Lehet és van is kéttipusos légierő-és általában pont azért,hogy olcsóbban jöjjenek ki.
Viszont harcértékre vetitve ez már nem feltétlen igaz minden tekintetben.
Bonyorult,de a lényeg az,hogy megéri a két tipus-de megvan az ára is a dolognak,képességben.Viszont ha nincs a drágább gép minden képességére egyformán szükség,akkor a szükséges képességet nyújtó olcsobb gép már rentábilis.
14 db Gripenhez ugyanúgy fennt kell tartani az infrastruktúrát,a humán erőforrást a pilótákat Az F-35-höz szintén már itt gazdaságtalan hosszú távon a dolog mivel a két típus abszolút nem kompatibilis egymással.
Pro:
1, Általánosságban én azt hallottam, hogy dog fightban a 4. gen határozottan jobb, mint az 5. gen. Az F35-öt még csak nem is arra kezdték el tervezni, hogy ilyenbe bele menjen. Szóval ha szempont, hogy egy légi harc során be tudj küldeni "valamit" a jóval drágább gép kimentésére, akkor az egy stratégia része lehet, hogy kimented és a nagy hatótávolságú rakétákkal meg a radarról eltűnés bizonytalanságával támogatja az idejét múlt verziót. (De ez egy lehetséges tervezési irány, nem egy biztosan így lesz szükségszerűség.) Viszont nem jelenthető ki, hogy harcérték biztosan csökken, ha jól felépített elképzelések vannak mögötte.
2, A Gripen infrastruktúra már létezik. És csak egy századhoz. A pilótákat nem kell kiképezni, így külföldi oktatás számlája és az ilyen irányú repidők nullázódnak. De ezek szintén csak egy-egy szempontok, nem a teljes kép.
Contra:
1, Ha akarunk egy második századot, akkor ahhoz ki
kell építeni az infrastruktúrát. És ez nem opcionális. Egyik géptípus esetén sem. Beton hangárokban tárolni nem olyan befektetés, hogy ezt gépspecifikusan kéne létrehozni.
2, A pilóta képzés egy F-35-nél olyan képzés, amit a típus bevezetésénél ki kell perkálni. Így ez Gripennel szemben plusz költség. (De ez egyszeri tétel, később a saját pilótáink tudják átadni a tudásukat.)
3, Hosszú távon már attól drágább lenne két gép típus, hogy a svédektől is meg kell szerezni a frissítéseket, meg az amiktól is. (Ha frissíteni akarunk és nem az a terv, hogy hagyjuk elavulni és légtér ellenőrzésre.)
4, A repidő nem csökkenthető le nullára az F-35-nél akkor sem, ha van mellette légijárőr szerepre Gripy. Csak szimulátoron megtanulni és begyakorolni nevetséges lenne.
+El tudjuk-e adni Washingtonnak az sw-t, ha az F-35 integrációját megoldjuk a Lynxszel?
++Az amcsik fixen lehúznak minden bőrt az új fejlesztéseik terén, akarjuk frissíteni az F-35-öt vagy 20 évig lesznek még nehézségeik Romániától kezdve Ukrajnán át Szlovákiáig és Horvátországig F-35-öt finanszírozni a szomszédságban. Ott sem rögtön 4 század ilyen géppel számolnék.
Egy csomó kérdést meg kéne válaszolni, hogy mit is szeretnénk, ahhoz, hogy összehasonlíthassuk a mi lehetséges beszerzésünket a svájcival vagy a finnel. És egy csomó nem nyilvános adatot ismerni, hogy véleményt alkossunk arról, hogy a jelenlegi madarakat hagyni akarnám kifutni a rendszerből és mellette felállítani (és azt mikor) egy új századot vagy két századot vásárolni és... ettől a ponttól tudnánk
elkezdeni fejlesztési irányokról beszélgetni.
Még mindig azt mondom, hogy nekünk szükségünk lesz 5. generációs gépre. Amit például a románok csinálnak, az nettó pénzkidobásnak tűnik. De egyszer el kellene dönteni -és utána ne vitatkozzunk róla-, hogy akarok-e 4. generáció képességeit kombinálni vagy csak költséghatékonyságról beszélek vagy arról sem és nekem mindenre megfelel az F-35 tokkal-vonóval.