• Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 170
83 747
113
Oda van írva.... 50kg. Elárulok egy "trükköt" neked, bár szerintem ezt a legtöbben (logika alapján) tudják A bombamellett lévő szám a bomba tömegét jelzi. Pl. FB-500, KAB-250, ODAB-1500, UPAB-50...stb. Egyébként a harci része 37kg, hogy mást is tanuljál ezen bombáról.
Csak 1 Grad rakétát mutass aminek 37kg a harci része, csak 1-et.
 

PavolR

Well-Known Member
2020. július 2.
5 594
14 768
113

Egy új orosz nagy teherbírású katonai drón kifejlesztésére irányuló projekt két és fél évig tartott, és egymilliárd rubelbe került, de még egyetlen drónt sem gyártottak szolgálatban. A kommentátorok szerint az orosz UAV-programot akadályozó korrupció és bürokrácia példája.

2023 augusztusában az orosz állami tulajdonú Rostec védelmi konszern bemutatta a BAS-200 UAV-t. Az állítólagos teherbírása 50 kg, a maximális sebessége 160 km/h, és négy óra állóképességgel rendelkezik. Egy pilóta és egy rakománykezelő vezérli.

Amellett, hogy képes szállítani a hasznos terheket, a BAS-200-at úgy tervezték, hogy képes legyen "figyelni a terepet sötét és nappali órákban, [és] légi fényképezést, magnetometrikus és hőképes felméréseket végezni".

A BAS-200-at a Mil és Kamov Nemzeti Helikoptergyártó Központ tervezte a Belarusian Pilóta nélküli Helikopterek Tervező Iroda terve alapján. Ahogy az öröksége is mutatja, funkcionálisan pilóta nélküli helikopter, nem pedig négy- vagy oktokopter.

A drón az ukrán „Baba Yaga” nehéz drónok közvetlen megfelelője, amelyeket bombázásra, valamint élelem és víz szállítására használnak a frontvonalba. Egy év elteltével azonban még egyetlen BAS-200 sem jelent meg szolgálatban.

Úgy tűnik, hogy az orosz kormány köztudottan nehézkes bürokrácia a fő tényező. 2023 októberében a Moszkvai Repülési Intézet (MAI) kétnapos konferenciát tartott a drónok tanúsításáról, amelyet a Rosaviatsia légiközlekedés-szabályozó hatóság felügyelt.

A BAS-200 volt az egyetlen 30 kg feletti drón, amely tanúsítást kapott. A tisztviselők elmondták, hogy a tanúsítási folyamat másfél évig tartott, és 146 millió rubelbe (1,46 millió dollárba) került.

Ez 109,5 millió rubelt tartalmazott a szakértőknek, hogy megerősítsék a terv minden követelménynek való megfelelőségét, és további 32,5 millió rubelt a prototípusok elkészítésére, a repülési tesztek elvégzésére és az üzemanyag kifizetésére.

Andrej Belousov orosz védelmi miniszter szerint azonban "figyelembe véve a prototípusok és a tesztbázis létrehozását, a gyártó szerint [a tényleges költség] körülbelül egymilliárd rubel [10,3 millió dollár]".

Belousov helyesen megállapította, hogy "teljesen nyilvánvaló, hogy a gyártók abszolút többsége számára ez abszolút megfizethetetlen összeg". Úgy tűnik, hogy a probléma a tanúsítás kezelésének módjában van.

Szergej Detenysev, a Repülési Kisvállalkozások Szövetségének igazgatótanácsának elnöke szerint "a légiközlekedési berendezések tanúsítása ma az egyik fő adminisztratív akadály a kis- és pilóta nélküli repülés területén".

A Rosaviatsia tanúsítási szolgáltatásokat nyújt alárendelt szervezetek és magánvállalkozók bevonásával. Detenyshev szerint azonban "az elvégzett munka és a nyújtott szolgáltatások összetételét, azok feltételeit és költségeit az állam semmilyen módon nem szabályozza".

Megjegyzi, hogy "nincs közzétett szabványos tesztprogram a szabványos helyzetekre, amely tartalmazza a kötelező és választható munkák összetételének leírását, azok feltételeit és költségeit, ahogyan azt más, fejlett repülőgépgyártással rendelkező joghatóságokban végrehajtják."

A kérelmezőnek csak azután van joga megismerni az általa tesztelt szabványokat, „miután már elkészítette a terméket, majd elkészítette és benyújtotta a Rosaviatsia számára a tanúsításhoz szükséges összes dokumentumot, ami... önmagában rendkívül költséges eljárás. "

Detenyshev szerint a gyakorlatban "a kisméretű és pilóta nélküli légi közlekedésben a tanúsítás költségei gyakran meghaladják a termék létrehozásának költségeit". A tanúsítás "csak akkor lehetséges, ha a jelentkező zsebében végtelen mennyiségű pénz van, általában az [állami] költségvetésből."

Mindezen bürokrácia eredményeként a terepen működő orosz erők nagymértékben függenek az önkéntesek által vásárolt vagy épített adományozott drónoktól, nem pedig a hivatalosan engedélyezett katonai hardverektől.

Ez a helyzet összhangban van azokkal a korábbi panaszokkal, miszerint a nagy orosz védelmi gyártók olyan rendszert hoztak létre, amellyel szinte monopóliumot zárnak be maguknak, távol tartják a versenytársakat, miközben túlárazott termékekkel zabálják az állami költségvetést.


Andrej Patrakov légiközlekedési tanácsadó szerint a nagy UAV-gyártók "az UAV-k piaci részesedésének több mint 90%-át szinte monopolizálják az Orosz Föderációban, és tanúsítvány nélkül dolgoznak".

Megjegyzi, hogy "teljesen természetes, hogy ezek az "UAV-ipar vezetői" nem akarnak változtatni a jelenlegi fekete-szürke helyzeten, az UAV szabályozás hiányában az Orosz Föderációban."

„Mert amint az Orosz Föderációban hatályba léptetik a [felülvizsgált] UAV-szabályozást, az meg fogja semmisíteni a „sáros víz” monopóliumát.

"Ezért több mint 8 éve sikeresen tolják el az Orosz Föderációban az UAV-ipar adminisztratív akadályainak felszámolásának céldátumait." /vége

Források:


 

dzsoniboj

Member
2011. július 14.
34
72
18

Kamera a támadó orosz öngyilkos fűnyírókon. Felderítés a céljuk mielőtt célba érnek? (U.i.: lengyel srác oldala nagyon jó, javaslom mindenkinek!)