Egy új orosz nagy teherbírású katonai drón kifejlesztésére irányuló projekt két és fél évig tartott, és egymilliárd rubelbe került, de még egyetlen drónt sem gyártottak szolgálatban. A kommentátorok szerint az orosz UAV-programot akadályozó korrupció és bürokrácia példája.
2023 augusztusában az orosz állami tulajdonú Rostec védelmi konszern bemutatta a BAS-200 UAV-t. Az állítólagos teherbírása 50 kg, a maximális sebessége 160 km/h, és négy óra állóképességgel rendelkezik. Egy pilóta és egy rakománykezelő vezérli.
Amellett, hogy képes szállítani a hasznos terheket, a BAS-200-at úgy tervezték, hogy képes legyen "figyelni a terepet sötét és nappali órákban, [és] légi fényképezést, magnetometrikus és hőképes felméréseket végezni".
A BAS-200-at a Mil és Kamov Nemzeti Helikoptergyártó Központ tervezte a Belarusian Pilóta nélküli Helikopterek Tervező Iroda terve alapján. Ahogy az öröksége is mutatja, funkcionálisan pilóta nélküli helikopter, nem pedig négy- vagy oktokopter.
A drón az ukrán „Baba Yaga” nehéz drónok közvetlen megfelelője, amelyeket bombázásra, valamint élelem és víz szállítására használnak a frontvonalba. Egy év elteltével azonban még egyetlen BAS-200 sem jelent meg szolgálatban.
Úgy tűnik, hogy az orosz kormány köztudottan nehézkes bürokrácia a fő tényező. 2023 októberében a Moszkvai Repülési Intézet (MAI) kétnapos konferenciát tartott a drónok tanúsításáról, amelyet a Rosaviatsia légiközlekedés-szabályozó hatóság felügyelt.
A BAS-200 volt az egyetlen 30 kg feletti drón, amely tanúsítást kapott. A tisztviselők elmondták, hogy a tanúsítási folyamat másfél évig tartott, és 146 millió rubelbe (1,46 millió dollárba) került.
Ez 109,5 millió rubelt tartalmazott a szakértőknek, hogy megerősítsék a terv minden követelménynek való megfelelőségét, és további 32,5 millió rubelt a prototípusok elkészítésére, a repülési tesztek elvégzésére és az üzemanyag kifizetésére.
Andrej Belousov orosz védelmi miniszter szerint azonban "figyelembe véve a prototípusok és a tesztbázis létrehozását, a gyártó szerint [a tényleges költség] körülbelül egymilliárd rubel [10,3 millió dollár]".
Belousov helyesen megállapította, hogy "teljesen nyilvánvaló, hogy a gyártók abszolút többsége számára ez abszolút megfizethetetlen összeg". Úgy tűnik, hogy a probléma a tanúsítás kezelésének módjában van.
Szergej Detenysev, a Repülési Kisvállalkozások Szövetségének igazgatótanácsának elnöke szerint "a légiközlekedési berendezések tanúsítása ma az egyik fő adminisztratív akadály a kis- és pilóta nélküli repülés területén".
A Rosaviatsia tanúsítási szolgáltatásokat nyújt alárendelt szervezetek és magánvállalkozók bevonásával. Detenyshev szerint azonban "az elvégzett munka és a nyújtott szolgáltatások összetételét, azok feltételeit és költségeit az állam semmilyen módon nem szabályozza".
Megjegyzi, hogy "nincs közzétett szabványos tesztprogram a szabványos helyzetekre, amely tartalmazza a kötelező és választható munkák összetételének leírását, azok feltételeit és költségeit, ahogyan azt más, fejlett repülőgépgyártással rendelkező joghatóságokban végrehajtják."
A kérelmezőnek csak azután van joga megismerni az általa tesztelt szabványokat, „miután már elkészítette a terméket, majd elkészítette és benyújtotta a Rosaviatsia számára a tanúsításhoz szükséges összes dokumentumot, ami... önmagában rendkívül költséges eljárás. "
Detenyshev szerint a gyakorlatban "a kisméretű és pilóta nélküli légi közlekedésben a tanúsítás költségei gyakran meghaladják a termék létrehozásának költségeit". A tanúsítás "csak akkor lehetséges, ha a jelentkező zsebében végtelen mennyiségű pénz van, általában az [állami] költségvetésből."
Mindezen bürokrácia eredményeként a terepen működő orosz erők nagymértékben függenek az önkéntesek által vásárolt vagy épített adományozott drónoktól, nem pedig a hivatalosan engedélyezett katonai hardverektől.
Ez a helyzet összhangban van azokkal a korábbi panaszokkal, miszerint a nagy orosz védelmi gyártók olyan rendszert hoztak létre, amellyel szinte monopóliumot zárnak be maguknak, távol tartják a versenytársakat, miközben túlárazott termékekkel zabálják az állami költségvetést.
Andrej Patrakov légiközlekedési tanácsadó szerint a nagy UAV-gyártók "az UAV-k piaci részesedésének több mint 90%-át szinte monopolizálják az Orosz Föderációban, és tanúsítvány nélkül dolgoznak".
Megjegyzi, hogy "teljesen természetes, hogy ezek az "UAV-ipar vezetői" nem akarnak változtatni a jelenlegi fekete-szürke helyzeten, az UAV szabályozás hiányában az Orosz Föderációban."
„Mert amint az Orosz Föderációban hatályba léptetik a [felülvizsgált] UAV-szabályozást, az meg fogja semmisíteni a „sáros víz” monopóliumát.
"Ezért több mint 8 éve sikeresen tolják el az Orosz Föderációban az UAV-ipar adminisztratív akadályainak felszámolásának céldátumait." /vége
Források:
Ростех представил и уже проводит испытания БПЛА БАС-200. БАС-200 - Беспилотная авиационная система, тяжёлый БПЛА вертолётного типа, предназначен для транспортировки грузов до 50 кг, будет применяться в рамках СВО на фронте. Беспилотник БАС-200 разработки национального центра вертолётостроения...
t.me