Szu-17 , Szu-20 , Szu-22 / Su-17 , Su-20 , Su-22 Fitter (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
7 003
31 087
113
Az airwar.ru - ahol utána akartam nézni -meg 403 forbidden:mad:
A H-22 videó kapcsán nekem bejött a probléma, hogy nem elérhető január 6 óta az oldal és utána jártam miért. Elvileg a Roszkomnadzor blokkolja, mert van valami új hülye jogszabály a nácizmus dicsőítésének tilalmáról, amit a kedves bürokrata retardáltak túl szigorúan értelmeznek. Így viszont a második világháborús anyagok miatt blokkolásra került az oldal. Bár a tulaj eltávolította a problémás kontentet, ám mindeddig az RKN még nem oldotta fel a tiltást

Добрый день, коллеги! Сегодня написал повторно Дмитрию Волкову [email protected] (Администрация сайта "Уголок неба"). На сегодняшний день ситуация такова:
в конце 2023 года с сайта были удалены запретные материалы (по требованию РКН). Проверка их удаления длится до сих пор. Дмитрий пишет письма в адрес РКН по этому поводу, но пока безрезультатно, сайт по прежнему заблокирован.
Я задал вопрос, нужна ли ему помощь в решении этой проблемы. Он ответил, что не помешает и поэтому я пишу здесь запрос в чем требуется помощь.

Уважаемые коллеги, если кто-то из вас знает как эффективно взаимодействовать с РКН, у вас есть опыт такого взаимодействия, или Вы там работаете и знаете на деле как реально решить этот вопрос быстро, то можете обратиться к Дмитрию и помочь ему делом.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
A korabeli (80-as évek második fele) lengyel légierőről van valami szervezeti felépítés ábrád? Ha jól tudom náluk nagy csóróság tombolt akkor. Még Lim-6-osok is voltak csapásmérők.


A lengyel frontlégierő feladatkörű 4. Repülő Hadteste, három hadosztályból és néhány önálló ezredből állt a nyolcvanas évek második felében.

Vadászrepülők:

A vadászrepülő hadosztályuk három ezreddel volt felszerelve, melyek régi MiG-21PFM/M/MF típusokkal voltak feltöltve. Ezek az 1966 és 1975 között beszerzett MiG-ek, az RP-21-es fedélzeti radarjukkal, valamint az RSz-2USz és a R-3Sz légiharcrakétákkal, végtelenül elavultak voltak már a nyolcvanas években is.

Azt tervezték, hogy a nyolcvanas évek végén beszerzendő MiG-29-esek ide, egész pontosan a legnyugatabbi repülőtéren települő 2. vadászrepülő ezredhez kerülnek. Végül a világrend átrendeződése miatt, a kis számban beszerzett MiG-29-esek a lengyel légvédelemhez kerültek keletre, a főváros védelmére. A MiG-29-eseket váró hadosztálynak be kellett érnie a légvédelemtől kapott egy ezrednyi MiG-21bis-el, amit 1988-ban vettek át korszerűsítésként.

image.jpg


Bombázók:

A két lengyel „frontlégierős” bombázó repülőhadosztály, hat vadászbombázó ezredből állt a nyolcvanas évek második felében. Eredetileg ezek közül egy nukleáris csapásmérő feladatkörben Szu-7-esekkel, míg öt közvetlen csapattámogató alakulatként szolgált különböző változatú MiG-17-esekkel.

http://easternorbat.com/html/poland_tactical_air_force_83_e.html

A hetvenes évek végén tervezték a régi repülőgépek leváltását. Két típusban gondolkodtak. Egy a Szovjetunióból beszerzendő mélységi csapásmérő, és egy hazai gyártású közvetlen csapattámogató repülőgépben.

A Szovjetunió részéről ekkoriban észszerű költségeken belül a MiG-23BN, vagy a Szu-22-es jöhetett szóba. (A Szu-24-es ekkor még nem volt felszabadítva export célra és egyébként is túl drága volt.) A Lengyelek 1982-ben az épp aktuális Szu-22M3-as változat mellett döntöttek. De a gazdasági állapot, a sztrájkhullámok, sőt a hadiállapot 1981-es kihirdetése megakadályozta a beszerzést. (A legyártott Szu-22M3-asok kishazánkba, valamint az épp háborúzó Szíriába és Irakba kerültek)

1983-ban befejeződött lengyel hadiállapot, a szovjet fél pedig egy új ajánlattal állt elő, több mint száz Szu-22M4/UM3K eladásáról. Ezekből két vadászbombázó ezred teljes átfegyverzését tervezték eredetileg. (Valamint a tervek szerint 7. önálló felderítő-bombázó repülő ezred kapott volna egy századnyi Szu-22M4-est) Ezek voltak tervezve mélységi csapásmérő feladatra, illetve taktikai nukleáris bevetésekre.

SU.jpg


Míg a közvetlen támogató feladatkörbe a amerikai/szovjet A-10/Szu-25-ös, vagy nyugat-német Dornier Alpha Jet példája állt előttük. Anyagi és ipari kapacitások hiánya miatt, egy amerikai A-10-es Thunderbolt II, vagy a szovjet Szu-25-ös jellegű repülőgép megtervezése és gyártása szóba sem jöhetett. Így a jóval szerényebb Alpha Jet megoldás mellett döntöttek, hogy ezzel cserélik le a MiG-17-eseket. A PZL I-22 Iryda nem csak feladatkörében, hanem a külsejében is az Alpha Jetre hasonlított, de a program nagyon lassan haladt.

Irda.jpg


Az Iryda program csúszása miatt végül kénytelenek voltak a Szu-7-est és a MiG-17-est tovább üzemeltetni. A Szu-22-eseket két teljesen felszerelt ezred helyett, három ezred között szétosztani, alakulatonként jóval kisebb gépállománnyal. Míg a megmaradt két MiG-17-es ezred közül egyet felszámoltak 1986. december 31-én, míg a másik harci kiképző ezredé vált 1988-ban.

19008.jpg


Végül a Lengyeleknek volt még két önálló felderítő repülő ezredük, az egyik MiG-21R, míg a másik vegyes Szu-20/Szu-22M4 típussal a nyolcvanas évek második felében.
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 454
36 511
113
Míg a közvetlen támogató feladatkörbe a amerikai/szovjet A-10/Szu-25-ös, vagy nyugat-német Dornier Alpha Jet példája állt előttük. Anyagi és ipari kapacitások hiánya miatt, egy amerikai A-10-es Thunderbolt II, vagy a szovjet Szu-25-ös jellegű repülőgép megtervezése és gyártása szóba sem jöhetett. Így a jóval szerényebb Alpha Jet megoldás mellett döntöttek, hogy ezzel cserélik le a MiG-17-eseket. A PZL I-22 Iryda nem csak feladatkörében, hanem a külsejében is az Alpha Jetre hasonlított, de a program nagyon lassan haladt.

Sőt még volt ez is:


Persze ez már a rendszerváltás utáni elképzelés. Ha jól értem a 80-as években még egy kétmotoros turboprop gépet akartak, valami olyasmit, mint az argentin Pucará, talán.
 

therob

Well-Known Member
2012. december 26.
925
256
63
A lengyel frontlégierő feladatkörű 4. Repülő Hadteste, három hadosztályból és néhány önálló ezredből állt a nyolcvanas évek második felében.

Vadászrepülők:

A vadászrepülő hadosztályuk három ezreddel volt felszerelve, melyek régi MiG-21PFM/M/MF típusokkal voltak feltöltve. Ezek az 1966 és 1975 között beszerzett MiG-ek, az RP-21-es fedélzeti radarjukkal, valamint az RSz-2USz és a R-3Sz légiharcrakétákkal, végtelenül elavultak voltak már a nyolcvanas években is.

Azt tervezték, hogy a nyolcvanas évek végén beszerzendő MiG-29-esek ide, egész pontosan a legnyugatabbi repülőtéren települő 2. vadászrepülő ezredhez kerülnek. Végül a világrend átrendeződése miatt, a kis számban beszerzett MiG-29-esek a lengyel légvédelemhez kerültek keletre, a főváros védelmére. A MiG-29-eseket váró hadosztálynak be kellett érnie a légvédelemtől kapott egy ezrednyi MiG-21bis-el, amit 1988-ban vettek át korszerűsítésként.

image.jpg


Bombázók:

A két lengyel „frontlégierős” bombázó repülőhadosztály, hat vadászbombázó ezredből állt a nyolcvanas évek második felében. Eredetileg ezek közül egy nukleáris csapásmérő feladatkörben Szu-7-esekkel, míg öt közvetlen csapattámogató alakulatként szolgált különböző változatú MiG-17-esekkel.

http://easternorbat.com/html/poland_tactical_air_force_83_e.html

A hetvenes évek végén tervezték a régi repülőgépek leváltását. Két típusban gondolkodtak. Egy a Szovjetunióból beszerzendő mélységi csapásmérő, és egy hazai gyártású közvetlen csapattámogató repülőgépben.

A Szovjetunió részéről ekkoriban észszerű költségeken belül a MiG-23BN, vagy a Szu-22-es jöhetett szóba. (A Szu-24-es ekkor még nem volt felszabadítva export célra és egyébként is túl drága volt.) A Lengyelek 1982-ben az épp aktuális Szu-22M3-as változat mellett döntöttek. De a gazdasági állapot, a sztrájkhullámok, sőt a hadiállapot 1981-es kihirdetése megakadályozta a beszerzést. (A legyártott Szu-22M3-asok kishazánkba, valamint az épp háborúzó Szíriába és Irakba kerültek)

1983-ban befejeződött lengyel hadiállapot, a szovjet fél pedig egy új ajánlattal állt elő, több mint száz Szu-22M4/UM3K eladásáról. Ezekből két vadászbombázó ezred teljes átfegyverzését tervezték eredetileg. (Valamint a tervek szerint 7. önálló felderítő-bombázó repülő ezred kapott volna egy századnyi Szu-22M4-est) Ezek voltak tervezve mélységi csapásmérő feladatra, illetve taktikai nukleáris bevetésekre.

SU.jpg


Míg a közvetlen támogató feladatkörbe a amerikai/szovjet A-10/Szu-25-ös, vagy nyugat-német Dornier Alpha Jet példája állt előttük. Anyagi és ipari kapacitások hiánya miatt, egy amerikai A-10-es Thunderbolt II, vagy a szovjet Szu-25-ös jellegű repülőgép megtervezése és gyártása szóba sem jöhetett. Így a jóval szerényebb Alpha Jet megoldás mellett döntöttek, hogy ezzel cserélik le a MiG-17-eseket. A PZL I-22 Iryda nem csak feladatkörében, hanem a külsejében is az Alpha Jetre hasonlított, de a program nagyon lassan haladt.

Irda.jpg


Az Iryda program csúszása miatt végül kénytelenek voltak a Szu-7-est és a MiG-17-est tovább üzemeltetni. A Szu-22-eseket két teljesen felszerelt ezred helyett, három ezred között szétosztani, alakulatonként jóval kisebb gépállománnyal. Míg a megmaradt két MiG-17-es ezred közül egyet felszámoltak 1986. december 31-én, míg a másik harci kiképző ezredé vált 1988-ban.

19008.jpg


Végül a Lengyeleknek volt még két önálló felderítő repülő ezredük, az egyik MiG-21R, míg a másik vegyes Szu-20/Szu-22M4 típussal a nyolcvanas évek második felében.
Köszönöm!
 
  • Tetszik
Reactions: Galcom

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 188
10 661
113
Én meg Ex NDK-s Su-22 M4-eket is írtam régen, azok is tudtak R73-ast vinni és a mi Su-22-eseinket (M3-asokat) a PG nagyjavította már. Úgy emlékszem, hogy az ex NDK-s Su-22-esek végül a lengyelekhez kerültek és ők elég sokáig használták őket.
Off
Szerintem az NDK Fitterek egy részét szétvágták, egy kb 10 darab pedig 1999-ig repkedett mint tesztgép, sokszáz órát Amerikai/Német/Angol üzemeltetéssel. Nagyon tetszett nekik a teljesítménye, szertinem lehet találni cikkeket, 1,5 mach fölé húzták őket egész alacsony repülésben.
Akinek van ideje írhatna róla cikket a HTKA-ra, szerintem érdekes sztori.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
Ez most fémszínű vagy tefloszürke?

A képen látható Szu-22-es gépek gyári telefon szürkék voltak és nem M4-es változat, csak korai Szu-22M. A hetvenes évek végén/nyolcvanas évek elején állították hadrendbe ezeket a Phan Rang-i 937. ezrednél, leváltva a amerikai gyártmányú A-37C Dragonlfy támadógépeket.

A vietnámi Szu-22M bombázók egyetlen precíziós irányítású földi célok elleni fegyverzete, a képen látható H-28E AS-9 'Kyle' radar elleni rakéta volt, ami a vietnámiaknál fémszínű volt.

924rd-reg.png


A nyolcvanas évek végén állították hadrendbe a Szu-22M4-es változatot, sokkal széllesebb körű fegyverzett palettával, de az másik story.
 

Flexus

Well-Known Member
2018. március 16.
1 467
5 260
113
Szu-22M4 H-28 rakétával

1657177334148462420.jpg
A színt már Galcom megválaszolta. Viszont: nálunk miért nem engedték a seregben a fllip-flop papucsot? Nyáron menniyvel jobb már mint a bakancs. :D Ja és klasszak az egyenruhák is. Ebből a sorozatból melyik a hivatalos vietnami egyenruha? :rolleyes:Most nem azért, de elnézve ezt a képet, nekem vannak kételyeim az üzemeltetéssel kapcsolatban.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 286
81 263
113
After 35 years, Wojskowe Zakłady Lotnicze No. 2 SA has completed the process of renovation, repair, maintenance and modernization of Su-22 aircraft.

On August 29, 2024, the Su-22 UM3K No. 707, popularly known as "Tygrysek", departed from the airport in Bydgoszcz to Mirosławiec.

Su-22 planes entered the Polish military aviation in 1984. The first aircraft renovated in WZL2 was Su-22 UM3K No. 310 from the 6th Regiment from Piła (it entered service in February 1991). Over a period of 35 years, these aircraft have undergone many transformations at the plant, from adapting the avionics to NATO standards to a complete change of camouflage.Wojskowe Zakłady Lotnicze No. 2 SA say goodbye to this plane with tears in their eyes, but with hope for future challenges!


DSC_2132_00001-scaled.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Lupus80