Orosz levegő-levegő rakéták

Molni jól írta, hogy vannak fizikai paraméterek, jellemzők, amelyek nagyon jól lemodellezhetőek és vannak jelenleg ismert határai, amit rövid távon nem igen lehet átlépni. <b>Rövid távon!</b> De nézzük meg a technikai fejlődést, ami szinte exponenciális mértékben fejlődik. Csak a beruházott költségek függvénye, hogy a fejlesztések mekkora léptékűek, "viszonylag" adott szintű tudás mellett. Természetesen annak van előnye, aki magasabb szintről kezdi, folytatja, de nem mindegy, hogy a fejlesztések mennyire racionálisak. A fő kérdés pedig az, hogy elméletileg hiába ütős valakinek a fejlesztése, ha azt nagy mennyiségben nem képes előállítani eredeti minőségben és az oroszok rákfenékje. Hiába az adott eszköz papirforma szerinti képessége, ha azt tömegesen nem tudja produkálni. Mit is akarok ebből kihozni.
Egy mérnök/kutató számára az a legnagyobb kihívás, hogy úgy tervezzen meg egy eszközt, hogy az tömegtermelés szintjén is tudja a legjobb paramétereket,amit csak ki lehet hozni belőle, ne csak a laboratóriumi körülmények között, egyedi gyártásban. Elképzelhető, hogy az orosz, vagy kínai szakemberek is tudnának a közeli és távolabbi jövőben közel azonos képességű eszközöket fejleszteni, mint a nyugati országok és az USA, de ahhoz, hogy ezek a fejlesztések tömegméretű gyártásban megjelenjenek, ahhoz már kisebb csoda kellene, ami jelenleg csak vágyálom. Tudjátok, a lehetetlent azonnal, a csodára kicsit várni kell.

Eddig az volt az érv, hogy az orosz vasak félaktív rakétái szart sem érnek (ez így ebben a formában nem igaz, viszont nagy hátrányban voltak), most, hogy bevethetik már fizikailag is az új aktív lokátoros rakétákat pedig az, hogy mekkora a HMZ értékük. Meg kellene érteni, hogy a HMZ egy fontos érték, de nem a legfontosabb. Miért is? Mert csak nagyon ritkán tudják kihasználni. Mi kell a sikerhez? Minél nagyobb távolságban stabil, zavarmentes felderítés és követés, gyors befogás és MEGBÍZHATÓ működésű rakéta.
Ami számomra most jelenleg a legnagyobb kérdés, hogy milyen a megbízhatósága az új fejlesztésű orosz levegő-levegő rakétáknak? Ebben tudtak-e lényegesen előre lépni.
 
Japánnak fejlett rakéta technológiája van, Amerikába is exportál.
https://en.wikipedia.org/wiki/Japan's_space_development
 
Az AIM-120D = csak F-22 esetén abból indulhatott ki, hogy a D változat elvileg csak minimális vagy 0 hajótmű változatást kap, képességnövekedés nem, inkább csak élettartam és egyéb problémák megoldása várható.

Ugye emlékszünk még a hírre, ami arról szólt, hogy a hajtű gyártás során valaki gáz volt és egy időre a B széria hajtóművet pakolták egybe a C fejekkel?

Ellenben a nagyobb HMZ-t azzal kommunikálták le, hogy ezt csak röppálya optimalizációval éri el. Na, ez így általánosan mese habbal. Kis és közepes magasságon ilyen nincs. Még akkor sem lenne 50% HMZ növekdés, ha eddig a rakéta csak vízszintesen repült és most utána loftolna. (Felmegy, odafent kis légellenállás, majd lejön.)

Viszont az F-22 abnormálisan nagy magasságon repülhet az átlag taktikai géphez képest és abnormálisan gyorsan is. Ha van lehetősége M1.5-1.7 táján 12-13 km magasan 12-15 fokos szögben indítani és a rakéta robotpilótát úgy programozni, hogy ilyen specifikusság szerint üzemeljen, akkor a régi AIM-120-hoz képest adott célok ellen értelmezhető +50% HMZ. Általánosan kezelni ezt dőreség volna. Az indító és célpont magasságának csökkenésének függvényében a HMZ nyereség még kisebb. Egyszerűen nem éri meg a balanszolás során nagyon fel és lemászni.
 
Az RVV-AE ramjet fejlesztése vajon hogy áll?
BVR-AAM-Diversity-1.png
 
Lenne egy gondolatom. Lehet, hülyén hangzik, de eszembe jutott, egy szerintem teljessen új típusú légvédelmi rakéta. Azaz, igazából,hátnem tudom. Megpróbálom körbe írni.
Szóval, vannak a háborús felek. (Most mindegy ki orosz, ki Usa fan.)
Ugye, komolyabb légi aktivitásnál, a háttérben mindíg mozog 1-2 E-3 légtérellenőrző, vagy a flottánál az E-2-k. Na, ezeket védik mint a fene, és jó messzire is vannak. Gondolom, ezeket ki lehet szúrni valahogy,hol merre repked. Ha ugyan tudják is a hadviselő felek, hol a gép, a megsemmisítése marha nehéz.
Szóval, az jutott eszembe, (lehet már létezik) miért nem ötvözik a cirkáló és a légvédelmi rakétát ilyen speciális célra. Repül egy Tomahawk jellegű rakéta, földközelben terepkövető üzemmódban, majd egy adott ponton beindul egy rakéta hajtómű, ami monjuk mach2-re gyorsítja. Ilyenkor az orban bekapcsol egy felderítő majd egy aktív radar (egy amraam d hatósugarú), és alulról lerobbantja a gépet az égről.
Monjuk a légv. rak. -nak, nem kell 300kg-os robbanófej, oda elég a 70-80kg is. Arra a helyre elférne a radar. A rakéta hajtómű pedig egy alap rakéta hajtómű is lehetne, az amraam-é sem túl hatalmas.
Ez jól jöhet még hordozókötelékek ellen is.Aki fenn van épp, alig marad ideje reagálni.
Lehet, hatalmas hülyeség, még sok hely kellene a kütyüknek, de elég hasznos dolog lenne. Minimális védekezési idő maradna csak a támadott gépnek.
 
A HAVCAP röhögve szedné le az vele a baj. Ráadásul mivel kétféle hajtómű van rajta és az aerodinamikát sem tudod optimalizálni rendesen...

A szubszonikus repüléshez láthatod, hogy milyen szárnyak és vezérsíkok vannak a Tomahawkon, és nézz meg egy légiharc rakétát. Ég és föld a difi. Nem tudsz olyan aerodinamikai kialakítást, ami hosszabb távon jó high subsonicra, de M2-nél is jó lesz. Ezen felül az M2.0 sebesség vicckategóriás lenne.

Az egész koncepció feleslegesen túl van bonyolítva...

A Sz-300PMU-1/Szu-400 ~1800 kg-os tengerszinten indított rakétával kinematkailag ballisztikusan ellő 250 km-re úgy, hogy bőven szuperszonikus a végfázis sebesség. Egy AWACS vadász repcsi 8-10 km magasan indíva, egy 600-800 kg-os rakétát simán elhajít 300 km-re úgy, hogy az pályavégi sebessége M3.0 táján lesz és töredéke méretben a kétfokozatú szörnyednek.

Nini, hát nem ebben gondolkoztak Ivánék? Aztán valamiért nem csinálták meg. Nofene, majdnem pont 800 kg-os volt.
https://en.wikipedia.org/wiki/K-100_%28missile%29
 
Sőt, ha van kéznél egy MIG-31 akkor az kellően nagy magasságra emelkedve, kellően nagy sebességgel repülve legalább 250 km-re képes ellőni egy R-37-est.
https://en.wikipedia.org/wiki/R-37_(missile)

De a régi R-33-ból is ki lehet hozni 160+km-t, bár ott szerintem inkább a félaktív rávezetés a korlát a hatótávolságnál, nem az üzemanyag.
https://en.wikipedia.org/wiki/R-33_(missile)
 
Az R-37 tudtommal nem létezik. Terv volt, de rendszerbe állítás most sem történt meg. Az R-33-mál a 160 km + félaktív vezérlés miatt problémák lehetnek a HAVCAP és sima gépek miatt. Az R-37-tel már azért lenne emez, amaz. A probléma még mindig az, hogy az MiG-31 PVO gép, ami azt jelenti, hogy Murmanszkon és Vlagyivosztokot leszámítva a büdös életben nem lenne AWACS a közelében, mert ahol nincs taktikai vadász, oda nem kell AWACS sem...
 
Én úgy tudom, hogy az R-37 létezik, csak nincs rendszerben. Tesztelték többször is. Hosszú távon ezzel számolnak az oroszok a MIG-31 és a PAKFA esetén is. (lásd. PAKFA infografikák)
Bár lehet végül az R-37-et összevonják az R-33-al és nem változik a típus jelzés, vagyis megcsinálják az aktív radaros R-33-st és kész. Lehet ez az olcsóbb megoldás lesz végül a befutó.
 
russian-aams.png

Ez a táblázat mennyire pontos? Elsősorban az R-73 és HOBS képesség érdekel. Vannak benne olyan változatok, amik soha nem készültek el. Az R-73 O/B oszlopában levő értékek elég furcsák, mert 75 fok is szerepel benne, mikor az R-73E tudtomal exportváltozat és butított. A táblázat az APA-ról van, egy korábbi hsz-ből tettem ide.
 
A kettős érzékelős (dual seeker) R-74-ből az oroszok végül vettek vagy bárki?

Nem tudok róla. Az Indiaiaknak ajánlották, de nem kértek belőle, ők az R-73 után az izraeli Phyton-5 rakétát választották rövid hatótávolságú rakétának, elviekben a Tejas és az MKI is majd ezt kapja, meg majd az FGFA is.
 
H-55 Gránát "X-55 Гранат", 120 gyártmány "изделие 120" AS-15 Kent

055283.jpg


052275.jpg


027844.jpg


0d4qi.jpg


s1TTK.jpg


H-55SzM "X-55CM" 125 gyártmány "изделие 125" AS-15B Megnövelt hatótávolságú "увеличенной дальности"

x55_3.gif


ejF1S.jpg


3ypLD.jpg


5F1ne.jpg


jwTff.jpg


TYPGG.jpg


Technikai és méret/tömeg adatok:
Hossza: H-55/H-55SzM 5,8/6,04m
Test szélessége: H-55/H-55SzM 0,514/0,77m
Fesztávolság: 3,1m
Induló tömeg: H-55/H-55SzM 1 200/1 450kg
Robbanó fej tömege: 410kg
Robbanófej hatóereje: 200kt
Max. repülési sebessége: 260m/s (936km/h)
Utazó repülési sebessége: 200-220m/s (720-830km/h)
Repülési magassága: 40-110m
Hatótávolsága: H-55/H-55SzM 2 500/3 50100km
Indítási magasság: 200-12 000m;
Irányítás: TERCOM - Terepkövető (Terrain Contour Matching) Az előre beprogramozott digitális térképpel hasonlítja össze a valós képet.
Pontosság: kisebb, mint 100m, általában 20-30m között;

Változatok: légi indítású - H-55, H-55 OK, H-55SzM, H-555 (1999-től, mély modernizálás: hatótávolság 2 000km, csökkentett RCS - 0,01, korszerűbb navigációs rendszer BSU-55, pontosság kisebb, mint 20m), H-65 hagyományos töltetű robbanófej;
Szárazföldi indítású: SSC-X-4 "RK-55"
Tengeri (TAJ) indítású: Sz-10 Gránát "С-10 Гранат" (3М-10; SS-N-21 Sampson);

Hajtómű: TRDD-50 RD-95-300 TRDD - turbó légcsavaros reaktív hajtómű "ТурбоРеактивный Двухконтурный Двигатель" 37 gyártmány "изделия 36" a korszerűsített TRDD-50A és TRDD-50AT 37 gyártmány "изделия 37", Hossz/átmérő: 0,85/0,315m, Tömeg: 95kg, Fogyasztás: 0,785kg/kgh, Tolóerő:450kg;

TRDD-50AT
%D0%A2%D0%A0%D0%94%D0%94-50%D0%90%D0%A2_%28%D0%9C%D0%90%D0%9A%D0%A1-2005%29.jpg


H-555 "X-555"

05WWi.jpg



gUg7t.jpg


JSKBX.jpg


TRDD RD-95TM-300 "TРДД РД-95ТМ-300" tolóerő: 400kg

6G2oo.jpg


1999-ben 575 db H-55 és H-55SzM rakétát szállítottak Ukrajnából vissza Oroszországba vasúton.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and wolfram
Megnéztem az orosz gyártó honlapját, hogy milyen hivatalos leírás érhető el a rakétáikhoz. Én csak a "lényeget" emelem ki, az eredeti szöveg a linkeken elolvasható!

R-73E/EL:
Passzív IR, TVC, "single mod" tolóerő karakterisztikájú motor.
http://eng.ktrv.ru/production_eng/323/503/504/

RW-MD:
Minden szögből indítható, optikai zavarás elleni védelem, passzív IR "kettős tartomány" (frekvencia lehet) , TVC, "single mod" hajtómű.
http://eng.ktrv.ru/production_eng/323/503/566/

RW-AE:
Több csatornás aktív radar, inerciális/rádiós navigációs rendszer, "single mod" hajtómű.
http://eng.ktrv.ru/production_eng/323/503/505/

RW-SD:
Több csatornás aktív radar, inerciális/radar korrekciós navigációs rendszer, "single mod" hajtómű.
http://eng.ktrv.ru/production_eng/323/503/567/

R-27P1/R-27EP1:
Kombinált rávezetés (képes a zavarás és az ellenséges radar irányába repülni, a végfázisban pedig IR rávezetés van) , "tűz és felejtsd el" ( vagyis nem félaktív a rakéta!), az R-27EP1 kettős tolóerő karakterisztikájú hajtóművel rendelkezik.
http://eng.ktrv.ru/production_eng/323/503/506/

R-27R1/R-27ER1:
Félaktív rávezetés, inerciális/rádiós navigációs rendszerrel (ami miatt csak a végfázisban kell megvilágítani a célt!), az R-27ER1 esetén kettős tolóerő karakterisztikájú hajtóművel rendelkezik a rakéta.
http://eng.ktrv.ru/production_eng/323/503/527/

R-27T1/R-27ET1:
Passzív IR végfázis rávezetés inerciális/rádiós navigációs rendszerrel (ami miatt csak a végfázisban kell IR-el befogni a célt!, vagyis rendelkezik LOAL képességgel a rakéta!), e mellet az R-27ET1 kettős tolóerő karakterisztikájú hajtóművel rendelkezik.
http://eng.ktrv.ru/production_eng/323/503/509/

R-33E:
Félaktív rávezetés, inerciális/rádiós navigációs rendszerrel (ami miatt csak a végfázisban kell megvilágítani a célt),kettős tolóerő karakterisztikájú hajtóművel rendelkező a rakéta.
http://eng.ktrv.ru/production_eng/323/503/510/

Emlékszem több vitára az orosz rakétákkal kapcsolatban. Ha a gyártó állításai igazak, akkor úgy tűnik, hogy elég sok esetben nekem és Zsoltinak volt igaza. Ilyen például, hogy az R-27ET1 LOAL képességű rakéta. Meg ezek szerint gyártásban van az R-27P/EP verzió is! (Hogy rendeltek-e az más kérdés)
Viszont az is kiderült, hogy az R-73-ból még nincs képalkotós verzió csak frekvencia modulált, és az is, hogy az R-77 egyik verziója sem rendelkezik kettős tolóerő karakterisztikájú hajtóművel. (ami számomra nagyon meglepő)

Remélem tudtam segíteni a fórumozóknak az információkkal :cool:
 
Egyértelműen látszik, ahogy utaltam rá régebben is, hogy nem NEM TUDÁS az oka annak, hogy nem szorították ki teljesen az R-27 családra épülő rakétákat náluk a radaros vonalon az R-77, az infrás vonalon az R-73 család rakétái. Ahogy azért a "szembe kell öngyilkos módon repülnöd SARH" rakéta rávezetés, illetve a LÓSZARRA sem jó R-27ET vonal is ahogy már akkor utaltam rá, hurrá optimista. Főleg igaz ez hogy a napok vitaalanyánál maradjunk, az Irbisz radarnál, ami brutál azimuth kitérítést tud, mivel az alapból nagy látószögét a fázisvezérelt antennarácsnak még mechanikusan ki is forgatják, ami valós harcászati előny, ahogy utaltam is rá, pont ez miatt, csak nagyjából minden vitaparnterem ignorálta... Ez ugye annyit tesz, hogy SARH rakétát is gyönyörűen rá lehet vezetni a célra úgy, hogy nem hogy nem felé repülsz, hanem a hátad mögé oldalra vílágítva, tehát még elvágólag távolodsz is. S akkor itt megint bejönnek mellé ilyen dolgok, hogy melyik a hasznosabb/érzékenyebb vajon a Stealth karakterisztikájú célgép ellen, az ARH rakéta R-77 keresztmetszeten megtalálható kis radarja, aminek sugározni kell, ehhez energia ellátás + hűtő rendszerek kellenek, vagy az R-27 család lényegesen nagyobb keresztmetszeten elhelyezett CSAK a lehető legjobb vételi viszonyokra törekvő antennája, mert a jel egy brutál nagy kimenő teljesítményű repülőgépen lévő Irbiszből jön?

Az R-27ET meg maga a tökéletes talány, a magam részéről én hajlok arra, hogy jelenleg Stealth karakterisztikájú gép ellen ez az egyik legnagyobb harcértékű rakéta, amiről láthattunk eddig fotót. Bele nem látok, csak azt tudjuk, hogy messzire repül, nagy harci része van, és negálja a stealth karakterisztikát. Ha van indítás utáni befogás képessége, BVR rakétaként funkcionál, onnan már csak az irányításért felelős infrafej érzékenysége/zavarvédettsége az ami meghatározza, hogy indítható e szemből, és mennyire érzékeny a csalikra. Ezt meg nem fogjuk megtudni addig, amíg nem lesz nagy háború.

Érdekes dolog ez a haditechnika, hogy nem mindig mindenki ugyan úgy oldja meg a lekűzdendő akadályokat.
 
Megnéztem az orosz gyártó honlapját, hogy milyen hivatalos leírás érhető el a rakétáikhoz. Én csak a "lényeget" emelem ki, az eredeti szöveg a linkeken elolvasható!

R-73E/EL:
Passzív IR, TVC, "single mod" tolóerő karakterisztikájú motor.
http://eng.ktrv.ru/production_eng/323/503/504/

RW-MD:
Minden szögből indítható, optikai zavarás elleni védelem, passzív IR "kettős tartomány" (frekvencia lehet) , TVC, "single mod" hajtómű.
http://eng.ktrv.ru/production_eng/323/503/566/

RW-AE:
Több csatornás aktív radar, inerciális/rádiós navigációs rendszer, "single mod" hajtómű.
http://eng.ktrv.ru/production_eng/323/503/505/

RW-SD:
Több csatornás aktív radar, inerciális/radar korrekciós navigációs rendszer, "single mod" hajtómű.
http://eng.ktrv.ru/production_eng/323/503/567/

R-27P1/R-27EP1:
Kombinált rávezetés (képes a zavarás és az ellenséges radar irányába repülni, a végfázisban pedig IR rávezetés van) , "tűz és felejtsd el" ( vagyis nem félaktív a rakéta!), az R-27EP1 kettős tolóerő karakterisztikájú hajtóművel rendelkezik.
http://eng.ktrv.ru/production_eng/323/503/506/

R-27R1/R-27ER1:
Félaktív rávezetés, inerciális/rádiós navigációs rendszerrel (ami miatt csak a végfázisban kell megvilágítani a célt!), az R-27ER1 esetén kettős tolóerő karakterisztikájú hajtóművel rendelkezik a rakéta.
http://eng.ktrv.ru/production_eng/323/503/527/

R-27T1/R-27ET1:
Passzív IR végfázis rávezetés inerciális/rádiós navigációs rendszerrel (ami miatt csak a végfázisban kell IR-el befogni a célt!, vagyis rendelkezik LOAL képességgel a rakéta!), e mellet az R-27ET1 kettős tolóerő karakterisztikájú hajtóművel rendelkezik.
http://eng.ktrv.ru/production_eng/323/503/509/

R-33E:
Félaktív rávezetés, inerciális/rádiós navigációs rendszerrel (ami miatt csak a végfázisban kell megvilágítani a célt),kettős tolóerő karakterisztikájú hajtóművel rendelkező a rakéta.
http://eng.ktrv.ru/production_eng/323/503/510/

Emlékszem több vitára az orosz rakétákkal kapcsolatban. Ha a gyártó állításai igazak, akkor úgy tűnik, hogy elég sok esetben nekem és Zsoltinak volt igaza. Ilyen például, hogy az R-27ET1 LOAL képességű rakéta. Meg ezek szerint gyártásban van az R-27P/EP verzió is! (Hogy rendeltek-e az más kérdés)
Viszont az is kiderült, hogy az R-73-ból még nincs képalkotós verzió csak frekvencia modulált, és az is, hogy az R-77 egyik verziója sem rendelkezik kettős tolóerő karakterisztikájú hajtóművel. (ami számomra nagyon meglepő)

Remélem tudtam segíteni a fórumozóknak az információkkal :cool:
A probléma az, hogy ezek egy részéből nem rendelt a kutya sem. Az ARH-sá alaítása az R-27R családnak kb. 10+ éves. Azóta sincs belőle egy darab sem...