Érdekesség.Görög beszámoló
Gugli ford.
Július 21-22-én a német Rheinmetall a TOMA KF-41 LYNX hadműveleti képességeit bemutató bemutatót tartott KETTH-ban, ahol a GES képviselői is jelen voltak. A bemutató egyszerre volt statikus, a jármű jellemzőiről és rendszereiről szóló általános eligazítással, valamint dinamikus, akadálypályával átkelve és beszállással – rakományával egy teljes gyalogsági harccsoportot kiszállva. Az első napon volt egy éjszakai szakasz is, melynek során bemutatták a Silent Watch működési képességét, azaz a jármű összes rendszerének működését kizárólag lítium-ion akkumulátorok energiájával, valamint az éjszakai irányzékok, ill. érzékelők.
A járműben egy Lance 2.0 torony található, amely 6-os szintig képes páncélzatot beépíteni. A fő fegyverzet egy 30 mm x 173 méretű MK30-2/ABM ágyú, amelyet 250 töltény táplál, és további 250 töltényt tárolnak benne. A lőszertípusok közé tartoznak a programozható légi lövedékek a légi célpontok kezelésére stb. Vevői igények szerint iker SPIKE LR2 páncéltörő rakétavető szerelhető fel, míg a tetőre egy nehézgéppuska vagy gránátvető távirányítós fix fegyverzeti állomása is felszerelhető.
A legénység főnökének rendelkezésére áll a Panoráma Stabilizált Elektronikus Lövés Rendszer (SEOSS-2 Panoramic), míg a lövész a megfelelő SEOSS-2 Szektorral.Ez egy 2. generációs rendszer, amely két nagy felbontású nappali kamerát (1024×768), egy hőkamerát (1024×768) és egy lézeres távolságmérőt foglal magában, akár 10 km-es távolságra és 5 méteres pontossággal. A hőkamera célérzékelést (NATO szabvány szerint 2,3x2,3 méter) 17 km-nél nagyobb távolságból, azonosítást 9 km-nél, azonosítást 5 km-nél nagyobb távolságból ér el SEOSS-2 P-vel és S, a legénység képes „Vadász – Gyilkos” konfigurációban működni, míg a legénységfőnök a SEOSS-2 P-vel egy „Killer-Killer” konfigurációt is kiválaszthat a távirányítós stabilizált fegyverállomásával együtt.
Az éjszakai bemutatón egy körülbelül 1350 méteres távolságban lévő Mercedes járművet használtak referenciacélként. Az éjszakai irányzékok teljesítményére utal, hogy a figyelő tisztek egy ponton még vadállatok jelenlétét is képesek voltak észlelni a „célpont” körül, amit a bent tartózkodók nem tudtak észlelni.
.A LYNX rendelkezik egy helyzetfelismerő rendszerrel , amely segíti a célfelismerést. Ez egy panorámás nappali/éjszakai kamerarendszer, amely 6 egységből áll, amelyek mindegyike rendelkezik nappali kamerával és hőkamerával, amely átfogó képet nyújt a stábnak a környékről. Célfelismerés esetén az automatikus célkövetés (ATT) mód választható.
A SAS-t a Laser Warning Unit (LWS) egészíti ki, amely értesíti, ha lézersugár jelzi a járművet, és az irányt, ahonnan jön. Ezután a legénység főnökének belátása szerint aktiválható a ROSY Rapid Interdiction System, amely multispektrális 40 mm-es füstbombákat lő ki, és sűrű függönnyel takarja be a járművet.
Tartalmaz továbbá egy akusztikus pozíciókereső rendszert (ASLS) , amely meghatározza azt az irányt és pozíciót, ahonnan a jármű akár 40 mm-es kaliberű tüzet is fogadhat. A rendszer kihasználja az elhaladó lövedék ultrahangos jelét, hogy aktiválja a mikrofonokat, amelyek "pásztázik" a lövedék fegyverből való kilépésének helyére, és háromszögeléssel (irány, távolság, dőlés) meghatározzák a lövési pozíciót.
Nagyon érdekes volt a gyalogsági harccsoport be- és kiszállásának bemutatója. A Rheinmetall azt állítja, hogy a LYNX kínálja a legkényelmesebb tereket a csapatszállító rekeszben, mivel 200 literes térfogatot oszt ki mind a 8 katonának. A férfiak olyan speciális üléseken ülnek, amelyek nem érintkeznek a padlóval.
A nagy tartalékok a NATO 4569. sz. szabványosítási megállapodásának (STANAG) való megfelelés miatt merülnek fel, amely többek között meghatározott méreteket ír elő - helyet minden katona pozíciójához a szállítótérben. Tájékoztató jelleggel, mivel aknarobbanáskor a padló felnyomja az üléseket, és a cél a katona fejének mennyezetre való zúzódásának elkerülése, ezért a katona fejétől a mennyezetig néhány centiméteres távolságot biztosítanak. Kötelezően meg kell növelni a csónak magasságát, valamint a teljes méreteket, mivel a testtartás és az ülés minden szegélye a térben szigorúbban van meghatározva. Természetesen a régebbi tervezésű TOMA-k nem felelnek meg ezeknek az előrejelzéseknek.
A megfelelőség megállapítása valójában a KETTH-nél tartott demonstráció során merült fel a LYNX-re felszálló tengerészgyalogos harci csoport esetében. Az 1,95 méter magas, ülő férfi fejétől 10 centiméter távolságra volt a mennyezettől.
A jármű térfogatával és méreteivel kapcsolatos ezzel kapcsolatos kérdésekre a cég munkatársai azt válaszolták, hogy a NATO legfrissebb követelményeit vették figyelembe a személyi állományban való tartózkodás lefedésére egy 3 napos mérkőzésen. A kényelem biztosítja, hogy a személyzet a lehető legjobb fizikai és fizikai állapotban küzdjön a be- és kiszálláskor. A követelmények további pontosítása további olyan paraméterek alapján történik, amelyek az irodai munkakörnyezethez hasonló sajátos feltételek elérését igénylik!
Itt meg kell jegyezni, hogy a lövészrekeszben nemcsak személyzetet szállítanak, hanem harci rakományokat, valamint személyes anyagokat és felszereléseket, valamint lőszert is. Ennek érdekében a Rheinmetall szabványos lőszerdobozokat vitt a bemutatóra, míg a bemutatón használt gyalogsági csapatok szabványos harci rakományt és férfi személyes tárgyakat is vittek, amelyeket általában M113-ban vittek. Az, hogy mindent a LYNX belsejébe helyeztünk, bebizonyította, hogy sokkal több hely volt a rakomány szállítására.
Szintén az ezzel kapcsolatos vezetői kérdésekre a cég munkatársai azt válaszolták, hogy minden ügyfél igényét külön-külön megvizsgálják, és megfelelő térterhelés-szimulációs modellekkel megteszik a szükséges adaptációs intézkedéseket. Jelzésképpen, hasonló ügyben az Ausztrál Hadsereg különleges követelménye a harccsoportok anyagainak és személyes tárgyak rakományának külső szállítására vonatkozó megnövelt kapacitás tekintetében egy külső "kosár" kialakításához vezetett az ilyen anyagok szállítására a LYNX hátuljában. .
Nagyon érdekes segítség a szállított gyalogsági csoport számára a központi többfunkciós kijelző megléte a rekesz mélyén. Ezen a képernyőn van lehetőség a jármű érzékelőinek kép átvitelére, vagy adatok megjelenítésére, mint például a Li-Ion akkumulátorok töltöttségi állapota stb.
A bemutató legfontosabb fázisai között szerepelt a LYNX Silent Watch konfigurációban való működése. Kikapcsolt motorok mellett csaknem három órán keresztül demonstrálták a jármű összes rendszerének folyamatos működésének lehetőségét anélkül, hogy akusztikus vagy hőnyomokat bocsátana ki. Az akkumulátorok a motor újraindításakor újratöltődnek. Bebizonyosodott, hogy ebben a konfigurációban a funkciók teljes mértékben támogathatók, nagy kényelemmel 24 órán keresztül.
A méret nem csak azért érdekes, mert értékes üzemanyagot takarítanak meg, hanem azért is, mert új távlatok nyílnak meg a jármű rendszeres használatában. Például egy álcázó pozícióban lévő LYNX teljesen észrevétlenül tudja figyelni a csatateret szenzoraival nagy mélységben. A képesség lehetővé teszi még a tartalék akciót vagy egy motorizált gyalogsági szakasz esetén QRF szerepkörben még a POT előtt is, hogy homályban maradjanak, de az érzékelők tekintetében teljes "éberségben".
Általánosságban elmondható, hogy a LYNX bemutatója nagyon pozitív benyomást tett a görög hadsereg tisztjeire. A Rheinmetall képviselőivel való kapcsolatfelvétel még az ország ipari beruházásaira vonatkozó átfogó javaslat tisztázását is lehetővé tette, bár ez nem volt része a demonstrációnak. Tisztázták, hogy a Görögországban létrehozandó egység nem egyszerű összeszereléssel fog foglalkozni, hanem a jármű (és bármely más jármű) teljes gyártósorával rendelkezik majd, miközben természetesen a Rheinmetall lánc részeként a munkaterhelés nem lesz korlátozva. Görög szerződések fedezésére, de főként olyan szerződésekből, amelyeket a társaság már vállalt (és a jövőben is vállal) a nemzetközi piacról.
Augusztus 3-án a Twitteren egy kapcsolódó bejegyzésben a gyártó rámutat: " A többi nemzetközi programhoz hasonlóan a Rheinmetall stratégiai partnerséget folytat Görögországban, lokalizációs stratégiával, beleértve az ipari részvételt a görög ellátási láncban ."
Végezetül meg kell említeni, hogy mivel a fegyveres lövéseket tűzidőszak miatt nem hajtották végre , a Rheinmetall azon a forgatókönyvön gondolkodik, hogy jövő télen ismét Görögországba szállítsák a prototípust, vagy (a költségek csökkentése érdekében) egy görög tisztekből álló bizottságot fogadjanak el Németországban. ezt a célt.
Ők is 30-assal nezegették nem 35-össel.
Miért magas a Lynx? Az aknarobbanás okozta serulésektől óvja a lövéseket. Az ülést nem a padlóhoz rogzitették, illetve még 1,95-ös katona esetén is van 10cm távolság a mennyezetig.
A csendes üzemmód során nem derült ki, hogy cserreg-e a lanc, mivel leállított motor mellett, álló helyzetben tesztelték.
Akusztikus vagy hőnyomok nélkül 24 óráig működik a rendszer akksiról. Újraindítási után, újratölt.
Itt is pozitiv benyomásról írnak a görög tisztek részéről. Helyi ipari támogatásnál mindent megígértek.
Lövészteszt tűzvedelmi okokból nem volt. (gondolom a szárazság) Télen a görögöknél vagy Németországban.