Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
Miutàn a kìnaiak magàt az adàs-vètelt sem voltak hajlandóak kommentàlni, ìgy nem vagyok túl optimista a kìnai Su-35 kèpeket illetően.
Ha valóban lètre jött az üzlet, akkor azt a TVC-s hajtóművel szerelt J-20-ak megjelenèse okàn fogjuk megtudni. :D

De már a Szu-30MKK-t is megvehették volna TVC hajtóművekkel. Ha annyira érdekelte volna őket, miért nem vették meg? Ahogy India megkapta a Szu-30MKI-vel, ugyanúgy nekik is eladták volna.
Megint csak kérdések.
???
 
  • Tetszik
Reactions: endre and borisz

ghostface

Well-Known Member
2010. június 20.
2 933
10 630
113
De már a Szu-30MKK-t is megvehették volna TVC hajtóművekkel. Ha annyira érdekelte volna őket, miért nem vették meg? Ahogy India megkapta a Szu-30MKI-vel, ugyanúgy nekik is eladták volna.
Megint csak kérdések.
???

A kèt gèp hajtóműve nem egyezik. A Su-35 hajtóműve erősebb, fejlettebb, mint a Su-30MKI hajtóműve. AL-31 vs. AL-41F
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and borisz

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
TVC szempontjából kezdetnek jó lett volna az is.
Majd idővel megtudjuk, hogy mi a szitu.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

ghostface

Well-Known Member
2010. június 20.
2 933
10 630
113
A plussz erő nem àrt a j-20 mozgatàsàhoz. Ha jól emlèkszem Alesmor ìrta, hogy a Su-30-ak làthatóan kevèsbbè dinamikusak a plussz tömeg miatt.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
Ismétlem, ha érdekelte volna őkat a TVC, akkor már régebben is megvehették volna. És nyílván most is megvehették, csak volt egy ennél régebbi dátum is amikor hozzájuthattak volna.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 755
66 561
113
Ismétlem, ha érdekelte volna őkat a TVC, akkor már régebben is megvehették volna. És nyílván most is megvehették, csak volt egy ennél régebbi dátum is amikor hozzájuthattak volna.

A kínai Szu-30MKK-k igazából közelebb állnak a Szu-27UB-hoz, mint az indiai MKI-k. A vektorálós indiai, vagy maláj, netán algériai gépek az Irkutnál készülnek, a hajtóművük pedig az NPO Szaturn-féle AL-31FP. A kínai gépek a KnAAPO/KNAA-féle Szu-30MKK-k, amelyek más országokban MK2-néven lettek értékesítve és ezekben a hajtómű sima, klasszik MMPP Szaljut-féle AL-31F. A hagyományos Szu-27UB-k is ugyanilyen hajtóművel vannak szerelve. A Szu-27UB-k eredeti gyártója viszont az Irkut, míg a KnAAPO korábban nem gyártott kétüléses gépet, az első ilyen típusuk az MKK/MK2. Amúgy az orosz légierőnek szánt változatok közül az SzM készül az Irkutnál és ez az MKI-n alapszik, míg az M2 készül a KNAAZ-nál az MK2 alapján.

Sokszor írtam már, hogy ha azt mondjuk "Szu-30" akkor az nem egy repülőgép, hanem egy kiterjedt típuscsalád, amit egyszerre két repülőgépgyárban készítenek, hajtóműveiket két külön tervezőiroda és két külön hajtóműgyár állítja elő, vagy N001 Mecs radarjuk van, vagy N011 Barsz (ezeket legalább a Tyihomirov tervezte), de például a kínai MKK-kontingensből az első húsz N001VEP-el került leszállításra, míg a 21. példánytól kezdve N010 Zsuk-MSz-el, amit viszont a konkurens Fazotron cég készít. Az MKI/MKA/MKM/SzM kacsaszárnyas és teljeskörű digitális FbW rendszerű a kormányvezérlése, amibe beintegrálták a TVC mozgatását is, az MKK/MK2/M2 FbW rendszere a régi analóg, csak a magassági kormányokra.

Két külön világ.
 
M

molnibalage

Guest
A kínai Szu-30MKK-k igazából közelebb állnak a Szu-27UB-hoz, mint az indiai MKI-k. A vektorálós indiai, vagy maláj, netán algériai gépek az Irkutnál készülnek, a hajtóművük pedig az NPO Szaturn-féle AL-31FP. A kínai gépek a KnAAPO/KNAA-féle Szu-30MKK-k, amelyek más országokban MK2-néven lettek értékesítve és ezekben a hajtómű sima, klasszik MMPP Szaljut-féle AL-31F. A hagyományos Szu-27UB-k is ugyanilyen hajtóművel vannak szerelve. A Szu-27UB-k eredeti gyártója viszont az Irkut, míg a KnAAPO korábban nem gyártott kétüléses gépet, az első ilyen típusuk az MKK/MK2. Amúgy az orosz légierőnek szánt változatok közül az SzM készül az Irkutnál és ez az MKI-n alapszik, míg az M2 készül a KNAAZ-nál az MK2 alapján.

Sokszor írtam már, hogy ha azt mondjuk "Szu-30" akkor az nem egy repülőgép, hanem egy kiterjedt típuscsalád, amit egyszerre két repülőgépgyárban készítenek, hajtóműveiket két külön tervezőiroda és két külön hajtóműgyár állítja elő, vagy N001 Mecs radarjuk van, vagy N011 Barsz (ezeket legalább a Tyihomirov tervezte), de például a kínai MKK-kontingensből az első húsz N001VEP-el került leszállításra, míg a 21. példánytól kezdve N010 Zsuk-MSz-el, amit viszont a konkurens Fazotron cég készít. Az MKI/MKA/MKM/SzM kacsaszárnyas és teljeskörű digitális FbW rendszerű a kormányvezérlése, amibe beintegrálták a TVC mozgatását is, az MKK/MK2/M2 FbW rendszere a régi analóg, csak a magassági kormányokra.

Két külön világ.
Ilyen összefoglaló jó lenne ábrával a HT összefoglalóval. :)
 

panoz

Well-Known Member
2011. szeptember 3.
1 460
141
63
A kínai Szu-30MKK-k igazából közelebb állnak a Szu-27UB-hoz, mint az indiai MKI-k. A vektorálós indiai, vagy maláj, netán algériai gépek az Irkutnál készülnek, a hajtóművük pedig az NPO Szaturn-féle AL-31FP. A kínai gépek a KnAAPO/KNAA-féle Szu-30MKK-k, amelyek más országokban MK2-néven lettek értékesítve és ezekben a hajtómű sima, klasszik MMPP Szaljut-féle AL-31F. A hagyományos Szu-27UB-k is ugyanilyen hajtóművel vannak szerelve. A Szu-27UB-k eredeti gyártója viszont az Irkut, míg a KnAAPO korábban nem gyártott kétüléses gépet, az első ilyen típusuk az MKK/MK2. Amúgy az orosz légierőnek szánt változatok közül az SzM készül az Irkutnál és ez az MKI-n alapszik, míg az M2 készül a KNAAZ-nál az MK2 alapján.

Sokszor írtam már, hogy ha azt mondjuk "Szu-30" akkor az nem egy repülőgép, hanem egy kiterjedt típuscsalád, amit egyszerre két repülőgépgyárban készítenek, hajtóműveiket két külön tervezőiroda és két külön hajtóműgyár állítja elő, vagy N001 Mecs radarjuk van, vagy N011 Barsz (ezeket legalább a Tyihomirov tervezte), de például a kínai MKK-kontingensből az első húsz N001VEP-el került leszállításra, míg a 21. példánytól kezdve N010 Zsuk-MSz-el, amit viszont a konkurens Fazotron cég készít. Az MKI/MKA/MKM/SzM kacsaszárnyas és teljeskörű digitális FbW rendszerű a kormányvezérlése, amibe beintegrálták a TVC mozgatását is, az MKK/MK2/M2 FbW rendszere a régi analóg, csak a magassági kormányokra.

Két külön világ.

Létezik olyan dolog az orosz repülőgépiparban ami egyszerűen levezethető és megnevezhető?
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
Két külön világ.

Igen és ebből világosan látszik a két ország haderőfejlesztése közti hatalmas hozzáállásbeli különbségre. Kíg Kína elviekben nem a legmodernebb gépet vette, benne olyan alrendszerekkel, amellyek már hosszú évek óta üzemeltek, addig az indiaiaknak mindenből a legújvabb kellett.
Kína betegesen próbál elkerülni bármilyen rizikót és ez ebben a példában is jó látszik, addig India pont az ellentétje.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 183
50 505
113
Az Indiaiakat ahogy eddig olvastam, sokan ezen a fórumon szerintem nagyon lenézik. Ők is hatalmasat fejlődtek az utóbbi évtizedekben szerintem. Nem is olyan rég találkoztam egy olyan hírrel, hogy a nagy gazdaságokat figyelembe véve, sok éve megszakadt az a folyamat, hogy Kína gazdasága növekedett a leggyorsabb ütemben, és bizony az Indiai vette át tőlük az első helyet. A jövő Ázsiában épül, és bizony már nem csak Kína combosodik...
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
Ez igaz, 2029-ben valószínű, hogy Kína lesz az első és India a második gazdaság. Ami a haderőfejlesztést illeti, ha egyszer valaki majd ír egy olyan kézikönyvet, hogy "Hogyan NE fejleszd a hadsereged" a legtöbb példát Indiából fogja adni.
Valami elképesztő, hogy mit műveltek az elmúlt évtizedekben. Úgy álltak neki, hogy egy üres papírlapból kiindúlva fogtak neki 4 gen vadászgép fejlesztésébe. De ugyanez volt a harckocsikkal is. Azt hitték, hogy csak úgy összedobnak mejd egy Leopárd szerű harckocsit. Mindezt úgy, hogy az országot semmilyen fegyverzetkorlátozási embargó nem súlytotta. Bármely komoly gyár adott volna el nekik licenszt, vagy besegített volna a tervezésbe.
A Szu-30MKI-nél is mondhatni még kísérleti fázison épphogy túljutott alrendszereket rendeltek, amellyek soha nem üzemeltek huzamosabb ideig. Szívtak is miattuk rendesen.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 755
66 561
113
Amikor azt írom, Szu-30, akkor az egy Su-27UB-ből kifejlesztett nagy hatótávolságú, levegőben utántölthető repülőgép, a Szu27PU valójában, melyet a Szovjetunió végóráiban fejlesztettek ki, a PVO számára. Ebből pár darabot vett át a szovjet légierő, a maradék állt a gyárudvaron. Ekkor jött az ötlet, hogy kapjon a gép földi célok elleni (kezdetben nem precíziós) csapásmérő kapacitást, miután a típusjelzés a szovjet, hellyel-közzel alkalmazott hagyományoknak megfelelően páros számozású lett, így lett Szu-30.

A Szu-30-ast sokáig nem tudták ebben a formájában eladni, de a fejĺődés nem állhatott meg, így az OKB Szuhoj létrehozta az igazán multirole verziót, a kiterjedt fegyverzetű, többcélú Szu-30M-et.
Ennek export változata lett a "Kommerszant" azaz kereskedelmi modell, a Szu-30MK.
A Szu-30MK időrendbeni első vevője lett Kína, így lett Szu-30MKK, ami egy többcélú (M), kereskedelmi (K), kínai (K). Kicsivel később megkötötték az indiai üzletet is a jóval komplexebb MKI-ra, de ennek teljesítéséhez idő kellett, így az orosz fél réskitöltésként felajánlotta gyárudvarról az alap Szu-30-asokat, mivel Indiának korábban nem volt Szu27-ese. Az eladást követően ezek a gép példányok is kereskedelmi verziók lettek, így típusjelük Szu-30K-ra változott. Ezek a gépek az MKI darabszámának felfutásáig maradtak az indiai légierőben, többek közt részt véve az emlékezetes Cope India hadgyakorlaton is, ahol az USAF F-15-öseivel is találkoztak. Később tovvábbértékesítődtek, vagy a fehéroroszokhoz, vagy valahová afrikába.
Menet közben volt egy izolált modell is, a mindössze pár darabos indonéz Szu-30KI "flotta", melynek érdekessége, hogy együlésesek. Azaz napjainkban az egyetlen olyan Szu-27Sz, ami utántölthető, többcélú, az R-77-est is hordozhatja. Ennek fényében Érthetetlen, hogy a későbbi Szu-27SzM/SzM3 program miért nem kapta meg végül az utántölthetőséget, ha egyszer eltolták a KOLSz-t, hogy helyet csináljanak neki és ha ez a korábbi Szu-30KI-n már működött. A Szu-30KI-kből két darabot a Gromov intézet kapott meg, Kvovcsur repülgetett velük a kilencvenes években a kétülésesek mellet, melyek viszont még most is megvannak.

Később Indonézia vett a Szu-30MK2-esből is, amely a kínai MKK azon változata, ami nem tartalmazza a kínai igényeket, mondhatni "jóárasított" általánosabb modell, mindenki másnak. Többek között Etiópia, Angola, Vietnam, akik vettek ebből. Az MK2-esből lett a venezuelai MKV, némi spec igénnyel.

Közben haladt az Irkut-féle indiai szuperhibrid, multirole verzió története is, ez lett az MKI, ahol az I jelentése indiai. Ennek nyomán készült el a maláj MKM és az algériai MKA is.

Ezidőtájt a belorusz Baranovicsi repülőgép nagyjavító üzem is kapott certifikátot a Szuhojtól, hogy néhány alap Szu-30M képességet kiépíthessen a sima Szu-27UB gépein, ezek lettek így a Szu-27UBM-ek, melyek a beloruszon kívül még a kazah légierőben találhatók meg. H-29, H-31, KAB-500 és csak a kazahoknál Litening konténer is integrálva lett. Ez utóbbi úgy jöhetett a képbe, hogy korábban a Szuhojnak el kellett végeznie a Litening integrációt a Szu-30MKM-re, mely történetben külön érdekesség, hogy a maláj fél kérésére az MKI avionikájának izraeli komponenseit más gyártókéra váltották ki, de a konténer mégis maradt.

A putyini döntés, miszerint fel kell számolni azt a tarthatatlan állapotot, hogy az orosz gyárak külföldre modernebb technikát szállítanak, mint belföldre, azonnal beindította a KnAAZ-nál és az Irkutnál a jókedvet. A döntést követően ugyanis a KnAAZ létrehozta a Szu-30MK2-ből az M2-est, míg az Irkut az MK(a harmadik karaktera vásárló ország betűkódja) alapján a K elhagyásával a Szu-30SzM-et, ahol az Sz a belföldi sorozatgyártott modellt jelenti.

Röviden ez a lényeg.