Szállítógépek váltása a MH-nél

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
512
1 415
93
Az utántöltéshez hozzászólva:
Teljesen logikusnak látnám a döntést, ha az egyébként is beszerzendő gépekhez megrendelnék, a gépek árához képest nem nagy költségű, utántöltést biztosító berendezéseket, kiegészítőket. Ezekkel pl. a környező országokban, V4-ben bérbe is adhatnának gyakorlási lehetőséget.

Egy dolgot ne felejts el: a V4-ből a lengyelek és a szlovákok (, ha ide vesszük a szomszédos Romániát is) F-16-ost választottak. Ahhoz merev csöves utántöltő kell. Ilyen szempontból mi legfeljebb a csehekkel tudunk osztozni. Ami mindkettőt tudja, az meg már a B-767, DC-10, A330 méret: szerintem ez sem méretben, sem árkategóriában nem az, ami nekünk beleférne. Ráadásul egyik sem rámpás.
 

Tcat

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
2 108
9 435
113
/off
Banyek molni, már megint az, hogy írsz egy szokott módon magas színvonalú, hosszú összegzést adott problémakörre, de csak belecsúszik személyeskedős odaszúrás. Szóban forgó 2 mondatot kiszedtem, mert nem kell az oda, na.
/on
 

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 872
7 154
113
@molnibalage
nem, nem csak a szokásos. Értékelem és figyelemmel olvasom azokat a magas színvonalú kommenteket amiket írsz, mert én régi tapasztalatokból indulok ki(80-as/90-es évek) te pedig ezeket a dolgokat biztos jobban tudod, de a személyeskedéseddel meg a mérhetetlen tahóságoddal amit még a parlamentben is megirigyelnének egyszerűen nincs se energiám, se kedvem foglalkozni.Ezért írtam hogy elengedtem ezt a témát.
 
M

molnibalage

Guest
/off
Banyek molni, már megint az, hogy írsz egy szokott módon magas színvonalú, hosszú összegzést adott problémakörre, de csak belecsúszik személyeskedős odaszúrás. Szóban forgó 2 mondatot kiszedtem, mert nem kell az oda, na.
/on
Igazság szerint ebből is lehetne cikk grafikonnál, ábrákkal F-16CJ-vel bemutatva, csak az a fránya szabadidő...
 

Sivatagiróka

Well-Known Member
2017. február 7.
276
603
93
KC-390 mennyire lenne jó döntés ? Most ugye bár ha politikát nézzük , az új vezetéssel igen csak jó kapcsolatot ápolunk és jönnek is ide. Árcédula elég jó , szerintem.
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
KC-390 mennyire lenne jó döntés ? Most ugye bár ha politikát nézzük , az új vezetéssel igen csak jó kapcsolatot ápolunk és jönnek is ide. Árcédula elég jó , szerintem.
Igen rossz döntés lenne, mert kipróbálatlan típus, vélhetően rengeteg gyermekbetegséggel. /- Ellentétben a Herkyvel, aminek van tankerváltozata./
 

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 872
7 154
113
@Sivatagiróka
KC-390 mennyire lenne jó döntés ? Most ugye bár ha politikát nézzük , az új vezetéssel igen csak jó kapcsolatot ápolunk és jönnek is ide. Árcédula elég jó , szerintem.
Maga a KC-390 elég jó gép/koncepció.Max. 26 tonnát visz , elfér benne 2-3db Humvee vagy LAVIII esetleg 2db M113 méretű és súlyú eszköz.A V2500 típusú motort / igaz másik változatot/de pl az A320-as családon használja nagyon sok nagy légitársaság.
Ami negatív az az hogy 3 proto létezik belőle (igen tudom hogy egyet összetörtek) , kipróbálatlan és esélyes hogy nagyon nagyon sok gyermekbetegsége van még.
Ha politikai kérdésként fogjuk fel , hát akkor is inkább hoznék Herky-t mint ezt a csodát mert Trump már igen morcos hogy semmit nem veszünk onnan.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 869
29 137
113
A KC390 fő előnye a civil rendszerből kölcsönzött üzemeltetési rendszer! Olcsó és gazdaságos, bármilyen katonai szisztémával összehasonlítva.
 

eevil

Active Member
2015. július 3.
239
66
28
Láttam itt egy tökjó összehasonlító elemzést a szóba jöhető versenyzők tárolókapacitása között. Az jutott eszembe, hogy civil logisztikában raklapoznak és konténereznek és kényesen csomagolnak. MH követi ezt a módit?

Azért kérdem, mert a találgatás közben a potenciális rakományméretről (nem beszélve a rakodás körülményeiről) eddig még nem volt szó, s ha esetleg van rendszeresített standard konténer/konténerek (gondolom, hogy van), akkor legalább egy lábkörömnyivel közelebb kerülnénk a leglényegesebb kérdés megválaszolásához:

Mi a valódi igény?

Valakinek van infója erről?
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 345
81 373
113
Valakinek van infója erről?
Szerintem sokszor volt már ez itt linkelve....

Ez egy 2009-es írás (13 oldal), amikor még volt Malév és nem volt még KC-390-es....

OROSZ ZOLTÁN: SZÁLLÍTÓREPÜLŐK ALKALMAZÁSÁNAK AKTUÁLIS KÉRDÉSEI A MAGYAR HONVÉDSÉG MISSZIÓS FELADAT RENDSZERÉBEN


Az írást a szerző 2011-re doktori értekezéssé (166 oldal) bővített:

A MAGYAR HONVÉDSÉG SZÁLLÍTÓREPÜLŐ ÉS HELIKOPTER ALEGYSÉGEK ALKALMAZÁSI LEHETŐSÉGEI A NATO SZÖVETSÉGI RENDSZERÉBEN


Ilyen megállapítások vannak az írásban:

"A fentiek alapján indokolt lenne saját harcászati-hadműveleti feladatok, szállítások végrehajtására alkalmas szállító repülőgépekkel rendelkezzünk.
Úgy gondolom, hogy ezeknek a repülőgépeknek a harcászati kategória két szegmensébe kellene tartozni, vagyis 6 darab repülőgép amely kisebb kapacitású harcászati szállító repülőgép és 4 darab a harcászati kategória felső szegmensébe tartozó, mellyel adott esetben startégiai léptékű szállítás is végrehajtható, ésszerű időtényezőn belül.

"Napjainkban a folyamatos modernizáció eredménye képen egyedül a C-130 Hercules képes a kor követelményeinek megfelelni. (Az európai fejlesztésű hasonló szállítógép az A400M egyelőre nem áll rendelkezésre a prototípusnál jelentkezett problémák miatt.) A szárazföldi és a légierő várható alkalmazási igényei és a gazdaságos üzemeltethetőség alapján mintegy négy darab ilyen kategóriájú gép biztosítaná a szükséges képességeket."

"A szállítógépek piacán teljesen természetes, hogy használt gépeket is ajánlanak, nekünk is ezt az utat kellene követni.

"Ezek a repülőgépek alkalmasak arra, hogy a légi utántöltő lehetőséget is biztosítsák."

"Ezt a stratégiai szállítókapacitást adott esetben más nemzetek részére mi is ki tudnánk ajánlani, vagyis bérszállításokat tud teljesíteni."

"Indokolt a kifejezetten katonai szállító repülőgépek mellett utasszállító géppel, gépekkel is rendelkezni. Véleményem szerint egy kisebb hatótávolságú európai utakra- és egy nagyobb átrepülési képességű, mely akár óceáni átrepülést is lehetővé tesz."



Érdemes újra elolvasni az egészet és átgondolni ennek tükrében, hogy mi történt az elmúlt 10 évben a Honvédség szállító repülőgépeivel kapcsolatban...
 
  • Tetszik
Reactions: eevil

eevil

Active Member
2015. július 3.
239
66
28
A disszertációt még nem olvastam el, csak átfutottam, mert még molni gigászát is gyűröm (aki ha így folytatja, akkor terjedelemben versenybe szállhat a Nemere-összessel), de a rövidebb előadás anyagán átrágtam magamat.

A rakomány természetéről többet nem tudtam meg az alkalmazott szabványosítást illetően. Igazából én olyasmire számítottam, hogy mondjuk megszabható-e a jövőbeli beszerzést illetően, hogy a sík padlózat lehetőséget biztosítson, mondjuk két sor raklap biztonságos szállításához? Vagy mondjuk igény-e, hogy xyz szabványméretű közúti konténert be tudjon fogadni a vas, hogy ezzel megspórolják a kipakolással elvacakolt időt. Stb... Egyedüli konkrétumként a Griffek kitelepülést támogató konténereit említi. Szóval ezt el is engedem, mert ha egy ilyen szerző sem tér ki rá, akkor valószínűleg nincs is értelme a kérdésnek.

Az viszont világossá vált, hogy a szerző a Herculest részesíti előnyben. Nagyon. Mivel elég tényszerűen értekezik, felteszem, hogy szakmai berkekben hasonló következtetésre jutnak a tűzhöz közelebbiek. Ez sejteti, hogy alighanem használt amerikai cucc lesz a tippmix vége. Pláne, ha azt vesszük figyelembe, hogy az eddigi beszerzések mennyire összecsengenek a leírtakkal.

Összességében tök jó volt. Kösz!
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator

alba

Active Member
2016. augusztus 15.
136
90
28
A napokban elgondolkodtam (lehet nem kellene) hogy mi van akkor ha a Pápán lévő 3 c-17-t vesszük meg és a továbbiakban mire kiforja magát a brazil KC-390 akkor még abból 3 szerzünk be? Ez az ötlet már olyan szinten lehet hogy inkább tegyem le a vizes palackot és vegyem elő a pálinkás üveget mert túl tiszták a gondolataim ami már veszélyes?
 
M

molnibalage

Guest
A napokban elgondolkodtam (lehet nem kellene) hogy mi van akkor ha a Pápán lévő 3 c-17-t vesszük meg és a továbbiakban mire kiforja magát a brazil KC-390 akkor még abból 3 szerzünk be? Ez az ötlet már olyan szinten lehet hogy inkább tegyem le a vizes palackot és vegyem elő a pálinkás üveget mert túl tiszták a gondolataim ami már veszélyes?
Az, hogy ez képtelenség.
  1. Nincs rá szükség.
  2. A gépek közös tulajdonban vannak és mindenkinek hozzá kéne járulnia szerintem ---> ez nem fog megtörténni
  3. Szóval igen, tedd le.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 345
81 373
113
A februári Aeromagazinban van egy cikk "Szállítórepülőgép-mustra" címmel. Olvasta már valaki?
Van benne valami használható infó, vagy csak annyi, amire ebben a topikban jutottunk az elmúlt 6 évben?
 

öreg járőr

Well-Known Member
2017. január 28.
261
296
63
A februári Aeromagazinban van egy cikk "Szállítórepülőgép-mustra" címmel. Olvasta már valaki?
Van benne valami használható infó, vagy csak annyi, amire ebben a topikban jutottunk az elmúlt 6 évben?
Kb annyi amit itt beszélnek. Van utalás a KC 390 re hogy a HM azt favorizálja a Csehek miatt de nem több.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 345
81 373
113
Kb annyi amit itt beszélnek. Van utalás a KC 390 re hogy a HM azt favorizálja a Csehek miatt de nem több.

Köszönöm. A helikopteres cikkekben esetleg van valami új infó? Vagy az is csak az internetes információkat ismétli, a nyomtatott sajtó szokásos 1-2 hónapos késésével?