Szállítógépek váltása a MH-nél

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 377
7 863
113
Koronavirushoz minek rámpás szállitó?Egy MRTT/C40A jellegű logisztikai támogató bőven elég.Hány A400/C130 járt kinában maszkért?
Pl ha lett volna saját gépünk jó pár kanyart megtehetett volna bérmunkában is. A rámpás szállításnál meg nemcsak hazai/nato igények lehetnek. Hanem ensz misszios,civil stb..... amikre sajnos ahogy változik az éghajlat stb..... egyre nagyobb szükség lehet majd.
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 484
18 395
113
Most csak hasra ütök de 30-50% al is lehet. De ezt használt felújított gépre írom. Új gépnél? Ha MRTT gépet akarunk akkor most kellene bevásárolni a piacrol valami jó állapotú használt gépet. A csődők miatt jóval olcsobban hozzá lehetne jutni pár géphez. A válság miatt meg lehetne árengedményeket kicsikarni egy felújítás/átalakítás sorrán. Ép ezért is A330 alá nem szabadna engedni.
Nekem szimpi az A330, de attól félek nem lenne semmivel sem olcsóbb, mint az ami helyett itt ajánlgatva van. Ha használt, akkor drágábban üzemeltethető, ha nekünk újítják fel, akkor meg nem sokkal olcsóbb. Viszont biztos, hogy a feladatoknak csak egy részére alkalmas. Tehát költséghatékonyság szempontjából nem hozza azt amit szeretnénk, mert még mindig lesz olyan feladat, amihez más gépét kell kibérelnünk.
Békében.
Válsághelyzetben meg lesz olyan feladat amit nem tudunk végrehajtani a KC-390 vagy A400M-helyett vett gépünkkel. Szerintem ez nekünk zsákutca.
 
  • Tetszik
Reactions: Firga bácsi

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 099
73 631
113
Keressetek már valamelyik civil repülős oldalon egy összefoglalót, hogy milyen géptípusokkal és mennyi védőeszközt szállítottak Ferihegyre két hónap alatt...

A bérelt Cargo járatok (A330, B747,B77 stb.) és a C-17, az An-124, az IL-76 több védőeszközt hoztak, mint a Wizzair 100 út alatt. Csak a hírekben a Wizzair lett elmondva százszor. Persze kellett a Wizz A321Neo utaskapacitása is hogy a turistákat haza tudják hozni Amerikából. (amelyek tulajdonképpen szintén bérelt gépek voltak)

A 3 rámpás szállítógép az kb. annyit ért volna a koronavírus helyzetben mint a Falcon 7X, amivel egyszer hazahoztak néhány embert Kambodzsából. Csepp a tengerben...

Persze kell és sok mindenre jó a rámpás szállítógép, pl. nem szabványos méretű dolgok vagy katonai eszközök szállítására bizonyos méretig, de azért csodát ne várjunk már 3 géptől...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 099
73 631
113
- Afganisztánból, Irakból, Maliból hazaszállítani értékes harc és gépjárműveket, mindig, nem tervezhető időpontban is.
- A MOL Közel-keleti befektetéseinek kiszolgálásához szükséges speciális járművek, berendezések szállítása.
.

Erre eddig szinte mindig An-124-est béreltek és az An-225 is a MOL miatt jött Ferihegyre...
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 484
18 395
113
Sokkal,mivel egy nagysorozatú polgári gépen alapszik.
A másik,hogy sokkal jobban kihasználható.Olcsóbb és rentábilisebb a fentartása.

Csak ezt tudom erre is írni: Nem tud minden olyan feladatot végrehajtani, továbbra is bérelni kell mellette más kapacitást, így nem hiszem, hogy jó alternatíva.

Ha az A319-ek vagy egyik helyett egy ilyet vettünk volna az teljesen más lenne. De egy MRTT gép nekünk így már csak a légi utántöltést adja, a személyszállítás már megoldott, vagy részben megoldott. A tehertér meg korlátozottan rakodható. Sem teherautót, sem harcjárművet nem tudnánk vele normálisan szállítani. Lényegében semmilyen járművet, maximum G280-at.
Tehát nem nyerünk vele semmit, így akár mennyire is olcsó lenne, nem segítene minket előbbre. Továbbra is ki lennénk szolgáltatva válsághelyzetben. Ha meg még e mellett kellene venni C-27J-t, akkor elforgácsolnánk erőforrásaink. Számold ki: vennénk két olcsó MRTT-t meg két C-27J-t, szemben három KC-390-el? Ennyire nem olcsó.
 
  • Tetszik
Reactions: Firga bácsi

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 484
18 395
113
Erre eddig szinte mindig An-124-est béreltek és az An-225 is a MOL miatt jött Ferihegyre...

Tudom. Van olyan méretű cucc amire ezután is nagyot bérelnének, mert az A400 nem elég. De itt valami visszafolyna, hisz a MOL így is úgy is fizet valakinek sok pénzt a szállításért, de legalább az MH visszaszedne egy keveset abból, amit bele kell rakni ezekbe. Rentábilisabbá tenné az üzemeltetést. Nyilván nem csak a MOL, de a tapasztalat az, hogy ha van magyar lehetőség, akkor lehet akár MH szállítókapacitást is igénybe venni, persze piaci versenyhelyzet diktálta áron. De az is bevétel az MH-nak.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 083
31 022
113
Annyira azért nem vagyunk csórók, hogy egy önálló magyar haderő ne tudja a következőket:

- Közel-keleti országból hazamenekíteni a magyar állampolgárokat, olyan helyről ahova csak önvédelmi eszközökkel felszerelt katonai gépek képesek berepülni (A319 csak akkor jó, ha vesznek rá, arra meg 0 az esély).
- Afganisztánból, Irakból, Maliból hazaszállítani értékes harc és gépjárműveket, mindig, nem tervezhető időpontban is.
- A Kárpát-Balkán régióban átcsoportosítani az MH és más szervezetek nehéz technikai eszközeit, ha az szükséges.
- A MOL Közel-keleti befektetéseinek kiszolgálásához szükséges speciális járművek, berendezések szállítása.
- A Baltikumi vagy egyéb helyeken NATO feladatot ellátó Gripenek kiszolgáló eszközeinek ki és vissza szállítása.
- A NATO és egyéb szövetséges vagy baráti országok ilyen és hasonló szállítási feladatainak kiszolgálása akár bérmunkában, akár szövetségesi segítségnyújtás keretében.
- Humán-, természeti vagy egyéb katasztrófa helyzetben segélyszállítmányok gyors és hatékony szállítása (szintén nem tervezhető időben :)).
- Az MH ejtőernyős kiképzéseinek, egyéb szállítási feladatainak támogatása.
- Az MH és NATO erők arra alkalmas repülő eszközeinek légi utántöltése.
- Ezen feladatok ellátásához szükséges repülőszemélyzet kiképzési repüléseinek biztosítása.

A felsorolt feladatok majd mindegyikét el lehet végezni más eszközzel is, azonban mindegyiket végrehajtani csak a kifejezetten katonai légi szállításra tervezett, légi üzemanyag utántöltésre is alkalmas repülőparkkal lehet. Ha mindegyik feladat valószínűsége alapján megvíziónáljátok, hogy egy évben mennyi repült órát igényel a feladat, akkor hamar kijön, hogy gazdaságilag sem igen éri meg mindig bérelni valakitől. Aki megteheti nem is bérel, hanem saját maga megteremti a feltételeit a fenti feladatok önerőből történő végrehajtásának. Ez történik most. Persze lehet különvélemény, de teljesen logikus a politika gondolatmenete, ráadásul lássuk be, egészséges nemzeti érdekünk is fűződik az önállósághoz. Mi senkire nem számíthatunk ha baj van, márpedig ez a repülőgép flotta pont akkor kell, ha baj van.
Hogy mely típus a legalkalmasabb, annak eldöntése a szakemberek és a politika dolga. De, hogy kell ilyen saját flotta az biztos.
Nem értek egyet.
Az,hogy a magyar vezetés szarik a nagy Airbusok katonai alkalmazásának bővitésére,az nem a koncepció hibája,hanem a magyar valóságé.
MOL polgári cég.Nem az állam feladata az ügyeinek intézése.
2-3 géppel deszantakciókat ugysem tudunk kezdeni.Főleg,hogy ahoz előbb az ellen légvédelmét ki kéne kapcsolni.Mivel?
Mennyibe kerül az a 2db mondjuk Puma XP,fullra felszerelve,amit 2 A400 géppel haza tudunk hozni,ha nagyhirtelen kell?Mennyibe kerülnek az A400ok,fentartási költséggel együt?Egyszerűen nem éri meg.Embereket kimenteni az MRTT jellegű géppel,Pumákat meg felrobbantani.Olcsóbb újet venni,nagyságrenddel,mint gépeket venni a hazahozatalikra.
A319nél is volt ilyen,majd a bérbeadásukbol visszajön az áruk-és dehogy jön.
Hazai ejtőernyős kiképzési,szállitási igényekre sokkal kisebb gép is bőven elég.Amit ki is tudunk használni.
Különben a nagy rámpás gépek jellemzően akkor sem szállnak le komoly teherrel terepre,ha amúgy a futóművúk lehetővé teszi.Tulságosan amortizálja a sárkányszerkezetet.Irakban,2003ban is autópálya szakaszokra és elfoglalt bázisokra szálltak le az ami C17/130 gépek,nem a terepre.
De ez az egész nehéz gépesitett deszant hadviselés egyszerűen nem a mi kategóriánk.Álmodik a nyomor kategória.
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 083
31 022
113
Tudom. Van olyan méretű cucc amire ezután is nagyot bérelnének, mert az A400 nem elég. De itt valami visszafolyna, hisz a MOL így is úgy is fizet valakinek sok pénzt a szállításért, de legalább az MH visszaszedne egy keveset abból, amit bele kell rakni ezekbe. Rentábilisabbá tenné az üzemeltetést. Nyilván nem csak a MOL, de a tapasztalat az, hogy ha van magyar lehetőség, akkor lehet akár MH szállítókapacitást is igénybe venni, persze piaci versenyhelyzet diktálta áron. De az is bevétel az MH-nak.
Lényegtelen mennyiségű eseti szállitás.Számolni sem érdemes vele
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Egyet kell veled értenem,azon lehet vitatkozni,hogy milyen gépet kellene vennünk, de az önálló szállítási kapacitás nemzetgazdasági érdek,a koronavírus járvány bebizonyította,hogy ha baj van akkor minden ország csak magára számíthat.
Ez butaság. Bécsben, Varsóban és Münchenben sorra vesztegeltek az AUA, a LOT és a Lufi megfelelő hatótávolságú szélestörzsű gépei, melyek technikai megállók nélkül teljes terheléssel lerepülik a Sanghaj-Bp. vagy a Bp.-Los Angeles távot. - Ám nálunk csak a Mészáros építhet, a Tiborc lámpázhat és a Váradi repülhet etc. ... :(
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 377
7 863
113
Nekem szimpi az A330, de attól félek nem lenne semmivel sem olcsóbb, mint az ami helyett itt ajánlgatva van. Ha használt, akkor drágábban üzemeltethető, ha nekünk újítják fel, akkor meg nem sokkal olcsóbb. Viszont biztos, hogy a feladatoknak csak egy részére alkalmas. Tehát költséghatékonyság szempontjából nem hozza azt amit szeretnénk, mert még mindig lesz olyan feladat, amihez más gépét kell kibérelnünk.
Békében.
Válsághelyzetben meg lesz olyan feladat amit nem tudunk végrehajtani a KC-390 vagy A400M-helyett vett gépünkkel. Szerintem ez nekünk zsákutca.
Költseghatékonyság szempontjábbol be kell vonni a Wiz-t másképp költseget nem tudsz csökkenteni. Viszont a válság megmutatta hogy MRTT képességre is "nagy" szükség van. Várhatóan a közeljövőben is. Sokszor ilyen ez a tervezés és élet. Kompromisszumokat kell kötni. Máshogy sokszor nem megy.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 083
31 022
113
Csak ezt tudom erre is írni: Nem tud minden olyan feladatot végrehajtani, továbbra is bérelni kell mellette más kapacitást, így nem hiszem, hogy jó alternatíva.

Ha az A319-ek vagy egyik helyett egy ilyet vettünk volna az teljesen más lenne. De egy MRTT gép nekünk így már csak a légi utántöltést adja, a személyszállítás már megoldott, vagy részben megoldott. A tehertér meg korlátozottan rakodható. Sem teherautót, sem harcjárművet nem tudnánk vele normálisan szállítani. Lényegében semmilyen járművet, maximum G280-at.
Tehát nem nyerünk vele semmit, így akár mennyire is olcsó lenne, nem segítene minket előbbre. Továbbra is ki lennénk szolgáltatva válsághelyzetben. Ha meg még e mellett kellene venni C-27J-t, akkor elforgácsolnánk erőforrásaink. Számold ki: vennénk két olcsó MRTT-t meg két C-27J-t, szemben három KC-390-el? Ennyire nem olcsó.
Igazábol én az A319eket alakittatnám át MRTT mintára,ha már megvannak.Elvileg megvan rá a technológia.Nekünk elég a kosaras töltő ráadásul,nem kell a drágább és bonyorultabb rudas.
Kihasználtságuk nagyságrenddel jobb volna,mint a KC gépeknek.Polgári diplomáciai feladatok ellátására is képes volta miatt.
Ami azt illeti,szerintem rámpásbol saját igényeinkre a C235 bőven elég.Nincs mit deszantolnunk.Majd ha lesz mit,akkor gépeket is érdemes fentartani.De kötve hiszem,hogy lesz.Komoly gépesitett deszantművelethez 3 gép meg úgyis kevés.Nagyon kevés,de nagyon kevés.Diverziós rajok,max század erejű ejtóernyós deszanthoz meg sok.Költsük inkább tüzérségre/légvédelemre/gatyára-zoknira az árukat.Azok jobban kellenek.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 449
46 347
113
Jelenleg annyira rossz lenne a nagy rámpás kihasználtsága,
Ezt meg mi a tökből szűrted le?
Fogalmad sincs, hogy mekkora a MH szállítási igénye! o_O
Tudom, hogy szeretsz régi tanulmányokba kutakodni.
Vedd a fáradtságot, és nézz már utánna, hogy mekkora valójában.
Ha meg is találod, - Én már megtaláltam, be is linkeletem!!! - akkor sem a jelenlegi, és a jővőbeni igényt találod meg, hanem az 2010-es évek elejit, az akkori missziós igényekkel.
Akkoriban had ne mondjam, hogy mennyivel költöttünk kevesebbet a mostaninál. És pontosan a lehetőségeknek megfelelően voltak megtervezve a missziós logisztikai szállítások.
Nem elég, hogy nagyobb szabadságot, és rugalmasságot tesz lehetővé a SAJÁT nagy méretű szállítókapacitás, de bővebb missziós szerepvállalást is.
Arról nem is beszélve, hogy a MH akkori igényi a közelében sem voltak annak, amit majd most igényel az újjáépített haderő, új, "nyugati" technikai eszközökkel.
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 484
18 395
113
Lényegtelen mennyiségű eseti szállitás.Számolni sem érdemes vele

Ha nem vagy hajlandó számolni akkor, hogy akarsz spórolni? Számolás nélkül? o_O
Számolj:
Ha nem veszünk KC390/A400M géepeket, megsporolunk kb. 500 millió EUR azonnali kiadást.
Veszünk helyette MRTT-t (kettőt?) kb. 50-100-150 millió EUR ?
Veszünk C-27J-t (kettő ?) 100-150 millió EUR?
Tehát kiadunk minimum 200 millió EUR-t, de igazából nem nagyon léptünk előre csak a légi utántöltés területén.
Erre mondják, olcsó húsnak híg a leve....
A pénz eltűnik, az MH légierő 40 évre kussolhat, de továbbra is mások jóindulatára vagyunk utalva, mert mi olcsón akarunk honvédelmet....:cool:
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 484
18 395
113
Igazábol én az A319eket alakittatnám át MRTT mintára,ha már megvannak.Elvileg megvan rá a technológia.Nekünk elég a kosaras töltő ráadásul,nem kell a drágább és bonyorultabb rudas.
Kihasználtságuk nagyságrenddel jobb volna,mint a KC gépeknek.Polgári diplomáciai feladatok ellátására is képes volta miatt.
Ami azt illeti,szerintem rámpásbol saját igényeinkre a C235 bőven elég.Nincs mit deszantolnunk.Majd ha lesz mit,akkor gépeket is érdemes fentartani.De kötve hiszem,hogy lesz.Komoly gépesitett deszantművelethez 3 gép meg úgyis kevés.Nagyon kevés,de nagyon kevés.Diverziós rajok,max század erejű ejtóernyós deszanthoz meg sok.Költsük inkább tüzérségre/légvédelemre/gatyára-zoknira az árukat.Azok jobban kellenek.

Engedd el a deszant műveletet. Senki nem írt itt olyat, hogy Pumákat kellene ejtőernyővel dobálni, meg lerohannánk Krétát.
Csak van olyan helyzet, amikor mindenki kifele jön egy misszióból és akkor mindenki a saját erejére támaszkodik, akinek meg nincs az jön papucsban mezitláb.
Az, hogy majd te Pumákat robbantasz fel Afrikában, mert így olcsóbb, nem túl jó terv a légi-szállítási problémák megoldására. Azért sem jó, mert ha még szegémnyebb ország lennénk, akkor e logika mentén a gyengéket kidobálnánk az egy szem An-26 ból (?! ), "mert csak erre volt pénzünk"... Ne má...!
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 083
31 022
113
Különben továbbra is fentartom a kefiren kivüli másik gumicicámat.A Kfirt már nem,mert közben lesz svéd Gripen C eladó,hozzá modernizációs programmal.
Viszont szerintem a saját valós igényeinket leginkább MRTT jellegre átalakitott utasszállitók,és a nyugatizált harcelektronikával és fegyverzettel ellátott Szuhoj S80PT(Hu) kombó lenne a legjobb.Valos rámpás igényeinkre még ez a kis gép is elég.Ejtóernyós-diverziós egységek kijuttatásához bőven jó.Gripen hajtóművét el tudja vinni.Kifejezetten rossz körülményekre tervezett harci-szállitó.Bombatrucktol a határmenti járőrig mindenféle feladatra alkalmas.Töltőkonténerrel még helik légi utántöltésére is.Nyamvadt oroszok kikegyezhetnének már az amcsikkal,hogy vége legyen ennek a semmire se jó embargónak.Vagy a nyamvadt amerikaiak tervezhetnének egy nyugati megfelelőjét.Nekik is szükségük lenne egy ilyen ügyes kis mindenesre,csak zsenán nekik ilyen kis gépet csinálni.
A hüleség nem csak nálunk baxa a nyomoruságot.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 083
31 022
113
Engedd el a deszant műveletet. Senki nem írt itt olyat, hogy Pumákat kellene ejtőernyővel dobálni, meg lerohannánk Krétát.
Csak van olyan helyzet, amikor mindenki kifele jön egy misszióból és akkor mindenki a saját erejére támaszkodik, akinek meg nincs az jön papucsban mezitláb.
Az, hogy majd te Pumákat robbantasz fel Afrikában, mert így olcsóbb, nem túl jó terv a légi-szállítási problémák megoldására. Azért sem jó, mert ha még szegémnyebb ország lennénk, akkor e logika mentén a gyengéket kidobálnánk az egy szem An-26 ból (?! ), "mert csak erre volt pénzünk"... Ne má...!
Forditva.Marhaság fentartani új korában 5miliós járgány hazahozatalára félmiliárdos költséggel valamit,egy 10 évben egyszer előforduló esetre.És a fentartási költséggel még nem is számoltam.
Amik gyakran csinálnak ilyet.Othagyják a világ végén a felszerelést,mert nem éri meg hazavinni.Inkább vesznek újat.Mi ugyan nem vagyunk amerika,de pont ezért ne akarjunk már az értéke 10x-ért szállitani valamit.Nagyságrenddel olcsóbb otthagyni,és venni helyette újat.Az embereket kell kimenteni.
 
T

Törölt tag 467

Guest
Most már csak azt mondd meg (meg mások is), hogy egy szériagyártás elején lévő KC 390 az kizárt, mert akármi lehet vele. Viszont a Szu 80, ami még szériagyártás elején sincs (vagy másoknak a szériagyártás szintén elején lévő Kawasaki C2) az tuti lenne. Ez hogy jön össze?

Továbbmenve lehet, hogy nekünk nincs most rámpás gépre egyáltalán szükségünk a vezetés szerint, nem tudjuk, de tűnhet úgy, hiszen az Ancsa 15 éve legalább tudható, hogy over. Mit tettünk? Most mit teszünk? Az égvilágon semmit.
Ha a "fegyvernemi kultúrát' fenn akarnánk tartani, nem havonta egyszer szállna fel az egy szem rámpás, mert az ugyanúgy nem képesség, mintha egy se lenne. Már repülnie kéne párhuzamosan sűrű kiképzés alatt az újnak. Most az a reális szcenárió, hogy az Ancsa leáll, és ennyi. Nem lesz helyette más. Ha lesz, majd egyszer, valamikor, évek múlva, etc,, mindent lehet újra kezdeni.

Amúgy meg, nem honi védelem, meg nekünk kell-e, nem ez a lényeg. Egy szövetségi rendszer része vagyunk, amely vállal határain kívül feladatokat, és elvárja a tagjaitól, hogy abban vegyenek részt.
Vehetünk részt orvoscsoporttal, meg mélységi víztisztító képességgel, aztán hallgathatjuk a gúnyos megjegyzéseket.

Vagy építhetünk olyan képességeket, ami kurrens. Mondjuk a légi szállítás az pont ilyen. Kevés gép van, és rohadtul hiányzik mindenkinek. Ja, és a kurrens képességek közül az egyik legkevesebb kockázattal jár, várhatóan kevés katonánk fog belehalni.

És még egyszer, lehet venni kicsit. De településhez Herki a minimum (nekünk amúgy pont elég is). És nehéz leírnom, de egyet kell értsek Celebrával, az airbusok sokkal jobbak lennének nekünk MRTT verzióban. Abba ülést is lehet szerelni, medical modult, cargo ajtó van, utántöltési képesség van, minden van.
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 449
46 347
113
Sokkal,mivel egy nagysorozatú polgári gépen alapszik.
A másik,hogy sokkal jobban kihasználható.Olcsóbb és rentábilisebb a fentartása.
Megint hasból nyögsz be dolgokat, miközben fingod sincs.
Az ausztráloknak a 3 géphez vett + 2 gép kb. 408M USD volt!!!
Tehát a +2 gép 408M USD. Ízlelgesd! :rolleyes:
Igen ez még az A400M darabárát is üti.
És akkor ezt max betonról üzemelteted, nem tudsz ejtőernyősökkel vele dolgozni, nem rakod meg egy targoncával, vagy a saját csörlőjével, ráadásul spéci rakodó szalagok hozzá. Csak olyan helyen üzemeltetheted, ahol van ilyen.
Nem akarom azt mondani, hogy az MRTT rossz dolog lenne, de arra akkor van szükség, ha folyamatosan mehet.
Pár héttel ezelőtt még én is azt mondtam, hogy "olcsón" megveszünk valahol egy A330-at, aztán bumm, mehet az átalakíttatás. De ahogy keresgéltem, azt latom, hogy egy használtan is 100 feletti összeg, pláne, ha egy nem túl "szétrepült" darab.
Ami gyanús, hogy nekünk befigyel az egy szintén multi gép, mégpedig az új M3A koncepcióból.
Ott az A320 neo az alap. Erről volt is szó, hogy lesz egy harmadik Airbus "méretű" gép, C4ISR funkciókkal.
Bár az Airbus eléggé a tengerészeti verzióra hegyezte ki a projekt promóját, de a promóból is kiderült van belőle akár AEW&C és dedikát ELINT is. Ahogy kicsit utánnajártam a dolognak, azt mondanám, hogy ez egy olyan moduláris konténerizált megoldás, amely arra is lehetőséget biztosít, hogy akár a hagyományos MRTT funkciók mellett akár ugyan azt a gépet használhatod akár a fenti funkciókra is.
Ha jól vettem ki, az érzékelő rendszerek szabványos csomagkonténeres méretekben készülnek el, és az alsó raktérbe kerülnek (és a gép felszinére), a kezelők terminaljai pedig az MRTT-nél már megszokott felső részbe illeszthetö szabványosított konténerekbe kerülnek.
Ráadásul ez az elgondolás nem zárja ki akár a légi utántöltést sem.
Ha valakinek van ennél részletesebb infója, akkor szóljon! Én hetekig kerestem a dolgot, de lehet, hogy rossz helyen.
Ennek további előnye, hogy az A319-esek pilótái minimális tipusátképzéssel azonnal repülhetik. Gondolom, hogy az A330 komolyabb átképzést igényelne.
Háborús körülményekben mehetne ELINT/AWACS missziókat, míg békeidőben szállíthat.
A gond az vele, hogy valószínűleg azért nem jelentettük még be, mert maga a konténerizált berendezések teljes skálája még nincs kész...