GrGLy!
nem teljesen értelek, itt oldalakt írtunk tele a kerék mellet, most jön két hozzászólás ellene és elbizonytalanodsz. Mindez megint arra vezethető vissza, hogy csak az alkalmazási terület, de a feladat nem lett meghatározva. Feltételezted, hogy az új jármű mellett megvannak az összfegyvernemi harc többi eszköze is, ezek most kerekesek, vagy lánctalpasak, mert nem mindegy. Ugye azt mondtad, hogy nincs költségtényező, de azért ne szakadjunk el a valóságtól. Sajnos akármennyire is nem akarjuk, minden tervezés kompromisszumokkal jár. Persze az ideális egy Namer szerű jármű lenne, de az izraelieken kívül, valahogy senki sem fejleszt ilyet. Ha a realitásokat figyelembe kell venni, akkor azért nézzük meg, hogy ma mekkora, és ilyen harcjárművek állnak szolgálatban. Ezek azért katonai, gazdasági és ipari kompromisszumok során születtek meg.
Én továbbra is úgy gondolom, hogy egy modern harcjármű típuscsaládot alkot, amely lefedi a lövészzászlóalj harcjárműparkját, mint a Stryker. Egy típuscsalád kialakításhoz a kerekes szerintem alkalmasabb, mivel a legtöbb alkalmazáshoz a lánctalp túl drága.
Ijász!
Az hogy egy jármű felborul, az súlypont és tömeg kérdése, nem a futóműé. A sebesség úgy szintén, ugye azért az MT-LB-t nem tartod túl harcképes járműnek (mellesleg nem is az volt a feladata), illetve azért kíváncsi lennék a bennülők harcképességére, miután 90-nel robogott a terepen (amit amúgy nem kétlek). Ha növeljük a tömeget csökkenni fog a mozgékonyság, növelni kell a hajtóműteljesítményt, nő a térfogat, és nő a tömeg és eljutunk a reptervezésnél olyan jól ismert ördögi spirálba. A tömegnövekedés elvezethet az úszóképesség elvesztéséhez (amit itt sokan alapkövetelménynek tartanak), illetve a hidak és a vasúti kocsik terhelhetőségét is azért nem árt figyelembe venni, mert egy harcjárműnek nem csak a harcmezőn kell tudni mozogni, hanem el is kell oda jutnia. Én nem gondolom, hogy az általunk idáig felvázolt harcjármű harcra alkalmatlan lenne, ilyen tulajdonságokkal rendelkező harcjárművekkel van felszerelve Európa majd minden hadserege, én meg nem gondolom okosabbnak magam a valódi döntéshozóknál.
Én nem gondolom, hogy a D/E hajtás bonyolultabb lenne, sőt sok tekintetben egyszerűbb, mivel nélkülözi a mozgó elemeket. Valamiért a repipar is az elektromos energia egyre szélesebb körű hasznosítása irányban mozdult el, talán nem véletlenül.
TG
Ui. az utóbbi napokban, a várakozásommal ellentétben - aminek hangot is adtam - egy hagyományos tucat harcjármű helyett, egy eléggé innovatív fejlesztés felé indult el a társaság, de most akkor visszatérünk a Marderhoz?