Svájci vadászgép tender (Air2030)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

W

Wilson

Guest
igen és még mindig olcsobban jövök ki mint 14 f 35 ossel

Dehogy jössz ki olcsóbban hosszú távon mivel két különböző rendszert kell fenntartani ha pedig a lízing lejár és nekunk kell fenntartani a Gripeneket a lízinghez képest a fenntartásuk is drágább lesz.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 889
35 355
113
Dehogy jössz ki olcsóbban hosszú távon mivel két különböző rendszert kell fenntartani ha pedig a lízing lejár és nekunk kell fenntartani a Gripeneket a lízinghez képest a fenntartásuk is drágább lesz.
számolj ha már engem kértél (mert én már közel 2 éve megtettem)
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 889
35 355
113
helikopternél megoldható a 2 külön típus üzemeltetése ugy hogy ha csak a lenne üzemeltetve x összeg ha csak b lenne y összeg de ha eggyütt x+Y-z lessz de vadászgépnél ez elképzelhetetlen (egyébként én ezt hogy egy ember akár 2 géphez is érthet nem számoltamm direkt neke se kell)
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 149
113
Érdemes elolvasni akkor tán a Svájci értékelést:

Az F-35A 2 milliárd svájci frankkal olcsóbb a versenytársaknál
Az előnyök mellett az F-35A a költségek tekintetében is messze a legjobb eredményt érte el. Mind a beszerzés, mind az üzemeltetés ennél a repülőgépnél a legolcsóbb. A beszerzési költségek a 2021. februári ajánlatok idején 5,068 milliárd svájci frankot tesznek ki. Ezek egyértelműen a választópolgárok által meghatározott 6 milliárd frankos pénzügyi kereten belül vannak. Még akkor is, ha a kifizetés időpontjáig az inflációt is hozzáadjuk, a beszerzési költségek a hitelkereten belül vannak.

Az F-35A az üzemeltetési költségeket tekintve is a legolcsóbb repülőgép a szolgáltatók közül. A teljes költség, amely a beszerzési és az üzemeltetési költségekből áll, az F-35A esetében 30 év alatt mintegy 15,5 milliárd svájci frankot tesz ki.

A különbség a második legolcsóbb pályázóhoz képest 2 milliárd svájci frank körüli.


30 év alatt két milliárd Svájci Frankkal olcsóbb üzemeltetni, mint a másik hármat (Eurofighter from Airbus, Germany; F / A-18 Super Hornet from Boeing, USA; Rafale from Dassault , France). A Svájciak nem csak a beszerzési árat nézték, hanem a 30 éves TCO-t (Total Cost of Ownership - a tulajdonlás teljes költségét, értsd beszerzés+üzemeltetés).
Itt az ördög a részletekben leledzik!
Viszont saaaajnos azok még nem nyilvánosak.
Nem tudjuk, hogy az egyes gyártóknál az ajánlatban mennyi volt a bentfoglalt repült idő.
Mert nem véletlenül emelték ki, hogy milye szipi-szupi szimulátoros képesség van hozzá, és hogy ezzel sokat olcsósítanak a fenntartáson.
Az megint másik dolog, hogy ugye a RUAG fogja fenntartani a gépeket. Namost kérdés, hogy a csomagárban mi van benne? Mert az is lehet, hogy a nagy zsozsót a RUAG-nak kell majd kifizetni. Ha a csomagban csak karbantartás eszközigénye volt benne, akkor a RUAG-gal meg majd külön kell szerződni. :rolleyes:

Svájci F-35A beszerzés: CHF 5.07B ($5.48B)
átlagos F-35A darabár: $152M
Svájci F-35A fenntartási költség (30 évre): CHF 10.4B ($11.3B)
átlagos F-35A éves fenntartási költség gépenként: CHF 9.7M ($10.4M)
Teljes költség (TCO): CHF 15.5B ($16.8B)

Valaki akár mellé is rakhatná a mi Gripen lízing számainkat...
:rolleyes:
Háát a magyar lízing díjhoz képest , ami 14 gépre most olyan 27Mrd HUF, addig a 14 svájci F-35-re meg valami 43,6Mrd HUF jön ki csak a fenntartás. Csak ugye a lízing díjban benne van a tulajdonszerzési költség is. A svájciak azt meg a legelején kifizetik - külön!

De tudom, mindjárt jön a "DE mi van a harcértékkel?!?". :cool: :D
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Itt az ördög a részletekben leledzik!
Viszont saaaajnos azok még nem nyilvánosak.
Nem tudjuk, hogy az egyes gyártóknál az ajánlatban mennyi volt a bentfoglalt repült idő.
Mert nem véletlenül emelték ki, hogy milye szipi-szupi szimulátoros képesség van hozzá, és hogy ezzel sokat olcsósítanak a fenntartáson.
Az megint másik dolog, hogy ugye a RUAG fogja fenntartani a gépeket. Namost kérdés, hogy a csomagárban mi van benne? Mert az is lehet, hogy a nagy zsozsót a RUAG-nak kell majd kifizetni. Ha a csomagban csak karbantartás eszközigénye volt benne, akkor a RUAG-gal meg majd külön kell szerződni. :rolleyes:


Háát a magyar lízing díjhoz képest , ami 14 gépre most olyan 27Mrd HUF, addig a 14 svájci F-35-re meg valami 43,6Mrd HUF jön ki csak a fenntartás. Csak ugye a lízing díjban benne van a tulajdonszerzési költség is. A svájciak azt meg a legelején kifizetik - külön!

De tudom, mindjárt jön a "DE mi van a harcértékkel?!?". :cool: :D

Meg a Svájci RUAG szerelők órabére sem annyi mint amit Kecsón osztogatnak.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
W

Wilson

Guest
számolj ha már engem kértél (mert én már közel 2 éve megtettem)
Ha kiszámoltad akkor nem értem, hogy, hogy jött ki olcsóbbra ugyanis az összes ország,aki F35-t rendszeresít arra jutott, hogy az általad felvázolt koncepció nem életképes hosszútávon.
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 697
113
Igen, a világképünkbe nem illő tényeket elég elegánsan figyelmen kívül hagyni (kortünet)...
... a Svájciak meg eccerűen csak hülyék, hogy nem konzultáltak időben a fórumunkban írogató mindent-is-jobban-tudókkal.
:D

Érdekes dolog ez ezt az olcsóságot annyiféleképpen lehet nézni a Svájciak szerint az F-35 volt a legolcsóbb a finnek szerint az F-35 fenntartása lesz a legdrágább, nem lehet tudni egyáltalán azt, hogy a Svájciak milyen szempontok alapján jutottak erre a megállapításra.

Szerintem valamit keversz Hpasp. Az nálam egy dolog, hogy nem tartom rossz megoldásnak a svájci gépbeszerzést. Amire egy vadászgép kell, arra nagyjából minden tekintetben alkalmas az F-35-ös.
Az, hogy én leválasztom a katonai értékelésről a politikai marketinget, az egy másik dolog. Én is ezt mondanám a svájci kormány helyében. És én sem hinném el. Főleg azok után nem, hogy maga a gyártó levezette, hogy ha kevesebbet repül a pilóta a kiképzésen, akkor olcsóbb lesz.
És miért nem viszitek át a magyar haderő lehetséges irányai topicba? Szerintem pont nem Svájcról szól, hogy ne lenne meg a szükséges mennyiség.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 889
35 355
113
Két különböző típust fenntartani hosszú távon drágább mint egy típust ráadásul pl 6 db F-35-re eső ktg nagyobbak mint ha 14 db F-35 vennénk.
még mindig nem számoltál. (egyébként a dánok akkora 40 éves f16 osokat váltanak majd tisztán 35el (ami nem egésszen biztos mert a 2 üllésesek lehet kicsit tovább repkednek élettartamuk végén jár a flotta)
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 093
33 205
113
Tulajdonképpen hol vesztett az F35,ahol komolyan elindult?

Lehet és van is kéttipusos légierő-és általában pont azért,hogy olcsóbban jöjjenek ki.
Viszont harcértékre vetitve ez már nem feltétlen igaz minden tekintetben.
Bonyorult,de a lényeg az,hogy megéri a két tipus-de megvan az ára is a dolognak,képességben.Viszont ha nincs a drágább gép minden képességére egyformán szükség,akkor a szükséges képességet nyújtó olcsobb gép már rentábilis.
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya
W

Wilson

Guest
még mindig nem számoltál. (egyébként a dánok akkora 40 éves f16 osokat váltanak majd tisztán 35el (ami nem egésszen biztos mert a 2 üllésesek lehet kicsit tovább repkednek élettartamuk végén jár a flotta)

14 db Gripenhez ugyanúgy fennt kell tartani az infrastruktúrát,a humán erőforrást a pilótákat Az F-35-höz szintén már itt gazdaságtalan hosszú távon a dolog mivel a két típus abszolút nem kompatibilis egymással.
 
W

Wilson

Guest
Tulajdonképpen hol vesztett az F35,ahol komolyan elindult?

Lehet és van is kéttipusos légierő-és általában pont azért,hogy olcsóbban jöjjenek ki.
Viszont harcértékre vetitve ez már nem feltétlen igaz minden tekintetben.
Bonyorult,de a lényeg az,hogy megéri a két tipus-de megvan az ára is a dolognak,képességben.Viszont ha nincs a drágább gép minden képességére egyformán szükség,akkor a szükséges képességet nyújtó olcsobb gép már rentábilis.
Egy ilyen gazdasági erejű országban mint amilyen a miénk nincs forrás az F-35 mellett a Gripenre.
 
  • Tetszik
Reactions: Király Fika

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 889
35 355
113
14 db Gripenhez ugyanúgy fennt kell tartani az infrastruktúrát,a humán erőforrást a pilótákat Az F-35-höz szintén már itt gazdaságtalan hosszú távon a dolog mivel a két típus abszolút nem kompatibilis egymással.
számold már ki hát nem hiszem el :D és írd le hány év után is lessz költségesebb a 14 gripen (maradvány érték és üzemeltetés) és a 8 f35 megvásárlása üzemeltetése. mint 14 f35 beszerzése és ugyan annyi ideig való üzemeltetése? (nem kell hogy beleszámold hogy vannak felkészített reptereink f 35 fogadására és még csak az sem kell hogy az f35 öt repült pilóták elötte gripenen mekgapják a képzést induljanak 0 ról ahogy a müszakiaknak sem kell hogy 1 ember 1 gépnél többhöz értsen.) csak durván csak nyugodtan apróságokat nem kérek.... így nem nehééz. tényleg. és írd le a számot kérlek.
 
W

Wilson

Guest
számold már ki hát nem hiszem el :D és írd le hány év után is lessz költségesebb a 14 gripen (maradvány érték és üzemeltetés) és a 8 f35 megvásárlása üzemeltetése. mint 14 f35 beszerzése és ugyan annyi ideig való üzemeltetése? (nem kell hogy beleszámold hogy vannak felkészített reptereink f 35 fogadására és még csak az sem kell hogy az f35 öt repült pilóták elötte gripenen mekgapják a képzést induljanak 0 ról ahogy a müszakiaknak sem kell hogy 1 ember 1 gépnél többhöz értsen.) csak durván csak nyugodtan apróságokat nem kérek.... így nem nehééz. tényleg. és írd le a számot kérlek.
A magyar Gripenekbe még simán van 15-20 év 8 db F-35-ös beszerzése árban nem lesz annyival olcsóbb mint 14 db F-35 megvétele akárhogy számolom nem jön ki a matek,úgy,hogy mellettük a 14 db Gripent is üzemeltetjük.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 889
35 355
113
A magyar Gripenekbe még simán van 15-20 év 8 db F-35-ös beszerzése árban nem lesz annyival olcsóbb mint 14 db F-35 megvétele akárhogy számolom nem jön ki a matek,úgy,hogy mellettük a 14 db Gripent is üzemeltetjük.
most te azt akarod nekem itt bemesélni :) hogy 8 gép drágább mint 14? és - os lett a végeredmény?
még mindig nem számoltál ezekszerint. (ezekszerint tista hülye aki 14 gépet vesz miközbe 20 kapna annyiért? ez kicsit kinai piacos zokni szagú. (vegyünk 100 at hátha megkapjuk 1 áráért)
 
W

Wilson

Guest
most te azt akarod nekem itt bemesélni :) hogy 8 gép drágább mint 14? és - os lett a végeredmény?
még mindig nem számoltál ezekszerint.
Értelmezd kérlek amit írtam nem azt írtam,hogy olcsóbb hanem azt,hogy nem lesz annyival olcsóbb mint gondolod,nagy különbség van a kettő között.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 889
35 355
113
Értelmezd kérlek amit írtam nem azt írtam,hogy olcsóbb hanem azt,hogy nem lesz annyival olcsóbb mint gondolod,nagy különbség van a kettő között.
gondolom számold ki. 6 db f 35 ára és üzemelteése-(a 14 gripen maradvány költsége+üzemeltetés) (itt kicsit játszani kell az évekkel és a repült órákkal vegyél egy neked kedvező számot kb a gripenek mennyi ideig repüljenek) -a kisebb db szám miatti árnövekedés az f35 esetében. mennyid marad?
mert a maradék 8 f35 igyis úgyis reőül (ha 14 et venénk a 8 akkor is üzemeltetői költséges)

én kicsit komolyabban számoltam egyébként (úgy pár a4 est)
 

Király Fika

Well-Known Member
2019. március 22.
2 877
4 709
113
Tulajdonképpen hol vesztett az F35,ahol komolyan elindult?

Lehet és van is kéttipusos légierő-és általában pont azért,hogy olcsóbban jöjjenek ki.
Viszont harcértékre vetitve ez már nem feltétlen igaz minden tekintetben.
Bonyorult,de a lényeg az,hogy megéri a két tipus-de megvan az ára is a dolognak,képességben.Viszont ha nincs a drágább gép minden képességére egyformán szükség,akkor a szükséges képességet nyújtó olcsobb gép már rentábilis.
Ezt komolyan gondoltad? Kicsikét számolgatni is kellene.
 
W

Wilson

Guest
gondolom számold ki. 6 db f 35 ára és üzemelteése-(a 14 gripen maradvány költsége+üzemeltetés) (itt kicsit játszani kell az évekkel és a repült órákkal vegyél egy neked kedvező számot kb a gripenek mennyi ideig repüljenek) -a kisebb db szám miatti árnövekedés az f35 esetében. mennyid marad?
mert a maradék 8 f35 igyis úgyis reőül (ha 14 et venénk a 8 akkor is üzemeltetői költséges)

én kicsit komolyabban számoltam egyébként (úgy pár a4 est)
Ott kezdődik a dolog,hogy 8 db F-35-ös beszerzése egy gépre levetítve nagyobb költséget jelent mint 14 db beszerzése a 8 db F-35-höz a logisztika beszerzése nem kerül majd nagyságrendekkel kevesebbe mint 14 db F-35 esetén,ráadásul az a 8 db F-35 sanszosan többet fog repülni mintha 14 db F-35 tartanánk rendszerbe és ehhez még hozzájönnek a Gripenek költségei,nem véletlen,hogy a Honvédségnél sem számolnak a két típus párhuzamos üzemben tartásával,hiszen már az üzemeltetés terén is olyan távol van a két típus egymástól mint Makó Jeruzsálemtől.