Értem. Tehát anno a szovjetek nem csak pl. a Space Shuttle, a B-1 és a Concorde terveit lopták el, de a komplett gyárakat, gyártósorokat is (a beszállítókkal együtt) a mérnököktől a takarítónőkig bezárólag? Vagy a Tu-4, a Tu-144 és a Tu-160 valójában nem léteztek soha, hiszen az iparuk nem tudta az eredeti gépeket lemásolni?
Eszméletlen krapek vagy, Mack!
![Big Grin :D :D](/data/assets/smilies/biggrin.png)
DDDDDDD
Bocs, hogy közbeszólok, tudom, hogy ez itt OFF, de miért feltételezed, hogy a szovjetek a Space Shuttle terveit ellopták?
A szovjet Burán - attól eltekintve, hogy koncepcióját tekintve szintén űrsikló volt - teljesen más (jobb!) paraméterekkel rendelkezett, mint az amerikai Space Shuttle.
Nézd csak meg az alábbi képet, pár alapvető különbség azonnal szembetűnhet:
1. az amerikai űrsiklón az űrrepülőgépen találhatók a fő hajtóművek, míg a szovjetén a hordozórakétán
2. az amerikai űrsiklót 2 db szilárd hajtóanyagú rakéta gyorsította, míg a szovjetet 2db (de modulárisan bővíthető módon akár 4db) folyékony hajtóanyagú /mondanom sem kell, melyik a modernebb és üzembiztosabb, ugye?/
3. a szovjet űrsikló hordozórakétája (az Enyergija) az űrrepülőgéptől függetlenül is felhasználható volt - míg az amerikai Space Shuttle hordozórakétája nem, mivel a Space Shuttle-nek nem is volt hordozórakétája, hiszen a fő hajtóművei magán az űrrepülőgépen helyezkedtek el, alatta pedig csak egy nagy tartály volt, nem önálló hordozórakéta.
A szovjet űrsikló-t hordozó Enyergija gyorsítórakétáinak számát 4db-ra is lehetett növelni,
pl. itt láthatsz egy ilyen konfigurációjú startot:
https://www.youtube.com/watch?v=Q6WHjQ3Y3Uo
4. ezenkívül, a szovjet űrsikló hőpajzsánál nem követték el azt a hibát, mint ami az amerikai Space Shuttle-nél a Columbia katasztrófáját okozta:
https://www.youtube.com/watch?v=1oBTzbKx0jo
5. ezenkívül, a szovjet űrsikló volt az első űrrepülőgép, amely teljesen autonóm módon föld körüli pályára állt, majd automata vezérléssel (pilóta nélkül) leszállt.
Szóval a Burán-Enyergija páros azért nem csak egy sima koppintása volt ám az amerikai Space Shuttle-nek.
A Concorde vs. Tu-144-hez meg annyit, hogy ezekben az volt a közös, hogy mindkettő szuperszonikus személyszállító repülőgép volt, de alapvető tervezési különbségek voltak a két gép között, hogy mást ne mondjak például
- a hajtóművek elhelyezése (szárnyak alatt vs. törzs alatt)
Concorde:
Tu-144:
- a beömlőnyílások/hátsó futóművek elhelyezése
Tu-144 (beömlőnyílás a hátsó futóműtől jóval előrébb) vs. Concorde (beömlőnyílás és hátsó futómű egyvonalban - ezt okozta az utolsó Concorde tragédiáját is):
Plusz azért ne fejeltsünk el olyan apró tényeket sem, mint hogy a Tu-144 előbb repült, mint a Concorde.
Szóval, bocs az OFF-ért, de azt hiszem így azért teljesebb a kép.