Szu-25 , -28, -39 / Su-25 , -28, -39 Frogfoot (Szuhoj, Szovjetunió)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 813
10 603
113
.
A NIR blokkozos modszer esetében pontosságról kár is beszélni. Pl itt ez az elég látványos kép, kinai K-8 indit NIR-eket:
.
.
jól látszik, hogy kettő rakéta nem repül egyirányba már 10 méterre a repülőtől se, gondolom, az oroszoké se jobb. Mekkora szórás lesz ez 2-4 kilometeres távot repülve?
.
.
A másik a 10 felfüggesztési pont. Tényleg nem kötözködés, sima kiváncsiság, de milyen variálhatóságot segit az, hogy 10 felfüggesztő van? Melyikre akasztják éppen a NIR blokkot, vagy azt az 1-2 buta bombát? Mert kb ennyi a fegyverzet. Nameg az egyikre tesznek póttartályt, az oké, meg elvileg függeszthetnek az egyikre R-60/73 rakétát önvédelemnek (bár szerintem sose repült ilyennel Szu-25), de ehhez elég lenne szárnyanként 3-3 inditó is.
.
A túlfüggesztőzés elleni példa a Mi-8TB, ami állig felfegyverezhető volt, mégse ez az irány lett a jövő, és a Mi-24 újabb továbbfejlesztéseinél is csökkent a felfüggesztők száma.

Ha már megint a NIR blokkozás a téma.

Idézet(persze a nyilatkozó nem érthet hozzá, hiszen naponta csinálja...):

"Sajnos nem találtam számotokra (mármint a telegram követői számára) sem drónkezelőt, sem közönséges gyalogost, sem katonai tudósítót, sem tiktokert, de még fotóst sem, aki elmondaná ennek a harci felhasználási módnak a hatékonyságát, ezért hallgassatok meg egy harci helikopterpilótát, aki közvetlenül részt vesz ezekben a harcokban.

Minimális szerkesztéssel megjelent. (Megjegyzés a Fighterbombertől)

"Jó reggelt FB! (Fighterbomber)

Időnként írnak a felhúzásból való kilövés hatástalanságáról. Azt mondják, ne lőjük az égbe, és így tovább.

Számos esetben ez volt a helyzet a kezdeti időkben.

Mindazonáltal ezt a fajta tűzkiváltást nem gyakoroltuk a gyakorlótereken, a kiképzőrepülések és gyakorlatok során. Szóval, megnéztük (az elméletben, hogy), mi ez, és megfeledkeztünk róla. Tudtuk, hogy nagy mennyiségű lőszerre van szükség ennek gyakorlására, ugyanis kisebb mennyiségű kilőtt rakéta esetén nagyon nehéz felmérni a találatot. (A kiképzési repülések során) támadásonként fél blokkal, de felszállásonként 40 NIR-rel edzettünk. Vagyis nem tervezhettünk sok bevetést a kiképzésre, hogy műszakonként túl ne lépjük a rakétalimitünket. A gyakorlatokon pedig általában nem érdekes a főnökök számára, ha rakéták csak úgy berepülnek a semmiből, vagy fordítva, ha egy helikopter olyan célpontot támad meg, amely számukra a horizonton túl van.

Ám Ukrajnában három-négy bevetés után a pilóták szabad kezet kaptak, és most plusz-mínusz 50 méteres számítással borítják be a szóródási ellipszis közepét. És miután a helikopterek fedélzeti számítógépeit ellátták szoftverrel, amely minden típusú NIR esetében kiszámítja a felfelé ívelést, az eltérési eredmények a nullához közelítenek.

A nehéz rakéták pontosabban repülnek, és repülés közben kevésbé befolyásolják őket a szél és egyéb külső körülmények. Vannak olyan kollégáim, akik egy támadás során az S-13-at egy orr-felfelé húzásból indítják, majd süllyednek, és egy szomszédos célpontra lőnek a S-8-assal új orr-felfelé húzásból. És végül is a drón adatai szerint esnek. Kár, hogy még nem minden helikopter képes nehéz NIR-eket használni. De dolgozunk rajta.

Szóval... Szeptember 2. 6 db S-13-ast a Mi-28-ról indítottunk és egy raktárrá átalakított épületbe csapódtak be. A robbanás atomrobbanásnak bizonyult, és a tüzek még egy nappal később is égtek. Egy irányítatlan rakéta hét (!!!) kilométerről történő közvetlen találata természetesen a szerencse műve, de ügyesség nélkül nem lesz szerencse.

Tehát a „felhúzásból történő kilövés” alkalmazásával már nagyon jól állunk és sajnáljuk, hogy arról írnak, hogy alacsony ennek a módszernek hatékonysága. Ugyanis semmivel sem rosszabb hatékonyságú ez a módszer, minthogyha vízszintes repülésből két kilométerről lőnénk a célra, mivel 2 km-ről egy lövészárokban lévő embert így-se úgy se látnánk, azaz ugyanúgy koordináták alapján pontcélt támadnánk. Így meg sokkal biztonságosabb a tűzkiváltás a megadott koordinátára. És ez akkor nagyon nem mindegy, amikor csak az ellenség nagyszámú MANPADS-ét figyelembe véve 2 km-ről lövöldözve a komment megírásakor kifogytunk volna a helikopterekből és a személyzetből."

A teljes cikk itt:
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 612
6 080
113
Ám Ukrajnában három-négy bevetés után a pilóták szabad kezet kaptak, és most plusz-mínusz 50 méteres számítással borítják be a szóródási ellipszis közepét. És miután a helikopterek fedélzeti számítógépeit ellátták szoftverrel, amely minden típusú NIR esetében kiszámítja a felfelé ívelést, az eltérési eredmények a nullához közelítenek.
.
.
Szerintem ez sima kamu. Olyan helikopterekkel is úbéblokkoznak vigan, ami full analóg, és amiben semmiféle glass cockpit meg sofwarerrel frissithető digitális számitógép sincs.
 
  • Tetszik
Reactions: Roni

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
9 073
50 149
113
Érdekes dologra hívták fel a figyelmem. 0.05-nél, 0.25-ös lejátszási sebességnél jól kivehető, hogy a Szu-25-ös függőleges vezérsíkját mintha flex-el vágták volna el. Ezt vagy a rakétatalálat okozta, vagy lerobban, ha katapultálnak?
wZPnTitq_o.png
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 813
10 603
113
Érdekes dologra hívták fel a figyelmem. 0.05-nél, 0.25-ös lejátszási sebességnél jól kivehető, hogy a Szu-25-ös függőleges vezérsíkját mintha flex-el vágták volna el. Ezt vagy a rakétatalálat okozta, vagy lerobban, ha katapultálnak?
Egyre több helyen olvasni azt, hogy nem lelőtték, hanem villanydrót borotválta le a függőleges vezérsíkot, és azért kellett kattintania.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
M

molnibalage

Guest
Egyre több helyen olvasni azt, hogy nem lelőtték, hanem villanydrót borotválta le a függőleges vezérsíkot, és azért kellett kattintania.
Ez teljesen hihetetlen lenne. A villanydrótok 0 terhelést kapnak egy sílifthez képest. Csak a saját tömegüket kell elbírniuk.

Na, egy olyannak repült neki egy EA-6B és simán elvágta majd a gép hazarepült. Elég komoly sérüléssel, de haza.

EA-6B-Easy-01-damage-706x395.jpg

Ezek alapján, az egekig felszopott "repülő tank", ha ezt nem viselte el, hogy nekirepül egy kábelecskének, akkor pislogok nagyokat.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 813
10 603
113
.
.
Szerintem ez sima kamu. Olyan helikopterekkel is úbéblokkoznak vigan, ami full analóg, és amiben semmiféle glass cockpit meg sofwarerrel frissithető digitális számitógép sincs.
Ezerszer le lett írva, de látom,hogy ezer egyedik alkalommal is le kell írni. A nyilatkozó pilótáról nem tudjuk, melyik típust repüli. Valószínűleg egy modernebbet(Mi-35M,Mi-28N és UB,Ka-52), amikre simán igaz lehet, hogy az összes gépet szoftverfrissítéssel ilyen szinten alkalmassá tették a feladatra. A régi gépeken, meg ahogy korábban már le lett írva, a pilóták számolják az erre meglévő módszereikkel az indítási helyet és az emelkedés szögét. Soha nem egy gép támad, mindig többen mennek, úgy pedig le tudják fedni megfelelően a célterületet. A régi gépeket sem fogják pihentetni, mert ha ott van, akkor használják azt is. A Szu-25-nél ez szintén így van, plusz ott nem is nagyon dolgoznak kis rakétákkal(SZ-8), tehát eleve nagyobb a romboló hatás.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and cirqle

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 813
10 603
113
.
.
Ők jelenleg elég alapvető elektronikai problémákkal küzdenek:
.

"Jelenleg" Minimum 2 éves képek alapján. Mert ebből kb az utolsó az egyetlen "bizonyító erejű", ahol nem lát a vevő Glonassz holdat, GPS-ből pedig lát 6-ot. És a műszeren látható dátum alapján a kép 2020 áprilisában készült, teljesen máshol. Mi arra a garancia,hogy a Glonassz 2 évvel később egy európai színhelyen ugyanúgy nem működik?!
Azon kívül felhívnám a figyelmet egy dologra: duplikálás, tartalék képzés. Ha valamiért elszáll neki a Glonassz, mert zavarják, vagy mert műszaki hibás a gép, és sötét a monitorok többsége, vagy éppen az egyetlen, ami van, akkor jól tud ez jönni, ha épp nincs kedve térképet hajtogatni, főleg műszaki hiba esetén.
Mostanában elég sok kabinvideót látni, főleg Szu-25-ösökről. Külön GPS vevő egyikben sem szerepelt érdekes módon.
Egyvalami viszont igen: a hajózó okostelefonja, amin a PRONyebo nevű, egy orosz Il-76-os pilóta által fejlesztett navigációs, súlypontszámító, mindent tudó repülési szoftverrel futtatják a repülésükkel párhuzamosan az útvonalat. Ha a HUD-on pedig látni sok kiírás mellett, hogy "СНС"-akkor az ugye annyit jelent, hogy Szputnyikovaja Navigacionnaja Szisztyema. Tehát azt használva repül a gép, a múltkor egy videóból kikockázva látni lehetett azt is, hogy a gép szoftvere folyamatosan számolja a következő útvonalpont, vagy éppen az indítási pont eléréséhez hátralevő időt. A modern helikopterek esetén pedig nem láttam kiegészítő GPS vevőt sehol.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 639
113
"Jelenleg" Minimum 2 éves képek alapján. Mert ebből kb az utolsó az egyetlen "bizonyító erejű", ahol nem lát a vevő Glonassz holdat, GPS-ből pedig lát 6-ot. És a műszeren látható dátum alapján a kép 2020 áprilisában készült, teljesen máshol. Mi arra a garancia,hogy a Glonassz 2 évvel később egy európai színhelyen ugyanúgy nem működik?!
Azon kívül felhívnám a figyelmet egy dologra: duplikálás, tartalék képzés. Ha valamiért elszáll neki a Glonassz, mert zavarják, vagy mert műszaki hibás a gép, és sötét a monitorok többsége, vagy éppen az egyetlen, ami van, akkor jól tud ez jönni, ha épp nincs kedve térképet hajtogatni, főleg műszaki hiba esetén.
Mostanában elég sok kabinvideót látni, főleg Szu-25-ösökről. Külön GPS vevő egyikben sem szerepelt érdekes módon.
Egyvalami viszont igen: a hajózó okostelefonja, amin a PRONyebo nevű, egy orosz Il-76-os pilóta által fejlesztett navigációs, súlypontszámító, mindent tudó repülési szoftverrel futtatják a repülésükkel párhuzamosan az útvonalat. Ha a HUD-on pedig látni sok kiírás mellett, hogy "СНС"-akkor az ugye annyit jelent, hogy Szputnyikovaja Navigacionnaja Szisztyema. Tehát azt használva repül a gép, a múltkor egy videóból kikockázva látni lehetett azt is, hogy a gép szoftvere folyamatosan számolja a következő útvonalpont, vagy éppen az indítási pont eléréséhez hátralevő időt. A modern helikopterek esetén pedig nem láttam kiegészítő GPS vevőt sehol.
Én még csak olyan Glonassz készüléket láttam, amit át lehet kapcsolni GPS holdakra is.
 
  • Tetszik
Reactions: sidewinder12

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 166
10 584
113
Ezerszer le lett írva, de látom,hogy ezer egyedik alkalommal is le kell írni. A nyilatkozó pilótáról nem tudjuk, melyik típust repüli. Valószínűleg egy modernebbet(Mi-35M,Mi-28N és UB,Ka-52), amikre simán igaz lehet, hogy az összes gépet szoftverfrissítéssel ilyen szinten alkalmassá tették a feladatra. A régi gépeken, meg ahogy korábban már le lett írva, a pilóták számolják az erre meglévő módszereikkel az indítási helyet és az emelkedés szögét. Soha nem egy gép támad, mindig többen mennek, úgy pedig le tudják fedni megfelelően a célterületet. A régi gépeket sem fogják pihentetni, mert ha ott van, akkor használják azt is. A Szu-25-nél ez szintén így van, plusz ott nem is nagyon dolgoznak kis rakétákkal(SZ-8), tehát eleve nagyobb a romboló hatás.
megfelelő módszerrel számolják, aha: Nézik a műszerfalra ragasztott Garmin e-trex túra GPS-t, egészen hihetetlen a 21. század második évtizedében. Kedvencem amikor az a szar le is esik. (fel van ragasztva su-25-be, Mi-24-be biztosan, mind a ukrán és orosz oldalról is, az a 100-150e forintos vacak jobb mint a beépített navigáció)
 
  • Vicces
  • Tetszik
Reactions: amper and kw3v865

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 813
10 603
113
Függőleges vezérsík nélkül is haza lehet evickélni.
Bár mivel alacsonyan repült, gondolom ezért inkább nem kockáztatott.
Arról a magasságról nem.Láttad,hogy milyen intenzíven indult meg pont először a függőleges tengelye körül?
Arról nem beszélve, hogy ha kikockázod, akkor láthatod, hogy 0:02-nél mind a műhorizont alatti, mind pedig a tartalék, a variométer alatti csúszásjelző "golyó" koppig kint van, holott középen kéne legyen, vagy maximum egy nagyon kicsit kitérve, mert a gép kb 10 fokot lóg balra abban a pillanatban, tehát a bedöntés alacsony mértéke egyáltalán nem indokolja a golyó ilyen mértékű kitérését.
Minimális mértékű hossztengely körüli elforulás mellett(kis bedöntés) teljesen úgy adja fel a gép az orrát a kék égbe, mintha egy hatalmasat rúgnál az oldalkormányba(az van a függőleges vezérsíkon), nem pedig a magassági kormány húzásával idéznéd elő ezt a mozgást, ami ennyire kis bedöntés mellett csak azzal lenne elérhető. Az egész történet kezdete úgy indul, mint a vitorlázórepülő kiképzésben a csúsztatás nevű gyakorlat. Csűrsz balra, és az oldalkormányt pedig intenzíven jobbra léped. Csak ott nagyon nem ezt látod utána, legalábbis én nem ezt láttam, annak idején :)
Tehát nekem ebből az jön le, hogy ő elsőnek pont a függőleges vezérsíkot vesztette el, nagy eséllyel a lérak találata miatt, és ezért nem volt neki semmi ami megfogja azt az intenzív ütés szerű kereszttengely körüli mozgást, ami ezzel a nem túl komoly ellentétes irányú bedöntéssel kiegészülve, azt eredményezte, hogy a gép feldobta az orrát az égbe.
A pilóta egyébként egy zseni, elékpesztően gyorsan ismerte fel a helyzetet, és még arra is volt ideje, hogy a megfelelő testhelyzetet felvéve katapultáljon. Plusz az is jó jel, hogy utána felkelt és sétálgatott.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 813
10 603
113
megfelelő módszerrel számolják, aha: Nézik a műszerfalra ragasztott Garmin e-trex túra GPS-t, egészen hihetetlen a 21. század második évtizedében. Kedvencem amikor az a szar le is esik. (fel van ragasztva su-25-be, Mi-24-be biztosan, mind a ukrán és orosz oldalról is, az a 100-150e forintos vacak jobb mint a beépített navigáció)
Mutass már egy olyan videót ahol fent vannak, ezek az eszközök ebben, a konfliktusban,orosz oldalról egy modern gépen(Szu-25SZM,Szu-34),mert én még sima Szu-25-ben sem láttam. Csak telefont, Pro Nyebo-val. De jöhet helikopteres videó is,szintén orosz oldalról, mert ott szintén sehol nem láttam. Értem én, hogy lenézed őket, de esetleg mutass már videót is, ami bizonyítja az állításaid.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 612
6 080
113
Ezerszer le lett írva, de látom,hogy ezer egyedik alkalommal is le kell írni. A nyilatkozó pilótáról nem tudjuk, melyik típust repüli. Valószínűleg egy modernebbet(Mi-35M,Mi-28N és UB,Ka-52), amikre simán igaz lehet, hogy az összes gépet szoftverfrissítéssel ilyen szinten alkalmassá tették a feladatra. A régi gépeken, meg ahogy korábban már le lett írva, a pilóták számolják az erre meglévő módszereikkel az indítási helyet és az emelkedés szögét. Soha nem egy gép támad, mindig többen mennek, úgy pedig le tudják fedni megfelelően a célterületet. A régi gépeket sem fogják pihentetni, mert ha ott van, akkor használják azt is. A Szu-25-nél ez szintén így van, plusz ott nem is nagyon dolgoznak kis rakétákkal(SZ-8), tehát eleve nagyobb a romboló hatás.
.
.
Lehet, hogy ezerszer le lett irva, de nem lóg mindenki 0-24-ben a htka-n, pl az ukrán topicban is csak minden huszadik oldalt ha olvasom, nincs időm, kedvem mindig az összes hsz-t átrágni. Szóval az "ezerszer leirás" simán elkerülhet embereket.
De ha most (újra) leirtad, akkor erre azt mondom, ha valaki v kezdősebességgel (ami valójában ugye a rakéta hajtóműve által elérhetö kezdősebesség plusz a helikopter sebessége), y0 repulesi magassagon "eldob" egy testet, ami ballisztikus pályán repülve célbaér d távolságra, azt kb ezzel számolja:
.
Celig repulesi tavolsag (d):

{\displaystyle d={\frac {v\cos \theta }{g}}\left(v\sin \theta +{\sqrt {(v\sin \theta )^{2}+2gy_{0}}}\right)}


A "hajitas szöge" (θ), amellyel a helikopter inditja a raketakat a fenti d tavolsag eleresehez, v inditasi sebessegnel

{\displaystyle \sin(2\theta )={\frac {gd}{v^{2}}}}


{\displaystyle \theta ={\frac {1}{2}}\arcsin \left({\frac {gd}{v^{2}}}\right)}


Namost ha ezt "a régi gépeken, meg ahogy korábban már le lett írva, a pilóták számolják az erre meglévő módszereikkel az indítási helyet és az emelkedés szögét", szóval ha valaki fejben kiszámolja a d távolságot és az ehhez kellő θ szöget, majd ezt egy gyorsan mozgó helikopterben, harchelyzetben manuálisan meg is valósitja pontos időzitéssel, akkor azt kössék rá az internetre, mert az már nem is pilóta, hanem jófajta számitógép. Nem zárom ki, hogy akad egy ilyen mesterlövesz zseni köztük, de az átlag basic pilótáik biztos nem ilyenek, azok csak szemre-erzesre eleresztik jo messzirol.
Ja, es a meg ettol is jobb, v2.0 orosz pilóták nemcsak a fentieket számolják fejben, hanem érzékelik a szelet is, és szélsebességgel is számolnak pluszban!
.
A softwarefrissitesben sem igazan hiszek, mert a cockpit videokon sosem latszik, hogy a pilotak a kepernyőt babralnak (mar ahol egyaltalan van kepernyo) es onnan utasitasokat kapnanak, illetve a softwarees verzió eleve csak akkor lenne pontosan muködökepes, ha a robotpilotanak atadhato lenne a lofting levezerlese es az automatikus raketainditas, de arra megintcsak nem lattam eddig kabinvideot, hogy a pilota atadja a vezetest a gepnek.
Mint ahogy egyebkent anno pl a MiG-27-ek Orbita-20-23K fedelzeti szamitogepe maga intezte a celra legvegsö rarepulest es a fegyveroldast, na ott elhiszem, hogy a gep probalt pontos lenni, de itt ketsegeim vannak, akarmivel is igyekszik az orosz pilota nyugtatgatni a hatorszag nepet.
(pl anno a II.vh vegfele is sok nemet tiszt hangoztatta a lakossag nyugtatasara, hogy a Szovjetuniobol a visszavonulas pont jo dolog, mert igy rövidebb lesz a front szelessege, plusz azzal, hogy Nemetorszaghoz közel engedik az oroszokat, nekik rövidebb, az orosznak hosszabb lesz az ellatasi utvonal, szoval a "tervezett poziciokba", "előre kiepitett allasokba" visszavonulas valojaban a nagy gyözelem elokeszitese)
 
  • Vicces
  • Tetszik
Reactions: amper and Bleroka
M

molnibalage

Guest
.
.
Lehet, hogy ezerszer le lett irva, de nem lóg mindenki 0-24-ben a htka-n, pl az ukrán topicban is csak minden huszadik oldalt ha olvasom, nincs időm, kedvem mindig az összes hsz-t átrágni. Szóval az "ezerszer leirás" simán elkerülhet embereket.
De ha most (újra) leirtad, akkor erre azt mondom, ha valaki v kezdősebességgel (ami valójában ugye a rakéta hajtóműve által elérhetö kezdősebesség plusz a helikopter sebessége), y0 repulesi magassagon "eldob" egy testet, ami ballisztikus pályán repülve célbaér d távolságra, azt kb ezzel számolja:
.
Celig repulesi tavolsag (d):

{\displaystyle d={\frac {v\cos \theta }{g}}\left(v\sin \theta +{\sqrt {(v\sin \theta )^{2}+2gy_{0}}}\right)}


A "hajitas szöge" (θ), amellyel a helikopter inditja a raketakat a fenti d tavolsag eleresehez, v inditasi sebessegnel

{\displaystyle \sin(2\theta )={\frac {gd}{v^{2}}}}


{\displaystyle \theta ={\frac {1}{2}}\arcsin \left({\frac {gd}{v^{2}}}\right)}


Namost ha ezt "a régi gépeken, meg ahogy korábban már le lett írva, a pilóták számolják az erre meglévő módszereikkel az indítási helyet és az emelkedés szögét", szóval ha valaki fejben kiszámolja a d távolságot és az ehhez kellő θ szöget, majd ezt egy gyorsan mozgó helikopterben, harchelyzetben manuálisan meg is valósitja pontos időzitéssel, akkor azt kössék rá az internetre, mert az már nem is pilóta, hanem jófajta számitógép. Nem zárom ki, hogy akad egy ilyen mesterlövesz zseni köztük, de az átlag basic pilótáik biztos nem ilyenek, azok csak szemre-erzesre eleresztik jo messzirol.
Ja, es a meg ettol is jobb, v2.0 orosz pilóták nemcsak a fentieket számolják fejben, hanem érzékelik a szelet is, és szélsebességgel is számolnak pluszban!
.
A softwarefrissitesben sem igazan hiszek, mert a cockpit videokon sosem latszik, hogy a pilotak a kepernyőt babralnak (mar ahol egyaltalan van kepernyo) es onnan utasitasokat kapnanak, illetve a softwarees verzió eleve csak akkor lenne pontosan muködökepes, ha a robotpilotanak atadhato lenne a lofting levezerlese es az automatikus raketainditas, de arra megintcsak nem lattam eddig kabinvideot, hogy a pilota atadja a vezetest a gepnek.
Mint ahogy egyebkent anno pl a MiG-27-ek Orbita-20-23K fedelzeti szamitogepe maga intezte a celra legvegsö rarepulest es a fegyveroldast, na ott elhiszem, hogy a gep probalt pontos lenni, de itt ketsegeim vannak, akarmivel is igyekszik az orosz pilota nyugtatgatni a hatorszag nepet.
(pl anno a II.vh vegfele is sok nemet tiszt hangoztatta a lakossag nyugtatasara, hogy a Szovjetuniobol a visszavonulas pont jo dolog, mert igy rövidebb lesz a front szelessege, plusz azzal, hogy Nemetorszaghoz közel engedik az oroszokat, nekik rövidebb, az orosznak hosszabb lesz az ellatasi utvonal, szoval a "tervezett poziciokba", "előre kiepitett allasokba" visszavonulas valojaban a nagy gyözelem elokeszitese)
A fenti képtelek használhatatlanok. A NIR rakéták légellenállása annyira számottevő, hogy ezzel nem találnál el még egy stadiont sem.
 
  • Tetszik
Reactions: Bleroka