Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 480
84 567
113
Capslock

Már nem ül benne senki,csak meghagyták mert felesleges pénzkidobás lett volna eltüntetni.
 

Montezuma

Active Member
2010. április 23.
2 830
33
38
<b>Capslock</b>

A navigátoroknak az orosz hadseregben a mai napig térképen vonalzóval le kell tudniuk követni a hajóik/repülőik mozgását, amivel maximálisan egyet is tudok érteni! A tüzéreknek meg pl. illik tudni háromszögelni (alsó geodézia), a műszakiaknak meg hadiutat, hadihidat/bunkert tervezni/építeni, stb.)
Furcsán nézek arra a mérnökre is, aki például az ámítógépe nélkül már nem tud tervezni (Van ilyen!) és úgy gondolom, hogy ha kell, akkor ceruzával, papíron és max. egy számológéppel azért alapszinten illik elboldogulni a témában. Hatalmas előnyei vannak a digitális világnak (ki is használom, ahogy csak bírom), de az egyik legnagyobb hátránya az lehet, ha totál kiszolgáltatottá válunk tőle mindenben.

Szerintem ez a navigátorokra is pont így igaz, az ókorban és a középkorban a tengerészek például elég jól nyomták a témát, pedig sehol sem volt nemhogy GPS, de sokszor rendes térképük sem.

Az üvegezett orr teljesen jól jöhet akkor, ha a digitális rendszer és a Glonassz nem működik, miközben a masina épp a kék levegőeget hasítja oszt nem ártana navigálni a komának, mielőtt nagy balhé lesz - egy háborúban ez akár elő is fordulhat.

A másik lehetőség, hogy lusta és igénytelen hozzáállás miatt baxtak áttervezni, mert jó lesz ez így is otthonra.
 

ghostface

Well-Known Member
2010. június 20.
2 933
10 630
113
<blockquote rel="ghostface">
Talán. Én csak azt látom, hogy az Y-20-at, (ami "csak" egy teherszállitó gép) sem tudták, vagy akarták az IL-76 nélkül létrehozni.

En viszont azt lattam szomoruan, hogy amig a kinaiak kepesek voltak az Il-76-ra ratenni egy modern orrot, addig az oroszok a sajat IL-76 tovabbfejlesztesuknel arra nem voltak kepesek, hogy a kökorszaki es aerodinamikailag is bumfordi navigatorkabint leszedjek a gepröl.
</blockquote>

Ahogy boki is írta: Az oroszok modernizálják az IL-76-okat, nem építenek, fejlesztenek újat. Ezt a gépet a 60-as években fejlesztették. Kína ennek a 60-as években fejlesztett gépnek használta fel több részét is. A képek alapján nem csak a hajtóművek, hanem a szárnyak és azok teljes elhelyezése is a 76-osról származik, vagy legalábbis igen szoros rokonságban van azzal:

https://farm6.staticflickr.com/5611/15114681803_fddf66a64c_o.jpg
(Előtérben Y-20, háttérben C-17 és IL-76)
 

Montezuma

Active Member
2010. április 23.
2 830
33
38
il-76_awacs.jpg


Ezt gyorsan az előbbi kilengésem miatt, bocs topik:
Su27-Night-Ramp-800.jpg
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
A navigátoroknak az orosz hadseregben a mai napig térképen vonalzóval le kell tudniuk követni a hajóik/repülőik mozgását, amivel maximálisan egyet is tudok érteni!

Ez ok, csak a modern gépekben nincs navigátor, ezért felesleges az üveg orr. Gondolom, hogy baj esetén a pilóta is haza tud navigálni és boldogul üveg orr nélkül is.
 

Montezuma

Active Member
2010. április 23.
2 830
33
38
Láttam a videókon, pl. TU-160 és ott is logarléces koma volt. Vagy TU-95. Persze, ezek nem új építésű gépek, de rendszerben vannak. Az IL-76-oson nincs navigátor?
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
Azt nem tudom, hogy most mi van, eredetileg volt. Viszont ahogy a technika fejlődik, úgy csökken a személyzet.
Egy 60-es évekbeli teherszállítóban volt ugyebár két pilóta, navigátor, fedélzeti mérnök és loadmaster (nem tudom magyarul, hogy nevezik). Az IL-76-ban még farok gépágyús is volt. A jelenlegi teherszállítókban meg maradt a két pilóta és a loadmaster. A feldélzeti mérnök és a navigátor munkája automatizált lett. A gépágyú meg eltünt az Il-76-osokról.
 

Montezuma

Active Member
2010. április 23.
2 830
33
38
Nem ellentmondani akarok, de itt egy modernizált gép és ezen is van navigátor:
<i>A kamcsatkai Elizovo légibázis repülőgépvezetőinek és navigátorainak átképzése kezdődött meg a modernizált Il-38N tengeralattjáró-elhárító repülőgépre.</i>
http://www.jetfly.hu/katonai-tipusok/megkezdodott-a-kamcsatkai-pilotak-atkepzese-az-il-38n-re
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 579
85 091
113
Az Il-76MD-96A -ban már nincs navigátor, helyette a Kupol III van.
A tobbi Il-76 gépben még van navigátor.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
Nem ellentmondani akarok, de itt egy modernizált gép és ezen is van navigátor:
<i>A kamcsatkai Elizovo légibázis repülőgépvezetőinek és navigátorainak átképzése kezdődött meg a modernizált Il-38N tengeralattjáró-elhárító repülőgépre.</i>
http://www.jetfly.hu/katonai-tipusok/megkezdodott-a-kamcsatkai-pilotak-atkepzese-az-il-38n-re

Nagy általánosságokban írtam, mint tendenciát. Itt, ott lehetnek kivételek.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 579
85 091
113
Nem ellentmondani akarok, de itt egy modernizált gép és ezen is van navigátor:
<i>A kamcsatkai Elizovo légibázis repülőgépvezetőinek és navigátorainak átképzése kezdődött meg a modernizált Il-38N tengeralattjáró-elhárító repülőgépre.</i>
http://www.jetfly.hu/katonai-tipusok/megkezdodott-a-kamcsatkai-pilotak-atkepzese-az-il-38n-re

Az Il-76MD-96A új gép (új építésu) , míg az Il-38N régi gép alap modernizációval.
 

fishbed

Well-Known Member
2013. július 5.
819
815
93
http://www.aerotech.hu/newsdetail.php?tdate=2016-05-12&ttitle=Tov%C3%A1bbra_is_sok_a_panasz_az_indiai_Szu-30MKI_vad%C3%A1szbomb%C3%A1z%C3%B3k_hajt%C3%B3m%C5%B1veire
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 617
12 779
113
Misinatornak, ha esetleg durvának érezte volna a választ...

Van annak több előnye, ha az ember nem első felindulásból válaszol, például némely hozzászólásodra ;-)
Egyrészt - ahogy te is tetted - a válaszoló is újragondolhatja, amit, ahogy leírt, így elkerülünk egy felesleges és méltatlan pengeváltást.
Másrészt - mégiscsak jobb elszámolni tízig, ha meg az is kevés, utána még két napig.
Azóta meg - mint ahogy jeleztem is - elfoglaltságom, elérhetőségem miatt csak most lett alkalmas az idő a válaszadásra.

Szerintem ezt a részét meg is beszéltük.

Máshogy, más szándékkal írtam volna, de átfogalmazva, az élét elvéve tulajdonképpen most is leírhatom.

Érdemes lenne a témáról érdemben kommunikálni, vitázni tudó fórumtagok részéről felkutatni egy olyan képben levő eszmecserepartnert pl. Oroszországból, ottani fórumokról / Én eredetileg Putyint, meg Medvegyevet akartam ajánlani ;-))) /, aki leírhatná, hogy ők miért is tartják racionálisnak a TVC gyártását, exportját, oroszországi hadrendbe állítását.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 525
60 143
113
Misinator: Ha valaki ezt ott tudja, az biztos nem fogja elmondani.
Szerintem. :))
Igy ez a vita sajnos szükségszerüen döntetlennel végződik.
 

cinikus

Well-Known Member
2010. május 7.
2 340
5 040
113
Jól képzett, tapasztalt pilóta kezében a Harrier négy kis fúvócsöves STOVL hajtóműve tudott előnyt jelenteni közeli légiharcban, erről voltak beszámolók. Egyáltalán felhasználható ilyen célra az F-35B fúvócső rendszere? Engedélyez ilyesmit a fbw rendszer?
<b>ERETNEK!!!!! MEGKÖVEZNI!!!! :DDDD</b>