Összefoglaló a légvédelmi eszközök működéséről...

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

thomashewitt

Active Member
2015. március 21.
471
165
43
Persze, egyről beszélünk - de ahogy az USA-USSR is atomhatalmak voltak, úgy ez is csak scenario ami úgysem lesz. Arra ahagyományos háborúra készültek a nagy hadseregek amit aztán kisebb konfliktusokban kamatoztattak/nak/fognak.
Amúgy meg egy közel másfél milliárdos országot lerohanni nehéz ügy lenne. Kína például szétlőhetné az összes műholdat a féltekén (teleszemetelik a pályákat), szóval az egész világ megérezné a dolgot. Az egész világgazdaság megsínylené.
Egy dologról nem esett itt szó, a Kína/USA szembenállás kapcsán, már pedig az, hogy USA a legnagyobb felvevő piaca, ez már látszott 2008-ban is, amikor Hillary Kínában járt, nem felejtette el megköszönni, hogy vásárolják a lényegében xart sem érő FED papírokat, ezt nem holmi jótékonykodásból tették, hanem létérdekük volt, hogy az a vásárlóerő, ne rendüljön meg alapjaiban, mert az az ostor, ők rajtuk csattant volna igazán.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 456
15 864
113

Meglepő, hogy mennyire nincs kihangsúlyozva a harci repülőgépeknél a pilóta kifáradása. Egyszerűen hihetelen, hogy egy kis Cessna is milyen fárasztó tud lenni egy gyakorlatlan pilótának, ami pedig egy ilyen gépben van, az konkrétan vicc. Egy sima egyórás útvonalrepülési is fárasztó, mert a legeseménytelenebb repülés is folyamatos monitorozást igényel – el sem tudom képzelni mi lehet egy harchelyzetben.
Erről eszembe szokott jutni a pilóták beszámolója DS első óráiról, milyen iszonyat káosz volt akkor. Megyőződésem, hogy az F-35 DAS/adatátviteli képessége iránti igény ebből származtatható. Ami viszont igazán érdekelne, hogy van-e egy AI, vagy bámi más, ami megszűri annyira, vagy legalább méri a pilóta leterheltségét és aszerint adagolja az infót neki. Mert oké, hogy kijelez millió infót, de ha a pilóta beleroppan akkor az egész nem sokat ér. (ezen gondolkoznitam, mikor az izraeli pilóta beszámolóját olvastam. Jó ennyi dolgot látni, de számolni is vele... pont ezt érzékeltei jól a cikk.)
 
M

molnibalage

Guest
Meglepő, hogy mennyire nincs kihangsúlyozva a harci repülőgépeknél a pilóta kifáradása.
Nem véletlenül lett az összes TFR + robotpilótás alacsonytámadó kétszemélyes.

Egyszerűen hihetelen, hogy egy kis Cessna is milyen fárasztó tud lenni egy gyakorlatlan pilótának, ami pedig egy ilyen gépben van, az konkrétan vicc. Egy sima egyórás útvonalrepülési is fárasztó, mert a legeseménytelenebb repülés is folyamatos monitorozást igényel – el sem tudom képzelni mi lehet egy harchelyzetben.
Egy korszerű vadászgépet vezetni pofonegyszerű úvonalrepülésben még robotpilóta nélkül is az FCS miatt. Varga Ferenc tudna mesélni neked erről kötelékezés közben is. A MiG-hez szokott keze miatt állandóan túlkorrigálta a gépet, mire szólt neki a pilóta, hogy engedd el a botot. Elengedte és a két F-16-os kb. egymáshoz ragasztva repült. Az FCS sanszosan arra van trenírozva, hogy ha nem érsz a bothoz, akkor amíg képes rá addig tartja a gép repülési irányát mindenféle korrekció nélkül. Ezen felül a legalapabb robotpilóta funkciók mellett is kb. MFD monitorozás van.

Megyőződésem, hogy az F-35 DAS/adatátviteli képessége iránti igény ebből származtatható.
Ez a hardver oldala a helyzetkép összerakásnak. Először adat kell.

Ami viszont igazán érdekelne, hogy van-e egy AI, vagy bámi más, ami megszűri annyira, vagy legalább méri a pilóta leterheltségét és aszerint adagolja az infót neki.
Ez már a pilóta tehermentesítő oldala. És biztos van. Erről szólt a hír, ami a Red Flag gyakorlatnál arról regélt, hogy minden más gép számára megfelelő SAM imitátorokat az F-35 fel sem rakta az HSD-re, mert a DAS + SAR radar + WE kisugárzásból összerakta a rendszer, hogy az nem valódi célpont, csak megpróbál úgy tenni.

Mert oké, hogy kijelez millió infót, de ha a pilóta beleroppan akkor az egész nem sokat ér. (ezen gondolkoznitam, mikor az izraeli pilóta beszámolóját olvastam. Jó ennyi dolgot látni, de számolni is vele... pont ezt érzékeltei jól a cikk.)
Az F-35 pontosan ezen a téren veri majd agyon a mai gépeket. Ezért süket és vak vele összevetve még az F-22 is valamennyire.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 476
2 834
113
Lehetne kérni egy hozzáértőtől szakmai véleményezést, mert a laikusok között vita alakult ki egy légi eszközről.

Állítólag ezeket a drónokat távvezérléssel irányították 100 km távolságról, néhányat közülük Pantsirral lőttek le, néhány felett pedig átvették az irányítást. Az is szerepel az állítások között, hogy olyan műhold vezérléssel és távvezérlésű kioldó berendezéssel is fel vannak szerelve ezek drónok amelyet csakis egy state-of-the-art technológiával rendelkező országból szerezhettek be.
1.jpg

DTHViYFW4AA-qJm.jpg

Egyesek elhiszik ezeket az állításokat, mások kételkednek benne. A képek alapján lehetségesnek tűnnek ezek az állítások?

Sztem meg a valamelyik moszkvai modellezőklubban legyártottak pár zümmögőt, elcipelték a légibázisra, ott rendeztek egy tüzijátékot, hogy azt kommunikálhassák a világ felé, hogy ők aztán milyen kemény csávók, meg lássátok nép a GONOSZ NYUGAT meg akrt minket támadni de persze Puyin elvtárs személyes érdemeinek hála a hős katonáink megvédtek minket, így van már okunk foszforbombát dobálni a civilekre.
 

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 476
2 834
113
Hasonlítsd össze, Izraelnek is milyen problémát okozott a hasonló észlelhetőségű iráni light drónok megsemmisítése.
 
M

molnibalage

Guest
Skacok, ezt ne itt. Erre ott van a BIZTPOL...

BTW ki meddig jutott el a nagy művel? Eddig nem nagyon jött semmi feedback, hogy mi nem volt érthető vagy pontatlan. :)
 
  • Tetszik
Reactions: endre

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 215
24 295
113
Én ugrálok benne, csak ami érdekel. A gond, hogy ha kiszemelek egy részt, mindig feljebb és feljebb - azaz vissza kell tekerjek, hogy rendesen megértsem összefüggéseket, úgyhogy mindenkinek inkább azt ajánlom, szépen sorban érdemes haladni...
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage

Mokiengine

Active Member
2018. január 12.
221
243
43
Csak mint pilóta szólok hozzá, nem vagyok katona.

Ez egy vicc, nem támadó UAV.

1- a szerkezet nudli, teherviselő képesség zéró – első széllökés kinyírja. Ha pedig teher is volt rajta nagyon instabil lehetett – gondolom jópár el se jutott a célkörzetig.

2- az egy 10 köbös motornak tűnik, mint a régi MOKI, elmegy egy darabig, de egy ilyen ócska aerodinamikájú szerkezetet elég lassan – csak az interference drag megeszi a motor teljesítmény negyedét. A csúcssebessége nem lehetett nagy, olyan 80km/h max. tekintve a terhet amit ráakasztottak és a nagy felületet. Vagyis 100km az ha veszünk némi szelet is olyan másfél óra út – nem hiszem annyi benzin belefér a törzsben lévő tankba ha ott más is van.

3- Szerintem lehetett bennük max egy pörgettyűs iránytartó és egy rugós időzítő és annyi. Robotpilótát csinálni azért nem annyira egyszerű. Ha mégis volt GPS, azt nem lehetetlen összehozni, hogy a szervók kormányparancsot kapjanak tőle.

A távvezérlésben nem hiszek, egyrészt honnan kapott visszajelzést, ha nincs kamera, valamint nem látok semmi szenzort, ami mondjuk sebességet, állásszöget, magasságot mérne és elég nagy teljesítményű antennát, ami ezt továbbíthatná vissza (meg ehhez telepet elég nagyot, ami meg rohadt nehéz ennek a motornak). Arról nem is beszélve, milyen elektronikai zaj van arra és mindenki figyel mindent CBtől mobiltelóig.

Szerintem ezek autonóm cuccok voltak, de azon a szinten, amit egy jobb hobbiboltból össze tudsz szedni. A 100km nekem soknak tűnik, és szerintem tök sikertelen ötletelés volt csak, kb annyi értelme volt, mint a Japánok hőlégballon bombázásának a II. Vhban.

Az oroszok simán felfújták ezt a nevetséges támadást, ahogy az izraeliek a palesztinok petárdáit. A hezbolah csőrakétáinak egyfajta fojtatása. Ellőttek rá egypár rakétát ennyi lehetett a sikere max...


Sziasztok!

Pár sort engedjetek meg. A MOKI motor gyártójaként meg lettem említve :) Gondoltam leírom én is a véleményemet.

. Szerintem - sajnos - nagyon nagyon komolyan kell venni ezeket a "házi" jellegű UAV-okat.

1. a motorja valószínű kereskedelmi forgalomban elérhető egyszerű fűkasza vagy fűrész benzin röpsúlyos-mágnes gyújtásos
motor 25-50ccm ig beszerezhető potom áron. Légcsavaros átalakítása egyszerű és az interneten elérhető.
A fa légcsavar érdekesen néz ki, na azt nem tudom honnan, de kialakításából látszik hogy fordulatra-alacsony sebességre
és nyomatékra van optimalizálva. Egy egyszerű másoló fa esztergán bárki legyárthatja.

2. a gép teste pont a célnak megfelel. Ez a gép max 100 Km/h sebességgel tud repülni, utazója 60-70 Km/h lehet.
olcsó alu zártszelvények, rétegelt lemez, talán karton vagy habosított műanyag lemez borítás és fólia a szárnyakon,
Bombák oldása egyszerű standard szervó által kihúzott retesz. 3-5 dollár egy szervo.

3. A robotpilóta. na igen a robotpilóta.
Ma már ott tartunk, hogy 100-300 dollárért olyan autopilot-ot (10x10cm méret) tud beszerezni bárki a világon, hogy még irányítani sem kell.
A leprogramozott útvonalat GPS alapon lerepüli. Itt pusztán az anyagi források szabhatnak határt, bármilyen igény megoldható és
legális kereskedelemben beszerezhető.

4 Távirányítás.
Hát az ugyan az mint a robotpilóta Nagyon sokféle un. Long Range Tx-Rx távirányitó adó-vevő rendszer kapható. Az egyszerű RC távirányítóhoz illeszthető, Akár 250-300 Km hatótávot is tud némelyik. Csak egy példa DMD FPV 868-900mhz (Spanyolország ez drága) Dragon Link 433mhz (Kína ez olcsó) A gyakori használt freki az ami legális sok helyen 433 és 868 vagy 900mhz környéke.

Annyit érdemes tudni hogy ezek a fránya LRS adó-vevők frekvencia "hoppingolnak" tehát egy bizonyos freki tartományon belül folyamatosan
ugrálnak, hogy ne kapjon be zavart. :) azért egy szélesebb spektrumú zavarással kiolthatók.
Viszont érdemes tudni, hogy a nagyhatótávú irányítás vevő egysége a repülőben össze van kötve a robotpilótával.
Tehát ha bezavarom az irányítást - beállítástól függően - átválthat azonnal autonóm előre leprogramozott repülésre, az irányító beavatkozása
nélkül.


összefoglalva én azt feltételezem, hogy szerintem sem
volt nagy hatótávú irányítás, hanem GPS alapon 5-10m pontossággal odarepültették
őket majd körrepülésre programozva leoldották a bombákat. Tehát felprogramozva egymás után indítva lerepülték az útvonalat.
semmi nagyhatótáv. Sajnos elég egyszerű és ezért baromira veszélyes és potens.

Üdv! Mindenkinek

loorio
 
M

molnibalage

Guest
Én ugrálok benne, csak ami érdekel. A gond, hogy ha kiszemelek egy részt, mindig feljebb és feljebb - azaz vissza kell tekerjek, hogy rendesen megértsem összefüggéseket, úgyhogy mindenkinek inkább azt ajánlom, szépen sorban érdemes haladni...
Igen, erre utaltam is az előszóban. Vannak benne előre és hátra utalások, aki ismeri ezek egy részét kihagyhatja, de a logikus olvasási sorrend a tartalomjegyzésk szerinti.
 
  • Tetszik
Reactions: arcas

endre

Well-Known Member
2016. december 7.
328
520
93
Zsír. Azok már technikailag egyszerűbbek, mint a korábbiak. :)

A legjobb az egészben az, hogy ezek a technikai és szervezeti részletek sok globális / történelmi kérdés megértésében is segítettek. Ezek után pl. más szemmel fogok nézni jó néhány hidegháborús eseményre.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 452
84 407
113
Egy AGIS romboló mekkora távolságból képes F-35 nagyságrendű "lopakodót" észlelni és tüzet vezetni rá?
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 456
15 864
113
Sziasztok!

Pár sort engedjetek meg. A MOKI motor gyártójaként meg lettem említve :) Gondoltam leírom én is a véleményemet.

. Szerintem - sajnos - nagyon nagyon komolyan kell venni ezeket a "házi" jellegű UAV-okat.

1. a motorja valószínű kereskedelmi forgalomban elérhető egyszerű fűkasza vagy fűrész benzin röpsúlyos-mágnes gyújtásos
motor 25-50ccm ig beszerezhető potom áron. Légcsavaros átalakítása egyszerű és az interneten elérhető.
A fa légcsavar érdekesen néz ki, na azt nem tudom honnan, de kialakításából látszik hogy fordulatra-alacsony sebességre
és nyomatékra van optimalizálva. Egy egyszerű másoló fa esztergán bárki legyárthatja.

2. a gép teste pont a célnak megfelel. Ez a gép max 100 Km/h sebességgel tud repülni, utazója 60-70 Km/h lehet.
olcsó alu zártszelvények, rétegelt lemez, talán karton vagy habosított műanyag lemez borítás és fólia a szárnyakon,
Bombák oldása egyszerű standard szervó által kihúzott retesz. 3-5 dollár egy szervo.

3. A robotpilóta. na igen a robotpilóta.
Ma már ott tartunk, hogy 100-300 dollárért olyan autopilot-ot (10x10cm méret) tud beszerezni bárki a világon, hogy még irányítani sem kell.
A leprogramozott útvonalat GPS alapon lerepüli. Itt pusztán az anyagi források szabhatnak határt, bármilyen igény megoldható és
legális kereskedelemben beszerezhető.

4 Távirányítás.
Hát az ugyan az mint a robotpilóta Nagyon sokféle un. Long Range Tx-Rx távirányitó adó-vevő rendszer kapható. Az egyszerű RC távirányítóhoz illeszthető, Akár 250-300 Km hatótávot is tud némelyik. Csak egy példa DMD FPV 868-900mhz (Spanyolország ez drága) Dragon Link 433mhz (Kína ez olcsó) A gyakori használt freki az ami legális sok helyen 433 és 868 vagy 900mhz környéke.

Annyit érdemes tudni hogy ezek a fránya LRS adó-vevők frekvencia "hoppingolnak" tehát egy bizonyos freki tartományon belül folyamatosan
ugrálnak, hogy ne kapjon be zavart. :) azért egy szélesebb spektrumú zavarással kiolthatók.
Viszont érdemes tudni, hogy a nagyhatótávú irányítás vevő egysége a repülőben össze van kötve a robotpilótával.
Tehát ha bezavarom az irányítást - beállítástól függően - átválthat azonnal autonóm előre leprogramozott repülésre, az irányító beavatkozása
nélkül.


összefoglalva én azt feltételezem, hogy szerintem sem
volt nagy hatótávú irányítás, hanem GPS alapon 5-10m pontossággal odarepültették
őket majd körrepülésre programozva leoldották a bombákat. Tehát felprogramozva egymás után indítva lerepülték az útvonalat.
semmi nagyhatótáv. Sajnos elég egyszerű és ezért baromira veszélyes és potens.

Üdv! Mindenkinek

loorio

Nem, egyáltalán nem veszélyes és potens, legalábbis nem sokáig. Jelenleg ennek a szintnek annyi az értelme, hogy MÉG nincs kint a counter ellene, de már megvan - az US ARMY terepjáróra telepített lézerei. Ezek ellen a fa szerkentyűk ellen egyszerűen tökéletes eszközök, csak még nincsenek a csapatoknál nagy számban - de pont az ilyen esetek miatt nem sokáig marad így. Akkor pedig ezek már semmit sem érnek.
Vagyis ez a fenyegetés összvissz azért élhet valamilyen szinten, mert olyan szegmensbe tört be, ahová még nem tettek légvédelmet - hiszen éppen azért onnan próbálkoznak velük. Mivel pedig a hatékonyságukat nem lehet növelni (ha azt tennénk, vagyis sebesség, védettség, stb..., akkor egy UAV/UCAV gépet kapnánk a végére :D), így amint a counter kifut el is hal.
Egy rövidke csillogás jár neki.