• Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 661
8
38
ja..és ne feledkezzünk meg az izmos szovjet traktoroslány harctéri megfelelőjéről sem:

http://www.strategypage.com/htmw/htada/articles/20080317.aspx
 

telak

Member
2013. június 26.
367
5
18
Jelen pillanatban a szállítási költségbe, mint cikkből kiderül, amihez hozzájönne a zöld festés és egy géppuska és rádió beszerelése. A koreaiak ára 85 ezer dollár, tehát 40 milliárd Forint lenne kettőezer, de nekünk nem kellene ennyi természetesen, hiszen csak két könnyűdandárunk van. Ezer darab teljesen lefedné a könnyűgyalogságunk járműigényét húszmilliárd Forint értékben.

A kormányzat is vigyorogva villoghatna, hogy átfegyverezte a hadsereget.

Jelen pillanatban a szállítási költségbe, mint cikkből kiderül, amihez hozzájönne a zöld festés és egy géppuska és rádió beszerelése. A koreaiak ára 85 ezer dollár, tehát 40 milliárd Forint lenne kettőezer, de nekünk nem kellene ennyi természetesen, hiszen csak két könnyűdandárunk van. Ezer darab teljesen lefedné a könnyűgyalogságunk járműigényét húszmilliárd Forint értékben.

A kormányzat is vigyorogva villoghatna, hogy átfegyverezte a hadsereget.

És még ehez jön a felújítás, mert ezek harctéren használt példányok, és még alegjobb állapotú is kb szarrá van hajtva. Az amcsik nem arról híresek, hogy kímélik a verdát a seggük alatt.
Kellenek alkatrészek, szerszámok, sőt komplett tartalék motorok, váltók. Kell még változatos fegyverzet, vagy valami platform, amire fel lehet szerelni az itthon szabványos eszközöket. Kell még kiképzés, mind a kezelőknek mind a szerelőknek. Be kell rendezni egy üzemet ahol felújítják őket, és a rendszeres nagyjavításokat elvégzik rajtuk, vagy meg kell oldani, hogy ezt külföldön megtegyék (ez még drágább).
Mind plusz-és plusz költség. És hopp a számla máris akár a duplája is lehet.
20-40 miliárd forintból idehaza azt a kb 400 BTR-t a király szinvonal alsó határáig fel lehet tornáztatni, és még marad is egy kis apró.
Ha jól tudom az Arzenál Zrt. végzi a BTR-eink nagyobb javításait, Tehát a javító bázis megvan, a szerszámok is. Kell egy erősebb motor+váltó, jobb műszerek, javított felfüggesztés, talán még a kényelmen is lehet javítani kicsit, lehet a tornyot motorizálni, a fegyvereket stabilizátorral felszerelni, ha a rába VZF platform kerámia elemeit sikerül megbízhatóra csinálni, akár egy pótpáncélzat is befigyelhet. Szerintem nem kerülne még 20 miliárdba sem, max a kötelező kenőpénzek miatt.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 597
79 804
113
zsorzs

Elhiszem ezeket az adatokat de az MRAP-k többsége STANAG 4569 szerinti IV-es szint tekintve,hogy nagyon elterjedtek a tüzérségi lőszerekből készült IED-k amik ellen a STANAG 4569 III szint nem nyújt védelmet.
 

telak

Member
2013. június 26.
367
5
18
<blockquote rel="dudi">Látom tök hiába beszélt neked Mackensen arról,hogy mi az az APC és,hogy hogyan használják!

Inkább téged nem zavar az a kritikus pillanat, amikor a tűz alatt lévő APC-t a gyalogságnak el kellene hagynia, hogy megvívhassa a maga gyalogsági harcát, részben magát a járművet fedezve úgy, hogy közben a jármű a legkisebb profilt mutatja az ellennel szemben és egyben fedezékül szolgál a kiszálló gyalogság számára is, hogy legalább addig életben maradjanak, amíg gyorsan elhagyják a járművet azon a nagyméretű hátsó ajtón át.

Ez ilyen modern APC-s dolog persze.</blockquote>

Ahogy dudi is írta, régen rosz, ha egy APC-t tűz alatt kell elhagyni. De erre megvannak a megfelelő eljárások. Javaslom legalább a youtube-on böngéssz! Aki meg a tűz alatt megáll, hogy kiszáljanak a katonák, annak már régen rossz. Ennyi erővel akkor az amcsik meg nem tudnak szállító helikoptert gyártani, mert azokon sincs hátul deszantajtó, hanem a katonák két oldalt ugrálnak ki. Ugyan úgy, ahogy egy UH-60-as sem fog a közvetlen tűzvonalban kipakolni, ez az APC-re is igaz.
Ráadásul, ha a támadás szemből jön, mit csinálnak a te hátsó ajtón kiugráló katonáid? A jármű mögött bújkálnak? Az oldalt kiugró katona, egy másodperc múlva már csatlakozhat a tűzharcba, és fedezheti az utána jövő társát, stb.
 

telak

Member
2013. június 26.
367
5
18
Nem dudi. Csak a te univerzumodban léteznek az APC-k és IFV-k függetlenül a gyalogság védelmétől. Mindenhol máshol ezeket a járműveket arra tervezték, hogy többek között megvédjék a bennük utazó gyalogságot és biztosítsák a tűz alatt is a jármű elhagyását, lehetőleg a legkisebb célpontot nyújtva ebben az esetben (ugye az oldal mutatása az ellenségnek az egy érdekes elképzelés tőled!).

Mondj már olyan esetet amikor tűz alatt kel kiszállni a gépekből.

Háború.</blockquote>

blogen, ha tudnád, hogy egy olyan katonával vitatkozol aki ezeket a dolgokat évek óta gyakorolja...
és nem a Call of Dutyi soakdik végigjátszása miatt érzi magát nagy tudósnak
 

telak

Member
2013. június 26.
367
5
18
</blockquote>

Latom a Komondorr lenyegevel meg mindig nincs tisztaban itt par ember...
Az hogy a komondor redszeresitve lessz es ez meg az a feladat el lessz latva vele CSAK A FOTELADMIRALISOK FANTAZIAJANAK SZULEMENYE. Soha nem mondta se a gyart se a HM hogy valaha is rendszeresitve lessz ithon....
A komondor /rdo/ alapjarmu azert szuletett meg hogy az ABV felderito cuccot hordozza kiallitasokra. /esetleg csoro orszagnak alapjarmuvel eggyutt eladva DE MEG EZ IS CSAK PLUSZ ES NEM CEL CSAK OPCIO./ a lenyegmegegyszer ABV FELDEITO RENDSZER ELADASA. Semmi tobb.</blockquote>

Illetve a kerámia betétes páncélzat technológiájának megismerése. Például esetleges későbbi saját fejlesztés/továbbfejlesztés miatt...
 

telak

Member
2013. június 26.
367
5
18
<blockquote rel="GrGLy">Te írtad, nem én.

Van példa direkt kapcsolatra, amikor egyszerűen ráépült egy teherautóra, például a:

Tatra T813 --> OT-64SKOT</blockquote>

Ennyi erővel az Abrams meg egy lánctalpas mezőgazdasági traktor, páncélozva....
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 457
11 488
113
<blockquote rel="dudi">Egy úton,hogy a fészkes fenében forduljon szembe a tűzzel akármi is???

Lehajt az útról.


</blockquote>

Pontosítalak blogen: Nem lefordul az útról, hanem felfordul - bele az árokba, mint a büdösbogár.
Mert Magyarországon az utak mellett mély árkok vannak.
Ott egy 4X4 kerékképletű, de még egy 6X6-os magas súlypontú(!) MRAP egyszerűen nem tud átkelni.

A fejlett infrastruktúrájú Afganisztánban ez nem gond; mert ott nincsenek közmunkások, mindenki harcol, ergo út menti árok sincs.
Viszont a leghitványabb 8X8-asnak is van árokáthidaló képessége.

Tehát:
- pl. Szerencs környéki országutak kilőve,
- Zemplén kilőve, /Ahol a sógorék a fakitermelésen felborulnak az Urallal, ott szerinted egy MRAP mit csinál!? Bukfenceket vet örömében!
- A több hegység pláne kilőve,
- folyópartok, főcsatornák környéke kilőve
- Egyáltalán; a magyarországi talaj és domborzati viszonyok miatt kilőve /Ez nem a köves Afganisztán!/
: http://totalcar.hu/tv/2012/11/21/komondor_mrap/

Akkor hol használod?

De elfogadom, ha azt mondjátok, hogy hüjeséget' írok.
Ezt a részét le is lehet zárni; konkrét számokkal!
Tehát MRAP vs. BTR:
-Árokmászó/áthidaló képesség
- Oldaldőlés képesség
Gondolom valahol megtalálhatóak a neten ezek az adatok.
 

telak

Member
2013. június 26.
367
5
18
<blockquote rel="telak">Kedves blogen! Néhány dolog:

Ezekről volt feljebb szó és amit írsz annak jelentős része nem igaz, vagy nem így igaz.

Ezenkívül ebből a "maradékból" Dél-Korea már vett kétezret. Nyilván idióták ők is, hogy megveszik! </blockquote>

És a koreaiak mire vették őket? Járőrözni! Nem PSZH-nak, hanem határ őrizetre. Nekünk arra ez egy kicsit drága, és agresszív megoldás lenne. Nem beszélve arról, hogy ők sem valami elégedettek velük.
 

Unio

Member
2011. május 5.
663
3
18
</blockquote>


http://totalcar.hu/tv/2012/11/21/komondor_mrap/

</blockquote>



misinator ezzel a totalcaros videóval mindent elmondtunk a MRAP-ok terepjáró képességéről. Még ez a jól vezethető Komondor is elakadt :). Hogy ez a videó miért nem jutott eszembe hamarabb, én hülye :).
És az i-re a pontot az tette, hogy egy belorusz (MTZ?) traktor húzta ki a "sz*rból", egy "szovjet/orosz" technika :D.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 597
79 804
113
telak

Nem gondolom,hogy nagy tudós lennék de rendelkezem valamekkora harcászati is,ismeretekkel és ami fontosabb alapvető elvekkel is tisztában vagyok.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 457
11 488
113


http://totalcar.hu/tv/2012/11/21/komondor_mrap/

</blockquote>



misinator ezzel a totalcaros videóval mindent elmondtunk a MRAP-ok terepjáró képességéről.


</blockquote>

Most csak belinkeltem, meg belekattintottam, hogy jól emlékezem e, tényleg elakadt e.
De megnézni csak holnap fogom hanggal a videót, mert jelenleg a parancsnoki törzs /életem párja és lányom/ néz valami szecskát a hangcuccra kötve.
http://diyaudio.hu/forum/viewtopic.php?f=22&t=164&start=760
/ Kép a főparancsnokról a 79. oldalon 3. kép :) /
 

Yeti

New Member
2010. április 26.
26
0
1
Nekem is inkább az a véleményem, hogy az MRAP csak igen speciális körülmények között felhasználható. Ha jól tudom, az MRAP célja az, hogy a megszállt területen járőrözzön, biztosítsa a konvojokat úgy, hogy közben a benne ülő élőerőt megvédje az esetleges IED-ektől, illetve rajtaütésszerű támadásoktól (lesből leadott géppuska sorozat, RPG).

Erre a feladatra alkalmas is (feltehetőleg egy Leopard 2 még alkalmasabb lenne, csak árban nem lenne hatékony :)

A speciális feladatkör miatt viszont számos kompromisszumot is hordoz (pl. magas felépítmény az IED miatt, emiatt korlátozott terepjáróképesség, elégtelen saját fegyverzet stb.), amik miatt más általánosabb feladatkörökre kevésbé lehet alkalmas (pl. csapatszállító).

Kérdés, hogy az MRAP milyen funkciót töltene be az afganisztáni háború után? A TEK-esek használnák? Arra overkill (nincs szükség az IED elleni védelemre). A G merci helyett használnák a katonák? Arra talán jó lehetne, bár nagyobb költségekkel. APC, IFV? Szerintem erre vannak sokkal hatékonyabb járművek is (pl. Boxer, vagy Puma, ok, az álmodozás szintjén).

Abban szerintem igaza van blogen-nek, hogy a háborúban nincsenek szabályok arra vonatkozóan, hogy a gyalogság kirakása előtt, vagy után nyithat tüzet az ellen. Persze vannak elképzelések és törekvések, hogy célszerű az ellenséges tűz előtt kipakolni az embereket, de én inkább ülnék egy olyan APC-ben, ami akkor is megvéd, ha "véletlenül" nem a papírforma érvényesül.

Úgy tudom, hogy általános elv, hogy a harcjármű mindig a legerősebb pontját fordítja a támadás felé, mivel így fokozhatja a túlélés esélyét (pl. ha jól tudom, a Leo-nál is automatikusan oda fordul a torony, ahonnan a lézerrel bemérik).

Szóval általánosan nézve egy MRAP szerintem csak nagyon korlátozottan veheti át egy APC szerepkörét, de hatékonyságban nem éri utol.

Megint más kérdés, hogy mire van pénze a Honvédségnek, és mire nem. Az általános gyakorlat az, hogy igazából semmire nincs pénze, ebből fakadóan szerintem egy olyan rövidtávú szükségmegoldásba sem célszerű belemenni, hogy lehasznált MRAP-ot vegyünk, és akkor azok legyenek valahol meg csináljanak valamit. Elköltünk egy csomó pénzt, de előrébb nem vagyunk.

Y
 

GrGLy

Banhammer
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2011. június 6.
2 438
612
113
Blogent nehéz lesz meggyőzni.

Szerintem ennek nem feltétlenül egy ember meggyőzéséről kéne szólnia, hanem inkább azon névtelen és hangtalan "tömegekről", akik az itt olvasottakat építik be a véleményükbe és viszik azt tovább. Tekintsetek erre a fórumra inkább úgy, mint az információk egy eléggé témaspecifikus tárházára :)
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 597
79 804
113
antigonosz

képzeld el mit érzek amikor egy hétig odavagyok...