Szu-17 , Szu-20 , Szu-22 / Su-17 , Su-20 , Su-22 Fitter (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
5 180
15 563
113
Ez mi ez???
(mármint a bombák és a bombatartók)
224230065_350582933362770_3079526655227394171_n.jpg
 
  • Hűha
Reactions: fip7

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 876
67 585
113
Korai verziójú orosz Szu-17M az angliai Woodford-ban, 1994-ben:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Block_50

Active Member
2021. június 29.
99
157
33
Korai verziójú orosz Szu-17M az angliai Woodford-ban, 1994-ben:


To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Ekkor még szolgáltak az egyhajtóműves típusok az oroszoknál? Hogyan került ez ide?? Az átrepülés sem lehetett egyszerű.
Az vicces, hogy a videóban MiG-21-esnek azonosítja. Hiába, azért ott is könnyen félresiklott az azonosítás egy-egy ritkábban látható típusnál.
A 80-as évek végén valamelyik Igaz Szó fényképén a magyar Szu-22 nekem is MiG-21 volt. :)
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and borisz

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 876
67 585
113
Ekkor még szolgáltak az egyhajtóműves típusok az oroszoknál? Hogyan került ez ide?? Az átrepülés sem lehetett egyszerű.
Az vicces, hogy a videóban MiG-21-esnek azonosítja. Hiába, azért ott is könnyen félresiklott az azonosítás egy-egy ritkábban látható típusnál.
A 80-as évek végén valamelyik Igaz Szó fényképén a magyar Szu-22 nekem is MiG-21 volt. :)
1998-ig repültek az oroszoknál egyhajtóműves típusok a hadseregben. A repülőgépgyáraknál meg még a közelmúltban is repült saját tulajdonú MiG-21bisz és Szu-17UM.

Azonban nekem az a gyanúm - látva a mellette álló Mi-24D-t és különösen annak bazári, egyszerre Falanga, egyszerre R-60-as rakétautánzatát - ez a két szovjet típus a statikus soron a Jaguar mellé kirakva, valamilyen helyi múzeumból érkezhetett. És valószínűleg tréleren. Le kell csekkolni, hogy az UK-ban hol van Szu-17M kiállítva.

Kis kereséssel meg is találtam az egykor szebb napokat látott piros 54-est. Vigyáztak rá…

 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
981
3 490
93
Ekkor még szolgáltak az egyhajtóműves típusok az oroszoknál? Hogyan került ez ide?? Az átrepülés sem lehetett egyszerű.:)
Ez egy régi 1974-es gyártású gép, amit még a hetvenes években selejteztek és földi oktatógépként alkalmaztak. Majd a kilencvenes években került kiállítási tárgyként Angliába.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Block_50

Active Member
2021. június 29.
99
157
33
Ok, köszi mindenkinek
Kicsit vesztett bájából, de akkor 1994-ben igazán jól nézett ki, tisztára mint egy frontrepülő..
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 876
67 585
113
Erre szokták mondani, hogy: "Ez annyira tipikusan magyaaaaaar. Ebből is látszik, hogy ez itt a Balkán, mert sehol máshol nincs ilyen"
Mondanám, hogy nem az övék volt, ezért hanyagolták el, de amióta a Marham-i Victort is inkább szétvágták, mert egy hatalmas reptéren nem volt neki hely, nem mondok már inkább semmit.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and endre

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
981
3 490
93
Pár szó, Líbia egyik legnagyobb harcértékű repülőteréről, amit 2011-ben az USAF annyira komolyan vett, hogy Northrop Grumman B-2 Spirit bombázókkal pusztították el azt:

Sirte01a.jpg

A közép líbiai Szurt városától, légvonalban alig hét kilométerre volt található az arab álam egyik legnagyobb légibázisa. A szurti (ghurdbiyah-i) repülőtér két 3600 méteres felszállópályával és kiterjedt gurulóút hálózattal rendelkezett. A hatalmas komplexum kettős, polgári-katonai célokra épült. Fénykorában - a nyolcvanas évek második felében - a Líbiai Légierő hat katonai repülő és helikopterszázada állomásozott itt.


Sirte-squ80s.jpg

A nyolcvanas években, erre a repülőtérre vonták össze a korszerűbb szovjet eredetű líbiai bombázó típusokat. Sőt 1989-ben ide érkeztek meg a Szu-24MK bombázók, első példányai is. Ekkoriban három Szuhoj típussal felszerelt bombázó repülőszázad települt itt:
  • egy bombázó század, közel húsz darab Szu-22M (Sz-52K alváltozat) és Szu-22UM kétüléses
  • egy bombázó század, közel húsz darab Szu-22M (Sz-52K alváltozat) és Szu-22UM kétüléses
  • egy bombázó század, hat darab Szu-24MK
Az új Szu-24-esek képességeivel egy kiemelkedő típushoz jutott hozzá Líbiai a térségben. De pénz hiányában csak hat ilyen bombázót adott át számukra a Szovjetunió a Hidegháború végén, így az eredetileg 15 gépesre tervezett századot nem tölthették fel teljesen.

Ezeken kívül itt települt az „Al-Jufra Hun” légvédelmi zóna egyik vadászrepülő százada is, MiG-25PDE elfogóvadász típussal. Ezekről a repülőgépekről sok fotó készült a Földközi-tenger felett, így a nyugati szaksajtó meg van győződve arról, hogy Líbiának minden MiG-25-öse ilyen korszerű alváltozat. Pedig a hat líbiai MiG-25-össel felszerelt alakulat közül, mindössze a szurti alkalmazta a modernebb változatott, a többi csak a régebbi MiG-25P-t.

Sirte-SQ03.jpg

A repülőgépek tárolására és karbantartására hat zónát alakítottak ki, amik közül ötöt repülőgépfedezékkel is elláttak. Egy-egy zóna önálló karbantartó hangárral, műhelyekkel, irodákkal és körülöttük 16 darab megesősített repülőgépfedezékkel volt ellátva, így egy-egy líbiai repülőszázad önálló üzemeltetését tudta biztosítani, békében és háborúban egyaránt.

Egy-egy repülőgépfedezékben akár két-két Szu-22-es vadászbombázót, vagy egy-egy MiG-25-ös elfogót tárolhattak. A szurti repülőtér összesen nyolcvan(!) fedett fedezékben, akár több mint száz katonai repülőgép biztonságos tárolására volt lehetőség, hiszen a repülőtér tervezése idején még nem tudták elképzelni azt, hogy egy ellenséges légicsapás az összes fedezéket képes lenne megsemmisíteni egyszerre.

A Szu-24-esek érkezésével párhuzamosan bevezetett ENSZ embargók, érzékenyen érintették a Líbiai Légierőt. Alkatrészhiány és az elmaradt ipari szintű karbantartások miatt, a líbiai Szu-22-es és Szu-24-es bombázók fokozatosan leállításra kerültek. A kilencvenes évek közepére a szurti Szuhojokat, nagyrész üzemképtelenné állapotban, konzerválva tárolták a repülőtér megerősített fedezékeiben és hangáraikban.

Sirte-squ00s.jpg

Miután az ezredforduló után feloldották az országot sújtó ENSZ embargókat, Líbia számára újra lehetővé vált, hogy élettartam növelő nagyjavításra küldje repülőgépeinek egy részét. Így a megmaradt öt Szu-24MK bombázót visszaküldték a Novoszibirszki Repülőgépgyártó üzembe Szibériába, ahol felújították azokat. Míg egy századnyi Szu-22M/UM vadászbombázót Belorusziába szállítottak, hasonló céllal. Így a kétezres évek közepére, újra két Szuhoj bombázó repülőszázad üzemelt Szurt repülőteréről, néhány Mi-24-es és Mi-8-as helikopter társoságában.

A 2011-es Líbiai polgárháborúban a Szuhoj bombázó repülőgépeket is bevetették Szurt repülőteréről. Február 23 és március 17. közötti nagyszámú bevetés során egy Szu-24MK és 4-6* Szu-22M/UM bombázót vesztette el a Kadhafihoz hű erők. (*Előfordult, hogy kétüléses gép lelövése és két pilóta fogságba esése után, a korai hadijelentések két külön bombázó lelövéséről írtak.) Szintén a korai hadijelentések szerint, a szúrti bombázókat szíriai pilóták is vezették.

Sirte-strike.jpg

A szurti repülőtéren állomásozó, nagy harcértékű Szu-24/Szu-22-es bombázókra, a beavatkozó koalíció vezetése is felfigyelt, ezért már a nyugati beavatkozás első éjszakájára betervezték a szúrti repülőtéren található, mind a 80(!) repülőgépfedezék megsemmisítését. 2011. március 19-én este a Földközi Tengeren hajózó amerikai és brit hadihajókról indított 124 darab BGM–109 Tomahawk robotrepülőgépek közel harmada csapódott a szúrti repülőtér fedezékeibe. A célpontok kiiktatásában, aznap éjjel még az USAF három Northrop Grumman B-2-es csupaszárny nehézbombázója is részt vett. A három alacsony észlelhetőségű nehézbombázó, egy huszonöt órás bevetés során a hazai Whiteman AFB-ről szállt fel, majd sértetlenül érkezett vissza.

Mivel nem tudták, mely fedezékben van üzemképes bombázó, a cél az összes fedezék megsemmisítése volt. A nyugati koalíció támadása után készült műholdképeken jól látható, hogy azon repülőgépfedezékek, melyek ajtajai zárva voltak, azok ajtajai több tíz méterrel repültek el, a belső térben bekövetkező robbanás hatására.


Sirte-Su-22.jpg

A nyugati légicsapás lenyűgözően alapos volt. A BGM–109 Tomahawk robotrepülőgépek és a Northrop Grumman B-2 Spitit bombázók, egyetlen támadás során kiiktatták a repülőtér mind a nyolcvan repülőgép fedezékét és a hangárokat is, megsemmisítve a repülőtéren tárolt összes repülőeszközt. A repülőtér mindhárom eredeti bombázó századának összes megmaradt Szu-22 és Szu-24-es repülőgépét elpusztították, függetlenül attól, hogy az üzemképes volt-e, vagy esetleg már 10-15 éve csak tárolták itt.


Sirte-Mi-G-25.jpg

Ugyanígy járt, a repülőtéren tárolt MiG-25-ös elfogóvadász repülőszázad gépállománya is. A MiG-ek ugyan hivatalosan már 2006 óta nem repültek, de az összes MiG-25PDE is a felrobbantott fedezékekben végezte 2011-ben.



A hatalmas szurti repülőteret, a nyugati koalíció megsemmisítő erőjű légitámadása után, az ISIL helyi tevékenysége következtében nem használták. Napjainkban viszont már láthatóak karbantartási munkák a repülőtér felszállóbetonján, miután a repülőtér a Líbiai Nemzeti Hadsereg fennhatósága alá került 2020-ban.
 
M

molnibalage

Guest
  • Tetszik
Reactions: Bleroka

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
51 243
86 263
113
Az elpusztított célokhoz képest nem.
De amikor egy teszten elszórt 80 db 500 fontos JDAM-et egy B-2, akkor miről beszélünk?
Ez jenki szemmel nem tétel. Ne magyar fejjel gondolkozz, ahogy a pilóták kb. elsírnák magukat, ha holnap valaki ideborítana ennyi JDAM-et.

Ez attól függ,hogy hány bomba volt az ami működő gépet pusztított el és hány olyan volt ami csak használhatatlant. De nem is ez a lényeg, hanem az,hogy itt nem történt semmi extra, csak megtámadtak egy repteret és mégis mekkora pénzekbe került.
 

Block_50

Active Member
2021. június 29.
99
157
33
Pár szó, Líbia egyik legnagyobb harcértékű repülőteréről, amit 2011-ben az USAF annyira komolyan vett, hogy Northrop Grumman B-2 Spirit bombázókkal pusztították el azt:

Köszi szépen, ez egy igen érdekes összefoglaló lett, jó volt olvasni.

Nagyon szeretem ezeket az óriási kiterjedésű repülőterket, google maps-en is érdekes tanulmányozni mennyi guruló, rejtett raktár (és olyan dolgok amit nem is látunk a magasból) található ezeken a hatalmas területeken.
Ugyanakkor pont ezek az akciók megmutatják mára mennyire feleslegeseké váltak. Műholdas felderítés és távolról indítható precíziós fegyverek és több évtizednyi beszerzést dobhatnak a kukába. Mindegy, hogy itt Szu-22-esek álltak itt vagy a legkorszerűbb Flanker verziók, az eredmény ugyanez lenne. Egy ekkora csapás ellen érdemben légvédelemmel sem lehetne normálisan védekezni. Max nem egy, hanem 2-3 éjszaka alatt érik el ugyanezt az eredményt.

Tényleg csak a szomszédos országok ellen kell tervezni és légtérrendészet, amelyek kisebb repülőterekről is elláthatóak, minimális gépigénnyel. Amint egy kisebb ország belekeveredik a nagyok harcába borítékolható az eredmény.

Félelmetes mennyi lóvét felégettek pár nap alatt (gépek + infrastuktúra).
 
  • Tetszik
Reactions: Gungnir (F1End)