Rheinmetall Lynx

Na szóval, igaz, hogy már egy éve is le lett meccselve egy csomó minden, de hát úgy tűnik, hogy tényleg ismétlés a tudás...

A KF41 már két évvel ezelőtt is 50 tonnás max tömeggel volt feltüntetve a Rheinmetall oldalán. Tehát mindig is azzal a max tömeggel terveztek.
A motor is azóta 850 kW-os Liebherr-nek volt írva. Annyi kavarodás volt, hogy mivel a Liebherr katalógusában csak a 12 hengeres D9612-es volt ebben a teljesítménytartományban, ezért mindenki azt hitte, hogy azt kapja meg. Azóta kiderült, hogy nem azt, hanem a sorhatos D976 módosított (növelt teljesítményű) változatát kapta.
A váltó a Renk HSWL 256 módosított, 256C jelű váltója, amit kifejezetten a 850 kW-os motorhoz lőttek be. Ezt ki lehetett matekozni abból, hogy a Renknél egy adott típust több teljesítménykategóriára is be lehet állítani, mint a HSWL 284-esnél is történt. Erről a váltóról van (régi) doksi:
de a 256-os váltó C-jelű alváltozatáról már sajna nem készült, vagy nem nyilvános. Szerencsére @Wilson -nak van kontaktja a Renknél és ő is elmondta, hogy ez pontosan így történt.

Méret tekintetében, a KF41 teknője 2.2 méter magas. A PUMA teknőjét nem tudom, ránézésre kb. 2 méter magas lehet.
A többi méret, vagyis a szélesség csalóka, mert, különösen a PUMA esetén, függ a pótpáncél meglététől is. Amúgy a PUMA (szerintem maxpáncélban) méretei itt vannak:
Length - width - height (approx.): 7,6 m / 3,9 m / 3,6 m
Tehát kemény 20 cm-rel hosszabb a Lynx.

Védettség. Szerintem is védettebb lehet a PUMA valamennyivel. Viszont, ha a méretben a KF41-esnél semmivel nem kisebb REDBACK-nél sikerült megoldani a STANAG Lvl 6-ot, elvileg 42 tonnából, akkor én rohadtul nem hiszem, hogy a Lynx-nél ez lehetetlen, akár 44-45 tonnából, de főleg 50-ből. Ha mégis, akkor vagy a németek felejtettek el harcjárművet tervezni, vagy a koreaiak hazudnak. Pont.
Még valami, aknaállóság. Ebben nem hiszem, hogy a PUMA-nál rosszabb lenne. Az ülések kapcsán meg tök faszák a PUMA függőágyszerű ülései, viszont a katonák lába meg a helyhiány miatt a padlón van (a Lynx üléseinek van lábtartója is, mivel elfér benne), a padlón lévő lábak pedig @Lator szerint sem túl szerencsések a jármű alatt történő akna/IED robbanás esetén.
Ami komolyabb gondot én jelenleg látok a Lynx-szel, az a gépágyú max 45 fokos emelkedése. Kellene az a minimum 60 fok, ez tény. A cseh tender kapcsán azt nyilatkozta valamelyik rheinmetallos (sajna nem találom...), hogy amúgy ezt meg tudják oldani, ha van rá igény. Szóval remélem, hogy a mieinknél is már megcsinálják.

És, hogy melyek a világ legjobb, legmodernebb láncos gyalogsági harcjárművei?
Amennyit le lehet szűrni a nyilvános adatokból:
A PUMA
A Lynx KF41
A T-15 Armata
Az AS21 REDBACK
És némileg kakukktojásként (mert még nincs IFV változata) a Namer

Hogy ezeken belül mi a pontos sorrend, meg mi alapján, azt én nem tudom eldönteni. De ez az 5 a csúcs jelenleg. Minden más csak ezek után jön, amik amúgy jellemzően a régebbi alapplatformok reszelgetései, behatárolt fejleszthetőséggel.
Na most mi a top 5-ből vettük meg az egyiket. Szóval túl sok panaszra nincs ok, pláne, hogy k/f-t és gyárat is kaptunk hozzá.
 
Ami komolyabb gondot én jelenleg látok a Lynx-szel, az a gépágyú max 45 fokos emelkedése. Kellene az a minimum 60 fok, ez tény.
Az 60 az a 45, ha ugy kéred, mar par cikkben leirtak. Amirol beszelsz, az masfel-ket eves sztori volt, egy korai verzio szerintem, meg az első cseh körben, amikor még a Puma is ott volt.
A motorja meg joval erosebb lett a KF31->KF41 attervezesnel, akkor lett 1100kW, legalabbis az Ocskay cikk azt irja.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Az 60 az a 45, ha ugy kéred, mar par cikkben leirtak. Amirol beszelsz, az masfel-ket eves sztori volt, egy korai verzio szerintem, meg az első cseh körben, amikor még a Puma is ott volt.

Igen, mint láthattad, tudok az ígéretről. De azért szeretném látni-tudni biztosra is.


A motorja meg joval erosebb lett a KF31->KF41 attervezesnel, akkor lett 1100kW, legalabbis az Ocskay cikk azt irja.

Nincs 1100 kW. 1100 lóerő körüli van, ezt keverte-írta el. A KF31-esben pedig 560 kW-os (750 LE-s) motor van.
1100 kW-os motor a 67 tonnás Leopard 2 A7-ben van.
 
Igen, mint láthattad, tudok az ígéretről. De azért szeretném látni-tudni biztosra is.
Az ausztraloknal ugyis kiderül.

Nincs 1100 kW. 1100 lóerő körüli van, ezt keverte-írta el. A KF31-esben pedig 560 kW-os (750 LE-s) motor van.
1100 kW-os motor a 67 tonnás Leopard 2 A7-ben van.
Akkor.lehet azzal keverik?
Mondjuk az eleg durva szegénységi bizonyítvány egy szaklapra, hogy a lektor nem szúrta ki...
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses and SilvioD
Az ausztraloknal ugyis kiderül.

Nem tudom, hogy ők kérték-e, vagy sem a 60 fokot. Mindenesetre én nagyon várom, hogy legyen már valami szivárgás a szerepléséről. Elvileg a kemény nyúzóstesztek, vagyis az első kör pár hónapon belül véget ér.

Akkor.lehet azzal keverik?
Mondjuk az eleg durva szegénységi bizonyítvány egy szaklapra, hogy a lektor nem szúrta ki...
Azzal hát.
Á, simán be- illetve átcsúszhat, én már jópár ilyet láttam.
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses and kamm
Nem tudom, hogy ők kérték-e, vagy sem a 60 fokot. Mindenesetre én nagyon várom, hogy legyen már valami szivárgás a szerepléséről. Elvileg a kemény nyúzóstesztek, vagyis az első kör pár hónapon belül véget ér.


Azzal hát.
Á, simán be- illetve átcsúszhat, én már jópár ilyet láttam.
A " nyúzótesztek" magyarán az első kör után mi következik???
 
A " nyúzótesztek" magyarán az első kör után mi következik???


Végső ajánlatok beadása és aztán a nyertes kiválasztása, ha nem kell közben komolyabb módosítást csinálni, mert valami nem várt hiba, probléma előjött valamelyik gépnél.
Itt van a menetrend, bár valószínűleg azóta a járvány, meg a kissé késedelmes leszállítás miatt úgy 2 hónapot csúszhatott az akkori tervhez képest:
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD
Az 60 az a 45, ha ugy kéred, mar par cikkben leirtak. Amirol beszelsz, az masfel-ket eves sztori volt, egy korai verzio szerintem, meg az első cseh körben, amikor még a Puma is ott volt.
A motorja meg joval erosebb lett a KF31->KF41 attervezesnel, akkor lett 1100kW, legalabbis az Ocskay cikk azt irja.

Ocskay gyártja vagy az RM?
Az RM szerint 800/850 KW.
 
Végső ajánlatok beadása és aztán a nyertes kiválasztása, ha nem kell közben komolyabb módosítást csinálni, mert valami nem várt hiba, probléma előjött valamelyik gépnél.
Itt van a menetrend, bár valószínűleg azóta a járvány, meg a kissé késedelmes leszállítás miatt úgy 2 hónapot csúszhatott az akkori tervhez képest:
Köszi! Ha jól látom akkor jövő év áprilisáig meg kellene születnie a döntésnek mit is akarnak?! És elvileg akkor ez csúszik pár hónapot!?
 
Köszi! Ha jól látom akkor jövő év áprilisáig meg kellene születnie a döntésnek mit is akarnak?! És elvileg akkor ez csúszik pár hónapot!?
Igen, az egész csúszik. Hogy mennyit, azt csak tippelhetem, de ugye augusztus helyett csak októberben érkezett meg a három Lynx és a járvány még a teszteket is lassíthatta.
 
  • Tetszik
Reactions: Venom85
Igen, az egész csúszik. Hogy mennyit, azt csak tippelhetem, de ugye augusztus helyett csak októberben érkezett meg a három Lynx és a járvány még a teszteket is lassíthatta.

Ja, nem is októberben, rosszul emlékeztem. 2020 novemberében szállította le az első példányt a Rheinmetall.

Amúgy a Csehek miért kaptak más tornyot tesztre mint az Ausztrálok???

Hát bevallom őszintén, én azt sem tudom, hogy most épp milyen toronnyal vannak a cseh tenderen.
 
  • Tetszik
Reactions: Venom85
Nem tudom, hogy ők kérték-e, vagy sem a 60 fokot. Mindenesetre én nagyon várom, hogy legyen már valami szivárgás a szerepléséről. Elvileg a kemény nyúzóstesztek, vagyis az első kör pár hónapon belül véget ér.


Azzal hát.
Á, simán be- illetve átcsúszhat, én már jópár ilyet láttam.
Annyiból érdekes, hogy az LE - t és a kW-ot is odaírták. Majd hozzáálmodtak egy fasza kis fajlagos teljesítményt is. Elég bizarr, mert sztem Ocskay cikkei nagyon színvonalasak.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm
Annyiból érdekes, hogy az LE - t és a kW-ot is odaírták. Majd hozzáálmodtak egy fasza kis fajlagos teljesítményt is. Elég bizarr, mert sztem Ocskay cikkei nagyon színvonalasak.


A KF31-esnél is ugyanúgy elrontotta. Oda is a valós lóerőt adta meg a kW-nak, majd abból aztán számolt egy, a valósnál jóval magasabb lóerőértéket.
Amúgy nincs gáz a 800-850 kW-tal sem, pláne, hogy az ausztrál adatok szerint 4300 Nm-es nyomaték társul hozzá (a Pumánál 2200 Nm van, ha jól emlékszem)
 
Az 60 az a 45, ha ugy kéred, mar par cikkben leirtak. Amirol beszelsz, az masfel-ket eves sztori volt, egy korai verzio szerintem, meg az első cseh körben, amikor még a Puma is ott volt.

Én pesszimista vagyok a szögemeléssel kapcsolatban. Olvastam az interjút én is. De az idő borzasztóan rövid. Szerintem egy RM sem tud ilyen gyorsan áttervezni egy tornyot, miközben ennél sokkal kisebb módosításokat is menet közben hajigáltak fel a gépre, félkész integrációval.
Amennyire én látom, az ASCOD nagyon szereti mutogatni a saját képességeit ez ügyben a cseh tenderen, ha németék össze tudták volna dobni a mi verziónkra a 60°-ot, akkor azt szerintem már láttuk volna. Élet-halál harc folyik jelenleg Prágában és a döntésben 60%-ot visz el a harcképesség és 40% pontot a gazdasági ellentételezés. (Viszont nem tudjuk, hogy az Ajax botrány milyen hatással van a ma még favoritnak tűnőre, illetve a 60%-on belül mekkora a súlya az ágyúemelkedésnek és mekkora előnyt ad a 40%-on belül egy esetleges magyar-szlovák-cseh közös együttműködés.)
Babis már az ágyúk kapcsán is leszólta a hadügy miniszterét, hogy miért nem vette meg Zuzanát! Viszont a HM nálunk nagyon úgy tűnik, irtózik mindentől, ami V4-es és keletről jön. A politikusok között is a lobbiban óriási harcok várhatóak.

Annyiból érdekes, hogy az LE - t és a kW-ot is odaírták. Majd hozzáálmodtak egy fasza kis fajlagos teljesítményt is. Elég bizarr, mert sztem Ocskay cikkei nagyon színvonalasak.

Amúgy nem. Én rákerestem tegnap arra a motor típusra és elvileg tényleg létezik belőle az a változat. Simán benézhette Ocskay a kW és a LE összekeverését és utána már rutinból ment az elbaszás, mikor létező motor verzió alapján "felbruttósította".


De hangsúlyoznám, hogy nem értek hozzá. Ahogy a Renk a, b, c verziókat sem tudom, hogy beszerelhetőség tekintetében módosít-e valamit... Csak rákerestem aszem Kammm által berakott táblázatban szereplő "liebherr diesel engine d9612" keresőszavakra és azt dobta ki a gép, hogy 650-1100 kW-ig.
 
Amúgy nem. Én rákerestem tegnap arra a motor típusra és elvileg tényleg létezik belőle az a változat. Simán benézhette Ocskay a kW és a LE összekeverését és utána már rutinból ment az elbaszás, mikor létező motor verzió alapján "felbruttósította".


De hangsúlyoznám, hogy nem értek hozzá. Ahogy a Renk a, b, c verziókat sem tudom, hogy beszerelhetőség tekintetében módosít-e valamit... Csak rákerestem aszem Kammm által berakott táblázatban szereplő "liebherr diesel engine d9612" keresőszavakra és azt dobta ki a gép, hogy 650-1100 kW-ig.

Létezik, és kezdetben minden hírportálon, haditechnikai oldalon azt a motort írták a KF41-hez. Mert csak az illett bele a 850 kW-ba. De semmilyen hivatalos helyen nem szerepelt az, hogy az a motor van a Lynxben.
 
  • Tetszik
Reactions: Vogon
Amennyire én látom, az ASCOD nagyon szereti mutogatni a saját képességeit ez ügyben a cseh tenderen, ha németék össze tudták volna dobni a mi verziónkra a 60°-ot, akkor azt szerintem már láttuk volna. Élet-halál harc folyik jelenleg Prágában és a döntésben 60%-ot visz el a harcképesség és 40% pontot a gazdasági ellentételezés. (Viszont nem tudjuk, hogy az Ajax botrány milyen hatással van a ma még favoritnak tűnőre, illetve a 60%-on belül mekkora a súlya az ágyúemelkedésnek és mekkora előnyt ad a 40%-on belül egy esetleges magyar-szlovák-cseh közös együttműködés.)
A legutóbbi videójában már a CV90 is rendesel felemelte az ágyút és még egy vasúti szabályzatot is kihúzot a konkurenciára. :) Viszont a cseh oldalról már korábban hallaták magukat, hogy nem lesznek megfogalmazva további feltételek, mind amik ismertek.
 
  • Tetszik
Reactions: Vogon