Strv 103 / Stridsvagn 103 (Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

R

rejsz felügyelő

Guest
Ezzel lehet célozni rendesen? Torony hiányában a finom kis jobbra-balra tized fokos elmozdításokat hogyan oldották meg? Mert 3 km-re egy fok is 50m-t jelent, amivel nem találnak el semmit.

Ha az ASU-85-re gondolsz, akkor igen. Jobbra-balra 15 fokos kitéríthetősége van, függőlegesen nem emlékszem pontosan. A svéd csodának viszont fix a lövege, vízszintesen simán a tankot forgatják, függőlegesen meg a felfüggesztéssel tudják dönteni az alvázat.. Elég szokatlan megoldás, nem tudom hogy mennyire volt hatékony.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 290
33 985
113
Van ennek a megoldásnak értelme?

Van egy vh ba ami a pancelosokrol szolt mar bizonyitotta letjogosultsagat. /tamogatasra tokeletes./ de a hk kat nem helyettesiti... /onjaro loveg. / pancelvadaszkent vagy rohamlovegkent. Alkalmazhato /erre a ket celra is talaltak ki./ a pancelvadasz koncepcio napjainkba a viszonylag kis szamu hk es az egyeb panceltoro eszkozok terhedese vegett okafogyotta tette./ de rohamlovegkent a gyalogsag tamogatasara a mai napig valoszinuleg sokkal jobban bevallna mint a pimpelt apc k. Az ifvk meg ma mar hk sulyba jatszanak... /mondjuk azok ellen azokra vadaszni akar vadaszpanceloskent is alkalmazhato lenne.../ az elektronika es automatizalas terjedesevel nem tartom kizartnak hogy ujra meg fog jelenni a jovobe... /egyszerubb mint egy armata es a vaz kialakitasaval hasonlo erdmenyt er el koncepcionalisan./
 

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
20 240
67 201
113
Nekem is van saját képem, élőben nem olyan csúnya! :D


ff9ada190c30a91641e6e478690a095c.jpg


STRV 103D, ez volt az utolsó verzióra egy kísérlet, aztán érkeztek a leók és nem erőltették.
 
  • Tetszik
  • Imádom
Reactions: fip7 and LMzek 2.0

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 584
4 670
113
ezek a rohamlövegek vajon egy új tervezéssel fel vennék a versenyt a 8x8 as tűztámogató gépekkel?
Szerintem nem.
Egy svéd harckocsizó azt mondta, az S harckocsi tulajdonképpen egy doktrinához igazított célszerszám, a hatvanas évek technikai színvonalán. Az volt a lényeg, ha pontosan akarsz lőni, akkor meg kell állnod a toronnyal ellátott harckocsival is, azonban az első találat esélye így is igen alacsony nagy távolságon. Az S tank arra lett kifejlesztve, hogy minél nagyobb eséllyel találjon az első lövéssel és minél gyorsabban küldje a következő patront ugyanarra a gépre, utána pedig spuri. Emiatt lett az S tankba fixen beépítve a löveg és a hossza L/62, miközben akkoriban az L/52 volt az elterjedt.
Az alkalmazásra az volt az elképzelés, hogy területfeladásban lesznek, az S harckocsi állást foglal, lead pár lövést, ezután spuri és átmozog egy másik állásba. Gyakorlatilag egy folyamatos lassan mozgó védelmi vonal volt az elképzelés, amely felőrli a folyamatos támadásban lévő és emiatt kiszolgáltatottabb ellenséget.
Az még egy fontos dolog, hogy a svédek mindenféle géppel intenzíven tesztelték az északi területeket, és arra jutottak, hogy ott gépesített harcot folytatni a hó, olvadás után pedig a lápos, vizenyős, mocsaras talaj miatt lehetetlenség. Úgy gondolták, hogy az ember számára is nehezen járható területeken maximum gyalogos összecsapások lesznek, a gépesített harcok a járható utak körül fognak bonyolódni, emiatt nem nagyon lesz lehetősége az ellenségnek a szétbontakozásra és a magabiztos támadáshoz a számbeli fölényét kihasználni.

Egyébként erre a vizenyős részekre születik meg a Bv. 202 meg majd a többi hasonló cucc, amelyeknek a feladata nem a harc volt, hanem a harc közelébe vinni a gyalogosokat és azoknak védelmet nyújtani az időjárás ellen, valamint korlátozottan, ellátmányt szállítani. Ezzel kapcsolatosan lehet tök jó sztorikat olvasni, gyakori jelenség volt például, hogy megállt a gép, kinyitották az ajtót, a kiugráló emberek meg mellkasig süllyedtek a hóban, aminek a tetején állt a gép. Bevett gyakorlat volt, hogy a Bv. tele volt pakolva cuccal, a síléces katonákat meg vontatta maga után, így a raj hetekig képes volt a gépben lévő ellátmányból megélni.
mmu_get_jpeg.php

Egyébként a svédek ezen gyalogosok mellé is gondolkodtak valamiféle támogató járműben, az Ikv. 91 rendszeresítésre is kerül, úszóképes meg csak 16,5 tonna, de gyakran még a Bv.-ket sem tudta követni, nemhogy a gyalogosoknak képes legyen ezeken a nehezen járható területen támogatást nyújtani. Az UDES programban felmerül egy szekcionált harckocsi ötlete is, csak nem sikerül a tömegét leszorítani, én úgy gondolom, hogy az egésszel rossz irányba mozogtak, teljesen felesleges volt a páncél meg a 120 milliméteres löveg, erre a feladatra tökéletes lett volna egy gépágyúval felszerelt Bv. változat.

UDES 20, előtte volt vagy 5 különböző "könnyű" harckocsi koncepciójuk, összességében viszont nem igazán értem, hogy ezekkel hova szerettek volna a svédek eljutni, mert terepen gyengébbek voltak mint az Ikv. 91, harckocsinak meg a 25-30 tonnával csirkébbek voltak, mint a Centurion, az S tankhoz képest meg aztán főleg, talán az Strv. 74 kiváltása lett volna vele az elfogadható magyarázat, csak az már a rendszeresítésekor is egy kihalófélben lévő kategória egyik utolsó tagja volt.
mF8pRgflljjuYdVVfKUalm_GyoGZrw0eSQ2fvSarXtA.jpg


Picit elkalandoztam, bocsi. Szóval összességében az lett volna a lényeg, hogy az Strv. 103 egy viszonylag speciális feladatra kifejlesztett gép, amely a technológia fejlődésével elveszítette az egyedi tervezéséből adódó előnyeit viszont felerősödtek a hátrányai. Én azt gondolom, hogy idővel az MBT megnevezés is picit döcög már rá, mert '80-'90 körül azért az már nagyon komoly hátránnyá vált, hogy csak álló helyzetből képes tüzelni, támadásban alkalmazni, hááát nem tudom.
Azt gondolom, egy 8x8 MGS sokkal rugalmasabban felhasználható a gyalogság támogatására, mint egy S harckocsi szerű kialakítás.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 290
33 985
113
Szerintem nem.
Egy svéd harckocsizó azt mondta, az S harckocsi tulajdonképpen egy doktrinához igazított célszerszám, a hatvanas évek technikai színvonalán. Az volt a lényeg, ha pontosan akarsz lőni, akkor meg kell állnod a toronnyal ellátott harckocsival is, azonban az első találat esélye így is igen alacsony nagy távolságon. Az S tank arra lett kifejlesztve, hogy minél nagyobb eséllyel találjon az első lövéssel és minél gyorsabban küldje a következő patront ugyanarra a gépre, utána pedig spuri. Emiatt lett az S tankba fixen beépítve a löveg és a hossza L/62, miközben akkoriban az L/52 volt az elterjedt.
Az alkalmazásra az volt az elképzelés, hogy területfeladásban lesznek, az S harckocsi állást foglal, lead pár lövést, ezután spuri és átmozog egy másik állásba. Gyakorlatilag egy folyamatos lassan mozgó védelmi vonal volt az elképzelés, amely felőrli a folyamatos támadásban lévő és emiatt kiszolgáltatottabb ellenséget.
Az még egy fontos dolog, hogy a svédek mindenféle géppel intenzíven tesztelték az északi területeket, és arra jutottak, hogy ott gépesített harcot folytatni a hó, olvadás után pedig a lápos, vizenyős, mocsaras talaj miatt lehetetlenség. Úgy gondolták, hogy az ember számára is nehezen járható területeken maximum gyalogos összecsapások lesznek, a gépesített harcok a járható utak körül fognak bonyolódni, emiatt nem nagyon lesz lehetősége az ellenségnek a szétbontakozásra és a magabiztos támadáshoz a számbeli fölényét kihasználni.

Egyébként erre a vizenyős részekre születik meg a Bv. 202 meg majd a többi hasonló cucc, amelyeknek a feladata nem a harc volt, hanem a harc közelébe vinni a gyalogosokat és azoknak védelmet nyújtani az időjárás ellen, valamint korlátozottan, ellátmányt szállítani. Ezzel kapcsolatosan lehet tök jó sztorikat olvasni, gyakori jelenség volt például, hogy megállt a gép, kinyitották az ajtót, a kiugráló emberek meg mellkasig süllyedtek a hóban, aminek a tetején állt a gép. Bevett gyakorlat volt, hogy a Bv. tele volt pakolva cuccal, a síléces katonákat meg vontatta maga után, így a raj hetekig képes volt a gépben lévő ellátmányból megélni.
mmu_get_jpeg.php

Egyébként a svédek ezen gyalogosok mellé is gondolkodtak valamiféle támogató járműben, az Ikv. 91 rendszeresítésre is kerül, úszóképes meg csak 16,5 tonna, de gyakran még a Bv.-ket sem tudta követni, nemhogy a gyalogosoknak képes legyen ezeken a nehezen járható területen támogatást nyújtani. Az UDES programban felmerül egy szekcionált harckocsi ötlete is, csak nem sikerül a tömegét leszorítani, én úgy gondolom, hogy az egésszel rossz irányba mozogtak, teljesen felesleges volt a páncél meg a 120 milliméteres löveg, erre a feladatra tökéletes lett volna egy gépágyúval felszerelt Bv. változat.

UDES 20, előtte volt vagy 5 különböző "könnyű" harckocsi koncepciójuk, összességében viszont nem igazán értem, hogy ezekkel hova szerettek volna a svédek eljutni, mert terepen gyengébbek voltak mint az Ikv. 91, harckocsinak meg a 25-30 tonnával csirkébbek voltak, mint a Centurion, az S tankhoz képest meg aztán főleg, talán az Strv. 74 kiváltása lett volna vele az elfogadható magyarázat, csak az már a rendszeresítésekor is egy kihalófélben lévő kategória egyik utolsó tagja volt.
mF8pRgflljjuYdVVfKUalm_GyoGZrw0eSQ2fvSarXtA.jpg


Picit elkalandoztam, bocsi. Szóval összességében az lett volna a lényeg, hogy az Strv. 103 egy viszonylag speciális feladatra kifejlesztett gép, amely a technológia fejlődésével elveszítette az egyedi tervezéséből adódó előnyeit viszont felerősödtek a hátrányai. Én azt gondolom, hogy idővel az MBT megnevezés is picit döcög már rá, mert '80-'90 körül azért az már nagyon komoly hátránnyá vált, hogy csak álló helyzetből képes tüzelni, támadásban alkalmazni, hááát nem tudom.
Azt gondolom, egy 8x8 MGS sokkal rugalmasabban felhasználható a gyalogság támogatására, mint egy S harckocsi szerű kialakítás.
örülök a elkalandozásnak :) kössz a választ.
 

yangwenli

Well-Known Member
2015. június 19.
1 210
2 689
113
ezek a rohamlövegek vajon egy új tervezéssel fel vennék a versenyt a 8x8 as tűztámogató gépekkel?
Mar meg nem mondom, hogy az a japan 8x8-as tud-e menetbol loni. Ha igen, akkor az mindenkepp elonyosebb.

Azoknal a 8x8-nal amik szinten csak allva tudnak loni, az alacsonyabb profil miatt itt az elony szerintem.
 

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
20 240
67 201
113
Szerintem nem.
Egy svéd harckocsizó azt mondta, az S harckocsi tulajdonképpen egy doktrinához igazított célszerszám, a hatvanas évek technikai színvonalán. Az volt a lényeg, ha pontosan akarsz lőni, akkor meg kell állnod a toronnyal ellátott harckocsival is, azonban az első találat esélye így is igen alacsony nagy távolságon. Az S tank arra lett kifejlesztve, hogy minél nagyobb eséllyel találjon az első lövéssel és minél gyorsabban küldje a következő patront ugyanarra a gépre, utána pedig spuri. Emiatt lett az S tankba fixen beépítve a löveg és a hossza L/62, miközben akkoriban az L/52 volt az elterjedt.
Az alkalmazásra az volt az elképzelés, hogy területfeladásban lesznek, az S harckocsi állást foglal, lead pár lövést, ezután spuri és átmozog egy másik állásba. Gyakorlatilag egy folyamatos lassan mozgó védelmi vonal volt az elképzelés, amely felőrli a folyamatos támadásban lévő és emiatt kiszolgáltatottabb ellenséget.
Az még egy fontos dolog, hogy a svédek mindenféle géppel intenzíven tesztelték az északi területeket, és arra jutottak, hogy ott gépesített harcot folytatni a hó, olvadás után pedig a lápos, vizenyős, mocsaras talaj miatt lehetetlenség. Úgy gondolták, hogy az ember számára is nehezen járható területeken maximum gyalogos összecsapások lesznek, a gépesített harcok a járható utak körül fognak bonyolódni, emiatt nem nagyon lesz lehetősége az ellenségnek a szétbontakozásra és a magabiztos támadáshoz a számbeli fölényét kihasználni.

Egyébként erre a vizenyős részekre születik meg a Bv. 202 meg majd a többi hasonló cucc, amelyeknek a feladata nem a harc volt, hanem a harc közelébe vinni a gyalogosokat és azoknak védelmet nyújtani az időjárás ellen, valamint korlátozottan, ellátmányt szállítani. Ezzel kapcsolatosan lehet tök jó sztorikat olvasni, gyakori jelenség volt például, hogy megállt a gép, kinyitották az ajtót, a kiugráló emberek meg mellkasig süllyedtek a hóban, aminek a tetején állt a gép. Bevett gyakorlat volt, hogy a Bv. tele volt pakolva cuccal, a síléces katonákat meg vontatta maga után, így a raj hetekig képes volt a gépben lévő ellátmányból megélni.
mmu_get_jpeg.php

Egyébként a svédek ezen gyalogosok mellé is gondolkodtak valamiféle támogató járműben, az Ikv. 91 rendszeresítésre is kerül, úszóképes meg csak 16,5 tonna, de gyakran még a Bv.-ket sem tudta követni, nemhogy a gyalogosoknak képes legyen ezeken a nehezen járható területen támogatást nyújtani. Az UDES programban felmerül egy szekcionált harckocsi ötlete is, csak nem sikerül a tömegét leszorítani, én úgy gondolom, hogy az egésszel rossz irányba mozogtak, teljesen felesleges volt a páncél meg a 120 milliméteres löveg, erre a feladatra tökéletes lett volna egy gépágyúval felszerelt Bv. változat.

UDES 20, előtte volt vagy 5 különböző "könnyű" harckocsi koncepciójuk, összességében viszont nem igazán értem, hogy ezekkel hova szerettek volna a svédek eljutni, mert terepen gyengébbek voltak mint az Ikv. 91, harckocsinak meg a 25-30 tonnával csirkébbek voltak, mint a Centurion, az S tankhoz képest meg aztán főleg, talán az Strv. 74 kiváltása lett volna vele az elfogadható magyarázat, csak az már a rendszeresítésekor is egy kihalófélben lévő kategória egyik utolsó tagja volt.
mF8pRgflljjuYdVVfKUalm_GyoGZrw0eSQ2fvSarXtA.jpg


Picit elkalandoztam, bocsi. Szóval összességében az lett volna a lényeg, hogy az Strv. 103 egy viszonylag speciális feladatra kifejlesztett gép, amely a technológia fejlődésével elveszítette az egyedi tervezéséből adódó előnyeit viszont felerősödtek a hátrányai. Én azt gondolom, hogy idővel az MBT megnevezés is picit döcög már rá, mert '80-'90 körül azért az már nagyon komoly hátránnyá vált, hogy csak álló helyzetből képes tüzelni, támadásban alkalmazni, hááát nem tudom.
Azt gondolom, egy 8x8 MGS sokkal rugalmasabban felhasználható a gyalogság támogatására, mint egy S harckocsi szerű kialakítás.
Stridsvagn 103 Nem volt tankromboló – svéd tank archívum (mod16.org)

Ezt már posztoltam korábban azt hiszem. Némileg ellentmond a csak védekező jármű koncepciónak, mégha egyértelműen az is.