Szu-24 / Su-24 Fencer (Szuhoj, Szovjetunió)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 394
113
Nem sok hiányzott...

Tavaly történt az eset csak most került nyilvánosságra. A Szu-24 leszállásra készül csak a pilóták elfelejtették kiengedni a hátsó futómüvet. A repülésirányító az utolsó pillanatban veszi észre és utasítja a gép személyzetét, hogy emelkedjenek...
Milyen jól látszik, hogy a Szu-24-se csinálják utánégetővel az átstartot, ahogy a MiG-31-esen se. Hasonló tömegű, hasonló tehetetlenségű és felületi terhelésű gép mind a kettő, de eltérő hajtóművekkel. Mégse reszkírozzák a lényegesen lassabb forszázskapcsolást és a művelet közbeni átmeneti tolóerőesést, hanem kerül amibe kerül, maximálon kell elvégezni a továbbmenetelt. Erre is kapnak utasítást a toronyból.
 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 824
9 693
113
Milyen jól látszik, hogy a Szu-24-se csinálják utánégetővel az átstartot, ahogy a MiG-31-esen se. Hasonló tömegű, hasonló tehetetlenségű és felületi terhelésű gép mind a kettő, de eltérő hajtóművekkel. Mégse reszkírozzák a lényegesen lassabb forszázskapcsolást és a művelet közbeni átmeneti tolóerőesést, hanem kerül amibe kerül, maximálon kell elvégezni a továbbmenetelt. Erre is kapnak utasítást a toronyból.

Ilyen alacsonyan nincs már földhatás, ami segítene?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 394
113
Ilyen alacsonyan nincs már földhatás, ami segítene?
Az segít, de a továbbmenetelhez az igazán kritikus tolóerő nem abból jön, hanem a hajtóművekből. Egy vadászgépnél, példáuk egy Gripen-nél még csak meg se ül a gép, amíg gyorsan kapcsol a fáklya, érdekes, hogy papíron ez igaz lenne az F-15E Strike Eagle-re is, de egyéb szempontok miatt (gazdaságosság, takarékoskodás az élettartammal) mégis inkább maximálon csinálják ők is az átstartot. Tavaly ősszel volt alkalmam élesben is megnézni a Lakenheath-i gépeket, volt pár átstart, mind utánégető nélkül. A youtube videókon is csak ez köszön vissza.
Náluk inkább az az igaz, hogy ha nem kötelező, akkor minek eröltessék.
A Szu-24-esen és a MiG-31-esen pedig részben gazdasági, főleg hajtóműdinamikai okai vannak, hogy a pilóta a maximálon kell, hogy elsajátítsa az átstartot, abból a tolóerőből kell kigazdálkodnia a továbbmenetek energiaszükségletét. Az relítíve gyorsan felfejlődik és kisebb rizikó, mint kockáztatni azt, hogy a kritikus pár másodpercben a gép inkább visszaüljön a betonra, földhatás ide, vagy oda. Ugyanis ezek igen nehéz gépek, igen nagy felületi terheléssel és igen nagy tehetetlenséggel.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Ilyen alacsonyan nincs már földhatás, ami segítene?
Emlékeim szerint a földhatás/párnahatás komolyabb felhajtóerőt csak akkor termel, ha a szárny a saját húrhosszánál jelentősen kisebb (1/3, 1/2) magasságban siklik a felszíntől (ezért van az ekranoplanoknak olyan széles, nagy húrhosszúságú szárnyuk). Tekintve hogy a Szu-24-nek leszálló módban milyen karcsú szárnya van és ráadásul vállszárnyas, ilyen alacsonyan lévő szárny csak akkor fordulhatna elő ha a gép már mélyen a sárban csúszna a hasán. :eek::(
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 702
28 735
113
264112.jpg
 
M

molnibalage

Guest
Mi a búbánat lehet az oka annak, hogy FAB-250 mehet jó sok egy függesztési pontra, de RBK az nem? Méretben az RBK sokszor még kisebb is.. Az F-16 visz el különösebb erőlködés nélkül pótosokkal 6 db Mk-20-ast kettő függesztési pontot használva, nem hatot...

vpaq3sP.png
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 394
113
Az RBK-250-es az majdnem akkora, mint egy FAB-500M62.
Az “AB-500”, ami “Avia Bomba 500kg-os” kalibert takar, vagyis az RBK-500, BETAB-500 összes változata, ODAB-500 és a FAB-500 két, egymástól jelentősen eltérő verziója is, meg a spec bombák is ide tartoznak.
Ugyanakkor a ZB-500 az “Gyújtókonténer 500kg-ot” jelent, az inkább egy ovális tartály, ezért szerepel külön kategóriaként.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 394
113
Korai változatú Szu-24-es a kabin előtt elhelyezett hőpellengátorral(?), vagy egyéb szenzorral:

1514955_9d0308f85e175b8670baa56c96ec7736.jpg


Itt pedig a viszonylag ritkán fotóra kerülő GS-6-23-as, a Szu-24-esek és MiG-31-esek fedélzeti fegyvere, egy viszonylag ritkán látható helyzetben, karbantartás közben a csőforgató gázdeflektorok nélkül:

1514954_fbfa6a75aac8f73af0d21bccfbb633bc.jpg
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
A Szu-24 szélvédője előtt az a szenzor nekem nagyon úgy néz ki mint a MiG-23-on a hőpelengátor, csak azon az orrfutó előtt alul volt.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Python

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
0:10-nél az Flagoon ? a Mig-25 mellet ? Mert ha az én nagyobbnak gondoltam !
Igen, Szu-15 Flagon, de már a kettős, tört-delta szárnnyal. Nem kis gép az, de a Tu-22-höz és a MiG-25-höz képest kisebb, karcsúbb, ha egy MiG-21 mellett látnád sokkal nagyobbnak tűnne. A kassai repülő-múzeumban van egy, ott lehet élőben méricskélni. :):D
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 587
12 622
113

Szerintem először láttam olyan filmkockákat a Szu-24-ről, amikor teljesen hátranyilazott szárnnyal repül.