Hölgyek, Urak!
Lehet csemegézni:
Akkor szépen sorban. Az elmúlt napokba szó esett több dolgról AAM terén. Ezek egy része pontos és jó, egy része viszont. Hajjaj....
Meleg ételt és italt előkészíteni, ez kisregény lesz...
@joker
nov.25 17:55
Az űrpogramban használt rakéták teljesn mások, mint a katonaiak. Ott keződidk, hogy gyakorlatialg szinte minden folyékony hajtóanyagú és teljesen érdektelen az, hogy füstöl vagy sem. A folyékony hajtóanyagú jellemzően nem füstöl az utóbbi 30-40 évben. Nézd meg a hordozó rakéta indításokat, A Buran+ Enyergija, R-36, stb. Anno az Sz-75 rakétájka folyékony hajtóanyagú volt az füstölt is rendesen, a Sz-200-nál meg már nem.
Sz-75, füstöl. Nagyobb magasságon szerintem meg kondenzcsíkot látsz.
https://www.youtube.com/watch?v=KHfOF8hF8mA
Sz-200 a gyorsító fokozat után szinte füstmentes.
https://www.youtube.com/watch?v=IFpDMz7plTM
Namármost a légiharc rakétáknál szempont az, hogy ne füstöljön, de legalábbis a WVR kategóriánl. A 30+ éves gyengén füstölő AIM-9M / AIM-7M rakta hajtóművet még nem láttam orosz rakétán.
Azon felül a rakétánál a miniatürzálás fontos tényező. Ha megnézed, akkor a R-27R nagyobb átmérőjű, mint az AIM-7F/M és az R-77 átmérője is nagyobb 10%-kal, mint az AIM-120-é. A keresztmetszet meg ugye négyzetes. 20%-kal nagyobb KM R-77 vs AIM-120 és 30%-kal nagyobb R-27R vs AIM-7 esetén. Hát izé... Nagyobb méret, nagyobb légellenállás, kisebb HMZ... Ezen felül az L/D arány sem mindegy.
Szóval több oka van anank, hogy a szovjet/orosz rakéták miért akkorák és olyan képességgel bírtak ami.
A másik faktor, hogy egy jó AAM-ből több ezer darab kell. Ilyen léptékben már az ipar képességei számítanak és nem az, hogy a laborban mit képesek elérn. Az élettartam / megbízhatóság volt az még a '80-as évek után is, ahol az orosz elektronika túl gyakran elhasalt. Rémlik még a komment egy ukrán pilótától, ami a MiG-23 elektronikát néha csak ballasztnak titulálta? Mondjuk ez nem orosz sajátosság, az irániak is tudnának mesélni, hogy az F-14-nél sokszor többet küzdöttek a saját gép hadrafoghatóságért, mint odafent magával az ellenféllel...
Capslock
nov. 25 19:14
Az általános egy generációs elmaradás nem fogalmazható meg így. A rakétáik manőver jellemzőivel nem volt baj már a '80-as években sem sőt, az R-73 inspirálta ugyebár az IRIS-T-t és a AIM-9X-et is. A probléma a fent említett átmérő probléma és a dual thrust nélküli hajtómű hiánya volt a med. range AAM kategóriában. Az R-23/24/27R egyszerűen nem igazán közelítőek az AIM-7F/M HMZ kinematikai jellemzőihez.
@joker nov.25
19:59
Lásd fent. A probléma az, hogy a rakétáik nagyobbak és nehezebbek úgy, hogy a szilárd hajtóanyagú hajtómű nem annyira hatékony úgy, hogy a spec. imp. egy részét nem áldozzák fel a csökkentett vagy gyakorlatilag füstmentesség oltárán. Ezen felül tudtommal egyik szovjet-orosz rakéta sem dual thrust hajtóműves. Az orosz forrásom szerint lehetséges, hogy az R-27ER/ET az, de nem talált rá konkrét bizonyítékot.
@laiki
nov. 25 20:44
Az oroszoknál is csökkent a harci rész tömege az R-27 --> R-77 vonalon, csak éppen ez nem változtatott azon, hogy az AIM-120 átmérője még mindig kisebb, de arányaiban már kisebb az eltérés, mint R-27R vs AIM-7F/M esetén volt. Az AIM-120C-nél a furcs az, hogy tudtommal az AIM-120B után visszatértek a single trust hajtóműhöz, legalábbis nekem ezt mondták és ezt is találtam. Sanszosan azért lehetett ez, mert a nagyobb hajtómű mellett és a rakéta alacsonyabb légellenállásánál figyelembe véve, hogy közepes/nagy magasság a cél, megéri a további gyorsítás. Anno az AIM-7F/M-nél nem érte meg a rakéta tömeg/légellenállás paraméterivel.
http://enu.kz/repository/2011/AIAA-2011-6941.pdf
Aim-120B WPU-6/B motor boost-sustain thrust profile
Aim-120C WPU-16/B all-boost design.
Az R-27ER kinetmatikai HMZ-je tényleg nagyobb, csak mivel SARH ezzel túl sokra nem mész...
@laiki
nov. 25 20:51
Az R-77 is loftol valamennyit, de a kb. 5.5 sec égésidő és single thrust miatt ez nem túl komoly. Az AIM-120-nál is csak közepes magasság felett éri meg komolyabban loftolni.
@laiki
nov. 25 21:29
Úgy látom, hogy megint próbálja valaki behúzni a gazdasági vonalat... Ha már erőlteted... Úgy mondod, mintha az orosz ipar (bárkinek bármilyen ipara...) nem a megrendelésekből élne. Az ugye megvan, hogy a MiG iroda gyakorlatialg megszűnt volna, hanem intézkednek odafent...?
Az első AMRAAM is sokkal nagyobb harcértéket mutatott, mert lehet, hogy a HMZ alig volt nagyobb, de műszakilag már az is megbízható volt és megadta az MCG +ARH miatti rávezetési szabadságot igen sok esetben, amit az AIM-7M nem. Az AF alatt egyébként még hordoztak AIM-7M-et élesben. Utána soha többet. Elég beszédes...
Az AIM-7M pusztán a mérete miatt érte el fejlesztési határait és kukázták Felesleges akkora átmérőjű és tömegű rakéta. Ha megnézed a két rakéta egyforma hosszú, csak az AIM-120 ámérője %-kal kisebb. Tehát még azonos Cd mellett is 20%-kal kisebb lenne a légellenállás, csak éppen a L/D arány is javul, a rakéta karcsúbb, tehát a KM és a Cd is kisebb (ezt az angol néha "body" dragnek hívja). A hosszabb rakéta testen a "friction" a súrlódásból és nem alakból adódó ellenállás is kisebb, hiszan azonos hossz mellett a feület kisebb.
A legfontosabb tényezőt elfelejted. A 1000+ USAF és hasonló nagyságrendű más export F-16C/D-re az AIM-7 egyik fejlesztett változata sem mehetne a 1/9 és 2/8 függesztési helyekre, és az F-15-nél sem lehetne a ma tipikus 2+6 AIM-9X + AIM-120C vagy néha a 8xAIM-120.
Összefoglalva, semmi nem szólt az AIM-7M továbbfejlesztése mellett, ha csak a harcértéket nézem. Elég beszédes az is, hogy a kutya nem rendelt a felajánlott R-27R/ER ARH változattá való alakításából. Kettőt lehet találni, hogy miért. Mert a helyzet ugyanez.(No meg az alkalmazóknak nincs rá pénze.)
@joker
nov. 25 21:42
Ez az a pont, ahol sírva fakadok. A Haditechnika összefoglalót pont az ilyen kérdések megválaszolására írtam...
@zsolti
nov. 25 21:53
Az R-33-ból nem volt ARH változat. Az R-37 lett volna- hatalmas az eltérés a lett és volt szavak között - de mai napig nem készült el és rendszeresítették. Szerintem nincs is értelme. Az R-33 pont olyan jó ma is Tomahawk, AGM-86 és más szemétség ellen, mint volt 30 éve. Azok nem zavarnak, nem manővereznek úgy, mint egy vadászgép. Akkor meg minek méregrdága aktív radar? Nézd me az AIM-7M és AIM-120 változatok közötti árcímkét. Cirka egy nagyságrend. Az R-37 olyan minimális előnyt biztosít, hogy nem értem, miért kellen rendszeresíteni. (Figyelem az MiG-31 még mindig egy honi légvédelmi feladatú vadász, nem az a dolga, hogy klasszik légiharcokban vegyen rész.) Az MCG adáshoz pont ugyanúgy nyomon kell követni a célt, minta SARH módon vezetnéd a rakétát. Az, hogy nem kell fizikai befogás az most itt mellékes.) Viszont nem lesz nagyobb a HMZ-d az R-37-tel, mert amit még nem derített fel a radar, arra indítani sem lehet. Nagyon kevés olyan eset van, mikor azt mondod, hogy a MiG-31-nek ki kell fordulnia, mert olyan aspektussal jön más cél, hogy a mr indított rakétának jó lenne az aktív radaros vezérlés. A MiG-31 + Zaszlon + R-33-az azért tartom elegánsnak, mert a radarba pakolta be a funkciót a szimulátn célleküzdéshez és nem a rakétába méregdrágán. A '70-es évek elején az 6xAIM-54A ára egy F-4E Phantoméval vetekedett...
laiki
nov. 25 21:56
Az, hogy az általad említett aktív változatot nem rendszeresítették pontosan arra utal, hogy maguk az szovjetek tartották alkalmatlannak a feladata. Tehát pontosan azt mutatja, hogy az elvártnak megfelelően nem voltak rá képesek...