Szu-24 / Su-24 Fencer (Szuhoj, Szovjetunió)

Nem sok hiányzott...

Tavaly történt az eset csak most került nyilvánosságra. A Szu-24 leszállásra készül csak a pilóták elfelejtették kiengedni a hátsó futómüvet. A repülésirányító az utolsó pillanatban veszi észre és utasítja a gép személyzetét, hogy emelkedjenek...
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Milyen jól látszik, hogy a Szu-24-se csinálják utánégetővel az átstartot, ahogy a MiG-31-esen se. Hasonló tömegű, hasonló tehetetlenségű és felületi terhelésű gép mind a kettő, de eltérő hajtóművekkel. Mégse reszkírozzák a lényegesen lassabb forszázskapcsolást és a művelet közbeni átmeneti tolóerőesést, hanem kerül amibe kerül, maximálon kell elvégezni a továbbmenetelt. Erre is kapnak utasítást a toronyból.
 
Milyen jól látszik, hogy a Szu-24-se csinálják utánégetővel az átstartot, ahogy a MiG-31-esen se. Hasonló tömegű, hasonló tehetetlenségű és felületi terhelésű gép mind a kettő, de eltérő hajtóművekkel. Mégse reszkírozzák a lényegesen lassabb forszázskapcsolást és a művelet közbeni átmeneti tolóerőesést, hanem kerül amibe kerül, maximálon kell elvégezni a továbbmenetelt. Erre is kapnak utasítást a toronyból.

Ilyen alacsonyan nincs már földhatás, ami segítene?
 
Ilyen alacsonyan nincs már földhatás, ami segítene?
Az segít, de a továbbmenetelhez az igazán kritikus tolóerő nem abból jön, hanem a hajtóművekből. Egy vadászgépnél, példáuk egy Gripen-nél még csak meg se ül a gép, amíg gyorsan kapcsol a fáklya, érdekes, hogy papíron ez igaz lenne az F-15E Strike Eagle-re is, de egyéb szempontok miatt (gazdaságosság, takarékoskodás az élettartammal) mégis inkább maximálon csinálják ők is az átstartot. Tavaly ősszel volt alkalmam élesben is megnézni a Lakenheath-i gépeket, volt pár átstart, mind utánégető nélkül. A youtube videókon is csak ez köszön vissza.
Náluk inkább az az igaz, hogy ha nem kötelező, akkor minek eröltessék.
A Szu-24-esen és a MiG-31-esen pedig részben gazdasági, főleg hajtóműdinamikai okai vannak, hogy a pilóta a maximálon kell, hogy elsajátítsa az átstartot, abból a tolóerőből kell kigazdálkodnia a továbbmenetek energiaszükségletét. Az relítíve gyorsan felfejlődik és kisebb rizikó, mint kockáztatni azt, hogy a kritikus pár másodpercben a gép inkább visszaüljön a betonra, földhatás ide, vagy oda. Ugyanis ezek igen nehéz gépek, igen nagy felületi terheléssel és igen nagy tehetetlenséggel.
 
Ilyen alacsonyan nincs már földhatás, ami segítene?
Emlékeim szerint a földhatás/párnahatás komolyabb felhajtóerőt csak akkor termel, ha a szárny a saját húrhosszánál jelentősen kisebb (1/3, 1/2) magasságban siklik a felszíntől (ezért van az ekranoplanoknak olyan széles, nagy húrhosszúságú szárnyuk). Tekintve hogy a Szu-24-nek leszálló módban milyen karcsú szárnya van és ráadásul vállszárnyas, ilyen alacsonyan lévő szárny csak akkor fordulhatna elő ha a gép már mélyen a sárban csúszna a hasán. :eek::(
 
264112.jpg
 
Mi a búbánat lehet az oka annak, hogy FAB-250 mehet jó sok egy függesztési pontra, de RBK az nem? Méretben az RBK sokszor még kisebb is.. Az F-16 visz el különösebb erőlködés nélkül pótosokkal 6 db Mk-20-ast kettő függesztési pontot használva, nem hatot...

vpaq3sP.png
 
Az RBK-250-es az majdnem akkora, mint egy FAB-500M62.
Az “AB-500”, ami “Avia Bomba 500kg-os” kalibert takar, vagyis az RBK-500, BETAB-500 összes változata, ODAB-500 és a FAB-500 két, egymástól jelentősen eltérő verziója is, meg a spec bombák is ide tartoznak.
Ugyanakkor a ZB-500 az “Gyújtókonténer 500kg-ot” jelent, az inkább egy ovális tartály, ezért szerepel külön kategóriaként.
 
Korai változatú Szu-24-es a kabin előtt elhelyezett hőpellengátorral(?), vagy egyéb szenzorral:

1514955_9d0308f85e175b8670baa56c96ec7736.jpg


Itt pedig a viszonylag ritkán fotóra kerülő GS-6-23-as, a Szu-24-esek és MiG-31-esek fedélzeti fegyvere, egy viszonylag ritkán látható helyzetben, karbantartás közben a csőforgató gázdeflektorok nélkül:

1514954_fbfa6a75aac8f73af0d21bccfbb633bc.jpg
 
A Szu-24 szélvédője előtt az a szenzor nekem nagyon úgy néz ki mint a MiG-23-on a hőpelengátor, csak azon az orrfutó előtt alul volt.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Python
A zajbajnok:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Van itt minden az UB-blokktól a mindenféle precíziós fegyverig - legalább 40 éves filmfelvételeken (csak hogy Roni is megnyugodjon)!
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
A zajbajnok:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.


Az bíza !

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Van itt minden az UB-blokktól a mindenféle precíziós fegyverig - legalább 40 éves filmfelvételeken (csak hogy Roni is megnyugodjon)!
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

0:10-nél az Flagoon ? a Mig-25 mellet ? Mert ha az én nagyobbnak gondoltam !
 
0:10-nél az Flagoon ? a Mig-25 mellet ? Mert ha az én nagyobbnak gondoltam !
Igen, Szu-15 Flagon, de már a kettős, tört-delta szárnnyal. Nem kis gép az, de a Tu-22-höz és a MiG-25-höz képest kisebb, karcsúbb, ha egy MiG-21 mellett látnád sokkal nagyobbnak tűnne. A kassai repülő-múzeumban van egy, ott lehet élőben méricskélni. :):D
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Szerintem először láttam olyan filmkockákat a Szu-24-ről, amikor teljesen hátranyilazott szárnnyal repül.