Rheinmetall Lynx

Végig olvastam a kis eszmecserét és hát még mindig nem sikerült meggyőzni arról, hogy ez egy jó harceszköz. :(
Ha így haladnak 10-20 év és sikerül elérniük az 1987-ben megjelent BMP-3 szintjét XD
Jó kicsit trollkodtam ezzel, de tényleg baromi vicces egy jármű, ami 50 tonna és így képes szemből védeni a 30 mm-s szovjet gépágyúk ellen, miközben ezt a védelmet már a BMP-3 is tudta 19 tonnából :D
Mondjuk körkörösen csak 12.7 ellen véd, de rá azzal lőnek majd, nem 14.5 mm-s szovjettel, szóval ebben alapvetően igaza volt a tervezőknek.
Persze az aknavédelme sem Lynx szint, ellenben úszóképes.
A BMP-3M meg már körben ERA-s meg kiegészítő páncélos, meg is hízott vagy 23 tonnásra....
(Az 57 mm-s BMP-3 meg aztán tényleg egy állatkert :cool:)

Mondjuk a koreai gép plusz páncélzatát sem értem, meg a nagyobb tömeget. Az eredeti K21 is tudta már a Level IV-ot 26 tonnából.
Lehet itt is az AS21 batár nagy mérete a felelős a plusz tömegért. (meg az aknavédelem, ami valódi AT akna ellen valószínűleg nem is ér semmit)

Mondjuk az is tény, hogy egy alapvetően békeidős harcjárműnek nem árt ha nagy és kényelmes. :)
Alapvetően a lövészkatona harcászati felszerelése kissé meghízott az utóbbi 20 évben és nem a tártáska dívik mint szovjetéknál. A bmp-3 nem véletlenül készült könnyű harkocsinak és szenvedték össze végül IFV-é (aminek meg pont a deszant szempontjából kurva szar). Mint úszóképes tűztámogató jármű teljesen jó.
Mint gyalogsági harcjármű? Maradnék a BMP-2-nél inkább.
 
Végig olvastam a kis eszmecserét és hát még mindig nem sikerült meggyőzni arról, hogy ez egy jó harceszköz. :(
Ha így haladnak 10-20 év és sikerül elérniük az 1987-ben megjelent BMP-3 szintjét XD
Jó kicsit trollkodtam ezzel, de tényleg baromi vicces egy jármű, ami 50 tonna és így képes szemből védeni a 30 mm-s szovjet gépágyúk ellen, miközben ezt a védelmet már a BMP-3 is tudta 19 tonnából :D
Mondjuk körkörösen csak 12.7 ellen véd, de rá azzal lőnek majd, nem 14.5 mm-s szovjettel, szóval ebben alapvetően igaza volt a tervezőknek.
Persze az aknavédelme sem Lynx szint, ellenben úszóképes.
A BMP-3M meg már körben ERA-s meg kiegészítő páncélos, meg is hízott vagy 23 tonnásra....
(Az 57 mm-s BMP-3 meg aztán tényleg egy állatkert :cool:)

Mondjuk a koreai gép plusz páncélzatát sem értem, meg a nagyobb tömeget. Az eredeti K21 is tudta már a Level IV-ot 26 tonnából.
Lehet itt is az AS21 batár nagy mérete a felelős a plusz tömegért. (meg az aknavédelem, ami valódi AT akna ellen valószínűleg nem is ér semmit)

Mondjuk az is tény, hogy egy alapvetően békeidős harcjárműnek nem árt ha nagy és kényelmes. :)
A LvL VI nem a szovjet gépágyú, az LvL V...
A LvL VI 30mm-es APFSDS nem sima 30mm-es. A LvL V 25mm-es APFSDS ami amúgy jobb átütésű mint a 30mm-es orosz.
 
A LvL V 25mm-es APFSDS ami amúgy jobb átütésű mint a 30mm-es orosz.

Stanag level V:
25 mm APDS-T (M791) vagy TLB 073 500 m-en, 1258 m/s [1]
Szög: elülső ív a középvonalhoz képest: ± 30 ° oldal, a magasság 0 °

M791 APDS: 50 mm RHA (kb. 1300 méterről)
3UBR8 AP: 70 mm RHA 1000 méteren, 50 mm RHA 1500 méteren

Vagyis a válasz az, hogy az orosz 30 mm-s kicsit erősebb, mint a Stanag Level V szabvány...

Level IV:
30 mm APFSDS vagy AP 500 m -en
Szög: elülső ív a középvonalhoz képest: ± 30 ° oldal, a magasság 0 °

Itt nincs meghatározva a típus. Szóval bármi lehet.

A BMP-3 front védelme elvileg 300 méterről véd a 3UBR8 ellen, ami kb. 80-90 mm RHA-t jelent.
Összehasonlítás képpen a 30X173-as NM225 APFSDS-T átütése 100 mm RHA 1000 méteren.

Szóval én úgy gondolom, hogy a BMP-3 frontvédelme valahol a NATO Level V és Level IV között mozog.... És nem 50 tonna :D

Alapvetően a lövészkatona harcászati felszerelése kissé meghízott az utóbbi 20 évben és nem a tártáska dívik mint szovjetéknál. A bmp-3 nem véletlenül készült könnyű harkocsinak és szenvedték össze végül IFV-é (aminek meg pont a deszant szempontjából kurva szar). Mint úszóképes tűztámogató jármű teljesen jó.
Mint gyalogsági harcjármű? Maradnék a BMP-2-nél inkább.

A BMP-3 az egy úszóképes könnyű harckocsi (PT-76) amibe embereket is be lehet tenni.
Ezt szerintem senki sem vitatja.
Viszont nagyon jó példa volt arra, hogy milyen abszúrd az az irány, amerre a mai IFV fejlesztés halad.
Békeidős eszközök, békeidős katonáknak....
 
Ezt nagyon nem így látom. Sokkal több a felszerelés emiatt több hely kell. Az biztos, hogy hatalmas batár dögök születnek mostanában, de a helyes irány valahol a kettő közt van szerintem.

Szerintem is!
A BMP sorozat egy mai ember számára túl kicsi. A felszerelésnek szintén.
A Lynx meg egy tipikus német batár....
Az optimális méret valahol a CV90/K21 vonalon van. Akárcsak az optimális védelem is.

Az "akna védelmet" is túltolják. Ugyanis IED ellen véd, de akna ellen nem.
Egy kis szar AT2-es harckocsi akna 140 mm RHA-t üt át. Ezt pont ugyan úgy nem védi ki a Lynx, mint egy K21 vagy egy BMP....
A szovjet TM89-es 200 mm RHA-t üt át. Ezek ellen nem lehet ésszerűen páncélozni!
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány
Alapvetően a lövészkatona harcászati felszerelése kissé meghízott az utóbbi 20 évben és nem a tártáska dívik mint szovjetéknál.
Ezt nagyon nem így látom. Sokkal több a felszerelés emiatt több hely kell.
Csak nehogy valaki azt a következtetést vonja le, hogy nem több hely kell, hanem tártáska a honvédeknek.
 
Szerintem is!
A BMP sorozat egy mai ember számára túl kicsi. A felszerelésnek szintén.
A Lynx meg egy tipikus német batár....
Az optimális méret valahol a CV90/K21 vonalon van. Akárcsak az optimális védelem is.

Az "akna védelmet" is túltolják. Ugyanis IED ellen véd, de akna ellen nem.
Egy kis szar AT2-es harckocsi akna 140 mm RHA-t üt át. Ezt pont ugyan úgy nem védi ki a Lynx, mint egy K21 vagy egy BMP....
A szovjet TM89-es 200 mm RHA-t üt át. Ezek ellen nem lehet ésszerűen páncélozni!
A CV-90 már kicsi sajnos (tapasztalat)
A VJTF-es emelt belteres puma szerintem az amivel kimaxolod amit egy IFV-ből ki lehet értelmes keretek közt.
 
Szerintem is!
A BMP sorozat egy mai ember számára túl kicsi. A felszerelésnek szintén.
A Lynx meg egy tipikus német batár....
Az optimális méret valahol a CV90/K21 vonalon van. Akárcsak az optimális védelem is.

Az "akna védelmet" is túltolják. Ugyanis IED ellen véd, de akna ellen nem.
Egy kis szar AT2-es harckocsi akna 140 mm RHA-t üt át. Ezt pont ugyan úgy nem védi ki a Lynx, mint egy K21 vagy egy BMP....
A szovjet TM89-es 200 mm RHA-t üt át. Ezek ellen nem lehet ésszerűen páncélozni!
Akna ellen nem lehet páncélozni, nem tudsz 200mm-nek megfelelő páncélt a jármű aljára tenni.

Eszed nem eszed, ha kisebb lenne akkor kevesebb ember férne bele, lásd PUMA. Nem passióból ekkora hanem azért, mert erre van szükség. Az összes modern IFV vagy APC akkora minta PUMA meg a Boxer.
Ez egy angol katona cucca:
u6g6x4ohasc41.jpg


A Boxerbe meg ennyi mindennek kell beférnie:
D8-Ia-YGXWk-AEKTI.jpg
 
Mi van ha nem lehet megkerülni csak 2-3 órrás úttal? Akkor addig nem lesz tűztámogatás, mert jó ötletnek tűnt spórolni?

Pont ez, ami nálam nem állt még össze.
Mi az, hogy meg kell kerülni 2-3 órás úttal? (Ami 100-150 km alsó hangon láncossal, de a kerekesnek nagyobb a végsebessége.)

Ha a lehetséges harcmezők 50%-án mondjuk nem tud közlekedni a kaposvári kerekes, akkor az alapvetően megkérdőjelezi szerintem az APC-ként (vagyis az alapfunkcióként) való alkalmazását. Az, hogy hegynek fölfelé lassabb, és hegynek lefelé gyorsabb, az nem teszi alkalmassá például csapatlégvédelemnek, de aknavető eleve távolabbról követi a lövészeket. A terep 95%-ára meg alkalmasnak kell lennie, csupán kisebb páncélt és ezért kevesebb súlyt kapott. (És emiatt olcsóbb.)

Egy Mátrában zajló hadművelet során egy aknavetős verziónak nem kell feltétlenül tudnia felmászni a Kékestetőre, de azért ne 150 km kerülővel tudjon csak elmenni mellette! Egy IFV-nek viszont hasznos és jó, ha be tudja venni a terep legmagasabb pontjait, melyek stratégiailag fontosak.

Szóval nálam ez az, ami kicsit kusza, hogy műúton a kerekes vagy 40 km/h-val gyorsabb, mint a láncos. Európában a legtöbb helyen lesz aszfalt, ahol le tudja faragni az esetleges hátrányát. És nem létkérdés egyfolytában a csapat sarkában loholnia, hiszen több kilométer hatótávon tud dolgozni.
Románok még IFV-nek is kerekest rendszeresítettek. Egybe hangzó állítás, hogy ritka nagy hülyeség volt. De nekik azért van pár hegyük. Ha ők nem 150 km-eket kerülnek, hogy utolérjék a tankokat, akkor nem értem, hogy a mi kerekesünk miért kellene ekkorákat kerülni?

Én tényleg csak érteni akarom, hogy miért mondjátok katonaként, hogy több órás lemaradásba kerülne.
 
Én furcsálnám ha az Ausztrál teszt miatt nem lóhalálába próbálnák integrálni a Spike-ot...!
Ne felejtsük el, hogy a Boxerre is még csak most kezdik el az integrációt.
Nem vitatom, hogy az RM ajánlata csábító számunkra. Én is fontosnak tartom a hazai hadiipar fejlesztését, újjá teremtését, jobban, mint hinnéd.
A csodát vitatom, csodák nincsenek.
A Lynx sokak szemében egy csodajármű, szuper páncélzattal, szuper fegyverzettel.
Nem számít szakma, nem számít semmi, mert valaki szerint ez a jármű a legjobb a világon.
Amikor kiderül, hogy sem fegyverzete, sem pancelzata nem jobb, mint más IFV-é, akkor hazaáruló aki ezt emlegeti. Meg a szar sem elég büdös, ezzel el van intézve.
Hisz ez a miénk, ennek csoda IFV-nek kell lenni, aki mást mond, az hülye.

Azért kell kritikusnak lenni, hogy a legjobb legyen, mire magyar katonák használják.
Most fejlesztik a magyar Hiúzt, most még lehet javítani kisebb hiányosságokat.

Ha elhallgatjuk hiányosságait, azzal magunkat csapjuk be.

A legtöbb problémát szerintem még lehet orvosolni.

A hazai összeszerelés egy fontos szempont, követelmény. Már csak a többi követelménynek kell megfelelnie.
Miért szerinted melyik a legjobb a világon? Csak mert a PUMA biztosan nem az. Egyszerűen túl sok a technikai gond vele, bár korábban én is arra szavaztam volna. Az ASCOD éppen most bőg le AJAX néven a briteknél. A CV90-et nem véletlenül dobták ki az ausztrálok a saját tenderükből. Az Armadillo annyira nehéz, hogy az alap szerkezet nem képes rendes tornyot hordozni, így csak APC jellegű verziói vannak, az is csak protó szinten
Bradley? AMPV? Ugyan már!
A Redback lehetne alternatíva, de talán még kevesebb tapasztalat van vele, mint a RM megoldásaival. Ezen kívül engem mondjuk az izraeli torony kimondottan taszít. A cseheknél igen komoly gondok voltak/vannak a Pandur RCW tornyaival. A román Piranha integráció sem egy fáklyás menet. De pont az Elbit tornya (a Redback tornyának közvetlen elődje) miatt bukott el a Terrex az az ausztrál tenderen.
A Namert hagyjuk. Az IFV verziót az IDF sem rendelte meg. Mondanom sem kell, hogy ott is persze az israeli Samson torony került fel... :rolleyes:
Szóval nem gondolom, hogy a Lynx lenne a legjobb a világon, de az alternatívái sem söprik le a pókerasztalt. Ráadásul ezt nálunk is gyárthatjuk.

Különben milyen hiányosságokat kellene elhallgatni? Megérkeztek már a saját Lynxeink?
Akkor tudod, hogy mik a hiányosságok?
Erről az egész szituról ez a cikk jut az eszembe.
 
Az első évünk tuti a különböző gyerekbetegségek listázásával fog zajlani, de lehet, hogy az első 2 év.
Tudsz-e véletlenül arról, hogy az első megrendelésért cserébe extra garanciát vállalzmvolna az RM, például 2-3 évig tartó ingyen szervízt, pótalkatrész ellátást?
 
Tudsz-e véletlenül arról, hogy az első megrendelésért cserébe extra garanciát vállalzmvolna az RM, például 2-3 évig tartó ingyen szervízt, pótalkatrész ellátást?
Ez nem úgy működik, hogy hivatalosan nem vesszük át a járműveket (nem ismerjük el a teljesítést és nem fizetjük ki a járművet teljesen), amíg nem tudja az ígért paramétereket, képességeket?
 
Ott tartunk, ahol egy éve. Úgy csinálsz, mintha nem lett volna leírva már ötször:

A Lynx koncepciójaból adódóan nehezen lehet IFV. Hisz KF, lánctalpas jármű és nem Spz. Nyilván nem véletlenül. Mindenes járműnek jó, moduláris. Csakhogy emiatt nem lehet igazán jó IFV. Nem lehet alacsony, kell a hely. Emiatt viszont nem lehet jól védett, mert még így is dög nehéz.
Legyen olcsó a motorja, sorozatgyártott Liebherr. Hurrá. Ja, mégsem annyira jó, kicsit speckó kell, akkor is olcsó lesz? Ja, nem annyira.

Segíts már, a magyar változat majd ettől jobb lesz? Persze, hogy nem, hisz ez a konstrukcióból adódik.

Nem teszik? Akkor is így van.

A tömeg azért gond, mert a futómű nem fejleszthető tovább, ha a Pzh lengőkarjait, görgőit használja. 49 tonna felett gond van.

Azért gond, mert egy több évtizedig szolgáló jármű eleve korlátozott terhelhetőségū futóművel lép rendszerbe, így később sem lehet fokozni védelmét.

Tehát még most, a fejlesztés idején kellene valamit kezdeni ezzel.
A szériagyártás elindulásáig lehet módosítani, javítani.

Szerintem egy megoldás van, csökkenteni kelll a magasságot. Ültem benne, lehet csökkenteni. És nem vagyok kis darab.
 
Ott tartunk, ahol egy éve. Úgy csinálsz, mintha nem lett volna leírva már ötször:

A Lynx koncepciójaból adódóan nehezen lehet IFV. Hisz KF, lánctalpas jármű és nem Spz. Nyilván nem véletlenül. Mindenes járműnek jó, moduláris. Csakhogy emiatt nem lehet igazán jó IFV. Nem lehet alacsony, kell a hely. Emiatt viszont nem lehet jól védett, mert még így is dög nehéz.
Legyen olcsó a motorja, sorozatgyártott Liebherr. Hurrá. Ja, mégsem annyira jó, kicsit speckó kell, akkor is olcsó lesz? Ja, nem annyira.

Segíts már, a magyar változat majd ettől jobb lesz? Persze, hogy nem, hisz ez a konstrukcióból adódik.

Nem teszik? Akkor is így van.

A tömeg azért gond, mert a futómű nem fejleszthető tovább, ha a Pzh lengőkarjait, görgőit használja. 49 tonna felett gond van.

Azért gond, mert egy több évtizedig szolgáló jármű eleve korlátozott terhelhetőségū futóművel lép rendszerbe, így később sem lehet fokozni védelmét.

Tehát még most, a fejlesztés idején kellene valamit kezdeni ezzel.
A szériagyártás elindulásáig lehet módosítani, javítani.

Szerintem egy megoldás van, csökkenteni kelll a magasságot. Ültem benne, lehet csökkenteni. És nem vagyok kis darab.
A Lynx egyszerre szeretne M113 és Puma lenni sajnos így egyik kategóriában sem lesz a legjobb.