a flight path markert az objektum szintje felett tartani. Egy F-4E-vel az, mert manuális trim van ott tudtommal és mindent a pilóta csinál. Az F-16-on meg autotrim és minden más fényesre nyalja a pilóta seggét. :)

A Block 40-en éjszaka a TFR tartaléka az, hogy a TFR által tartott min. magasságot felrajzolja a HUD-ram ameddig a fekvő téglalap vagy felette van a FPM, akkor nincs gond.


Varga Ferenc mesélte mennyire kényelmes a rendszer. Amikor kötelékezett egy F-16-ban ülve, akkor ő MiG-ről átülve ahhoz szokott, hogy vezetni kell a gépet és pilóta által indukált oszcillációba vitte. Rászólt a kétüléses gépben ülő pilóta, hogy "engedd el a botot".
A gép szépen átment vízszintes repülésbe és a másik géppel azonos irányt egyszer beállítva aztán úgy is maradt.

Tehát az Opera bevetésen, ha van egy 20 km széles völgy, akkor az alján vagy, akko beállítjakb. a FPM-et picivel a gerince fölé és akkor az úgy marad. Ha meg sík a terep, akkor is ameddig a turbulencia nem dobálja erősen a gépet, addig az szépen tartja a magasságát és néha kell hozzá érni. Így a 150 láb magasság nem túl vészes. Ezt a HUD videón is láthatod. A gép magától repül olyan simán, még te is el tudnád vezetni minimális gyakorlás után.

Szóval nem csak abból áll egy gép hacértéke, hogy fúúúúúúúúúúúú, kéthajtómű, R-73 meg sisakcélzó...
Hanem az, hogy a gépet csak akkor kell vezetni, amikor kell. Amikor manőverezel vele.
De azért szó szerint terepkövető üzemmód nincs.Jóval könnyebb vezetni,de azért vezetni kell.
És az F15ösök is ott mentek.Odafigyelós egy másfél óra volt az nekik.