Repülőesemények (balesetek, szerencsétlenségek) - katonai gépekkel

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
Teljesen félreérted. A Red Hats alakulat MiG-23-asai akkor repültek, amikor még a gép potens fenyegetésnek számított. Kb harminc éve.

Amiket fentebb írtam (és ki is hangsúlyoztam) úgymond magántulajdonban vannak, mint idehaza az L-29-es. Sima gyűjtőszenvedély.
Az más kérdés, hogy ha megnézzük ezeket a vállalkozásokat, már csak a nyugállományú hajózószemélyzet okán is, de leginkább a kibérelhető "agresszor" szerepkör miatt is félig-meddig köthetők a Pentagonhoz is.

A baj ott van, hogy mikor potom pénzekért átvisznek az ebay-en megvett MiG-et vagy más csatornákon beszerzett Szuhojt, akkor még az üzleti terv úgy néz ki, hogy jókora összegért felújított és hivatalosan repülőképesnek engedélyeztetett gépekkel majd jó pénzért haknizni fognak az elkövetkező airshow szezonokban. Aztán rendre annyit kérnek el egy-egy fellépésért, hogy már meg se hívják őket.
Nem véletlen, hogy az USA airshow season a szokásos USAF/US Navy/Marines fellépők/demo team-ek mellett szinte mindig ugyanolyan old timer és kis trainer jet gépekkel van feltöltve. Ezek rezsije olyan, hogy azt a repülőnapok még meg tudják fizetni.
Nem véletlen, hogy talán a 2006-os New Castle bemutató volt az egyetlen, hogy egy MiG-23-as, mi több, hogy egyátalán egy szuperszonikus MiG repült. Az ex-cseh MiG-21MF is csak a valamivel kisebb rezsije miatt maradt egy ideig életben, de airshown az se szerepelt.

Nem sokkal jobb a helyzet a drága pénzen felújított F-100, F-4 és egyéb más amerikai jet esetében se. Ezekkel is egy, vagy maximum két repülőnapon találkozni, aztán már nem is repülnek velük többet.

Az USA-ban sokkal több pénz van lényegében akármilyen sugárhajtású repülőgép repülőképessé tételére, csak normális koncepció nincs soha annak megtartására...
Igen, akkor félreértettem. Ezek szerint akkor a Heritage Foundation (ez volt a neve) által felújított F-4 és F-100 sem repül már? Olyan 2012/13 táján láttam róluk videót. Olyan 10+ éve meg spektruo Dél-Afrikában volt valami milliomos, akinek röpképes (!) EE Ligthning gépek volt és használta is.
 

szuvorov

Well-Known Member
2014. május 16.
7 490
24 007
113
Majd kiderül. De sajnos idáig a legtöbb légibemutatón megesett meredek szögű földnek csapódás oka egy elnézett magasságú looping volt. És majd mindegyiket nagyon tapasztalt, gyakorlott pilóta hozta össze :(

Rutinból repülnek.
De volt olyan eset is, ha jól emlékszem a Thunderbird egyik gépével, hogy "elfelejtették" beállítani a barometrikus magasságmérőt, ami a tengerszint magasságát mutatta a repülőnap helyszínén, ami sajnos fent volt a hegyekben, és a pilóta azt hitte van még vagy 100 métere, sajnos nem volt.....
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 185
50 532
113
Rutinból repülnek.
De volt olyan eset is, ha jól emlékszem a Thunderbird egyik gépével, hogy "elfelejtették" beállítani a barometrikus magasságmérőt, ami a tengerszint magasságát mutatta a repülőnap helyszínén, ami sajnos fent volt a hegyekben, és a pilóta azt hitte van még vagy 100 métere, sajnos nem volt.....
Az igen...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 756
66 575
113
Rutinból repülnek.
De volt olyan eset is, ha jól emlékszem a Thunderbird egyik gépével, hogy "elfelejtették" beállítani a barometrikus magasságmérőt, ami a tengerszint magasságát mutatta a repülőnap helyszínén, ami sajnos fent volt a hegyekben, és a pilóta azt hitte van még vagy 100 métere, sajnos nem volt.....

Csakhogy az az "elfelejtették" az nem valakik műve volt, hanem magáé a pilótáé. Ő nem állította be, ezért a sikeres katapultálását követően az alakulattól is távozni kényszerült és íróasztal lett az új típusa...

tbirdejectdownthroatsm1.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 756
66 575
113
Érdekes, amúgy az is, hogy itt a Typhoon pilóta tenger felett repült, ahol is elég nehéz a magasság pontos felmérése. Lásd a Rafale végül is szerencsés megmenekülését, amit már linkeltek itt pár oldallal korábban.
De, hogy a rutinnál maradjunk. A szovjet Buran programban számos, a Szu-27-es berepülésében részt vevő pilóta is dolgozott. Igor Volk, Magomed Tolbojev, vagy akár a litván származású Rimantasz Sztankiavicsiusz. Ő is kiváló berepülőpilóta volt, igen nagy tapasztalattal.
Olaszország, Treviso, 1990:




Itt se volt megfelelő magasságon a looping teteje.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 756
66 575
113
A legtobben abba halnak bele, hogy remelik kiadja... majd meg probaljak menteni a gepet. Az egyik jobb minosegu videon latszik, hogy forszazs nelkul csinalja a lejovetelt, majd csak a legvegen szurja ra az utanegetot, mikor mar keso. A katapultalas gondolata se juthatott eszebe...
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 829
10 755
113
Nem igen értem, miért nem lőtte ki magát. Ideje lett volna.

Persze, lett volna... A földről ezt nagyon könnyű megmondani,az esemény/ katasztrófa után. A gépben ez máshogy néz ki,főleg, ha víz felett hajtja végre a feladatot. A vitorlázórepülésben az egyik oktató szokta mondani mindenkinek, hogy legyen ott mindenki nagyon fejben, és legyen penge elméletben is, mert "amit a földön 5-ösre tudtok, azt a levegőben,3-asra" (az a kiképzés során kapható legrosszabb osztályzat, ami automatikus feladat ismétléssel jár a nem megfelelő, akár veszélyes végrehajtás miatt).
Vagyis mindig koncentráljunk 100%-ban az adott feladat végrehajtására, semmi másra( előző napi moziélmény a barátnővel, stb..), mert még úgy is lehet baj, amit utána le kell tudni küzdeni,amennyiben van rá magasság. És az csak a vitorlázórepülés. Például dugóhúzó manőverben 1 pördület alatt típustól függően 80-100 métert merül egy gép, de van olyan ami többet is. Kicsit elnézi az ember, vagy akaratlanul bepördül, máris ott a baj,ha alacsonyan van. Ez egy Eurofighter Typhoon. A manőver nem dugóhúzó volt, de attól még egy azonos magasságról jóval hamarabb a földön/tengerben van, mint egy vitorlázórepülőgép, mivel sokkal gyorsabb. Ez a manőver sajnos nem jött ki a pilótának. Ezzel már túl sokat nem lehet kezdeni. Csak ismét egy példa arra, hogy a repülésben a legjobbakkal is, a legnagyobb odafigyelés mellett is történhet baj.A katapultálás időzítésével kapcsolatban tudom ajánlani Anatolij Kvocsur nyilatkozatát, aki az utolsó pillanatban katapultált egy MiG-29-esből Párizsban. Az ő nyilatkozata elég jól összefoglalja, hogy mi játszódik le egy ilyen döntés meghozatalakor a pilótában.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 829
10 755
113
Ebben a dokumentumfilmben van Anatolij Kvocsur nyilatkozata. A filmben vannak félrefordítások(pl,hogy 3.2 Mach a MiG-29 végsebessége),de ettől még egy egész színvonalas alkotás.
 
  • Tetszik
Reactions: fulcrum11
T

Törölt tag 1586

Guest
Pár amatőr felvétel.
Összehasonlítva az utolsó loopingot az u.ebben a műsorban előadott korábbiakkal, tisztán látszik hogy az utolsónál sokkal nagyobb a sebesség a looping merülő szárán.
Szerintem szegény úgy járt mint Blue Angels pilótája: elfelejtette levenni az utánégetőt a looping felső tetőpontján...
(Blue Angels kivizsgálás eredménye: http://lmgcorporate.com/wsmv/documents/BlueAngelsCrash.pdf ld.: 36.old 1/C. pont)
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 602
12 718
113
Csakhogy az az "elfelejtették" az nem valakik műve volt, hanem magáé a pilótáé. Ő nem állította be, ezért a sikeres katapultálását követően az alakulattól is távozni kényszerült és íróasztal lett az új típusa...

tbirdejectdownthroatsm1.jpg
Hálátlan bagázs, neki köszönhetik az egyik legpazarabb fotót repülésről, katapultálásról, ettől kiválóbb marketinget!
Na jó, nem direkt hozta össze:confused:
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 756
66 575
113
Pár elnézett magasságú looping, vagy függőleges figurából megkésett felvétel, ahol nem a katapultálással volt elfoglalva a pilóta (ezért is extrém eset a Thunderbirds hatosának mutatványa, mivel sajnos általánosan elfogadott, hogy ahol humán faktor az ok, ott nem nagyon van gépelhagyási kísérlet.De van néhány szerencsésebb eset is)

Mirage 2000, hasonló mint 2002-ben a pozsonyi SIAD-on, csak itt leért a gép fúvócsöve a földre, de még tudott katapultálni:


F/A-18A, El Toro, 1988, szögletes looping (szabvány Hornet demo elem, mióta világ a világ, csinálja amerikai, finn, svájci, kanadai, ausztrál és spanyol is), látható, hogy a második belehúzás túl hamar jött, így a looping teteje túl alacsonyra jött ki, a leszálló ágban nem jutott hely két 90 fokos irányváltásnak, csak egyetlen, kétségeesett belehúzásnak, ami sajnos nem adta ki:




Japán Blue Impulse kötelék függőlegesen lefelé végrehajtott oszolj! manőverénél (azt hiszem eszt hívják Bombának, ami a Rózsa fordítottja) az egyik gép pilótája későn vette fel a gépet, talán elájult (g-lock?)


Pozsony, 1999, Hawk 200, függőleges figura leszálló ágánál nem jött ki a magasság, sajnos egy földön tartózkodó személy is az áldozatok közt:

https://www.youtube.com/watch?v=nBF52ai6ivc

Blue Angels katasztrófa:

https://www.youtube.com/watch?v=N4WKX1yVHhQ

Ezek valóban kiragadott esetek, de ettől még sajnos gyakori, hogy ezt rontják el a pilóták.