• Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
51 325
86 376
113
Oda van írva.... 50kg. Elárulok egy "trükköt" neked, bár szerintem ezt a legtöbben (logika alapján) tudják A bombamellett lévő szám a bomba tömegét jelzi. Pl. FB-500, KAB-250, ODAB-1500, UPAB-50...stb. Egyébként a harci része 37kg, hogy mást is tanuljál ezen bombáról.
Csak 1 Grad rakétát mutass aminek 37kg a harci része, csak 1-et.
 

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
5 766
15 127
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Egy új orosz nagy teherbírású katonai drón kifejlesztésére irányuló projekt két és fél évig tartott, és egymilliárd rubelbe került, de még egyetlen drónt sem gyártottak szolgálatban. A kommentátorok szerint az orosz UAV-programot akadályozó korrupció és bürokrácia példája.

2023 augusztusában az orosz állami tulajdonú Rostec védelmi konszern bemutatta a BAS-200 UAV-t. Az állítólagos teherbírása 50 kg, a maximális sebessége 160 km/h, és négy óra állóképességgel rendelkezik. Egy pilóta és egy rakománykezelő vezérli.

Amellett, hogy képes szállítani a hasznos terheket, a BAS-200-at úgy tervezték, hogy képes legyen "figyelni a terepet sötét és nappali órákban, [és] légi fényképezést, magnetometrikus és hőképes felméréseket végezni".

A BAS-200-at a Mil és Kamov Nemzeti Helikoptergyártó Központ tervezte a Belarusian Pilóta nélküli Helikopterek Tervező Iroda terve alapján. Ahogy az öröksége is mutatja, funkcionálisan pilóta nélküli helikopter, nem pedig négy- vagy oktokopter.

A drón az ukrán „Baba Yaga” nehéz drónok közvetlen megfelelője, amelyeket bombázásra, valamint élelem és víz szállítására használnak a frontvonalba. Egy év elteltével azonban még egyetlen BAS-200 sem jelent meg szolgálatban.

Úgy tűnik, hogy az orosz kormány köztudottan nehézkes bürokrácia a fő tényező. 2023 októberében a Moszkvai Repülési Intézet (MAI) kétnapos konferenciát tartott a drónok tanúsításáról, amelyet a Rosaviatsia légiközlekedés-szabályozó hatóság felügyelt.

A BAS-200 volt az egyetlen 30 kg feletti drón, amely tanúsítást kapott. A tisztviselők elmondták, hogy a tanúsítási folyamat másfél évig tartott, és 146 millió rubelbe (1,46 millió dollárba) került.

Ez 109,5 millió rubelt tartalmazott a szakértőknek, hogy megerősítsék a terv minden követelménynek való megfelelőségét, és további 32,5 millió rubelt a prototípusok elkészítésére, a repülési tesztek elvégzésére és az üzemanyag kifizetésére.

Andrej Belousov orosz védelmi miniszter szerint azonban "figyelembe véve a prototípusok és a tesztbázis létrehozását, a gyártó szerint [a tényleges költség] körülbelül egymilliárd rubel [10,3 millió dollár]".

Belousov helyesen megállapította, hogy "teljesen nyilvánvaló, hogy a gyártók abszolút többsége számára ez abszolút megfizethetetlen összeg". Úgy tűnik, hogy a probléma a tanúsítás kezelésének módjában van.

Szergej Detenysev, a Repülési Kisvállalkozások Szövetségének igazgatótanácsának elnöke szerint "a légiközlekedési berendezések tanúsítása ma az egyik fő adminisztratív akadály a kis- és pilóta nélküli repülés területén".

A Rosaviatsia tanúsítási szolgáltatásokat nyújt alárendelt szervezetek és magánvállalkozók bevonásával. Detenyshev szerint azonban "az elvégzett munka és a nyújtott szolgáltatások összetételét, azok feltételeit és költségeit az állam semmilyen módon nem szabályozza".

Megjegyzi, hogy "nincs közzétett szabványos tesztprogram a szabványos helyzetekre, amely tartalmazza a kötelező és választható munkák összetételének leírását, azok feltételeit és költségeit, ahogyan azt más, fejlett repülőgépgyártással rendelkező joghatóságokban végrehajtják."

A kérelmezőnek csak azután van joga megismerni az általa tesztelt szabványokat, „miután már elkészítette a terméket, majd elkészítette és benyújtotta a Rosaviatsia számára a tanúsításhoz szükséges összes dokumentumot, ami... önmagában rendkívül költséges eljárás. "

Detenyshev szerint a gyakorlatban "a kisméretű és pilóta nélküli légi közlekedésben a tanúsítás költségei gyakran meghaladják a termék létrehozásának költségeit". A tanúsítás "csak akkor lehetséges, ha a jelentkező zsebében végtelen mennyiségű pénz van, általában az [állami] költségvetésből."

Mindezen bürokrácia eredményeként a terepen működő orosz erők nagymértékben függenek az önkéntesek által vásárolt vagy épített adományozott drónoktól, nem pedig a hivatalosan engedélyezett katonai hardverektől.

Ez a helyzet összhangban van azokkal a korábbi panaszokkal, miszerint a nagy orosz védelmi gyártók olyan rendszert hoztak létre, amellyel szinte monopóliumot zárnak be maguknak, távol tartják a versenytársakat, miközben túlárazott termékekkel zabálják az állami költségvetést.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Andrej Patrakov légiközlekedési tanácsadó szerint a nagy UAV-gyártók "az UAV-k piaci részesedésének több mint 90%-át szinte monopolizálják az Orosz Föderációban, és tanúsítvány nélkül dolgoznak".

Megjegyzi, hogy "teljesen természetes, hogy ezek az "UAV-ipar vezetői" nem akarnak változtatni a jelenlegi fekete-szürke helyzeten, az UAV szabályozás hiányában az Orosz Föderációban."

„Mert amint az Orosz Föderációban hatályba léptetik a [felülvizsgált] UAV-szabályozást, az meg fogja semmisíteni a „sáros víz” monopóliumát.

"Ezért több mint 8 éve sikeresen tolják el az Orosz Föderációban az UAV-ipar adminisztratív akadályainak felszámolásának céldátumait." /vége

Források:


 

dzsoniboj

Well-Known Member
2011. július 14.
112
310
63

Kamera a támadó orosz öngyilkos fűnyírókon. Felderítés a céljuk mielőtt célba érnek? (U.i.: lengyel srác oldala nagyon jó, javaslom mindenkinek!)
 

aamen

Well-Known Member
2015. november 28.
1 750
9 181
113

Kamera a támadó orosz öngyilkos fűnyírókon. Felderítés a céljuk mielőtt célba érnek? (U.i.: lengyel srác oldala nagyon jó, javaslom mindenkinek!)
hogy a rákban visznek át egy videót többszáz kilométerről? ukrán sim kártyával trükköztek régebben ez még mindig működhet? nagyon hiányzik az orosz hadseregnek egy széles körben általánosan használható műholdas komenikáció..
 

szegcsab

Well-Known Member
2015. január 25.
7 110
17 498
113
Valahonnan előkerült néhány mosógép-chip... :rolleyes:



"Kub-SM" felderítő és csapásmérő pilóta nélküli komplexum


A Kalasnyikov Konszern folytatja munkáját a pilóta nélküli légi járművek repülése terén . A közelmúltban kifejlesztett egy ígéretes felderítő és csapásmérő komplexumot, a "Kub-SM", amelynek alapja a különböző célú UAV-k. A közeljövőben ezt a fejlesztést egy vezető külföldi haditechnikai kiállításon tervezik bemutatni. Talán ennek az eseménynek az eredményeként a konszern megrendeléseket kap az új komplexum szállítására.
A "Kub-SM" egy szárazföldi felderítő és csapásmérő komplexum, amely pilóta nélküli légi járműveken alapul. Úgy tervezték, hogy kijelölt területeken járőrözzön, földi vagy felszíni célpontokat keressen, majd megsemmisítse azokat. A RUK teljesen autonóm, és rendelkezik minden szükséges eszközzel.

A komplexumot az uráli üzem Tornado-U autóalváza alapján tervezik megépíteni. A projekt reklámanyagai egy önjáró harcjárművet ábrázolnak háromtengelyes alvázon, páncélozott kétsoros fülkével. Az utastér mögött egy eredeti kilövő, az alváz hátuljában pedig egy második fülke található, valószínűleg a kezelőknek szánták.

A kilövő egy doboz alakú szerkezet 16 szállító- és indítókonténer tárolására alkalmas cellákkal. A TLC-k a jármű tengelyéhez képest oldalról töltődnek be a berendezésbe, és ugyanígy indulnak el. Lehetséges, hogy a telepítést az indítás előtt egy bizonyos szögbe emelik. Az új RUK drónokhoz

két változatot fejlesztettek ki "Kub-SM" ("Super Maneuverable") általános néven. Gyakorlatilag azonos kialakításúak, és csak a hasznos teherben és a végrehajtott funkciókban különböznek. Az egyesített drónok egyike felderítésre és jeltovábbításra, a másik pedig közvetlen célmegsemmisítésre szolgál. Mindkét "Kuba-SM" a normál aerodinamikai séma szerint épült. Változó keresztmetszetű törzsük szélesebb orral és középső résszel, valamint vékony farokkerettel rendelkezik. A törzs tetején van egy csuklópánt, amelyen az összecsukható szárny rögzítve van. A drónok méretei egyelőre ismeretlenek. A harcjármű méretei és elrendezése alapján feltételezhető, hogy az ilyen UAV-k hossza nem haladja meg az 1,8-2 mt. A szárny fesztávolsága ugyanabban a tartományban lehet. A termék tömegét még nem lehet megbecsülni.

Kub-SM harcjármű szabványos lőszer rakománya 16 darab, kétféle drónt tartalmaz. Közülük kettő BLA-R (felderítő) , a létesítmény fennmaradó 14 celláját pedig a "lézengők" (járőröző csapásmérők) foglalják el. A két típus felszerelésének ez az aránya biztosítja a felderítés és a célmegsemmisítés magas hatékonyságát.

1e131d06c1_kub-1.webp


7b880f9518_kub-3.webp