Na szóval, igaz, hogy már egy éve is le lett meccselve egy csomó minden, de hát úgy tűnik, hogy tényleg ismétlés a tudás...
A KF41 már két évvel ezelőtt is 50 tonnás max tömeggel volt feltüntetve a Rheinmetall oldalán. Tehát mindig is azzal a max tömeggel terveztek.
A motor is azóta 850 kW-os Liebherr-nek volt írva. Annyi kavarodás volt, hogy mivel a Liebherr katalógusában csak a 12 hengeres D9612-es volt ebben a teljesítménytartományban, ezért mindenki azt hitte, hogy azt kapja meg. Azóta kiderült, hogy nem azt, hanem a sorhatos D976 módosított (növelt teljesítményű) változatát kapta.
A váltó a Renk HSWL 256 módosított, 256C jelű váltója, amit kifejezetten a 850 kW-os motorhoz lőttek be. Ezt ki lehetett matekozni abból, hogy a Renknél egy adott típust több teljesítménykategóriára is be lehet állítani, mint a HSWL 284-esnél is történt. Erről a váltóról van (régi) doksi:
de a 256-os váltó C-jelű alváltozatáról már sajna nem készült, vagy nem nyilvános. Szerencsére @Wilson -nak van kontaktja a Renknél és ő is elmondta, hogy ez pontosan így történt.
Méret tekintetében, a KF41 teknője 2.2 méter magas. A PUMA teknőjét nem tudom, ránézésre kb. 2 méter magas lehet.
A többi méret, vagyis a szélesség csalóka, mert, különösen a PUMA esetén, függ a pótpáncél meglététől is. Amúgy a PUMA (szerintem maxpáncélban) méretei itt vannak:
Length - width - height (approx.): 7,6 m / 3,9 m / 3,6 m
Tehát kemény 20 cm-rel hosszabb a Lynx.
Védettség. Szerintem is védettebb lehet a PUMA valamennyivel. Viszont, ha a méretben a KF41-esnél semmivel nem kisebb REDBACK-nél sikerült megoldani a STANAG Lvl 6-ot, elvileg 42 tonnából, akkor én rohadtul nem hiszem, hogy a Lynx-nél ez lehetetlen, akár 44-45 tonnából, de főleg 50-ből. Ha mégis, akkor vagy a németek felejtettek el harcjárművet tervezni, vagy a koreaiak hazudnak. Pont.
Még valami, aknaállóság. Ebben nem hiszem, hogy a PUMA-nál rosszabb lenne. Az ülések kapcsán meg tök faszák a PUMA függőágyszerű ülései, viszont a katonák lába meg a helyhiány miatt a padlón van (a Lynx üléseinek van lábtartója is, mivel elfér benne), a padlón lévő lábak pedig @Lator szerint sem túl szerencsések a jármű alatt történő akna/IED robbanás esetén.
Ami komolyabb gondot én jelenleg látok a Lynx-szel, az a gépágyú max 45 fokos emelkedése. Kellene az a minimum 60 fok, ez tény. A cseh tender kapcsán azt nyilatkozta valamelyik rheinmetallos (sajna nem találom...), hogy amúgy ezt meg tudják oldani, ha van rá igény. Szóval remélem, hogy a mieinknél is már megcsinálják.
És, hogy melyek a világ legjobb, legmodernebb láncos gyalogsági harcjárművei?
Amennyit le lehet szűrni a nyilvános adatokból:
A PUMA
A Lynx KF41
A T-15 Armata
Az AS21 REDBACK
És némileg kakukktojásként (mert még nincs IFV változata) a Namer
Hogy ezeken belül mi a pontos sorrend, meg mi alapján, azt én nem tudom eldönteni. De ez az 5 a csúcs jelenleg. Minden más csak ezek után jön, amik amúgy jellemzően a régebbi alapplatformok reszelgetései, behatárolt fejleszthetőséggel.
Na most mi a top 5-ből vettük meg az egyiket. Szóval túl sok panaszra nincs ok, pláne, hogy k/f-t és gyárat is kaptunk hozzá.
A KF41 már két évvel ezelőtt is 50 tonnás max tömeggel volt feltüntetve a Rheinmetall oldalán. Tehát mindig is azzal a max tömeggel terveztek.
A motor is azóta 850 kW-os Liebherr-nek volt írva. Annyi kavarodás volt, hogy mivel a Liebherr katalógusában csak a 12 hengeres D9612-es volt ebben a teljesítménytartományban, ezért mindenki azt hitte, hogy azt kapja meg. Azóta kiderült, hogy nem azt, hanem a sorhatos D976 módosított (növelt teljesítményű) változatát kapta.
A váltó a Renk HSWL 256 módosított, 256C jelű váltója, amit kifejezetten a 850 kW-os motorhoz lőttek be. Ezt ki lehetett matekozni abból, hogy a Renknél egy adott típust több teljesítménykategóriára is be lehet állítani, mint a HSWL 284-esnél is történt. Erről a váltóról van (régi) doksi:
165-DataFacts 2008 - PDFCOFFEE.COM
Innovative Power TransmissionRENK GroupData, Facts and Products RENK – a member of the MAN Group2008 The MAN Gro...
pdfcoffee.com
[HUN] KF41 Lynx / Hiúz
Miért a Redback-et választanád? A gumilánctalpon (ami vagy beválik, vagy nem hosszabb távon) kívül milyen más előnye(?) van szerinted? Háát pont ez az egyik előnye. Mert ugye a gumi lánctalp miatt jóval kisebb lenne a tömeg. Maga a jármű is - a képek szerint, nekem - kisebbnek tűnik...
forum.htka.hu
Méret tekintetében, a KF41 teknője 2.2 méter magas. A PUMA teknőjét nem tudom, ránézésre kb. 2 méter magas lehet.
A többi méret, vagyis a szélesség csalóka, mert, különösen a PUMA esetén, függ a pótpáncél meglététől is. Amúgy a PUMA (szerintem maxpáncélban) méretei itt vannak:
Length - width - height (approx.): 7,6 m / 3,9 m / 3,6 m
www.psm-spz.de: Technical Data
www.psm-spz.de
Védettség. Szerintem is védettebb lehet a PUMA valamennyivel. Viszont, ha a méretben a KF41-esnél semmivel nem kisebb REDBACK-nél sikerült megoldani a STANAG Lvl 6-ot, elvileg 42 tonnából, akkor én rohadtul nem hiszem, hogy a Lynx-nél ez lehetetlen, akár 44-45 tonnából, de főleg 50-ből. Ha mégis, akkor vagy a németek felejtettek el harcjárművet tervezni, vagy a koreaiak hazudnak. Pont.
Még valami, aknaállóság. Ebben nem hiszem, hogy a PUMA-nál rosszabb lenne. Az ülések kapcsán meg tök faszák a PUMA függőágyszerű ülései, viszont a katonák lába meg a helyhiány miatt a padlón van (a Lynx üléseinek van lábtartója is, mivel elfér benne), a padlón lévő lábak pedig @Lator szerint sem túl szerencsések a jármű alatt történő akna/IED robbanás esetén.
Ami komolyabb gondot én jelenleg látok a Lynx-szel, az a gépágyú max 45 fokos emelkedése. Kellene az a minimum 60 fok, ez tény. A cseh tender kapcsán azt nyilatkozta valamelyik rheinmetallos (sajna nem találom...), hogy amúgy ezt meg tudják oldani, ha van rá igény. Szóval remélem, hogy a mieinknél is már megcsinálják.
És, hogy melyek a világ legjobb, legmodernebb láncos gyalogsági harcjárművei?
Amennyit le lehet szűrni a nyilvános adatokból:
A PUMA
A Lynx KF41
A T-15 Armata
Az AS21 REDBACK
És némileg kakukktojásként (mert még nincs IFV változata) a Namer
Hogy ezeken belül mi a pontos sorrend, meg mi alapján, azt én nem tudom eldönteni. De ez az 5 a csúcs jelenleg. Minden más csak ezek után jön, amik amúgy jellemzően a régebbi alapplatformok reszelgetései, behatárolt fejleszthetőséggel.
Na most mi a top 5-ből vettük meg az egyiket. Szóval túl sok panaszra nincs ok, pláne, hogy k/f-t és gyárat is kaptunk hozzá.