Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Kulso_54

Well-Known Member
2010. június 14.
3 014
6 138
113
<blockquote rel="Kulso_54">Hát ezt akárhogy is olvasom akárhényszor ez marhaság.
Szóval nem kell iskola csak elmegyek inasnak a C-17 gyárban és megtanulok mindent mint a középokorban?
Arra meg, hogy mit építettek és mit nem arra a pénz a magyarázat.

Kulso, te valami jómunkás vagy? Akkor értem, hogy miért nem érted a csapatmunka, szakértő, rutin, gyakorlottság és hasonlók szerepét. Nem minden annyi, hogy odaállsz a fűrészhez és tolod neki. :)</blockquote>

Te meg az okatás szerepét nem érted az írott történelemben ezen a bolygón.
Egy mostani repülömérnök egy orosz föiskolán ugyan azokat a természettudományi törvényeket tanulja a repülésröl mit azok akik a Tu-160-ast tervezték.

Értem én a <i> csapatmunka, szakértő, rutin, gyakorlottság</i> szerepét csak sajnos hiába küldöm el az önélerajzom a long beachi Boeing üzembe, nem fognak felvenni <b>repülőgéptervezőésösszeszerelőinasnak</b>. Pedig ott aztán jó mesterek dolgoznak akiktől sokat tanulhatnék.
De ugyanígy egy ottani mérnök sem fog oroszországban
 

Capslock

Member
2010. december 30.
579
2
18
<i>"Ha mégis tudsz ilyet gépet, nosza, írd ide...."</i>
http://oroszhirek.hu/index.php/politika/5328-haboru-eseten-egy-uj-generacios-iljusinrol-is-iranyithato-lesz-az-orosz-hadsereg

Nem akarok meddö vitaba merulni erröl, de ez a pelda sem stimmel, mert ez nem uj gep. Ez a jo öreg Il-86 utasszallito, ami 1985 nyaran repult elöször. Most pakoltak bele uj elektronikat az utasterbe, meg antennakat a tetejere, elneveztek Il-80-nak, de ettöl ez egyaltalan nem uj tervezesu repulögep.

Es csak pontositaskent: az oroszok uj nagy repulögepek tervezesben kimaradt 25-30 evet, a rutinos mernöki fejlesztöi garda, a gyartoi modern infrastruktura hianyat csak arra fel hoztam szoba, hogy felmerult, hogy Kina strategiai bombazok fejleszteseben lemaradasban van az oroszoktol. En viszont erre azt kell mondjam, az oroszoknak is nullarol kell ujra felvenni a reg elvesztett fonalat, a kinaiak is nullarol indulnak, ha strategiai bombazot akarnak maguknak, igy a dolog egalnak tunik, nem nagyon latszik az orosz elöny. Söt a kinaiak annyiban elötte vannak az oroszoknak, mert nekik legalabb probarepul az uj, Y-20 nevu nehez teherszallito gepuk, az oroszok pedig Il-476 cimen meg annyit se akartak a szerkezeten modositani, hogy a ma mar teljesen abszurd, uvegezett orru navigatorkabint eltuntessek, mint a kinaiak megtettek többek közt az ugyancsak reszben Il-76 ihletesu Y-20 gepen.
DAK-DA, kiderul, lesz amikor lesz, de egyelöre nincs.
 

Capslock

Member
2010. december 30.
579
2
18
Értem én a <i> csapatmunka, szakértő, rutin, gyakorlottság</i> szerepét csak sajnos hiába küldöm el az önélerajzom a long beachi Boeing üzembe, nem fognak felvenni <b>repülőgéptervezőésösszeszerelőinasnak</b>. Pedig ott aztán jó mesterek dolgoznak akiktől sokat tanulhatnék.
De ugyanígy egy ottani mérnök sem fog oroszországban

Kulsö, ne csinald mar.... Ki a fene mondta, hogy kuldd el az öneletrajzodat a Boeing ceghez vagy barhova??? Meg mi az, hogy mesterek dolgoznak, mint valami manufakturaban? Jartal te barhova egyetemre? :)

Na, egy utolso, szemelyes pelda, nem repulöipar, de az analogia azonos lehet. Elvegeztem az orvosi egyetemet, millio tankönyv, elöadasok, vizsgak, minden. Diploma a kezben. Kesz orvos vagyok? Nem. Beallok egy rendszerbe dolgozni, ahol nagyon sok iratlan szabalyt, gyakorlati fogast az eletben tanul meg az ember, töle tapasztaltabbaktol, abban jartasoktol. Beosztanak egy rutinos föorvos melle es tanulok tovabb, segitek neki amiben tudok, ez a csapatmunka, es a generaciok közötti tudasatadas. Nem a jedi faszsagra gondolok, meg valami asztalosmesterre es az inasara, hanem erre.
Meg kell muteni teged egy konkret okkal, ket orvos közul valaszthatsz. Mindkettö negyven eves, mindkettö kb 15 eve dolgozik a szakmaban, es mindkettö diplomas szakorvos nyilvan. De az egyik olyan helyen dolgozott, ahol ilyen muteteket zsinorban csinaltak, igy ö is beletanult, a masik meg olyan helyen, ahol ilyet nem csinalt senki, sose latta. Ettöl persze neki is sikerulhet, valahol el kell kezdeni, csak lassabban, bizonytalanabbul, es több rizikoval fog menni.
Melyikben biznal jobban, hogy rendben megcsinalja?

Amikor pl az Admiral Gorskovot alig birtak az oroszok felujitani, az bizony erröl a jelensegröl is szolt, kezdve ott hogy ilyen jellegu friss tapasztalatok hijan nagyon rosszul mertek fel a szukseges idöt, es a tennivalokat. Vegul persze megcsinaltak, csak nehezen ment, es anyagilag komoly bukta lett az indiaiaknak.

Mindegy, ha nem erted, az se baj.
 

Kulso_54

Well-Known Member
2010. június 14.
3 014
6 138
113
<blockquote rel="Kulso_54">
Értem én a <i> csapatmunka, szakértő, rutin, gyakorlottság</i> szerepét csak sajnos hiába küldöm el az önélerajzom a long beachi Boeing üzembe, nem fognak felvenni <b>repülőgéptervezőésösszeszerelőinasnak</b>. Pedig ott aztán jó mesterek dolgoznak akiktől sokat tanulhatnék.
De ugyanígy egy ottani mérnök sem fog oroszországban

Kulsö, ne csinald mar.... Ki a fene mondta, hogy kuldd el az öneletrajzodat a Boeing ceghez vagy barhova??? Meg mi az, hogy mesterek dolgoznak, mint valami manufakturaban? Jartal te barhova egyetemre? :)

Na, egy utolso, szemelyes pelda, nem repulöipar, de az analogia azonos lehet. Elvegeztem az orvosi egyetemet, millio tankönyv, elöadasok, vizsgak, minden. Diploma a kezben. Kesz orvos vagyok? Nem. Beallok egy rendszerbe dolgozni, ahol nagyon sok iratlan szabalyt, gyakorlati fogast az eletben tanul meg az ember, töle tapasztaltabbaktol, abban jartasoktol. Beosztanak egy rutinos föorvos melle es tanulok tovabb, segitek neki amiben tudok, ez a csapatmunka, es a generaciok közötti tudasatadas. Nem a jedi faszsagra gondolok, meg valami asztalosmesterre es az inasara, hanem erre.
Meg kell muteni teged egy konkret okkal, ket orvos közul valaszthatsz. Mindkettö negyven eves, mindkettö kb 15 eve dolgozik a szakmaban, es mindkettö diplomas szakorvos nyilvan. De az egyik olyan helyen dolgozott, ahol ilyen muteteket zsinorban csinaltak, igy ö is beletanult, a masik meg olyan helyen, ahol ilyet nem csinalt senki, sose latta. Ettöl persze neki is sikerulhet, valahol el kell kezdeni, csak lassabban, bizonytalanabbul, es több rizikoval fog menni.
Melyikben biznal jobban, hogy rendben megcsinalja?

Amikor pl az Admiral Gorskovot alig birtak az oroszok felujitani, az bizony erröl a jelensegröl is szolt, kezdve ott hogy ilyen jellegu friss tapasztalatok hijan nagyon rosszul mertek fel a szukseges idöt, es a tennivalokat. Vegul persze megcsinaltak, csak nehezen ment, es anyagilag komoly bukta lett az indiaiaknak.

Mindegy, ha nem erted, az se baj.
</blockquote>

Igen jártam egyetemre, de ezek után az az érzésem, hogy felesleges volt, mert az iskola meg a tananyag csak átverés
Küld el léccci a korház, főorvosod címét elküldöm oda a CV-m, aztán megyek oda dóógozni, majd hivatkozok rád, hogy megtanítot a szakmát nekem. Ott majd helyben megtanulok mindent, amit tudni kell.

Remélem érezhető a szarkazmus.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 938
113
http://shokidriver.blogspot.hu/2015/01/mig-29m2-mig-35-with-new-targeting-pod.html

1 éves kép de fene tudja hogy hol tartanak már pedig a szu-30SM gépekre is el kellene.
így nem kéne használni a Szu-34 és a Szu-24-est sem.
Mind a kettőt idővel ki lehetne vonni + a 34 gyártását is leállítani .
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 573
85 059
113
179190.jpg
 

Kulso_54

Well-Known Member
2010. június 14.
3 014
6 138
113
Amit írtál balázs azzal nagyon is tisztában vagyok, főleg a vikig hajós példa alapján a végzettségem miatt (Nem nem ács vagyok)

Azt sem állítom, hogy Tu-160ast holdkompot vagy Wright Flyert "pik-pakk" ösze lehet dobni.
Én azt állítom, hogy ha van egy fiatal mérnök akinek az a feladat, hogy új Tu-160ast vagy PAK-DA-t rakjon össze, az ha van elég idő és legfőképp pánz az meg fogja oldani.
Persze sokat számít, a ha vonnan tanulni, mondjuk egy minta vagy egy mester, de az nem pótolja a szakképesítést.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 012
113
Amit írtál balázs azzal nagyon is tisztában vagyok, főleg a vikig hajós példa alapján a végzettségem miatt (Nem nem ács vagyok)

Azt sem állítom, hogy Tu-160ast holdkompot vagy Wright Flyert "pik-pakk" ösze lehet dobni.
Én azt állítom, hogy ha van egy fiatal mérnök akinek az a feladat, hogy új Tu-160ast vagy PAK-DA-t rakjon össze, az ha van elég idő és legfőképp pánz az meg fogja oldani.
Persze sokat számít, a ha vonnan tanulni, mondjuk egy minta vagy egy mester, de az nem pótolja a szakképesítést.

Ezzel sajnos vitatkoznom kell... Ennél (látszólag) egyszerűbb szerkezeteket sem tudnak csak úgy hip-hop megcsinálni. A valóságban kettő (három) dologból MINDIG hiány:

- pénz
- idő
- szaktudás

Ha ebből csak egy is hiányzik, akkor az a többire is hatással lesz.

- nincs pénz, de van szaktudás -> hosszú idő (és könnyen lehet, hogy mire a fejlesztés elején fennálló problémára megoldást találsz, azóta a világ már tett n lépést, vagyis elavult)
- nincs idő, de van szaktudás -> kurva drága
- nincs szaktudás, de van idő -> drágán össze kell vásárolni az agyakat, vagy sikerül, vagy nem
- van szaktudás, de nincs idő -> kooperáció (közös lónak túrós a háta...)
- nincs pénz, se szaktudás -> álmodozni ingyen is lehet
- nincs pénz, se idő -> szaktudás se lesz, mert elmegy oda, ahol megfizetik

...

Megpróbálsz valamit, adsz neki egy kifutást. Vagy sikerült, vagy nem, kénytelen vagy tovább menni. Másrészt minek újra feltalálni a meleg vizet? Vagy valami nacionalista törekvés benne, akkor lehet, de az tuti, hogy drága lesz. Lásd az európai repülőgépeket (Rafale, Typhoon meg a Gripen).

Amikor a Tu-160-ast tervezték, akkor kézzel rajzolt rajzok voltak, pantográffal készített alkatrészek, stb..

2015-ben van CAD, CAM, PLM, stb.. Valahol csak 10 éve. Gyártottunk 20 éves rajzból. Az egész kezdődött ott, hogy a szabványok, anyagok, előírások (tervezés, minőség) megváltozott. Tovább tartott a rajzokat update-elni, mint a terméket legyártani. 15 alkatrészből álló hegesztett szerkezet.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
<blockquote rel="Kulso_54">Amit írtál balázs azzal nagyon is tisztában vagyok, főleg a vikig hajós példa alapján a végzettségem miatt (Nem nem ács vagyok)

Azt sem állítom, hogy Tu-160ast holdkompot vagy Wright Flyert "pik-pakk" ösze lehet dobni.
Én azt állítom, hogy ha van egy fiatal mérnök akinek az a feladat, hogy új Tu-160ast vagy PAK-DA-t rakjon össze, az ha van elég idő és legfőképp pánz az meg fogja oldani.
Persze sokat számít, a ha vonnan tanulni, mondjuk egy minta vagy egy mester, de az nem pótolja a szakképesítést.

> kooperáció (közös lónak túrós a háta...) </blockquote>

Egyetértek - kivéve a "túrós" hátú lóval. A közös lónak nem túrós a háta, hanem TÚROS - vagyis régies kifejezéssel : tajtékos (mivelhogy min ketten hajtják felváltva).
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 012
113
<blockquote rel="ozymandias"><blockquote rel="Kulso_54">Amit írtál balázs azzal nagyon is tisztában vagyok, főleg a vikig hajós példa alapján a végzettségem miatt (Nem nem ács vagyok)

Azt sem állítom, hogy Tu-160ast holdkompot vagy Wright Flyert "pik-pakk" ösze lehet dobni.
Én azt állítom, hogy ha van egy fiatal mérnök akinek az a feladat, hogy új Tu-160ast vagy PAK-DA-t rakjon össze, az ha van elég idő és legfőképp pánz az meg fogja oldani.
Persze sokat számít, a ha vonnan tanulni, mondjuk egy minta vagy egy mester, de az nem pótolja a szakképesítést.

> kooperáció (közös lónak túrós a háta...) </blockquote>

Egyetértek - kivéve a "túrós" hátú lóval. A közös lónak nem túrós a háta, hanem TÚROS - vagyis régies kifejezéssel : tajtékos (mivelhogy min ketten hajtják felváltva).

</blockquote>

jogos a 2 pont! :)
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
Vagy sebes a háta. Azt is jelentheti
http://wikiszotar.hu/wiki/magyar_ertelmezo_szotar/T%C3%BAr
 

Montezuma

Active Member
2010. április 23.
2 830
33
38
Azért ki ne találjuk már, hogy ami korábban gyártva volt az jelen idő szerint megoldhatatlan feladat, erről szó sincs.
Nagyon örülök annak is, hogy a fizika és a konkrét szakmai ismeretek ilyen sokat nyomnak a latban, gondolom ez igaz mindenre, ugye?
WTC khm....mmm...
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 012
113
Azért ki ne találjuk már, hogy ami korábban gyártva volt az jelen idő szerint megoldhatatlan feladat, erről szó sincs.
Nagyon örülök annak is, hogy a fizika és a konkrét szakmai ismeretek ilyen sokat nyomnak a latban, gondolom ez igaz mindenre, ugye?
WTC khm....mmm...

ha félre érthető volt, akkor elnézést. Írtam pár poszttal korábban, hogy mondjuk egy hőálló-ötvözetet milyen nehéz létrehozni. Nem tudod, hogy a gyártás során mit miért tesznek bele. Közben ott van, majd vagy kiég, vagy salakba megy. Lehet, hogy valamikor régen ezt valaki felírta egy papírra, vagy szájhagyomány útján tudják. Azóta eltelt mondjuk 20 év, meg 4 tulajdonosváltás.. Sok minden eltűnt..
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 012
113
ismertem egy öreg szakit, aki még annó pantográffal nyomta a turbinalapátokat, meg magának gyártotta a forgácsoló kést... Manapság ilyet már nem látsz. Kell mondjuk egy spéci beszúrókés, akkor irány a szerszámos, aztán vagy van neki, vagy nem.
 

Capslock

Member
2010. december 30.
579
2
18
Azért ki ne találjuk már, hogy ami korábban gyártva volt az jelen idő szerint megoldhatatlan feladat, erről szó sincs.
Nagyon örülök annak is, hogy a fizika és a konkrét szakmai ismeretek ilyen sokat nyomnak a latban, gondolom ez igaz mindenre, ugye?
WTC khm....mmm...

Montezuma, nem az a kerdes, hogy megoldhatatlan feladat-e. Nyilvan megoldhato, ne ertsd mar direkt felre. Csak több idöbe kerul, több penzbe, kerul, es ha az a kerdes, hogy a kinaiakkal szemben az oroszoknal jelent-e az elönyt ma, hogy a 70-80-as evekben több a riziko, gondolj csak arra, mennyire nem boldogultak az oroszok az Admiral Gorskov indiai atepitesevel, ami egy szep peldaja volt annak, milyen nehez 25 ev utan uj csapattal ujra felvenni a fonalat. Elöször is teljes tevesen mertek fel a teendöket, rosszul manageltek az egeszet, folyamatosan elkalkulaltak a költsegeket, es sorban jöttek az olyan hirek a projectröl, amiket mind össze lehet foglalni az uj feladat jelentette nehezsegekkel. Az oroszok repulögephordozot meg csak fel se nagyon ujitottak a Kuznyecov elkeszulte (80-as evek) ota. Most valoszinuleg sokat tanultak a nehezsegekböl, es ezert bizok abban, hogy a most zajlo Kirov osztalyu hajofelujitas mar sokkal jobban fog menni.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
Olvastam valahol régebben, hogy modern laborban akartak újra elvégezni valamilyen kísérletet amit egy alkimista írt le. Sehogy nem jött össze, pedíg elég pontos volt a leírás, a labor jól felszerelt volt jó szakemberek dolgoztak stb.
Aztán rájöttek, hogy az alkimista vegyszerei messze nem voltak tiszták, tele voltak szennyeződésekkel és végül is a szennyeződések miatt sikerülhetett úgy a kísérlet. A laborban lévő tiszta vegyületekkel nem működött a dolog. Aztán jött a nyomozómunka, hogy honnan szerezhette be a vegyszereit a régi alkimista, azon a környéken még milyen vegyületek vannak jelen stb. stb.
Szóval nem egyszerű:)
 

Montezuma

Active Member
2010. április 23.
2 830
33
38
Nem értettem félre semmit, kell foglalkozni a dologgal - azaz akarás kell - meg némi szakértelem. Azért ne temessük már az orosz repülőgépipart, mert menten én esek le a székről, fiúk.
Ráadásul a régebbi gépeket az átkosban is megoldották CAD szoftverek nélkül is.

Nehézségek a műszaki gyakorlatban - a teljesen új fejlesztések/tervezések azok nem okoznak nehézséget?

Ezek valójában nem nehézségek és problémák, csak feladatok, amit meg kell oldani - itt dől el, hogy profi vagy csak lelkes ámátőr az illető.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 185
50 533
113
Nem értettem félre semmit, kell foglalkozni a dologgal - azaz akarás kell - meg némi szakértelem. Azért ne temessük már az orosz repülőgépipart, mert menten én esek le a székről, fiúk.
Ráadásul a régebbi gépeket az átkosban is megoldották CAD szoftverek nélkül is.

Nehézségek a műszaki gyakorlatban - a teljesen új fejlesztések/tervezések azok nem okoznak nehézséget?

Ezek valójában nem nehézségek és problémák, csak feladatok, amit meg kell oldani - itt dől el, hogy profi vagy csak lelkes ámátőr az illető.

Így van. Még két poszt, és oda érünk, hogy igazából sokkal nehezebb a Tu-160 gyártást újra beindítani, mint megtervezni és elkezdeni gyártani a semmiből a Pak-Da-t...
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 012
113
Nem értettem félre semmit, kell foglalkozni a dologgal - azaz akarás kell - meg némi szakértelem. Azért ne temessük már az orosz repülőgépipart, mert menten én esek le a székről, fiúk.
Ráadásul a régebbi gépeket az átkosban is megoldották CAD szoftverek nélkül is.

Nehézségek a műszaki gyakorlatban - a teljesen új fejlesztések/tervezések azok nem okoznak nehézséget?

Ezek valójában nem nehézségek és problémák, csak feladatok, amit meg kell oldani - itt dől el, hogy profi vagy csak lelkes ámátőr az illető.

gyakorló mérnökként mondom, hogy szerintem a CAD egy helyen visszalépést hozott. A tervezőmérnökök elveszítették a "látást". Nem gondolják végig teljesen, hogy mit is csinálnak. A főtervzsűri intézménye a nagy művelt Nyugaton halott. Közel százas nagyságrendben dolgozok külföldi tervezőmérnökkel együtt. Tudnék mutatni érdekességeket :) A kiszervezett munka átka