Értem. Tehát anno a szovjetek nem csak pl. a Space Shuttle, a B-1 és a Concorde terveit lopták el, de a komplett gyárakat, gyártósorokat is (a beszállítókkal együtt) a mérnököktől a takarítónőkig bezárólag? Vagy a Tu-4, a Tu-144 és a Tu-160 valójában nem léteztek soha, hiszen az iparuk nem tudta az eredeti gépeket lemásolni?
Eszméletlen krapek vagy, Mack!
DDDDDDD
Bocs, hogy közbeszólok, tudom, hogy ez itt OFF, de miért feltételezed, hogy a szovjetek a Space Shuttle terveit ellopták?
A szovjet Burán - attól eltekintve, hogy koncepcióját tekintve szintén űrsikló volt - teljesen más (jobb!) paraméterekkel rendelkezett, mint az amerikai Space Shuttle.
Nézd csak meg az alábbi képet, pár alapvető különbség azonnal szembetűnhet:
1. az amerikai űrsiklón az űrrepülőgépen találhatók a fő hajtóművek, míg a szovjetén a hordozórakétán
2. az amerikai űrsiklót 2 db szilárd hajtóanyagú rakéta gyorsította, míg a szovjetet 2db (de modulárisan bővíthető módon akár 4db) folyékony hajtóanyagú /mondanom sem kell, melyik a modernebb és üzembiztosabb, ugye?/
3. a szovjet űrsikló hordozórakétája (az Enyergija) az űrrepülőgéptől függetlenül is felhasználható volt - míg az amerikai Space Shuttle hordozórakétája nem, mivel a Space Shuttle-nek nem is volt hordozórakétája, hiszen a fő hajtóművei magán az űrrepülőgépen helyezkedtek el, alatta pedig csak egy nagy tartály volt, nem önálló hordozórakéta.
A szovjet űrsikló-t hordozó Enyergija gyorsítórakétáinak számát 4db-ra is lehetett növelni,
pl. itt láthatsz egy ilyen konfigurációjú startot:
https://www.youtube.com/watch?v=Q6WHjQ3Y3Uo
4. ezenkívül, a szovjet űrsikló hőpajzsánál nem követték el azt a hibát, mint ami az amerikai Space Shuttle-nél a Columbia katasztrófáját okozta:
https://www.youtube.com/watch?v=1oBTzbKx0jo
5. ezenkívül, a szovjet űrsikló volt az első űrrepülőgép, amely teljesen autonóm módon föld körüli pályára állt, majd automata vezérléssel (pilóta nélkül) leszállt.
Szóval a Burán-Enyergija páros azért nem csak egy sima koppintása volt ám az amerikai Space Shuttle-nek.
A Concorde vs. Tu-144-hez meg annyit, hogy ezekben az volt a közös, hogy mindkettő szuperszonikus személyszállító repülőgép volt, de alapvető tervezési különbségek voltak a két gép között, hogy mást ne mondjak például
- a hajtóművek elhelyezése (szárnyak alatt vs. törzs alatt)
Concorde:
Tu-144:
- a beömlőnyílások/hátsó futóművek elhelyezése
Tu-144 (beömlőnyílás a hátsó futóműtől jóval előrébb) vs. Concorde (beömlőnyílás és hátsó futómű egyvonalban - ezt okozta az utolsó Concorde tragédiáját is):
Plusz azért ne fejeltsünk el olyan apró tényeket sem, mint hogy a Tu-144 előbb repült, mint a Concorde.
Szóval, bocs az OFF-ért, de azt hiszem így azért teljesebb a kép.