Svájci vadászgép tender (Air2030)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 967
35 643
113
Tudod mit becsüljük tú :D -1 f 35 ára és üzemeltetésének ára X évig a gripen maradvány érték -1 f35 ára+ üzemeltetése x évig a kevesebb gép megrendelése miatti árnövekedés.: maradt 4 f35 ára +x évi üzemeltetésének költsége (X év a gripenek üzemeltetésének éve lessz utólag behelyetesítendő ujra számolandó)
ez a 4 f35 árából és X évi üzemeltetéséből hány évig reptethető a jelenlegi gripenflotta (legyen jelenlegi költségekkel söt ne csökkenjen hanem éves szinten +1% al emelkedjen az üzemeltetés) várom az eredményt és hogy valóban kívánnánk e annyi ideig üzemeltetni a gripeneket egyáltalán lehetséges e?
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 093
33 226
113
Egy ilyen gazdasági erejű országban mint amilyen a miénk nincs forrás az F-35 mellett a Gripenre.
E-re nincs.C-re,nemtudom.Ismerni kéne a korszerűsitett C beszerzési és működési költségét.Kfir NG 30milka.Ezért 8k/30 év élettartamű,legkorszerűbb harcelektronikával és fegyverzettel ellátott gépet kapni,ami viszont viszonylag olcsó fentartású-csak éppen azt nem irják le,hogy mennyire.(4.generációs gépek üzemköltségének fele/kétharmada-namost ez egy reklámszöveg).Cserében nem lopakodik,és kerülni kell vele a dogolást.
Namost,az biztos,hogy 1 konkrét repült óra az F35ön többe kerúl,mint 1 konkrét repült óra a Gripen E-n.Viszont az F35 pilótának kevesebb repült órára van szüksége a megfelelő képességű tudás elsajátitására,mint a Gripen pilótának-igy jön ki az olcsóbb üzemeltetés.
Harcérték szerint nézve meg még egyértelműbb.Bár az amcsi gép némileg drágább rendszeresiteni,de az általa nyújtott harcérték meg nagyságrenddel jobb.Vagyis a Gripenből nagyságrendel több gépre lenne szükség,ugyanakkora harcérték elérésére.és úgy már nagyságrendel drágább is.
Nem éri meg,új 4. gemerációs gépet venni.Használtaknál meg ár-érték aránytol függ a dolog,azt egyenként és egymással összevetve is ki kéne számolni.
F35 mellé egy olcsón beszerezhető/üzemeltethető és jó ár-érték arányt nyújtó megfelelő teljesitményű támogatógépnek viszont igenis lehet értelme.
 
W

Wilson

Guest
E-re nincs.C-re,nemtudom.Ismerni kéne a korszerűsitett C beszerzési és működési költségét.Kfir NG 30milka.Ezért 8k/30 év élettartamű,legkorszerűbb harcelektronikával és fegyverzettel ellátott gépet kapni,ami viszont viszonylag olcsó fentartású-csak éppen azt nem irják le,hogy mennyire.(4.generációs gépek üzemköltségének fele/kétharmada-namost ez egy reklámszöveg).Cserében nem lopakodik,és kerülni kell vele a dogolást.
Namost,az biztos,hogy 1 konkrét repült óra az F35ön többe kerúl,mint 1 konkrét repült óra a Gripen E-n.Viszont az F35 pilótának kevesebb repült órára van szüksége a megfelelő képességű tudás elsajátitására,mint a Gripen pilótának-igy jön ki az olcsóbb üzemeltetés.
Harcérték szerint nézve meg még egyértelműbb.Bár az amcsi gép némileg drágább rendszeresiteni,de az általa nyújtott harcérték meg nagyságrenddel jobb.Vagyis a Gripenből nagyságrendel több gépre lenne szükség,ugyanakkora harcérték elérésére.és úgy már nagyságrendel drágább is.
Nem éri meg,új 4. gemerációs gépet venni.Használtaknál meg ár-érték aránytol függ a dolog,azt egyenként és egymással összevetve is ki kéne számolni.
F35 mellé egy olcsón beszerezhető/üzemeltethető és jó ár-érték arányt nyújtó megfelelő teljesitményű támogatógépnek viszont igenis lehet értelme.
Max légtérrendészetre mert a Közép-európai környezetbe "egy olcsón beszerezhető/üzemeltethető és jó ár-érték arányt nyújtó megfelelő teljesitményű támogatógép" túlélése a nullához konvergál és ez a jövőben még jobban így lesz.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 093
33 226
113
Max légtérrendészetre mert a Közép-európai környezetbe "egy olcsón beszerezhető/üzemeltethető és jó ár-érték arányt nyújtó megfelelő teljesitményű támogatógép" túlélése a nullához konvergál és ez a jövőben még jobban így lesz.
Igen,és nem.
Vegyük kedven hipotetikus ellenfelünket,a mordoriakat.Hozzánk képest nagy hadseregük van,és jo légvédelmük.Ez esetben az F35 végezné a felderitést és a célmegjelölést,a légtér ellenörzését és a légvédelem áttörését.A támogató gép csak támogat.Mint a lovag kisérői a középkorban.Az élen a lovag megy,a kisérők biztositják,viszik a tartalék fegyverzetét,illetve mögüle,a védelméből harcolnak.
A támogató gép pontosan ugyanigy támogatná az F35öt a harcban.Ehez meg nem kell más,mint megfelelő teherbirás és hálozatos képességű harcelektronika.
 
W

Wilson

Guest
Igen,és nem.
Vegyük kedven hipotetikus ellenfelünket,a mordoriakat.Hozzánk képest nagy hadseregük van,és jo légvédelmük.Ez esetben az F35 végezné a felderitést és a célmegjelölést,a légtér ellenörzését és a légvédelem áttörését.A támogató gép csak támogat.Mint a lovag kisérői a középkorban.Az élen a lovag megy,a kisérők biztositják,viszik a tartalék fegyverzetét,illetve mögüle,a védelméből harcolnak.
A támogató gép pontosan ugyanigy támogatná az F35öt a harcban.Ehez meg nem kell más,mint megfelelő teherbirás és hálozatos képességű harcelektronika.
Csakhogy,"egy olcsón beszerezhető/üzemeltethető és jó ár-érték arányt nyújtó megfelelő teljesitményű támogatógépet" F-35 ide F-35 oda az első manpaddal felszerelt puliszkapusztító mordori lepukkantja az égről:)
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 967
35 643
113
E-re nincs.C-re,nemtudom.Ismerni kéne a korszerűsitett C beszerzési és működési költségét.Kfir NG 30milka.Ezért 8k/30 év élettartamű,legkorszerűbb harcelektronikával és fegyverzettel ellátott gépet kapni,ami viszont viszonylag olcsó fentartású-csak éppen azt nem irják le,hogy mennyire.(4.generációs gépek üzemköltségének fele/kétharmada-namost ez egy reklámszöveg).Cserében nem lopakodik,és kerülni kell vele a dogolást.
Namost,az biztos,hogy 1 konkrét repült óra az F35ön többe kerúl,mint 1 konkrét repült óra a Gripen E-n.Viszont az F35 pilótának kevesebb repült órára van szüksége a megfelelő képességű tudás elsajátitására,mint a Gripen pilótának-igy jön ki az olcsóbb üzemeltetés.
Harcérték szerint nézve meg még egyértelműbb.Bár az amcsi gép némileg drágább rendszeresiteni,de az általa nyújtott harcérték meg nagyságrenddel jobb.Vagyis a Gripenből nagyságrendel több gépre lenne szükség,ugyanakkora harcérték elérésére.és úgy már nagyságrendel drágább is.
Nem éri meg,új 4. gemerációs gépet venni.Használtaknál meg ár-érték aránytol függ a dolog,azt egyenként és egymással összevetve is ki kéne számolni.
F35 mellé egy olcsón beszerezhető/üzemeltethető és jó ár-érték arányt nyújtó megfelelő teljesitményű támogatógépnek viszont igenis lehet értelme.
ha a svájci ajánlatból idulsz ki úgy jön ki az olcsóbb üzemeltetés hogy a svédek feldobták a kivánt számú gépet és hozzácsaptak 2 légtérellenőrzőt.(és ennek eggyüttesen van egy üzemeltetési költége) usa bedobta az f 35 öt de ismeretlen db számban csak annyit tudunk hogy kevesebb az előírtnál de cserébe felülmúlja a többit a csomag azok hiába hozták a kivánt mennyiséget.) pusz hab a tortán amit te írsz f35 ön könnyebb repülni mert nincs 2 ülléses változat így más hangsebesség feletti gépen kell képezni a pilótákat nem aját gépen így csökken az igénybevétel)
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 093
33 226
113
Csakhogy,"egy olcsón beszerezhető/üzemeltethető és jó ár-érték arányt nyújtó megfelelő teljesitményű támogatógépet" F-35 ide F-35 oda az első manpaddal felszerelt puliszkapusztító mordori lepukkantja az égről:)
Nem megy oda.Példálózzunk egy hipotetikusat.
Mordori Patriot 100km-ről elméletileg le tudja durrantani a támogatógépet.F35 meg mondjuk 20km-re tudja megközeliteni.Ez esetben az F35 megy be a veszélyes zónába,a támogatógép kivúlmarad.Az F35 látja el célkordinátákkal,és a támogatógép megfelelő fegyverzettel messziről operál (logikusan SDBvel).Legfeljebb annyi idöre repül be a Patriot célzónájába,mig oldja a rakományt,majd kifordul és a légvédelmi rakéta beérkezése elött elhúz.(ügye a kifordulással összeomlasztja a Patriot HMZ-jét).Vagyis a támogató nem önállóan harcol,hanem az F35 képességeire támaszkodva.
Ez pont olyan,mint a II.vh-ban a német Panzerkrige alagzat.Az élen a Tégrisek alkoották a szablya élét,a Pz IV-eh meg kihasználták az általuk ütötte rést,fedezve és támogatva őket.
 
K

kamm

Guest
ha a svájci ajánlatból idulsz ki úgy jön ki az olcsóbb üzemeltetés hogy a svédek feldobták a kivánt számú gépet és hozzácsaptak 2 légtérellenőrzőt.(és ennek eggyüttesen van egy üzemeltetési költége) usa bedobta az f 35 öt de ismeretlen db számban csak annyit tudunk hogy kevesebb az előírtnál de cserébe felülmúlja a többit a csomag azok hiába hozták a kivánt mennyiséget.) pusz hab a tortán amit te írsz f35 ön könnyebb repülni mert nincs 2 ülléses változat így más hangsebesség feletti gépen kell képezni a pilótákat nem aját gépen így csökken az igénybevétel)

Nem tudni sokat a svajci ajanlat konkretumairol, igy az osszes kalkulacio itt egyelore talalgatas.
Nekem orditoan gyanus ez a szimulatoros sztori, eleg egyertelmuen arra hajaz, hogy olyan iszonyu draga a fajlagos repulooraja az F-35-nek, hogy ez a szimulator lett az uj panacea mindenre - ez nagyon tipikus amerikai business huzas, marketinggel pozitivra forditani egy negativ dolgot; nem veletlenul mondom, hogy marketingben verhetetlenek vagyunk. :)
Ez a harcertek duma meg tenyleg zsenialis marketing, mert egyelore bevetni sem merik az amerikaiak sem, olyan pimaszul draga reptetni es annyira gazos az ellatasa ill a logisztika mogotte egy kaosz. :D

Az en tippem, igy tenyek nelkul, tovabbra is a Patriottal valo osszecsomagolas arelonye plusz ez a kreativ marketing a hajmereszto repuloora relativizalasara (az, hogy az csokkenni fog, azt meg az hiszi el, aki akarja, ideat Amerikaban a kutya nem hiszi el egyetlen szavat sem ezeknek a katonai cegeknek.)
 
W

Wilson

Guest
Nem tudni sokat a svajci ajanlat konkretumairol, igy az osszes kalkulacio itt egyelore talalgatas.
Nekem orditoan gyanus ez a szimulatoros sztori, eleg egyertelmuen arra hajaz, hogy olyan iszonyu draga a fajlagos repulooraja az F-35-nek, hogy ez a szimulator lett az uj panacea mindenre - ez nagyon tipikus amerikai business huzas, marketinggel pozitivra forditani egy negativ dolgot; nem veletlenul mondom, hogy marketingben verhetetlenek vagyunk. :)
Ez a harcertek duma meg tenyleg zsenialis marketing, mert egyelore bevetni sem merik az amerikaiak sem, olyan pimaszul draga reptetni es annyira gazos az ellatasa ill a logisztika mogotte egy kaosz. :D

Az en tippem, igy tenyek nelkul, tovabbra is a Patriottal valo osszecsomagolas arelonye plusz ez a kreativ marketing a hajmereszto repuloora relativizalasara (az, hogy az csokkenni fog, azt meg az hiszi el, aki akarja, ideat Amerikaban a kutya nem hiszi el egyetlen szavat sem ezeknek a katonai cegeknek.)
Szittya szerintem finn ajánlatot akart írni nem svájcit:).
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár
K

kamm

Guest
Szittya szerintem finn ajánlatot akart írni nem svájcit:).
Jaja, azt gondoltam, csak a svajcin morfondirozom a kommentje kapcsan. A finneknel szerintem sokkal alaposabbak a kriteriumok es ott nehezebben lehet elsutni ugyanezt a szimulatoros trukkot.

Meglatjuk, szerintem a svajci penzugyi stb reszet tutira publikaljak hamarosan, ha masnem hat a nepszavazas elott.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 093
33 226
113
ha a svájci ajánlatból idulsz ki úgy jön ki az olcsóbb üzemeltetés hogy a svédek feldobták a kivánt számú gépet és hozzácsaptak 2 légtérellenőrzőt.(és ennek eggyüttesen van egy üzemeltetési költége) usa bedobta az f 35 öt de ismeretlen db számban csak annyit tudunk hogy kevesebb az előírtnál de cserébe felülmúlja a többit a csomag azok hiába hozták a kivánt mennyiséget.) pusz hab a tortán amit te írsz f35 ön könnyebb repülni mert nincs 2 ülléses változat így más hangsebesség feletti gépen kell képezni a pilótákat nem aját gépen így csökken az igénybevétel)
Tudjuk mennyi gépet kapnak,36 db-ot.
Az viszont lehetséges,hogy rendszeresitenek egy szuperszónikus gyakorló/harci gépet az F35 mellé.
 
W

Wilson

Guest
Jaja, azt gondoltam, csak a svajcin morfondirozom a kommentje kapcsan. A finneknel szerintem sokkal alaposabbak a kriteriumok es ott nehezebben lehet elsutni ugyanezt a szimulatoros trukkot.

Meglatjuk, szerintem a svajci penzugyi stb reszet tutira publikaljak hamarosan, ha masnem hat a nepszavazas elott.
Ott van a finn beszerzés rovatban az a finn cikk amiben a finn beszerzési program vezetője azt mondja,


"Az ajánlatok a következő hónapokban szigorú kiválasztási folyamaton mennek keresztül. A jelöltet az év végére kell megnevezni.

- Brutálisak vagyunk, és nem hisszük el, amit a gyártók ígérnek - mondja Lauri Puranen, a HX projektvezetője."

Amúgy én nem gondolom azt,hogy a svájciak nem lettek volna alaposak,de ez a legolcsóbb ajánlat megfogalmazás sok mindent takarhat, hiszen nem tudjuk,hogy a svájciak milyen szempontok alapján határozták meg a olcsó ajánlat fogalmát,simán lehet,hogy ők 40-50 évvel számoltak:).
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and Szittya

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 093
33 226
113
Ott van a finn beszerzés rovatban az a finn cikk amiben a finn beszerzési program vezetője azt mondja,


"Az ajánlatok a következő hónapokban szigorú kiválasztási folyamaton mennek keresztül. A jelöltet az év végére kell megnevezni.

- Brutálisak vagyunk, és nem hisszük el, amit a gyártók ígérnek - mondja Lauri Puranen, a HX projektvezetője."

Amúgy én nem gondolom azt,hogy a svájciak nem lettek volna alaposak,de ez a legolcsóbb ajánlat megfogalmazás sok mindent takarhat, hiszen nem tudjuk,hogy a svájciak milyen szempontok alapján határozták meg a olcsó ajánlat fogalmát,simán lehet,hogy ők 40-50 évvel számoltak:).
Őőő,mintha leirták volna,hogy 30 éves üzemidőre számolták ki a dolgokat
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
Lehet és van is kéttipusos légierő-és általában pont azért,hogy olcsóbban jöjjenek ki.
Viszont harcértékre vetitve ez már nem feltétlen igaz minden tekintetben.
Bonyorult,de a lényeg az,hogy megéri a két tipus-de megvan az ára is a dolognak,képességben.Viszont ha nincs a drágább gép minden képességére egyformán szükség,akkor a szükséges képességet nyújtó olcsobb gép már rentábilis.

14 db Gripenhez ugyanúgy fennt kell tartani az infrastruktúrát,a humán erőforrást a pilótákat Az F-35-höz szintén már itt gazdaságtalan hosszú távon a dolog mivel a két típus abszolút nem kompatibilis egymással.

Pro:

1, Általánosságban én azt hallottam, hogy dog fightban a 4. gen határozottan jobb, mint az 5. gen. Az F35-öt még csak nem is arra kezdték el tervezni, hogy ilyenbe bele menjen. Szóval ha szempont, hogy egy légi harc során be tudj küldeni "valamit" a jóval drágább gép kimentésére, akkor az egy stratégia része lehet, hogy kimented és a nagy hatótávolságú rakétákkal meg a radarról eltűnés bizonytalanságával támogatja az idejét múlt verziót. (De ez egy lehetséges tervezési irány, nem egy biztosan így lesz szükségszerűség.) Viszont nem jelenthető ki, hogy harcérték biztosan csökken, ha jól felépített elképzelések vannak mögötte.

2, A Gripen infrastruktúra már létezik. És csak egy századhoz. A pilótákat nem kell kiképezni, így külföldi oktatás számlája és az ilyen irányú repidők nullázódnak. De ezek szintén csak egy-egy szempontok, nem a teljes kép.

Contra:

1, Ha akarunk egy második századot, akkor ahhoz ki kell építeni az infrastruktúrát. És ez nem opcionális. Egyik géptípus esetén sem. Beton hangárokban tárolni nem olyan befektetés, hogy ezt gépspecifikusan kéne létrehozni.

2, A pilóta képzés egy F-35-nél olyan képzés, amit a típus bevezetésénél ki kell perkálni. Így ez Gripennel szemben plusz költség. (De ez egyszeri tétel, később a saját pilótáink tudják átadni a tudásukat.)

3, Hosszú távon már attól drágább lenne két gép típus, hogy a svédektől is meg kell szerezni a frissítéseket, meg az amiktól is. (Ha frissíteni akarunk és nem az a terv, hogy hagyjuk elavulni és légtér ellenőrzésre.)

4, A repidő nem csökkenthető le nullára az F-35-nél akkor sem, ha van mellette légijárőr szerepre Gripy. Csak szimulátoron megtanulni és begyakorolni nevetséges lenne.

+El tudjuk-e adni Washingtonnak az sw-t, ha az F-35 integrációját megoldjuk a Lynxszel?
++Az amcsik fixen lehúznak minden bőrt az új fejlesztéseik terén, akarjuk frissíteni az F-35-öt vagy 20 évig lesznek még nehézségeik Romániától kezdve Ukrajnán át Szlovákiáig és Horvátországig F-35-öt finanszírozni a szomszédságban. Ott sem rögtön 4 század ilyen géppel számolnék.


Egy csomó kérdést meg kéne válaszolni, hogy mit is szeretnénk, ahhoz, hogy összehasonlíthassuk a mi lehetséges beszerzésünket a svájcival vagy a finnel. És egy csomó nem nyilvános adatot ismerni, hogy véleményt alkossunk arról, hogy a jelenlegi madarakat hagyni akarnám kifutni a rendszerből és mellette felállítani (és azt mikor) egy új századot vagy két századot vásárolni és... ettől a ponttól tudnánk elkezdeni fejlesztési irányokról beszélgetni.

Még mindig azt mondom, hogy nekünk szükségünk lesz 5. generációs gépre. Amit például a románok csinálnak, az nettó pénzkidobásnak tűnik. De egyszer el kellene dönteni -és utána ne vitatkozzunk róla-, hogy akarok-e 4. generáció képességeit kombinálni vagy csak költséghatékonyságról beszélek vagy arról sem és nekem mindenre megfelel az F-35 tokkal-vonóval.
 
M

molnibalage

Guest
Szerintem valamit keversz Hpasp. Az nálam egy dolog, hogy nem tartom rossz megoldásnak a svájci gépbeszerzést. Amire egy vadászgép kell, arra nagyjából minden tekintetben alkalmas az F-35-ös.
Az, hogy én leválasztom a katonai értékelésről a politikai marketinget, az egy másik dolog. Én is ezt mondanám a svájci kormány helyében. És én sem hinném el. Főleg azok után nem, hogy maga a gyártó levezette, hogy ha kevesebbet repül a pilóta a kiképzésen, akkor olcsóbb lesz.
És miért nem viszitek át a magyar haderő lehetséges irányai topicba? Szerintem pont nem Svájcról szól, hogy ne lenne meg a szükséges mennyiség.
Miért nem hinnéd el?
Hányszor kell még mutatni az USAF költségeket? Az F-15E, ami töredékét nem tudja az F-35A-nak többről repül, 40k USD/FH táján. Az európai kéthajtóműves gépek hírhedten drágák ehhez képest is.

Ezek után mi a meglepő abban, hogy az F-35A olcsóbb, amit még nem is a 80-as években kezdek el fejleszteni, mint az összes elődjét?

Pro:

1, Általánosságban én azt hallottam, hogy dog fightban a 4. gen határozottan jobb, mint az 5. gen. Az F35-öt még csak nem is arra kezdték el tervezni, hogy ilyenbe bele menjen.
Ez úgy marhaság, ahogy van. Nézzél már meg első körben F-22A és F-35A demót...
Ha van még kérdésed eztán, akkor huszadjára is lehrhatom ugyanazt...
 
  • Tetszik
  • Vicces
Reactions: fishbed and kamm

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 154
113
Tudjuk mennyi gépet kapnak,36 db-ot.
Az viszont lehetséges,hogy rendszeresitenek egy szuperszónikus gyakorló/harci gépet az F35 mellé.
Muszáj lesz, mert különben csak amerikában képződhetnek az F-35-re. Az meg érdekes lenne a semleges svájc esetén.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 093
33 226
113
Pro:

1, Általánosságban én azt hallottam, hogy dog fightban a 4. gen határozottan jobb, mint az 5. gen. Az F35-öt még csak nem is arra kezdték el tervezni, hogy ilyenbe bele menjen. Szóval ha szempont, hogy egy légi harc során be tudj küldeni "valamit" a jóval drágább gép kimentésére, akkor az egy stratégia része lehet, hogy kimented és a nagy hatótávolságú rakétákkal meg a radarról eltűnés bizonytalanságával támogatja az idejét múlt verziót. (De ez egy lehetséges tervezési irány, nem egy biztosan így lesz szükségszerűség.) Viszont nem jelenthető ki, hogy harcérték biztosan csökken, ha jól felépített elképzelések vannak mögötte.

2, A Gripen infrastruktúra már létezik. És csak egy századhoz. A pilótákat nem kell kiképezni, így külföldi oktatás számlája és az ilyen irányú repidők nullázódnak. De ezek szintén csak egy-egy szempontok, nem a teljes kép.

Contra:

1, Ha akarunk egy második századot, akkor ahhoz ki kell építeni az infrastruktúrát. És ez nem opcionális. Egyik géptípus esetén sem. Beton hangárokban tárolni nem olyan befektetés, hogy ezt gépspecifikusan kéne létrehozni.

2, A pilóta képzés egy F-35-nél olyan képzés, amit a típus bevezetésénél ki kell perkálni. Így ez Gripennel szemben plusz költség. (De ez egyszeri tétel, később a saját pilótáink tudják átadni a tudásukat.)

3, Hosszú távon már attól drágább lenne két gép típus, hogy a svédektől is meg kell szerezni a frissítéseket, meg az amiktól is. (Ha frissíteni akarunk és nem az a terv, hogy hagyjuk elavulni és légtér ellenőrzésre.)

4, A repidő nem csökkenthető le nullára az F-35-nél akkor sem, ha van mellette légijárőr szerepre Gripy. Csak szimulátoron megtanulni és begyakorolni nevetséges lenne.

+El tudjuk-e adni Washingtonnak az sw-t, ha az F-35 integrációját megoldjuk a Lynxszel?
++Az amcsik fixen lehúznak minden bőrt az új fejlesztéseik terén, akarjuk frissíteni az F-35-öt vagy 20 évig lesznek még nehézségeik Romániától kezdve Ukrajnán át Szlovákiáig és Horvátországig F-35-öt finanszírozni a szomszédságban. Ott sem rögtön 4 század ilyen géppel számolnék.


Egy csomó kérdést meg kéne válaszolni, hogy mit is szeretnénk, ahhoz, hogy összehasonlíthassuk a mi lehetséges beszerzésünket a svájcival vagy a finnel. És egy csomó nem nyilvános adatot ismerni, hogy véleményt alkossunk arról, hogy a jelenlegi madarakat hagyni akarnám kifutni a rendszerből és mellette felállítani (és azt mikor) egy új századot vagy két századot vásárolni és... ettől a ponttól tudnánk elkezdeni fejlesztési irányokról beszélgetni.

Még mindig azt mondom, hogy nekünk szükségünk lesz 5. generációs gépre. Amit például a románok csinálnak, az nettó pénzkidobásnak tűnik. De egyszer el kellene dönteni -és utána ne vitatkozzunk róla-, hogy akarok-e 4. generáció képességeit kombinálni vagy csak költséghatékonyságról beszélek vagy arról sem és nekem mindenre megfelel az F-35 tokkal-vonóval.
F35 dogban is biztosan felülmulja a Gripent,abban biztos vagyok.Minden tekintetben felülmulja.
A támogatógép nem kimentője lenne az F35nek,hanem fegyverhordozója.
 
  • Tetszik
  • Vicces
Reactions: fishbed and kamm

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
Ez úgy marhaság, ahogy van. Nézzél már meg első körben F-22A és F-35A demót...

Nálam csak olyan típus leírások jöttek szemben, hogy a hajtómű elfordításával tudja csak produkálni a szűkebb fordulót. Viszont a sebesség visszaesik drasztikusan.
 
M

molnibalage

Guest
Nálam csak olyan típus leírások jöttek szemben, hogy a hajtómű elfordításával tudja csak produkálni a szűkebb fordulót. Viszont a sebesség visszaesik drasztikusan.
Mind baromság. A TVC-nek semmi köze nincs a szűkebb fordulóhoz és a dogfight amúgy sem csak arról szól.
A Haditechnikai Összefoglalóban szó eseik erről is a repülési teljesítményénél.
 
  • Vicces
Reactions: kamm